Vilket försäkringsbolag?

Sockerbit

Trådstartare
Vilket försäkringsbolag väljer man? Den nya hästen, 5 år gammal, är oförsäkrad och jag vill alltså teckna en helt ny försäkring. Det är dock en hel djungel! Det jag är ute efter är veterinärvård (minst 100'), livvärde inte nödvändigt, helst en försäkring där man inte har tusen undantag för olika åkommor och skador.

Med andra ord så vill jag ha en så heltäckande försäkring som möjligt, så billigt som möjligt ;) Vilket väljer jag?

De försäkringsbolag jag hittills kollat på är Agria, Sveland, IF, Folksam, Dina Försäkringar. Finns det några fler bolag?
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Inte Agria ;)

Folksam gjorde väl ngn ändring i sina hästförsäkringar, som inte var särskilt populär. Kommer inte ihåg vad, men det finns en separat tråd om det någonstans.

Jag har bra erf av både If och Sveland.

Funderar dock på Dina. Dels ska jag samla flera hästar, dels har jag inga importer (Dina ska väl vara snordyra på importer, men bland de billigaste på svenskfödda som jag förstått det).
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Varför inte Agria? (Är nyfiken då jag själv har funderingar kring vilket bolag jag ska välja). :)
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Sätter resarvationer på allt, höjer premierna titt som tätt, är krångliga att ha o göra med.

Visst, jag har hört skräckhistorier om alla försäkringsbolag, men jag har hört ansenligt mkt mer skräckhistorier om Agria, jämfört med andra bolag.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Fast har inte det och göra med att Agria är störst på marknaden och äldst?

Till TS läs villkor alternativt tag kontakt med de olika bolagen och ställ frågor. Reservationer beror ju mycket på tidigare skador, medans priset styrs bland annat av ras. Så är svårt att säga det "bästa" bolaget utan att veta mer om dina häst :)
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Fast inget annat bolag har väl lika lågt tak när det gäller hältor/rörelsestörningar, som Agria?
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Bortse från alla klagomål och titta på priset och vilkoren, i synnerhet vilkoren som berör hältor. De flest klagomål jag sett på agria rör deras låga ersättning för hältor (långt lägre än andra bolag även med extraförsäkring) premien är knappast bland de lägsta - tvärt om.

De tycks även ha egenheten att sätta reservationer under pågående försäkring och utan att skriva ut det i försäkringsbreven.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Fast du pratade om skräckhistorier inte hältor. Tycker det är bra med ett tak annars hade premien blivit högre och till exempel jag hade aldrig gjort för stora hältundersökningar direkt och vill då inte bidra till att andra ska det. Anledning de satte in taket var ju för att klinikerna gjorde allt för att hitta orsaken vid första besöket och gjorde exempelvis dyra MRT och CT röntgen trots det hade hjälpt med att bedöva för hitta felet och sedan ge smärtstillande och vila. Men ett tag skulle alla hältor ct röntgas och sedan opereras det var då agria satte in sitt tak.

Sedan finns det massor av kliniker som tar högre taxa för hästar som är agria försäkrade och detta i sin tur har gjort att folk blir utan ersättning och det är Agrias fel, inte kliniken som tar fel taxa för tjäna på agria, vet detta även har hänt mot andra bolag... Då förstår man att ska ersättning betalas ut måste premierna höjas, klinikerna iaf här har chockhöjt sina priser hela detta året men inte försäkringsbolagen ;)
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Men om det inte har berättat för dig kommer du ändå få ersättning om du driver det vidare, du måste ha fått vetskap om det för att du inte ska få ersättning. Inget brev =ersättning
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Fast du pratade om skräckhistorier inte hältor. Tycker det är bra med ett tak annars hade premien blivit högre och till exempel jag hade aldrig gjort för stora hältundersökningar direkt och vill då inte bidra till att andra ska det. Anledning de satte in taket var ju för att klinikerna gjorde allt för att hitta orsaken vid första besöket och gjorde exempelvis dyra MRT och CT röntgen trots det hade hjälpt med att bedöva för hitta felet och sedan ge smärtstillande och vila. Men ett tag skulle alla hältor ct röntgas och sedan opereras det var då agria satte in sitt tak.

Om det reflekterats på försäkringspremien hade det varit sin sak, men då jag kollade på försäkring så hade agria denna begränsning+var dyrast.


Sedan finns det massor av kliniker som tar högre taxa för hästar som är agria försäkrade och detta i sin tur har gjort att folk blir utan ersättning och det är Agrias fel, inte kliniken som tar fel taxa för tjäna på agria, vet detta även har hänt mot andra bolag... Då förstår man att ska ersättning betalas ut måste premierna höjas, klinikerna iaf här har chockhöjt sina priser hela detta året men inte försäkringsbolagen ;)

Vad har du för källa på att massor av kliniker tar högre taxa för agriförsäkrade hästar? Det är många som påstår att kliniker saltar räkningar åt försäkringsbolag och föreslår dyrare åtgärder än när hästen är oförsäkrade, men att de skulle särbehandla Agria låter som en smått paranoid idé, skulle det vara ett samarbete från klinikernas sida att sänka Agria? Och varför?
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Men om det inte har berättat för dig kommer du ändå få ersättning om du driver det vidare, du måste ha fått vetskap om det för att du inte ska få ersättning. Inget brev =ersättning

Så du anser det är rimligt att man måste bråka med försäkringsbolaget för att få ut försäkring enligt vilkoren? Även risk för bråk skulle få mig att backa. Nu valde jag bort Agria pga den högre premien och det dåliga skyddet när det gäller hältor, och tog inte med andra anklagelser om oegentligheter i bedömningen.

Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i anklagelserna om reservationer, men det är många som beklagat sig och alla jag sett har haft Agria. Oavsett om reservationer skrivs ut eller inte så är det inte korrekt att ett bolag inför reservationer i en aktiv försäkring, den får bara påföras i nya försäkringar eller vid höjning av försäkring på just höjningen.

Som sagt jag vet inte om det egentligen tillämpas och vad som hänt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Varför det inte syns på premien vet inte jag, jobbar inte på Agria. Men jag har iaf fått den förklaringen och jag köper iaf det.

Jag har själv arbetat på en klinik som tog högre taxa på försäkrade hästar så vet det av ren erfarenhet och har även hört detta från andra som arbetar på kliniker, har även för mig att det finns någon undersökning om det? Men var den finns och vem som har gjort det vet jag inte.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Fast det kan ju vara så att någon har gjort fel, ett brev har glömts eller tappats bort och det gäller att berätta för försäkringsbolagen (inte bara Agria) att dem har gjort fel och kan då ändra sig. Inget är perfekt.

Jag vet ingen som har fått en reservation i pågende försäkringsperiod men vet att man kan överklaga beslutet om de har skett något fel och då få ersättning.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Jag känner ingen personligen så jag kan verifiera att det stämmer, men har väl hört talas om en 10 fall helt utan att leta och alla var hos Agria, jag är benägen att tro på "ingen rök utan eld" åtminstone om det gäller 10 bränder.

Givetvis ska man tala om för bolaget när de har fel, men det är inte bara tala om det rört sig om...
Nu har jag som sagt valt bort Agria långt innan jag kom till klagomålen och om det finns någon grund.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Bortse från alla klagomål och titta på priset och vilkoren, i synnerhet vilkoren som berör hältor. De flest klagomål jag sett på agria rör deras låga ersättning för hältor (långt lägre än andra bolag även med extraförsäkring) premien är knappast bland de lägsta - tvärt om.

De tycks även ha egenheten att sätta reservationer under pågående försäkring och utan att skriva ut det i försäkringsbreven.

Jag valde bort Agria just för det låga hälttaket. Dessutom har en vän till mig fått reservation under pågående försäkring hos Agria.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Fast det kan ju vara så att någon har gjort fel, ett brev har glömts eller tappats bort och det gäller att berätta för försäkringsbolagen (inte bara Agria) att dem har gjort fel och kan då ändra sig. Inget är perfekt.

Agria har satt i system att sätta reservation under löpande försäkring, efter att ha behandlat skada en gång. Detta syns inte i försäkringshandlingarna.

Har inte mindre än tre! vänner som råkat ut för detta, och ytterligare som diskuterat det här inne.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Det är liknade kommentarer man sett många gånger, trovärdiga personer som känner folk som råkat ut för det eller själv råkat ur för det. Alla kan liksom inte vara misstag eller missuppfattningar.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Självklart inte, visste inte att det var så många det hade hänt. Mycket eftersom jag personligen aldrig har träffat någon som det har hänt för
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Förra hästen hade jag försäkrad i Folksam, och den försäkringen täckte i princip allt* utom bandage och liknande förbrukningsvaror. A1 veterinärvård 100k + rehabtillägg (täcker hästambulans, mediciner, eventuell "efterbehandling" t.ex E.T. som ordineras av behandlande veterinär etc.). Sista året jag hade hästen lade de till avlivning också; försäkringen täckte då kostnader för avlivning och omhändertagande av kroppen (kommer inte ihåg ordet i skrivande stund :p) upp till 5k. Betalade en knapp 500-ing i månaden (inkl A1 Liv 20k), vbl.travarsto f.2001.

*Jag nyttjade bara försäkringen en gång och det var ingen jättesumma (klinikbesök med röntgen av hov). Så jag kan inte uttala mig om hur det blivit i praktiken vid en större skada, men enligt både villkoren och handläggaren så.

Nuvarande hästen har Agria, och jag tycker att det känns som att hela försäkringen består av en drös tak och begränsningar till höger och vänster (jämfört med tidigare försäkring). Vill dock inte flytta hästen, då han är född -98 och har haft försäkringen en drös år (köpte honom 2011), så därför får han stå kvar där. Men jag hade inte valt det själv.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Hästen jag just köpt är försäkrad i Agria. Hälttaket gör mig helt nervös:( Det räcker ju ingenstans om oturen är framme..... Men vågar inte heller byta! Känns obehagligt. Funderar på att spara lite pengar och sluta ha honom försäkrad om ett år eller när jag har en buffert som är ok.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 180
Senast: Pilot
·
Ekonomi & Juridik Vad har ni för försäkring på era hästar? Om ni inte vill svara på det, vilka bolag tycker ni är bra? Vilka är mindre bra? Bör man ta...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: Kiwifrukt
·
Avel Fosterförsäkrar ni? Om ni gör det försäkrar ni i rätta livvärdet eller väljer ni bara veterinärvård? Kollade upp och om jag skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 330
Senast: _Taggis_
·
Hästvård "Försäkringsbolag för ändrade journalrutiner: ”Högre hästvälfärd” Veterinärjournaler. I dagsläget följer hästens journaler med ägaren i...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 213
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp