Föl och fosterförsäkring

Skye

Trådstartare
Fosterförsäkrar ni?
Om ni gör det försäkrar ni i rätta livvärdet eller väljer ni bara veterinärvård?

Kollade upp och om jag skulle fosterförsäkra min märr med rätt livvärde skulle det gå på nästan 6000.
Med tanke på att jag även bytt hingst och betalar dubbla hingstavgifter vet jag inte om jag vill lägga till ännu mer utgifter.
Hur gör ni?

Vilka bolag använder ni och vad kostar det för er och hur högt i liv har ni då lagt försäkringen i?
Skriv INTE bara Agria eller Folksam eller vad ni nu använder utan att förklara varför ni just valt det bolaget. ("att det är bäst" ses inte som tillräcklig förklaring 🙈)

Från en som börjar känna sig snål när årets nota börjar närma sig 40'-50' 😭😱🙈
 
Jag valde att inte göra det, försäkringen skulle kosta mer än tillverkningen av fölet så jag "riskerade" heller inte särskilt mycket pengar. Resonerade också att fölets värde i pengar skulle vara försumbart om det värsta skulle ske men igen avlade jag inte fram en dyrgrip.
Istället valde jag att teckna en egen försäkring i samband med att fölet inte omfattades av mammans egen. Pratade med försäkringsbolaget i samband med betäckningen och blev trygg med att "bara" ha stoets försäkringsskydd. Folksam :)
 
Jag tecknade i Agria för 4’ och när fölet dog tre dagar gammalt fick jag ut 20’ vilket förstås inte täckte alla merkostnader men det kändes bra att åtminstone få tillbaka en del. Bolaget var dessutom väldigt trevliga vid all kontakt och det tog mindre än en vecka att få pengarna.
 
Jag tecknade också i Agria, men minns inte för vilket belopp. Stoets försäkring (lågt livvärde) tillsammans med foster-och fölförsäkringen räckte till en ny häst när både stoet och fölet gick förlorade. Jag hade inte haft råd med en ny häst annars.
 
Jag tecknade i Agria, för det är det bolaget jag har sedan innan. Valde att teckna bara veterinärvård, blir 3000 ut om det inte blir ett levande föl. Kostade 700 och täcker då även dolda fel, tex klapphingstoperation, när fölet blir större. Förutsatt att jag tecknar försäkring för fölet när det är fött så klart.

De pengar jag lägger för att betäcka stona ser jag alltid som ”bortblåsta” finns inga garantier för att det blir något föl. Har haft flera ston där det inte blivit något i slutändan. Men om det blir ett föl så vill jag ha råd att ta hand om det, om första tiden skulle bli dyr.
 
Vi hade inte foster försäkring utan försäkrade årets föl när hon var två dygn gammal i Agria. Hon har livförsäkring för 70 tusen, efter rekommendation från hen som sköter alla våra försäkringar delvis pga av att de är ett sto. Sen har hon en rejäl sudd med vetvård också precis som Mamma häst. Hon har avelsförsäkring numera efter ha slutat tävla. Alltid haft Agria på allihopa, de som tävlar har racing försäkring, mamma mu avel och Lill skrutt har en egen försäkring. Skönt när alla kommer på samma faktura 😅 Så lite lathet är de med att alla är samlade på samma ställe.
 
Jag tecknade foster och fölförsäkring via agria. Tog livvärde vad fölet kostat mig att tillverka.
 
Jag tog en fosterförsäkring i agria.
Det var bara de och en till (dina??) som täcker absolut bäst.
När fölet var fött gick försäkringen över till en 'vanlig' försäkring och har då varit obruten och täcker mer än om man byter då. Tänkte nämligen byta till det jag har de andra i (Folksam) men det var mer värt att betala lite mer (ochför mer skydd) än att byta bolag.
Försäkrade för tillverkningskostnaden.
kostade kanske 1200-1500kr.


Ville absolut ha en försäkring för just fölet för händer det något där både sto och föl behöver vård så nallar det snabbt på stoets försäkring.
 
Jag tog en fosterförsäkring i agria.
Det var bara de och en till (dina??) som täcker absolut bäst.
När fölet var fött gick försäkringen över till en 'vanlig' försäkring och har då varit obruten och täcker mer än om man byter då. Tänkte nämligen byta till det jag har de andra i (Folksam) men det var mer värt att betala lite mer (ochför mer skydd) än att byta bolag.
Försäkrade för tillverkningskostnaden.
kostade kanske 1200-1500kr.


Ville absolut ha en försäkring för just fölet för händer det något där både sto och föl behöver vård så nallar det snabbt på stoets försäkring.
Vad för något skulle den täcka mer än om du valt exempelvis Folksam när fölet fötts?
Hur mycket i liv la du om fosterförsäkringen bara kostade 1200?
 
Jag har alltid tecknat foster försäkring i Agria och därefter försäkrat in dom innan 30 dygn. Högsta veterinärvård och ett livvärde som motsvarar den totala tillverkningskostnaden på foster försäkring. Fölet försäkras sen in på ett relativt lågt livvärde men högsta vetvård. Detta för att få dolda felörsäkring samt såklart ha om det blir problem direkt efter födseln
 
Vad för något skulle den täcka mer än om du valt exempelvis Folksam när fölet fötts?
Hur mycket i liv la du om fosterförsäkringen bara kostade 1200?
Dolda fel bland annat.
Och för att inte få karens där i början om något händer.
Dvs så som @cirkus skriver.

Kollade nu och jag hade 6200kr i liv och högsta veterinärvård. Kostade 1200kr.
Det jag lagt ut dittills helt enkelt tror jag, för jag tror jag tecknade vid 45 dygn. (Swb)
Nu hade vi en rätt okomplicerad betäckning dock så hade ganska angenäma kostnader får jag nog säga.

Idag som tvååring kostar han nästan 1000kr/mån, ändrade livvärdet vid födseln, till 20'.
 
Tror jag kommer köra Sveland, då stoet är försäkrat där. Tyvärr har jag lagt väldigt mycket pengar på språng och vetvård så känner att jag måste köra en högre livpremie för att jag ska kunna motivera för mig själv att köpa till fosterförsäkringen. Tyvärr har jag inga bra erfarenheter av Agria så bojkottar det bolaget både till katten, hunden och hästarna 🙈
Har inte ringt Dina eller IF ännu men får ta mig i kragen och kolla upp det. Gillade verkligen IF när det kom till hund men upplever att de är betydligt dyrare än andra bolag, men jag kan ha fel.
 
Alltså jag är nybörjare. Men jag hittar inte vad försäkringarna kostar? Är jag blind eller måste man ringa varje bolag? Tänker i första hand på fosterförsäkring som tecknas vid 40 dygn.
vad har ca priset varit på er försäkring och vilket värde har ni haft vid uteblivet föl? Hög veterinärvård tror jag är skrivet redan.

Jag har mina försäkringar samlade i Folksam, några nackdelar med deras fosterförsäkring? Läser villkoren men tycker de flesta bolag har liknande och hittar som sagt inga priser 😎🤷🏼‍♀️
 
Alltså jag är nybörjare. Men jag hittar inte vad försäkringarna kostar? Är jag blind eller måste man ringa varje bolag? Tänker i första hand på fosterförsäkring som tecknas vid 40 dygn.
vad har ca priset varit på er försäkring och vilket värde har ni haft vid uteblivet föl? Hög veterinärvård tror jag är skrivet redan.

Jag har mina försäkringar samlade i Folksam, några nackdelar med deras fosterförsäkring? Läser villkoren men tycker de flesta bolag har liknande och hittar som sagt inga priser 😎🤷🏼‍♀️
Nej, du är inte blind. Jag förstår inte varför man måste ringa och fråga?!

Förra året ringde jag runt och det slutade med att jag tecknade två försäkringar!O_o

Dels Folksam som mamman är försäkrad i, men även Agria.

Det berodde på att jag vill ha obruten försäkring i folksam (planerade att även försäkra där senare).

Men Agria tog jag för att den försäkringen är självständig och ev vetvård inte tar av mammans summa.

Nu var omkostnader för dräktighet inte så stora för mig, så varje försäkring kostade ca 1000 kr.

Totalt kom jag alltså undan med 2000 kr.

Nu är fölet försäkrat i Folksam och Agria är inte med i leken.

Men jag gjorde detta för att det var överkomligt för mig.

I fall där omkostnader är dyrare så är det kanske inte motiverat.

Fosterförsäkring var i mitt fall 8000 kr i liv.
 
Alltså jag är nybörjare. Men jag hittar inte vad försäkringarna kostar? Är jag blind eller måste man ringa varje bolag? Tänker i första hand på fosterförsäkring som tecknas vid 40 dygn.
vad har ca priset varit på er försäkring och vilket värde har ni haft vid uteblivet föl? Hög veterinärvård tror jag är skrivet redan.

Jag har mina försäkringar samlade i Folksam, några nackdelar med deras fosterförsäkring? Läser villkoren men tycker de flesta bolag har liknande och hittar som sagt inga priser 😎🤷🏼‍♀️
Agrias försäkring kostar 20% av det belopp du väljer som livvärde för fölet.
 
Jag försäkrade in fostret på 40 dygn, valde Agria eftersom alla mina varit försäkrade där, så det kändes enklast. Livvärdet baserades på de kostnader jag haft i samband med betäckningen, dvs jag får tillbaka mina pengar jag lagt ut.

När fölet väl är fött kommer jag kanske sänka livvärdet, eftersom jag egentligen inte vill ha livförsäkringar på mina hästar. Men några tusenlappar har jag kvar iaf, för att ha kvar dolda fel-försäkringen.
 
Nej, du är inte blind. Jag förstår inte varför man måste ringa och fråga?!

Förra året ringde jag runt och det slutade med att jag tecknade två försäkringar!O_o

Dels Folksam som mamman är försäkrad i, men även Agria.

Det berodde på att jag vill ha obruten försäkring i folksam (planerade att även försäkra där senare).

Men Agria tog jag för att den försäkringen är självständig och ev vetvård inte tar av mammans summa.

Nu var omkostnader för dräktighet inte så stora för mig, så varje försäkring kostade ca 1000 kr.

Totalt kom jag alltså undan med 2000 kr.

Nu är fölet försäkrat i Folksam och Agria är inte med i leken.

Men jag gjorde detta för att det var överkomligt för mig.

I fall där omkostnader är dyrare så är det kanske inte motiverat.

Fosterförsäkring var i mitt fall 8000 kr i liv.
Jag såg nu att fosterförsäkring i Sveland ingår, man kan lägga på ett högre livvärde mot en kostnad bara. Men om jag väljer att försäkra det levande fölet inom 30 dagar i Folksam, går jag miste om dolda fel försäkringen då? Jag får alltså ha två försäkringar på fostret, om jag väljer att utnyttja erbjudandet från Sveland samt teckna en egen i Folksam? Får ringa Folksam tror jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skall med all sannolikhet att köpa en 2-åring som hittills varit oförsäkrad. Med andra ord så kan jag välja bolag fritt. Men vad...
2
Svar
22
· Visningar
2 744
Senast: Tingeling
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 769
Senast: Picky
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 605
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp