Vilket försäkringsbolag?

Sv: Vilket försäkringsbolag?

Agria har en tilläggsförsäkring just för hältor, som du kan teckna. För ännu mer pengar, naturligtvis. ;)

Tidigare hade jag alltid IF, tack vare deras fasta självrisk. Senaste försäkringen blev det Folksam, då jag tyckte de hade de bästa villkoren för veterinärvård. Det fanns något bolag där man fortfarande kunde välja fast självrisk, men premien blev därefter....
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Va i din sits i februari iår.

Köpte min femåring som va oförsäkrad.

Valde Sveland, de va 50% billigare per år
jämfört med alla andra bolag i stort sett!!
Betalar 4800kr per år tror jag de är
If ville ha 12000& per år!!?? Galen skillnad!

Har liv 30 000kr och veterinär 100 000kr( kanske
till o med 110000kr, blev osäker nu)

Behövdes inget veterinär intyg och jag fixade
försäkringen lätt genom deras hemsida!

Sedan jag skaffade försäkringen har jag
utnyttjat den en hel del, 3klinikbesök i somras
och minst 3 nu i höst!

Har inte vart några problem få ut nån ersättning!

Det de inte betalar är dock bandage och annat sånt
men vet inte om andra bolag gör de heller!?

Har 1900kr i självrisk plus 20%

Och HELA 150dgrs självrisk period!

Vilket gladde mig nu senaste klinik besöket :)

Kan verkligen rekomendera Sveland!
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Är det ett halvblod?
Har du verkligen A1 i 30 000:-? Och 100 000:- i vetvård?

Jag roade mig med att räkna på Svelands hemsida och det blev 6 128:-/år.

Men det är kanske inte rätt ras?

A
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

kl

Jag har Agria och är supernöjd med dem, trevligt bemötande och aldrig varit något krångel. Att det dyker upp många klagomål kan ju också bero på att de är stora och många har sina djur försäkrade hos dem.

Vi har aldrig haft några problem att få ut ersättning, men man får ju läsa försäkringsvillkoren, vilket många som klagar faktiskt inte har gjort.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Det tror jag inte ett smack på. Att Agria är stora handlar om att de har de flesta stora ridskolorna och hästanläggningarna försäkrade. Det kan ju vara 70 hästar på en kund.

Som liten privatkund med A1försäkring har du däremot väldigt dåligt skydd.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Klagomålen rör vilkoren och att de är usla i jämförelse med andra bolag. Folk som tecknade försäkring för3-4+ år sedan kan rimligen inte ha kunnat förutsett vilkorsförändringen och undvikit den i förebyggande syfte. Tyvärr är det så att man riskerar att få problem med ersättning efter byte.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

När jag hade mina försäkrade hade jag agria hade inga problem.
Om jag försäkrar igen blir det åter agria.

Själv tycker jag att det är en fördel att ha alla försäkringar på samma ställe för om dom skulle börja krångla är det inte lika roligt för dom om man säger upp alla sina försäkringar
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Så du skulle inte överväga ett annat bolag även om det sparat dig tusenlappar och givit dig bättre villkor?
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Vi har tittat närmare på att byta försäkrings bolag men det man vinner på den ena försäkringen förlorar man på den andra och vill inte ha olika bolag utan vill ha allt i samma eller i deras dotter bolag.

Tycke faktiskt inte agria har så dåliga på häst utan bra då man kan välja hur mycket eller lite man vill ska ingå.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Halva hästen ( alla ben och ryggproblem) har ett tak på 17.000 kr när det gäller försäkring, i övrigt är vilkoren ganska lika, men klart det är bekvämt med ett bolag. Jag undrade lite var smärtgränsen går för folk. Hade jag haft flera hästar hade jag förmodligen bett alla bolagen om en skriftlig offert så man kan jämföra. Premierna varierar en del mellan raser så det är svårt att säga något exakt om priset.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Ben och rygg kan man ha tillägg på så man kan få det till ett högre belopp.

Att ha alla på samma ställe har inte bara med bekvämlighet att göra utan även att ha möjligheten att trycka på med att säja upp många försäkringar om dom krånglar.

Vet några som har börjat trycka på om uppsägning av försäkringar hos bolagen av både gård, bilar, djur, traktorer, person mm bolagen blir ganska lätta att ha att göra med då:) oavsett vilket bolag man har.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Ja du kan betala extra för att få hälften så mycket som andra bolag har normalt (30.000) i maxersättning, men påtryckning är guld att kunna utöva.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Sätt upp ett antal frågor du tycker är viktiga, exempelvis pris, självrisk, karens m.m. Ta kontakt med försäkringsbolagen, ställ upp deras erbjudande mot varandra och välj. Mycket bättre än att fråga folk här på BUKE som färgas av händelser som man inte kan bedöma här.

Jag gjorde så för några år sedan då jag fick hem ett gäng nya hästar och jag var lite trött på bemötandet jag fått av mitt gamla bolag, vilket spelar ingen roll men jag valde Sveland till slut vilket har visat sig fungera bra, peppar, peppar ;)

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Självklart måste väll även Sveland ändra på sig efter att ha varit skitbolag förr ..

Det man får hoppas på är väll att även Agria tappar kunder och därmed får skärpa till sig ..

Eller Dinah försäkringar som iof har betalat ut för skador men är himla dåliga och tar lång tid vid direktregleringar eller svar från dom om de godkänner undersökningar .
När dom kör sina uträkningar på vad de godkänner får man högst en hanskriven lapp på summan de utbetalar ,... Varför behövs en uträkning som visar kunden vad de ersatt ?!?!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket försäkringsbolag?

*halvt kl*

Fast det som klagas på i den här tråden, gällande Agria, är ju villkoren.

Jag har läst villkoren, men notera också att jag fortfarande inte fått hem fullständiga villkor i brevlådan - trots att jag bett om det minst fem gånger och blivit lovad att de ska komma med posten. Då läste jag dem på nätet, och där stämmer de inte överens med vad de handläggare jag pratat med säger. Den jag talade med förra året hävdade bestämt att min hästs försäkring täcker precis lika mycket som den försäkring jag hade till förra hästen (beskrev den noga), vilket inte stämmer enligt villkoren - trots att jag har A1 Liv, A1 vet.vård och Agria Plus-tillägget.
Det som stör mig är alltså att försäkringen är så begränsad, och att även om man tecknar diverse tilläggsförsäkringar inte får en (imo) fullt täckande försäkring. Samt att (iaf många av) handläggarna inte verkar ha koll på sina egna villkor alla gånger. Jag är glad att jag har en ras som generellt är billig att försäkra :cautious:
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Jag har Agria sedan jag köpte första hästen för snart 13 år sedan. 2005 blev det två hästar, 2006 blev det tre och 2008 skaffade vi häst nummer fyra. Sammanlagt 33 "försäkringsår", om jag räknat rätt. Vi har inte haft något som helst problem med utbetalningar av ersättningar, eller några som helst diskussioner och jag är mycket nöjd.
Premierna är bara marginellt höjda sedan 2001 - då kostade en häst 1800 kronor per år, idag betalar jag 7600 för fyra hästar.
(Ja, det är kallblod. Men alla har 120 000 veterinärvård, Agria Plus och deras livförsäkringar är på 20´, 20´, 16´respektive 5´).
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Är det nåt man inte ska när det gäller att försäkra är det ett halvblod:D.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Jag har själv arbetat på en klinik som tog högre taxa på försäkrade hästar så vet det av ren erfarenhet och har även hört detta från andra som arbetar på kliniker, har även för mig att det finns någon undersökning om det? Men var den finns och vem som har gjort det vet jag inte.

Nu påstod du att det var högre taxa för Agriaförsäkrade hästar, inte för försäkrade hästar i stort, och det var det jag reagerade på. Jag tycker det är ett jäkla ofog men det är lika för alla bolag och kan knappast förklara eventuella skilnader i försäkringspremier mellan bolagen eller för den delen det låga ersättningstaket för rygg och benproblem i förhållande till andra bolag.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag?

Det kan ju vara så att man betalar fullt pris när man är försäkrad. Men för att hjälpa de som inte har full färsäkring så försöker man hålla nere priset?
Det vore inte helt fel tänkt i så fall, eller.....

Rolle
IpL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 180
Senast: Pilot
·
Ekonomi & Juridik Vad har ni för försäkring på era hästar? Om ni inte vill svara på det, vilka bolag tycker ni är bra? Vilka är mindre bra? Bör man ta...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: Kiwifrukt
·
Avel Fosterförsäkrar ni? Om ni gör det försäkrar ni i rätta livvärdet eller väljer ni bara veterinärvård? Kollade upp och om jag skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 330
Senast: _Taggis_
·
Hästvård "Försäkringsbolag för ändrade journalrutiner: ”Högre hästvälfärd” Veterinärjournaler. I dagsläget följer hästens journaler med ägaren i...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 213
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Köpa hus
  • Renovera badrum

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp