Vilket ord ger dig rysningar ?

Ett annat ord jag har problem med är lämmen (alltså luckan på hästtransporten som hästen går in och ut på). För mig är det synonymt med finare ord på manliga könsorganet och det känns jättefel att säga det. Även om jag vet att det faktiskt heter så.
Lite skillnad på lämmen och lemmen.... "Bonden tappar lämmen som faller ner och krossar foten vid sädestömning"
men det är ju lätt att misstolka .... :angel:
 
Lite skillnad på lämmen och lemmen.... "Bonden tappar lämmen som faller ner och krossar foten vid sädestömning"
men det är ju lätt att misstolka .... :angel:
Fast du uttalar det ju likadant? Tycker främst ordet är obehagligt i tal, inte i skrift för där syns ju skillnaden.
 
Fast du uttalar det ju likadant? Tycker främst ordet är obehagligt i tal, inte i skrift för där syns ju skillnaden.
Då är det nog dialektalt eller uttalsfel, jag själv uttalar en tydlig skillnad mellan e och ä. Och generellt så är väl inte ordet i sig så pass välanvänt i liknande situationer utan står långt ifrån varandra så att säga att missförstånd inte bör inträffa? Om man inte drar det till sin spets med humor som ovan då.
 
Sale. Istället för rea. Seasonsale istället för höstrea. Är rejält trött på fenomenet att byta ut svenska ord mot engelska, och i protest uttalar jag det på svenska..
Är inte det mer en störig sak, eller tycker du verkligen att ordet "Sale" är äckligt? :)
 
Då är det nog dialektalt eller uttalsfel, jag själv uttalar en tydlig skillnad mellan e och ä. Och generellt så är väl inte ordet i sig så pass välanvänt i liknande situationer utan står långt ifrån varandra så att säga att missförstånd inte bör inträffa? Om man inte drar det till sin spets med humor som ovan då.
Det är jag som får obehagliga rysningar både av att själv använda ordet och när andra gör det, särskilt om det är i en blandad grupp med både hästmänniskor (mer naturligt) och icke hästmänniskor. Varför skulle det ordet vara mindre otrevligt än något annat ord som förekommer i tråden?
 
Deluxe
Sylta
Adamsäpple
Vårtgård
Vart (var)
Dem (de)
Bebis (bebisen)
Snutta
Tutte
Fästman (tänker alltid fest-man)
 
Fast jag har en som jag knappt vågar skriva här. Kommer bli så mördad :D.

Jag har jättesvårt för när man säger min bebis/baby om vuxna djur, eller kallar sig mamma till en fullt vuxen häst. :cautious: Som om de liksom var liksom tja, jag vet inte. (jmf säger ju inte kom till mamma min lilla bebis till ett sexårigt barn heller :rofl:.)

(ok jag är galen, jag har till och med kollat upp det. Det kommer nog från USA där enda alternativet till att veterinären säger -here is your mom tydligen är att säga -here is your master. Vilket kanske inte är så lockande. Men husse o matte är ju riktigt goa uttryck (husfar/husbonde och matmor :p)).
I samma härad: att kalla sitt sto för sin donna.
 
I samma härad: att kalla sitt sto för sin donna.
Tja jag vet inte om jag är lika hemma med det ordet för att reta mig på det Donna=tjej/brud. Jag är ju dock absolut skyldig till att säga tjejen eller killen till hästar då och då. Bra killen! typ. Kanske lite knasigt också.
 
Återigen, kanske inte själva ordet i sig men hur det användes av en kund på jobbet för en stund sen. För att beskriva vädret under en fisketur. Det var MAGISKT. Sagt ca 5 gånger i några meningar. Ok vi har fattat det var fint väder…
Det ordet missbrukades på mitt jobb för kanske 3 år sedan.
Det kunde vara så att man löst något relativt enkelt och fick ett "åh det var magiskt gjort!" :cautious::D

Det var plågsamt men nu verkar det ordet vara ersatt med Dunder. Inte direkt bättre antar jag :cautious:
 

Liknande trådar

Kultur Vilka ord finns det som man inte kan översätta? Både från svenska till engelska (eller annat språk) och tvärt om. Jag saknar en svensk...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
7 992
Senast: mamman
·
Fritid Verkar som drömmen går i uppfyllelse i höst och jag ska få se Rom 😍 men förutom att jag vill se Colosseum, Forum Romanum och liknande så...
2
Svar
28
· Visningar
1 657
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 949
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 275
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp