vill bli jockey..

Att bli jockey är inget att sträva efter egentligen, om man inte har precis rätt kropp som orkar att rida så utan att banta och ha sig. Det finns så otroligt många som väger alldeles för lite för sin storlek och bara mår dåligt och blir sjuka och skadade... Det är grymt roligt, men det sliter på kroppen, särskilt om man inte äter ordentligt. Jag fick lära mig en viktig regel redan från början: "Ska du bli jockey ska du äta mycket och arbeta hårt!" Så är det!

Jag tänkte ta amatörlicens i år, men då gick kursen på Jägers och blev INSTÄLLD! Vad är det för fasoner egentligen - de sa att för få hade anmält sig. Men herrejesus, hur många vill de ha för att kursen ska bli av då? Är det nån skillnad på 8 eller 10 eller 12? Bara ett fåtal kommer ju gå hela vägen och verkligen satsa i slutändan i alla fall! Taskigt att låta dem (mig!) vänta ett halvår! :devil:
 
men då kanske jag inte är så jätte för stor då :D
170 cm... 58 kg... bantar jag ner mig d jag gjick upp i sommras så funkar det nog :D
 
Du kan ju som sagt ta amatörryttarlicens.
Jag tog min lincens när jag hade ett sto som var ritkigt bra men som jag gärna ville rida själv. Du kan ju även få rida proffslöp när du rider din egen häst.

Lycka till!
 
ska nog ta det... måste ju bara bli bra i foten först... blir nog lite svårt annars=) :smirk:
 
Det finns många jockeys som ständigt bantar för att kunna hålla bra ridvikt, men det är inget att rekommendera. Det är tillräckligt frestande för kroppen ändå att rida som man gör, man får helt enkelt se till att äta med sunt förnuft och arbeta hårt, det gör susen! Att plåga en bantande kropp är inte hälsosamt. Men jag tycker helt klart att du ska ta amatörlicense, världens roligaste grej :bump: :banana:
 
Man ska väga högst 50-55kg. och man FÅR inte vara längre än 1,50 cm( tror det är något sådant, men man får verkligen inte vara 1,70, isåfall endast i Sverige). Så är det. Men man kan vara tränare. Eller rida hästarna på träning, så rider en jockey i loppen. typ träningsryttare lr något heter det. Rätta mig om jag har fel. :o
 
Nej, där har du fel.
Man FÅR vara längre än 150 cm, och det är INTE ngt som enbart gäller i Sverige!
 
Tack för att du svarade i mitt ställe, har inte kunnat sitta framför datorn på ett par dagar nu. Har fullt upp med hästarna :bump:
Blev faktiskt riktigt förvånad över inlägget om att man inte skulle få vara över 150 lång, vad 17 kommer det ifrån? Åker för övrigt på Steg 2 kursen på Strömsholm på Måndag, jippie tjoho!
 
Sv: vill bli jockey..

jag är 172 cm men väger 55 kg.. många säger att längden inte spelar nån roll men det känss ju jätte dumt att gå runt med alla de andra som typ e 2 dm kortare än en själv:angel: :eek: :confused:
 
Sv: vill bli jockey..

Heej , nackdelen med en jockey som väger mkt när man rider löp är att hästen får dra på mer dövikt och det gör att hästen tar ut sig mer , hästarna tar ju ut sej och tar sista spurten´på upploppet och då vill man ju helst ha en jockey som väger så lite som möjligt så hästen har en chans att ta spurten lättare . Men det finns ju löp för andra tjejer o killar som inte riktigt blev en skit hög och inte väger särskilt mkt mer och det är ju amatörlöpen , då kan man väl väga från 65-75 kg . Och det är ju bra ! Fös oss som är lite längre .

Men det är egentligen inte längden som är ngt problem .
 
Sv: vill bli jockey..

Oj, vilken gammal tråd!

Lester Piggott var/är 173cm lång, en av de mest framgångsrika jockeysar som funnits. Läs mer om honom här.
 
Sv: vill bli jockey..

Heej , nackdelen med en jockey som väger mkt när man rider löp är att hästen får dra på mer dövikt och det gör att hästen tar ut sig mer , hästarna tar ju ut sej och tar sista spurten´på upploppet och då vill man ju helst ha en jockey som väger så lite som möjligt så hästen har en chans att ta spurten lättare

Fast det stämmer ju inte. Varje häst har ju en speciell vikt som de ska bära i löpet, om jockeyn inte kan rida den viktenså får hästen gå med övervikt. Det är dock inte så vanligt, eftersom tränarna då sätter upp en lättare jockey. Det som man inom galoppen kallar för "dövikt" är alla de extra kilona bly som de lätta jockeyerna får lägga i viktvojlocken för att komma upp i rätt vikt. Ska hästen bära 58 kg är det därför bättre att ha en jockey som väger 55 och som kan rida utan att behöva lägga till en massa vikt, än en jockey som väger 45 och som behöver 7-8 kg bly för att komma upp i rätt vikt. De 8 kilona bly är dövikt. Vikt som bara ligger på hästen och är i vägen, bättre med 8 kilo muskler till som kan få fart på hästen..
 
Sv: vill bli jockey..

Fast det stämmer ju inte. Varje häst har ju en speciell vikt som de ska bära i löpet, om jockeyn inte kan rida den viktenså får hästen gå med övervikt. Det är dock inte så vanligt, eftersom tränarna då sätter upp en lättare jockey. Det som man inom galoppen kallar för "dövikt" är alla de extra kilona bly som de lätta jockeyerna får lägga i viktvojlocken för att komma upp i rätt vikt. Ska hästen bära 58 kg är det därför bättre att ha en jockey som väger 55 och som kan rida utan att behöva lägga till en massa vikt, än en jockey som väger 45 och som behöver 7-8 kg bly för att komma upp i rätt vikt. De 8 kilona bly är dövikt. Vikt som bara ligger på hästen och är i vägen, bättre med 8 kilo muskler till som kan få fart på hästen..

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Vi kallar den vikt som sitter i ryttaren för "levande" och den vikt som är i sadel och i bly för "död"-vikt. Helt klart är det fördelaktigt för hästen att ha så mycket som möjligt av sin "ridvikt" i levande vikt.

Tex, hällre har du en tung jacka på dig, än motsvarande vikt i en handväska… (den närmsta liknelsen jag kunde komma)

Eftersom ryttaren är rörlig så kommer totalvikten att kännas lättare för hästen med en 55kg ryttare+2kg bly än 45kg ryttare+12kg bly… osv…

Är du 170+ och väger 55kg, så kommer du säkert att gå upp några kilo i muskler om du börjar rida lopp och då blir du en alldeles utmärkt amatörjockey! Eller kanske hinderjockey?? Längden skall du inte oroa dig för, svenskar är långa av naturen så klart att det finns flera personer runt 160. Men du kommer inte att vara ensam 170+are!!
 
Sv: vill bli jockey..

Hejsan!
jag funderar på att åka till England..till British horse racing school å utbilda mig där:)studerar nu å blir klar nästa år..så efter det isådanafall!
Var studerar du?
 
Sv: vill bli jockey..

Det va min stora dröm som barn.. Ville inget hellre.. Brukade leka jockey med min fjording som jag hade.. Älskar fart o fläkt.. O jag är orädd av mej.

Jag vet inte hur det är med längden då jag är 167 cm över marken.. Och jag skulle inte ha svårt att gå ner de 7 kilon som skulle behövas.. Men jag tror inte jag skulle se bra ut så.. Mina former skulle försvinna o jag skulle se ut som en vandrande sticka..

Men jag gillar western. Så får jag ha mina former kvar:crazy:..
 
Sv: vill bli jockey..

det tycker jag att du ska göra, kan räckomendera kursen! speciellt tiden hos tränare som är obligatorisk i kursen! jag var där för ngra år sen och det är bland det roligaste jag har gjort!
 
Sv: vill bli jockey..

Jag vill också bli jockey. Är 180 lång och väger 57. Har hört att gränsen på vikt ligger på 68 så för tung är jag inte. Jag skulle ju aldrig kunna bli riktig jockey som tävlar men åtminstone tränare. Har anmält mig till The british racing school för en kurs. men jag ska inte åka för än nästa sommar och man får inte väga över 60 kg för att komma in där.. men det kommer jag antagligen göra :cry:
 
Sv: vill bli jockey..

Har inte orkat läsa hela tråden. Men jag vill också bli jockey, är 160 cm och väger runt 60 kg.
Funderar på att gå på BRS efter jag avslutat mina gymnasieår(två år kvar). Så jag får väl köra hårdträning så jag kommer i form till dess.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vad ska ni ha på er i jul? :) Jag har ingen julklänning/jultröja eller jul-något-alls faktiskt... men nu är tiden inne känner jag, jag...
Svar
10
· Visningar
933
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Har ni några sparmål för 2024 och i så fall; vad? Har själv satt ett väldigt högt mål för mig själv, vilket kommer att bli tufft med...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
14 406
Senast: Kakis
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter de bilder som publicerades igår där flera hästar på en dressyrtävling hade blåa tungor som visar på syrebrist vill nu Svenska...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag har börjat kolla på ny hjälm för terränghoppning. Tidigare hade jag en CO J3, men hur jag än letar runt verkar de inte säljas i...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Cinzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp