Bukefalos 28 år!

Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Viveka

Trådstartare
Jag bor i ett villaområde utanför stan med liten biltrafik, och har en väldigt stor parktomt. Den är tyvärr inte inhägnad, och vanligt staket runt hela tomten är inte att tänka på, eftersom det skulle bli alldeles för dyrt. Hundgård tycker jag inte heller är något bra alternativ.

Mitt problem är att jag gärna skulle vilja ha hunden med ute på tomten, även när jag sysslar med annat än just henne, t.ex räfsar löv, slår gräs eller klipper sly. Men jycken är ung och glad och älskar allt och alla, och vill därför gärna springa fram och hälsa på alla som passerar på vägen utanför. Jag har i och för sig hyfsad appell på henne, men ska jag kunna stoppa henne när hon vill dra iväg, kräver det att jag håller ögonen på henne hela tiden, och då blir det ju ingenting gjort i trädgården.

Jag har försökt koppla henne vid ett träd, alldeles intill där jag håller på och jobbar, men det fungerar inget vidare. Även om hon inte protesterar genom att skälla och gnälla, så lyckas hon alltid trassla in sig i totalt kopplet på nolltid, genom att sno det flera varv runt trädet och ofta runt sina egna ben dessutom.

Jag har funderat lite på ett lågt elstaket, det är ju betydligt billigare än vanligt staket, och hon har respekt för det efter att ha sprungit på stängslet runt hästhagarna i närheten. Men eftersom det finns gott om småbarn i området där jag bor, känns det inte riktigt trevligt.

Så det jag funderar på nu är att sätta upp ett par löplinor på strategiska ställen intill de platser där jag oftast håller till och jobbar. Spontant är jag väldigt negativ till löplina, eftersom jag associerar det med forna tiders olyckliga bandhundar. Men använt på det här sättet, enbart när jag är i närheten, är det kanske inte så illa? Alternativet är ju att lämna henne ensam inne, medan jag jobbar på tomten.

Hur har ni andra på forumet löst liknande problem?
 
Sv: Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Om hon har respekt för elstaket kanske du kan sätta upp plaststolp + två trådar som man har till elstängsel, men inte koppla el på?

Jag kommer inte ihåg vad bestämmelserna för att få ha elstängsel till hund är rent ytmässigt, men är det utan ström är det ju inga problem alls.
 
Sv: Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Sätt en ring i gräsmattan och fäst en lina i den? Så kan hunden både sitta fast och inte snurra in sig
 
Sv: Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Jag förstår inte skillnaden mellan att binda fast hunden vid ett träd och att ha den i löplina, varför det ena skulle vara värre än det andra menar jag.

Vi har en löplina mellan huset och garaget (cirka 10 meter) och där fäster jag hundarnas flexikoppel. Jag har en förlängning mellan koppel och halsband så att de inte "lyfter" från marken ;) om du förstår hur jag menar. Hundarna får en stor yta att röra sig på och kan hålla sig i sol eller skugga som de själva behagar.

När vi är på andra ställen i trädgården använder vi skruvkrok i marken och spirallina eller flexikoppel.

Båda sätten funkar bra för oss, men vibrukar se till att de har någon tuggleksak eller ben att gnaga på annars finns risken att vi får fina planteringsgropar i gräsmattan :D

Jag lämnar dock aldrig hundarna utan uppsikt mer än några minuter åt gången.
 
Sv: Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Hur dyrt kan fårstängsel vara? Har för mig att din hund är så pass stor att den inte kan ta sig genom hålen? Det finns ju "billiga" staketlösningar också och hellre staket än lina,hade jag tyckt.
 
Sv: Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Ser inget fel i att ha hunden i löplina förutsatt att det är under uppsikt osv.
 
Sv: Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Inhägna så kan du koppla av sen. Staket eller gunnebonät eller vad du vill ha. Brukar gå att hitta begagnat till bra pris. Alt hägna in del av tomten.
 
Sv: Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Jag skulle också hellre vilja ha staket. men tomten är på dryga 7000 kvadratmeter, så även fårstaket blir en rätt stor kostnad och ser dessutom lite konstigt ut i ett villaområde.

Plus att hon ledigt hoppar en och tjugo i stående höjd, så om hon verkligen ville skulle hon utan svårighet hoppa över det. (Inte för att jag direkt tror hon skulle göra det, hon är inte typen som rymmer och springer bort direkt, problemet är snarare det motsatta - hon blir så fruktansvärt glad när det kommer folk, och i synnerhet barn. Ett par av ungarna i området är till råga på eländet hysteriskt rädda för alla hundar, så jag behöver vara säker).
 
Sv: Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Det ser ju smart ut, särskilt om överdelen roterar också.

Tack för tipset, jag ska pröva med det i första hand. Det väsentliga för henne är att jag finns inom synhåll, så det borde funka. Motion får hon ju tillräckligt av på våra långpromenader.
 
Sv: Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Jag hade faktiskt kostat på att stängsla in. Vi tog vanliga trästolp (impregnerade) och satte upp gunnebo-kopia från ÖoB. Det är enormt skönt att bara kunna öppna dörren och slappna av när man är ute. Värt varenda krona!
 
Sv: Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Om du räknar med att bo kvar i huset länge skulle jag kosta på stängsel. Man behöver ju inte ta det dyraste alternativet, även om jag förstår att det inte direkt kommer bli gratis att sätta upp så många meter.

Du kan ju ordna någon form av lina till att börja med och sen stängsla in lite i taget vartefter ekonomin tillåter?
 
Sv: Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Flexikoppel som med ett skärp fästs runt lämpligt träd/stolpe använder jag.
 
Sv: Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Det går dessutom att köpa stängsel begagnat på blocket. Ibland gratis!
 
Sv: Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Jag hade använt markskruv. Den kan du flytta runt efterhand som du flyttar på dig. Eller så kan du ha ett antal nerskruvade i marken på olika ställen. Kostar cirka 30,-/st om du köper den på rätt ställe. Har du ögla i änden på linan/kopplet så går det snabbt att bara trä igenom ringen och upp över toppen på skruven. Då kan det inte lossna.
 
Sv: Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Jag har både hundgård o 2 löplinor, löplinorna är plastad vajer som med nån slags trissor kan spännas i båda ändar, på den sitter en sån där mojäng som man har till segel, dvs den rullar fritt på vajern, i den så har jag en plastad vajer i korkskruvsform, samma som jag använder till markskruv. Hunden kan draa ut den en del o den återgår i form när hunden närmar sig löplinan, dvs den kan aldrig trassla in sig.
Varning, fäst inte vajern i bostadshuset, det sjunger ordentligt inomhus om du har otur.
Under tiden kan du spara till staket runt hela eller del av tomten.
 
Sv: Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Tack för alla råd och tips! :)

Tills vidare blir det nog både löplina och markskruv, så jag alltid kan ha henne nära just där jag håller på. Markskruven kan jag förmodligen ha nytta av när jag åker på träning också.

Visst skulle jag helst vilja ha staket runt hela tomten, men just nu har jag bara inte råd.
Dessutom, om jag lägger ner jobb och pengar på att sätta upp ett staket, så vill jag nog att det ska vara högt nog att även hålla undan rådjuren, och då räcker det inte med ett fårstaket. Det finns mycket rådjur i området, och det är irriterande, när de käkat upp vårlökar och buskar.

Får väl hålla utkik på nätet, kanske dyker det upp något erbjudande.
 
Sv: Vill ha hunden med när jag jobbar på tomten

Vi satte upp inpregnerad stolp och hönsnät som var 120 cm högt. Syns inte på håll att det är nät men håller de flesta hundar inne. Min sambo tyckte dock inte att det var så snyggt så nu har vi en mur runt trädgården istället och visst kan jag hålla med honom om att det är snyggare men det andra fungerade det också.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 662
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Vi har en sheltiehane på 7 månader. Han har kommit in i en självständigare fas nu och vi måste formulera en strategi för att få honom...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 866
Senast: ginnies
·
A
Övr. Hund Behöver lite hjälp :( Jag har en labrador som är lite mer än 2 år. Han är supersnäll och kelig och mysig, men jag vet inte hur jag ska...
2
Svar
38
· Visningar
5 209
Senast: elektra_92
·
Övr. Hund Jag har länge nu gått och längtat efter att skaffa hund men känner mig osäker på om det går att lösa rent praktiskt. Familjen hade hund...
2
Svar
20
· Visningar
2 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp