Vill ha tipps på hundfoder till schäfer

Rotterö

Trådstartare
En bekant till mig har en schäfer hane på 1 år .
Han äter så dåligt .
Han är stor, Han va hos vet förra veckan . Skall väga ca 37 för sin storlek . Men väger 31.
Han är inte sugen på något .
Det har provats med fryst mat. Det har provats med olika torrfoder . Nu fick han ytterligare foder av vet att prova med . men inget är bra .
Inte leverpastej , inte blodpudding . inget duger .
Ge tipps på något bra hunden går upp i vikt på och kan bli sugen på.

Sv: Vill ha tipps på hundfoder till schäfer

Min schäferkille är också lite kräsen. Iaf när det kommer till torrfoder. Men inte så kräsen som din bekant. Han äter trots allt så mycket han behöver även om han gott kunde gått upp ngt kilo.. Men det jag har märkt funkar när jag vill ha i honom frukost är rå nötfärs att blanda i torrfodret. Då slukas maten snabbt här! Även rått ägg tillsammans med torrfodret brukar allt slinka ner.

Annars, har de provat färskfoder? Det brukar ju de flesta hundar gilla.

Jag har beställt hem fodret High-Energy. Beställde extreme (34% protein och 30 % fett) och det ska vara smakligt. + att det då inte behöver ges samma mängd som ett foder som har lägre näringsinnehåll. Det är även svenskt och ska vara köttbaserat. Dock kan jag inte hitta på hemsidan hur stor prosent som det är kött. Men det borde ju vara rätt hög om det är köttbaserat..

Kan återkomma med resultat om vovve tyckte det var smaskens när jag fått hem det :)

Dom har ingen möjlighet att utsätta hunden för lite konkurrens om maten. Någon annan hund som utfordras samtidigt i närheten. Det brukar sätta fart på matsuget.

Dom har ingen möjlighet att utsätta hunden för lite konkurrens om maten. Någon annan hund som utfordras samtidigt i närheten. Det brukar sätta fart på matsuget.

+1

Högaktiva unghundar brukar vara svåra att få upp i vikt, de gör av med mer energi än de tar in.

Har de provat Vom og Hundemat? Inte många vovvar som ratar det.

Jag hade nog velat kolla upp hundens mun/tänder och att allt står rätt till i övrigt. Det är inte så många foder som kan konkurrera med leverpastej, korv mm.

Som svar på foderfrågan om hunden är kollad och frisk, högenergifoder med hög fetthalt.

Jag hade nog velat kolla upp hundens mun/tänder och att allt står rätt till i övrigt. Det är inte så många foder som kan konkurrera med leverpastej, korv mm.
Tänkte oxå på det, mig veterligen existerar inte anorexi hos hundar utan en bakomliggande orsak.

Om det inte redan är gjort så gör en ordentlig hälsokoll på hunden, blodprover, tand och svalg koll m m. Är hunden frisk och kry så hade jag sedan sett till att INTE hålla på och erbjuda en hel massa olika mat utan välj ett torrfoder av hög kvalitet = inte det du kan köpa på Konsum och ICA, anpassat för växande stora hundar. Gå till en butik där de säljer hundfoder alt till en veterinärklinik där de säljer foder. Ja, de ÄR dyrare men man behöver heller inte ge några mängder eftersom det är så högkoncentrerat och proteinrikt. Titta på fett och proteinhalt i fodret och se till att det är balans mellan de värdena, att det inte skiljer alltför mycket mellan dem.

Ge maten antingen 1 gång per dag eller max 2 gånger per dag vid bestämda tider och om maten inte äts upp inom en halvtimme max så ta bort den och sätt inte ny mat förrän nästa mattid. Gör detta OAVSETT om hunden "svälter" och matvägrar, är hunden frisk så kommer den att äta förr eller senare.

Ett råd till är att se till att hunden motioneras/tränas dagligen, både fysiskt och även lite hjärngympa.

Det hjälper inte , han utfodras med mina tikar i bland, han bryr sig inte

Som svar på foderfrågan om hunden är kollad och frisk, högenergifoder med hög fetthalt.

han är kollad , han ser fin ut i munnen , halsen mm

Han åt fryst mat som valp , men åt inte ens då

Om det inte redan är gjort så gör en ordentlig hälsokoll på hunden, blodprover, tand och svalg koll m m. Är hunden frisk och kry så hade jag sedan sett till att INTE hålla på och erbjuda en hel massa olika mat utan välj ett torrfoder av hög kvalitet = inte det du kan köpa på Konsum och ICA, anpassat för växande stora hundar. Gå till en butik där de säljer hundfoder alt till en veterinärklinik där de säljer foder. Ja, de ÄR dyrare men man behöver heller inte ge några mängder eftersom det är så högkoncentrerat och proteinrikt. Titta på fett och proteinhalt i fodret och se till att det är balans mellan de värdena, att det inte skiljer alltför mycket mellan dem.

Ge maten antingen 1 gång per dag eller max 2 gånger per dag vid bestämda tider och om maten inte äts upp inom en halvtimme max så ta bort den och sätt inte ny mat förrän nästa mattid. Gör detta OAVSETT om hunden "svälter" och matvägrar, är hunden frisk så kommer den att äta förr eller senare.

Ett råd till är att se till att hunden motioneras/tränas dagligen, både fysiskt och även lite hjärngympa.
Sedan när blev torrfoder optimalt för hundar?
Sedan när blev hund foderförsäljare experter på hundmat? Sedan när blev veterinärer experter på hundfoder?

Om man nu ger torrfoder så finns det knappast anledning att plocka bort oätna kulor, en del hundar småäter under dygnets alla timmar.

Ister brukar fungera. Jag ger det till min tik som tappar i vikt för att hon är sjuk (vet är givetvis med i bilden).
En kompis har en JR-terrier som är som schäfern du beskriver. Ingen mat är så värst intressant oavsett vad det är. Nu får den hunden ett högprotein-foder, vet inte vilket, med lite ister på. Istret äts först och är verkligen poppis. Kanske man kan smälta det och hälla över fodret och sedan låta det kallna.:idea:

Han är i en ålder då tankar och verksamhet är riktat mot annat än mat. Men eftersom han alltid har varit en hund som mer eller mindre tyckt att mat inte är så viktigt så kommer han troligen hålla på så ett tag till. Har ägarna testat med "människomat" typ dietfoder för hund. De flesta hundar tycker att kokt kyckling med ris eller kokt torsk (vit fisk) med ris smakar riktigt bra. Nu är det här inget foder som innehåller fett men köttet är åtminstone proteinrikt och skonsamt. Därefter kan man börja blanda i färskfoder i dessa portioner. Han måste ju ha fått i sig så pass mycket att han har kunnat växa. Motioneras han ordentligt så att han blir riktigt hungrig?

Han är i en ålder då tankar och verksamhet är riktat mot annat än mat. Men eftersom han alltid har varit en hund som mer eller mindre tyckt att mat inte är så viktigt så kommer han troligen hålla på så ett tag till. Har ägarna testat med "människomat" typ dietfoder för hund. De flesta hundar tycker att kokt kyckling med ris eller kokt torsk (vit fisk) med ris smakar riktigt bra. Nu är det här inget foder som innehåller fett men köttet är åtminstone proteinrikt och skonsamt. Därefter kan man börja blanda i färskfoder i dessa portioner. Han måste ju ha fått i sig så pass mycket att han har kunnat växa. Motioneras han ordentligt så att han blir riktigt hungrig?

Han äter inte färsk foder längre , åt det som valp.
Alltid dålig aptit ,
Han får maten på kvällen, Då är enda gången han kollar på det .
En kräsen hund är han .

Han fick en provpåse av veterinären förra vecka , det va fisk i det . Men inte ens det ville han ha

Jag har en kräsen hund, som i dagsläget fodras med klass plus, ett färskfoder. Det är ingenting som han kastar sig över, men det slinker ner under natten.

Vi har provat att ta undan det då han inte äter samt att låta det stå framme jämt alt över natten, ge olika foder både torr och färsk (som han fått både fruset och tinat) och barf samt konkurrans då han inte är ensam hund i hushållet. Vi har kommit fram till att han äter bäst nattetid, han sover i stor bur på eget initiativ och får på så vis ha maten ifred.

Så i vårt fall spelade det inte så stor roll vad vi gav, utan hur och när vi gav det.

Sen är det som så att jag har fått acceptera att han inte kommer äta lika mycket som jag tycker att han ska äta, utan han kommer alltid vara lite "tanigare" och äta mindre portioner, men han är pigg och nöjd och det är det viktigaste! Om andra tycker att han ska äta mer för att passa in i normen utav hur en hund ska se ut så skulle ja så sondmata honom, och varför skulle jag göra det när han inte mår dåligt i dagsläget utan är en pigg och glad liten hund!

Senast ändrad:

Han får mat 1 gång per daag nu , Ingen mening att ge fler gånger . Han äter lite av det han får .
Han ratar det mesta , Lever pastej , ost , korv, Det som han kan tänka sig smaka på är kattmat i burk, men bara lite . Det la dom ut vid spår träningen nyss.

han fick foder i korvar färsk foder som liten , men åt inte då heller .Nu provas ett fisk foder från veterinären .

Han är pigg o lekfull , men mager .

Han fick en provpåse av veterinären förra vecka , det va fisk i det . Men inte ens det ville han ha

Det finns bara ett torrfoder som mina hundar äter, Standard normal eller mild. Men det har jag bara som reserv då jag serverar dem Nordic special +. Det får de som frusna hamburgare. Är någon av dem bortrest så äter inte den andra här hemma då konkurrensen är borta så då kan de svälta några dagar frivilligt. Det är verkligen jobbigt med hundar som inte äter ordentligt och då blir som stickor. Det finns ingen möjlighet att de har en annan matglad hund hos sig ett tag för att öka konkurrensen för det brukar fungera (givetvis finns det undantag). Är han kontrollerad att han inte har magkatarr eller magsår? Då är det inte roligt att äta för det kan ju göra ont. Har de testat att han får söka upp maten på en promenad eller i trädgården? Kanske i konkurrens med nån annan.

Min förra hund fick jag leka med för att hon skulle äta. Jag gömde maten i händerna, kupade handen över några bitar och hon fick jobba sig fram till dem med bök och slick. Hon hade mat framme dygnet runt men var inte speciellt intresserad. Däremot så gick resterna från middagen gärna ner så jag lagade alltid hundanpassad mat utan lök och inte heller potatis för det vägrade hon att äta. :angel:

Provat att strö blodpulver över maten? Finns ett annat ord för blodpulver men min hjärna är trött idag och hittar det inte:crazy:
Fungerade som retning för vår hane när han matvägrade.
Betyder dock inte att det fungerar på den hunden, men kanske värt ett försök?

Jag har inte fått tag på rent blodpulver, men standart har ett kosttillskott som heter aptit, med blodpulver och lever i.

Gjorde dock varken till eller från för min, men det kan absolut vara värt att prova ts! Dyrt var det inte heller.

Googla så kommer flera återförsäljare upp.
Vi hittade det i djuraffären faktiskt. Hade de inte hemma så kunde de ta hem.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 034
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 308
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 442
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 371
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka