Vill ni hjälpa mig med en ny "Bukeroman"?

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Miran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 149
  • Visningar Visningar 5 479

Bukefalos 30 år!

Ja!! Det är så tungt. Även om man har syskon (och det är ju inte säkert att alla syskon vill samarbeta heller). Och sedan när det helt enkelt inte går längre öht och man kanske måste tvinga en förälder att flytta mot hens vilja. Bra tanken på att själv bli tvingad gör mig också skräckslagen.
Även när det inte är tungt - även om jag verkar ha det lättare än alla andra i jämförbar situation - så tar det enorm TID att bistå med väldigt många av de småsaker som livskvalitet består av.

Plocka blommor i takt med att de slår ut till någon som inte längre kan, köpa god ost, skinka, honung, bröd etc etc som inte finns i särskilt roliga versioner på Mathem. Kolla att kläderna är hela och rena åt någon som inte ser så bra längre. Listan är oändligt lång, även om hemtjänsten gör vad den kan.

Ni är fantastiska!! Så många bra och viktiga tankar. Tycker det pratas (och skrivs) för lite om sånt här.

Jag vill att det ska kännas att det är riktiga människor det handlar om när jag skriver. Äldre kvinnor skildras ofta som gamla oförargliga tanter eller så är det klämkäcka pensionärer på äventyr.

Om några av er läser den nya boken DY så är jag också VÄLDIGT intresserade av vad ni tycker, både om själva boken, intrigen och kvinnorna.

Jag tycker själv att jag har snäppet upp från de tidigare böckerna. Men det är ju oerhört svårt att avgöra själv.

Fortsätt med tankar och tips!!
Jag minns tyvärr inte ens om jag läst Kunde varit vi, tyvärr. Eller ja lyssnat. Jag är en sån som inte minns detaljer förrän jag öppnar samma bok igen..
Men de har hamnat högt upp på läslistan..

Tror inte jag läst Kunde varit vi trots att jag spanat efter om du har nån ny bok. En snabb koll igår sa mig att jag kanske inte stått ut med uppläsaren (ja, jag är kräsen). Så jag ska försöka läsa den istället. Hoppas hinna på semestern...
Eller ska jag hoppa direkt till att lyssna Dy kanske och läsa den andra när jag hinner😇.

Vad säger ni som läst Dy i tråden?

Dy finns också som ljudbok. :) Jag hittade den på Spotify men den finns säkert på fler plattformar. Har inte hunnit lyssna än så vågar inte lova att uppläsaren är bra, men kan vara värt en titt för den som föredrar ljudboksformatet.

Har ett vagt minne av att jag lyssnat igenom Du och jag och vi och Kunde varit vi men det är ett bra tag sen nu så minns inte så mycket av dom. :o

Senast ändrad:
Så kul att du bjuder in oss till dina tankegångar :)

Precis som många sagt tidigare - klimakteriet - men även att behöva söka jobb efter 50+ efter att ha varit länge på den gamla arbetsplatsen och sedan åldersdiskriminering på arbetsmarknaden som ett extra lager lager till det.

Jag minns tyvärr inte ens om jag läst Kunde varit vi, tyvärr. Eller ja lyssnat. Jag är en sån som inte minns detaljer förrän jag öppnar samma bok igen..
Men de har hamnat högt upp på läslistan..

Tror inte jag läst Kunde varit vi trots att jag spanat efter om du har nån ny bok. En snabb koll igår sa mig att jag kanske inte stått ut med uppläsaren (ja, jag är kräsen). Så jag ska försöka läsa den istället. Hoppas hinna på semestern...
Eller ska jag hoppa direkt till att lyssna Dy kanske och läsa den andra när jag hinner😇.

Vad säger ni som läst Dy i tråden?
Ja det var ett himla tjafs kring inläsningen av Kunde varit vi. Till Dy fick jag välja inläsare fritt, vilket är en superlyx för oss författare. De populäraste inläsarna är förstås också de dyraste. Så det är bara när förlaget verkligen tror på ens bok som det händer.
Så då valde jag Lo Kauppi som jag tycker läser fantastiskt, tyckte att det passade extra bra med hennes sköra, nervighet till Lovisa.

Jag kollade om Dy finns inne på mitt bibliotek. 104 reservationer före mig var det. :D
Men va??? Helt galet ju. Tycker att de borde kunna köpa in några ex till då, det där kommer ju att ta en evighet. Men den finns som ljud- och e-bok också. Kanske via Biblio om du inte har någon ljudbokstjänst?

Så kul att du bjuder in oss till dina tankegångar :)

Precis som många sagt tidigare - klimakteriet - men även att behöva söka jobb efter 50+ efter att ha varit länge på den gamla arbetsplatsen och sedan åldersdiskriminering på arbetsmarknaden som ett extra lager lager till det.
Ja det där med åldersdiskriminering är ju superintressant. Och känslan att bli kastad på sophögen när man har som allra mest erfarenhet och kunskap och plötsligt inte räknas som någonting alls, det är det många som råkar ut för.

Klimakteriet ja! Har kämpat med det i tretton år och tror att jag äntligen har börjat komma ut på andra sidan efter att ha vaknat av värmechocker varje timme ...

Ja det var ett himla tjafs kring inläsningen av Kunde varit vi. Till Dy fick jag välja inläsare fritt, vilket är en superlyx för oss författare. De populäraste inläsarna är förstås också de dyraste. Så det är bara när förlaget verkligen tror på ens bok som det händer.
Så då valde jag Lo Kauppi som jag tycker läser fantastiskt, tyckte att det passade extra bra med hennes sköra, nervighet till Lovisa.
Intressant att få veta lite hur det kan vara med uppläsare. Skönt att du fick välja.

En annan fråga. Hur är ersättningen till er författare för titlar som lyssnas på eller läses via typ Storytel? Tjänar ni mer på en tryckt bok kontra en lyssning? Jag konsumerar ju mycket mer böcker på Storytel än jag hade gjort med tryckta..

Men va??? Helt galet ju. Tycker att de borde kunna köpa in några ex till då, det där kommer ju att ta en evighet. Men den finns som ljud- och e-bok också. Kanske via Biblio om du inte har någon ljudbokstjänst?

Jag hittade inte Dy på Biblio, men jag har reserverat den på bibblan med ”bara” 43 före i kön. ;)

Jag kikar nu på Storytel för att kunna lyssna på första boken (jag borde ha gjort det för lääänge sedan!) men vet inte om jag vågar skriva upp mig på "prova på" erbjudandet. 😅 Är Storytel okej? jag är inte intresserad av att fortsätta med tjänsten, jag vill bara ha just den boken.

Sedan skulle jag vilja lägga till att när jag arbetade som ridinstruktör/ridledare här i Skottland (jag föreställer mig att det ser ganska lika ut hemma) hade jag tvärtom ganska många kunder som var just kvinnor i övre medelåldern som äntligen kunde återvända till hästlivet efter ett långt uppehåll med barn och familj. Gamla hästtjejer helt enkelt, och det var härligt! De hade lite annan inställning och vissa kämpade med att komma överens med sin egen fysik, val av hästar och turer, men de älskade alla att äntligen vara fria, ha tid och komma tillbaka.
Jag hoppas väl själv på något vis att bli en återvändare när ekonomin blir bättre någon gång.

Intressant att få veta lite hur det kan vara med uppläsare. Skönt att du fick välja.

En annan fråga. Hur är ersättningen till er författare för titlar som lyssnas på eller läses via typ Storytel? Tjänar ni mer på en tryckt bok kontra en lyssning? Jag konsumerar ju mycket mer böcker på Storytel än jag hade gjort med tryckta..
Ja alltså, som författare får man betydligt mer betalt för en såld fysisk bok än en lyssning. Men det är ju inte så konstigt. Den fysiska boken finns ju kvar, den som köper den får behålla något (och om man läser försiktigt kan ge i present till någon annan)

För ljudböcker får man betalt för tid, så man får mer betalt för en lång bok än en kort. Jag har skrivit väldigt lättlästa böcker (Saga & Max-serien) och om jag minns rätt får jag 24 öre per lyssning. Det brukar bli ca 50:- i inkomst för hela serien på ett år ... :D
För en vuxenroman som Dy på ca 12 timmars lyssning skulle jag gissa att jag kommer att få några kronor per lyssning, kanske 5. Vad det blir för en fysisk bok vet jag inte än eftersom royaltyn för i år inte betalas ut förrän nästa höst (...). Men kanske 5 ggr mer.
Jag läser både böcker och lyssnar på ljudböcker själv. Genom ljudböckerna läser jag fler böcker än jag skulle gjort annars eftersom jag ju kan städa och rensa ogräs samtidigt. :D

Jag kikar nu på Storytel för att kunna lyssna på första boken (jag borde ha gjort det för lääänge sedan!) men vet inte om jag vågar skriva upp mig på "prova på" erbjudandet. 😅 Är Storytel okej? jag är inte intresserad av att fortsätta med tjänsten, jag vill bara ha just den boken.

Sedan skulle jag vilja lägga till att när jag arbetade som ridinstruktör/ridledare här i Skottland (jag föreställer mig att det ser ganska lika ut hemma) hade jag tvärtom ganska många kunder som var just kvinnor i övre medelåldern som äntligen kunde återvända till hästlivet efter ett långt uppehåll med barn och familj. Gamla hästtjejer helt enkelt, och det var härligt! De hade lite annan inställning och vissa kämpade med att komma överens med sin egen fysik, val av hästar och turer, men de älskade alla att äntligen vara fria, ha tid och komma tillbaka.
Jag hoppas väl själv på något vis att bli en återvändare när ekonomin blir bättre någon gång.
Det där med återvändare tror jag verkligen är en stor grej, oavsett om det gäller hästar eller någonting annat som varit viktigt för en. Att själv få ta lite plats igen, äntligen.

Jag har Storytel och tycker att det funkar bra (jag lyssnar på galet mycket böcker). Jag har också haft både Bookbeat och Nextory. Tycker inte att det varit något problem att ta en provperiod, lyssna på några böcker och sedan avsluta på någon av tjänsterna. Det gäller förstås att komma ihåg att avsluta i tid... :D

Ja alltså, som författare får man betydligt mer betalt för en såld fysisk bok än en lyssning. Men det är ju inte så konstigt. Den fysiska boken finns ju kvar, den som köper den får behålla något (och om man läser försiktigt kan ge i present till någon annan)

För ljudböcker får man betalt för tid, så man får mer betalt för en lång bok än en kort. Jag har skrivit väldigt lättlästa böcker (Saga & Max-serien) och om jag minns rätt får jag 24 öre per lyssning. Det brukar bli ca 50:- i inkomst för hela serien på ett år ... :D
För en vuxenroman som Dy på ca 12 timmars lyssning skulle jag gissa att jag kommer att få några kronor per lyssning, kanske 5. Vad det blir för en fysisk bok vet jag inte än eftersom royaltyn för i år inte betalas ut förrän nästa höst (...). Men kanske 5 ggr mer.
Jag läser både böcker och lyssnar på ljudböcker själv. Genom ljudböckerna läser jag fler böcker än jag skulle gjort annars eftersom jag ju kan städa och rensa ogräs samtidigt. :D
Som jag misstänkte med andra ord.
Så om man vill stötta en favoritförfattare köper man alltså med fördel en tryckt bok 😇.

Jag var drygt tjugo år när jag bodde här första gången och bland mina bästa vuxenelever fanns två damer strax över femtio år, de hade både fått ge upp ridningen är de var runt trettio och verkligen gett allt för familjen... men hade nu utflugna barn och hela målet med deras ridning var ett de skulle kunna genomföra en av ortens "common rides" (tänk typ jakt i stor grupp fast utan hinder), och vi tränade tillsammans drygt ett halvår innan jag följde med dem på just den ritten. Jag har en traditionell fickplunta ingraverad med mitt namn som jag fick i present för att de kom över tröskeln och vi genomförde ritten tillsammans. <3 Jag tror det var en jätteviktig resa för båda kvinnorna där de liksom hittade tillbaka till sig själva.

Det där med återvändare tror jag verkligen är en stor grej, oavsett om det gäller hästar eller någonting annat som varit viktigt för en. Att själv få ta lite plats igen, äntligen.

Jag har Storytel och tycker att det funkar bra (jag lyssnar på galet mycket böcker). Jag har också haft både Bookbeat och Nextory. Tycker inte att det varit något problem att ta en provperiod, lyssna på några böcker och sedan avsluta på någon av tjänsterna. Det gäller förstås att komma ihåg att avsluta i tid... :D
Jag har laddat ned första nu och får passa på med resten medan jag är inne på provperiod. :D Känns väldigt ovant men lite roligt att lyssna på svenska!

Hur är det med e-böcker? Hittade den första Bukeromanen i rätt format för läsplattan och funderar på om det är ett vettigt alternativ!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka