vill sluta rida

återvändare

Trådstartare
Jag är i valet och kvalet att jag vill sluta rida. Jag vat att jag inte ska jämföra mig men jag har sista tiden gått från träning och känt mig ledsen och varför? Jo, för att jag inte är på samma nivå. Jag vet att jag inte ska jämföra mig med personer som har ridit längre eller haft egen häst men jag gör det ändå. Jag vet också att mina krav på min ridning är lite för hög t.ex att jag vill att hörnpasseringar och rakriktning osv ska fungera. Jag vet att det tar hela livet att lära sig dessa saker men ändå så blir jag ledsen när jag inte får det att bli på det sätt som de andra gör. Det känns som att de andra får beröm. Det har även blivit så att jag dröjer mig kvar för att jag inte vill träffa de andra som är glada för sin lektion och det ska jag inte missunna dem men jag vill inte ha frågan hur gick det för dig? Jag älskar hästar. Det är därför jag in grund och botten rider men så kommer man då till det här med beröm. Jag menar jag kan tycka att något gick bra utifrån min nivå, jag har inte ridit så länge och jag vet att jag gör framsteg, men det känns som att tränare har en syn på vad som är bra och når man inte upp till den nivån så får man inte höra att det är bra.
 
för jag gör inte övningarna perfekt och då uteblir berömmet vilket gör mig ledsen. Jag vet det blev ett flummigt inlägg. Jag vill inte bara rida i skogen, så det är inte aktuellt. Jag är en person som vill lära mig. Jag rider för att jag vill lära mig rida och jag vill bli sedd utifrån min nivå inte utifrån det perfekta och jag vill höra att jag gör framsteg, för det gör jag, men det känns som det bara är jag som märker det. :(
 
Hur stor är gruppen du rider i? Ibland är ridskolorna tvungna att ha rätt stora grupper för att gå runt och då kan det vara så att ridläraren inte hinner med alla tillräckligt. Ta upp med din ridlärare att du inte känner dig sedd på lektionerna och att du behöver lite mer uppmuntran än du får idag. Kanske är ridläraren inte ens medveten om att du blir lite förbisedd.

Ett annat alternativ är privatlektioner. En del ridskolor erbjuder privatlektioner på ridskolans egna hästar och då får du ju hela lektionen med bara fokus på dig. Ofta är det väldigt givande för elever som vill satsa lite extra.
 
Förstår att det inte känns roligt när du beskriver din upplevelse. Men jag tycker det finns massor med steg innan du behöver landa i att sluta rida, massor med andra variabler du kan justera. Att prata med ridläraren eller testa annan grupp som redan föreslagits tycker jag är rätt ände att börja i, sen prova en annan ridlärare eller ett annat stall, kanske till och med en annan inriktning än den du ridit förr vore roligt, eftersom du beskriver dig som återvändare? Då kanske det blir mer av det du tycker är skoj – att lära sig och göra framsteg.
 
Jag är i valet och kvalet att jag vill sluta rida. Jag vat att jag inte ska jämföra mig men jag har sista tiden gått från träning och känt mig ledsen och varför? Jo, för att jag inte är på samma nivå. Jag vet att jag inte ska jämföra mig med personer som har ridit längre eller haft egen häst men jag gör det ändå. Jag vet också att mina krav på min ridning är lite för hög t.ex att jag vill att hörnpasseringar och rakriktning osv ska fungera. Jag vet att det tar hela livet att lära sig dessa saker men ändå så blir jag ledsen när jag inte får det att bli på det sätt som de andra gör. Det känns som att de andra får beröm. Det har även blivit så att jag dröjer mig kvar för att jag inte vill träffa de andra som är glada för sin lektion och det ska jag inte missunna dem men jag vill inte ha frågan hur gick det för dig? Jag älskar hästar. Det är därför jag in grund och botten rider men så kommer man då till det här med beröm. Jag menar jag kan tycka att något gick bra utifrån min nivå, jag har inte ridit så länge och jag vet att jag gör framsteg, men det känns som att tränare har en syn på vad som är bra och når man inte upp till den nivån så får man inte höra att det är bra.
Kan till en viss del förstå dig men samtidigt så ska inte ridläraren säga att det är bra om det inte är rätt och bra. Att bli daltad med hjälper inte dig i längden. Är det något speciellt du kämpar med så fråga din ridlärare om tips på hur du ska göra, kanske du kan ta privatlektion och öva mer på det. Vill du sluta så gör det och vill du fortsätta så gör det. Jag anser man bör skaffa sig lite skinn på näsan och inte ta allt så hårt och ge upp lätt. Ridning är en konst och man blir aldrig fullärd.
 
För mig har alltid kärleken och relationen med hästen varit det som drivit mig. Tekniska framsteg har aldrig drivit mig även om jag i perioder strävat efter det också. Om din motivation att rida är tekniska framsteg så förstår jag din reaktion.

Har du kanske inte fått rida nån häst du faktiskt trivs med på ridskolan? Jag kunde känna mig missnöjd med lektionen om jag fått rida en häst jag inte trivdes med och inte fått tillräckligt stöd från ridläraren för att lyckas lära mig förstå hur just den hästen fungerade.

Jag slutade på ridskola och skaffade medryttarhäst istället. Jag strävar nu inte alls efter tekniska framsteg utan en helt annan typ av utveckling. Utveckling av min relation med medryttarhästen. Kommunikationen. Att förstå när hon "pratar" med mig och få henne att lära sig att jag är trygghet när vi är ute och rider. Att om hon blir rädd för nåt så löser vi det tillsammans och få hennes självförtroende att växa i de situationerna och undersöka istället för att vilja fly. Målet nu är inte att jag ska vara nöjd med det tekniska utan att hon ska vara glad och nöjd med mig.
 
Jag är i valet och kvalet att jag vill sluta rida. Jag vat att jag inte ska jämföra mig men jag har sista tiden gått från träning och känt mig ledsen och varför? Jo, för att jag inte är på samma nivå. Jag vet att jag inte ska jämföra mig med personer som har ridit längre eller haft egen häst men jag gör det ändå. Jag vet också att mina krav på min ridning är lite för hög t.ex att jag vill att hörnpasseringar och rakriktning osv ska fungera. Jag vet att det tar hela livet att lära sig dessa saker men ändå så blir jag ledsen när jag inte får det att bli på det sätt som de andra gör. Det känns som att de andra får beröm. Det har även blivit så att jag dröjer mig kvar för att jag inte vill träffa de andra som är glada för sin lektion och det ska jag inte missunna dem men jag vill inte ha frågan hur gick det för dig? Jag älskar hästar. Det är därför jag in grund och botten rider men så kommer man då till det här med beröm. Jag menar jag kan tycka att något gick bra utifrån min nivå, jag har inte ridit så länge och jag vet att jag gör framsteg, men det känns som att tränare har en syn på vad som är bra och når man inte upp till den nivån så får man inte höra att det är bra.
Jag tycker nog att du skall fundera på vilken typ av ridning som passar dig. Kanske är en privatlektion en gång i månaden ett bättre alternativ än att rida i grupp veckovis?

Sedan reflekterar jag över att du behöver bekräftelse när det går bra. Kanske du får det, då och då, men det drunknar i att du är så självkritisk?

Mina hörnpasseringar är ofta långt ifrån perfekta, men jag uppskattar även annat. Kontakten med hästen, responsen när jag ger hästen beröm osv.

Det är inget fordon, utan en individ och tycker man om hästen så hjälper det mycket.
 
Jag är i valet och kvalet att jag vill sluta rida. Jag vat att jag inte ska jämföra mig men jag har sista tiden gått från träning och känt mig ledsen och varför? Jo, för att jag inte är på samma nivå. Jag vet att jag inte ska jämföra mig med personer som har ridit längre eller haft egen häst men jag gör det ändå. Jag vet också att mina krav på min ridning är lite för hög t.ex att jag vill att hörnpasseringar och rakriktning osv ska fungera. Jag vet att det tar hela livet att lära sig dessa saker men ändå så blir jag ledsen när jag inte får det att bli på det sätt som de andra gör. Det känns som att de andra får beröm. Det har även blivit så att jag dröjer mig kvar för att jag inte vill träffa de andra som är glada för sin lektion och det ska jag inte missunna dem men jag vill inte ha frågan hur gick det för dig? Jag älskar hästar. Det är därför jag in grund och botten rider men så kommer man då till det här med beröm. Jag menar jag kan tycka att något gick bra utifrån min nivå, jag har inte ridit så länge och jag vet att jag gör framsteg, men det känns som att tränare har en syn på vad som är bra och når man inte upp till den nivån så får man inte höra att det är bra.
Om du är helt säker på att du inte är på samma nivå som de andra i gruppen kanske du kan försöka byta grupp och prata med ridläraren om det.

Om du rent teoretiskt sett borde vara på ungefär samma nivå, ni har tex ridit ungefär lika länge och du klarar övningarna som ridläraren ger (på ett ungefär) så kan du också prata med ridläraren om saker som inte fungerar. Det är ok (eller bör vara ok) att rida fram till ridläraren och fråga -mina hörnpasseringar går inte som jag tänkt mig, vad gör jag för fel.

Rent bortsett från det har jag själv (haft?har?) tendensen att bli förtvivlad när det går dåligt eller tror att det går dåligt. Så ett par saker man kan tänka på.

Ridning går alltid upp och ned, för mig i alla fall, först känns det som att man blir bättre och bättre. Sedan höjer man kraven på sig själv och allting går bara uselt (fast det kanske går ungefär som tidigare) så når man en platå och man kommer ingenstans. Lär sig något nytt och blir sämre, men när man lärt sig det blir man bättre. Så plötsligt går det bättre och bättre ett tag sedan... (kanske platå, eller sämre, eller högre krav)

Om ordet bra. Om det är tio personer i gruppen och ridläraren kommer att dela ut ett bra per person (så blir det ju inte utan det blir ju lite olika, men om) så kommer tio bra att höras, men bara ett av dem kommer vara till dig.

Vidare, även om det är hemskt att aldrig få ett bra, känns det nästan värre att få ett bra när man hellre hade fått hjälp eller kritik.

Om hur man känner sig. När man känner sig ledsen och som att man är dålig så går saker ofta lite sämre än de annars kunde gjort. Speciellt kanske om det handlar om saker där hur man använder kroppen spelar roll. Tex att man kanske kryper ihop om man känner sig dålig men rätar upp sig om man känner sig glad. Pappa brukade kalla det att man inte ska fylla sig själv med negativa tankar. Jag försöker säga -skaka av dig. Vilket iofs är jättesvårt. Men om det är så att du inte alltid börjar en lektion med glatt sinne och en tanke att -det här ska väl gå bra! Utan mer är ganska avvaktande så skulle du kunna försöka med ett. -Det spelar ingen roll hur det går för jag älskar hästar och får vara med en häst en timma. Hörnpasseringarna kan dra åt helskotta, de är inte perfekta idag, idag arbetar jag bara med att göra den här lilla grejen. (för ibland när man försöker och försöker blir det nästan kontraproduktivt).

Sedan ibland går det ju inte riktigt så dåligt som man tror och inte alls så bra för alla andra som man tror. Man hamnar lätt i sin egna negativa bubbla. Så det är det tredje jag försöker lära mig. Man måste inte vara bäst för att vara typ ok. Det räcker bra att vara typ ok och tycka något är roligt på sin lilla nivå. Alla är inte bäst på något jättemånga är bara medel eller något (det ligger liksom i uttrycket).
 
Senast ändrad:
Det låter jobbigt. Själv rider jag i en grupp som är lite för stor, och ridläraren hinner inte kommentera alla. Det kan gå många gånger innan jag får kommentarer från ridläraren under lektion. Hon slår dock knut på sig själv att prata lite med alla under avskrittningen, men där kan det också hända att man inte hinns med flera gånger i rad.

Jag är dock numera ganska självgående och tar väldigt mycket eget ansvar kring min ridning (säger absolut inte att du inte gör det!). Jag sitter liksom och ger mig själv beröm när jag lyckas få till rakriktningen, eller kanske när det gick bättre detta varvet mot förra. Jag analyserar konstant medan jag rider liksom, och det är jätteviktigt att själv kunna se att man gjort något bra när man kämpat sig dit.
Samt att kunna ge sig själv konstruktiv kritik!
Jag var jättedålig på sådant förut och såg mest bara att alla andra fick häst x och y i form och jag fick inte min häst i form och den gick inte lika bra. Då deppade jag också och blev väldigt osäker och ibland lite disträ.

Det är faktiskt en tråd på buke som hjälpt mig att hitta den där egna glädjen, egna berömmen, och en inre kritiker som är konstruktiv och hjälpsam. :) Vi är ett gäng som skriver där efter våra lektioner eller om annat relaterat till ridningen där vi kanske är osäkra eller så.
 
Jag tror du har en annan fråga att fundera över egentligen:

Vill jag sluta rida? eller Vill jag sluta rida på det sättet jag rider idag?

Det är uppenbart att du inte trivs med upplägget som du har idag, det betyder inte att du bara ska lufsa runt i skogen, utan det är ju något annat som inte funkar för dig. Är det gruppen? Ridläraren? Hästmaterialet? Din egen syn på dig själv och din prestation?
 
Om du är helt säker på att du inte är på samma nivå som de andra i gruppen kanske du kan försöka byta grupp och prata med ridläraren om det.

Om du rent teoretiskt sett borde vara på ungefär samma nivå, ni har tex ridit ungefär lika länge och du klarar övningarna som ridläraren ger (på ett ungefär) så kan du också prata med ridläraren om saker som inte fungerar. Det är ok (eller bör vara ok) att rida fram till ridläraren och fråga -mina hörnpasseringar går inte som jag tänkt mig, vad gör jag för fel.

Rent bortsett från det har jag själv (haft?har?) tendensen att bli förtvivlad när det går dåligt eller tror att det går dåligt. Så ett par saker man kan tänka på.

Ridning går alltid upp och ned, för mig i alla fall, först känns det som att man blir bättre och bättre. Sedan höjer man kraven på sig själv och allting går bara uselt (fast det kanske går ungefär som tidigare) så når man en platå och man kommer ingenstans. Lär sig något nytt och blir sämre, men när man lärt sig det blir man bättre. Så plötsligt går det bättre och bättre ett tag sedan... (kanske platå, eller sämre, eller högre krav)

Om ordet bra. Om det är tio personer i gruppen och ridläraren kommer att dela ut ett bra per person (så blir det ju inte utan det blir ju lite olika, men om) så kommer tio bra att höras, men bara ett av dem kommer vara till dig.

Vidare, även om det är hemskt att aldrig få ett bra, känns det nästan värre att få ett bra när man hellre hade fått hjälp eller kritik.

Om hur man känner sig. När man känner sig ledsen och som att man är dålig så går saker ofta lite sämre än de annars kunde gjort. Speciellt kanske om det handlar om saker där hur man använder kroppen spelar roll. Tex att man kanske kryper ihop om man känner sig dålig men rätar upp sig om man känner sig glad. Pappa brukade kalla det att man inte ska fylla sig själv med negativa tankar. Jag försöker säga -skaka av dig. Vilket iofs är jättesvårt. Men om det är så att du inte alltid börjar en lektion med glatt sinne och en tanke att -det här ska väl gå bra! Utan mer är ganska avvaktande så skulle du kunna försöka med ett. -Det spelar ingen roll hur det går för jag älskar hästar och får vara med en häst en timma. Hörnpasseringarna kan dra åt helskotta, de är inte perfekta idag, idag arbetar jag bara med att göra den här lilla grejen. (för ibland när man försöker och försöker blir det nästan kontraproduktivt).

Sedan ibland går det ju inte riktigt så dåligt som man tror och inte alls så bra för alla andra som man tror. Man hamnar lätt i sin egna negativa bubbla. Så det är det tredje jag försöker lära mig. Man måste inte vara bäst för att vara typ ok. Det räcker bra att vara typ ok och tycka något är roligt på sin lilla nivå. Alla är inte bäst på något jättemånga är bara medel eller något (det ligger liksom i uttrycket).
 
Jag tror du har en annan fråga att fundera över egentligen:

Vill jag sluta rida? eller Vill jag sluta rida på det sättet jag rider idag?

Det är uppenbart att du inte trivs med upplägget som du har idag, det betyder inte att du bara ska lufsa runt i skogen, utan det är ju något annat som inte funkar för dig. Är det gruppen? Ridläraren? Hästmaterialet? Din egen syn på dig själv och din prestation?
Jag vill rida enligt mitt upplägg. Problemet ligger i att jag jämför mig och har för höga krav på min egen prestation, vilket jag är medveten om.
 
Alltså gruppen är rätt för mig, dvs det är i den nivån jag ska rida, men jag jämför mig då de andra ridit längre.
Men då tror jag det är så att försöka dämpa negativa tankar och ta det lite isigt som är en lösning. Man kan ju bli så negativ att man nästan inte kan tänka. Dvs fundera på om du tänker negativa tankar redan i början av passet och om det kan påverka din ridning i mindre positiv riktning och om det kanske rent av skulle lyckas mer om du försökte mindre. Alla de andra kanske inte är bättre, det är kanske en eller två som är det och du jämför dig bara med dem. Eller så är du i bästa underdog situationen och har inget att förlora :)

Är det förresten så att du tror att de andra märker och bedömer hur du rider? De har kanske ingen aning om hur det går. Eller så kanske det rent av går ok men du inte märker det bara.

Är ridläraren lite läskig förresten? Jag har ibland varit lite rädd för ridläraren och känt mig bedömd.
 
Alltså problemet ligger nog väldigt mkt hos mig, jag vill så mycket (utvecklas). Det hade nog varit lättare om jag var en person som red en gång i veckan för att det är kul och sen inte tänker så mkt på det. Jag säger absolut inte att det är fel, all ridning är bra, men jag har nog eller inte nog, jag har höga kav på mig själv men det är ju egentligen bara jag som sätter kraven. Jag rider för att jag älskar hästar men jag vill också lära mig rida, alltså jag rider inte bara för att jag vill rida utan för att jag vill lära mig att rida, och utvecklas men det är ju inte rimligt att jag ska rida "perfekt" och vad är perfekt egentligen? Jag sätter upp mina mål och när jag uppnår dem så blir jag jätteglad men det är ju bara jag om vet om dem t.ex jag har ju haft mina små saker som jag vill bli bättre på och jag tror nog att många av de här som är så nöjda och glada efter ett ridpass inte har de här kraven som jag har (som det är jag som ställt upp, det är ju ingen annan som gjort det egentligen) och det är nog därför jag blir så här deppig, jag vill för mycket. Innerst inne vet jag: det tar tid, jag ska inte jämföra mig osv osv. men ändå hamnar jag där och jag tycker det är roligt att folk frågar hur det går och så, men ibland vill jag inte prata om det bara, och då får jag stanna kvar hos hästen t.ex så undviker jag de situationerna.
 
Det jag upptäckt i min egen ridning är att utveckling aldrig är rak. Man skulle kunna tro det, men det är den inte. Oftast är det istället typ trappsteg.

Och när jag känner som du gör nu typ (det går dåligt, jag lär mig inget, varför går det dåligt) är ofta precis innan jag tar ett steg upp, dvs det är krångligt och obekvämt och jobbigt för att jag håller på att lära mig något nytt. Nåt håller på att ramla på plats.

Men blir *jag* riktigt negativ behöver jag kolla över mitt mående, risken är att jag, om jag blir för negativ, är på väg in i en depression och att det är den som spökar (svårt att se något positivt när man är deppig).
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 350
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 142
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 002
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp