Bukefalos 28 år!

Vill veta allt om Islandshästen!

Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Där dottern rider sadlar o tränsar dom i boxen, och sist va det två hästar i hennes box, det va trångt och tom jag hade tyckt det va lite otäckt med två bakdelar att tränga sig fram mellan med utrustningen :/ Har alltid sadlat med uppbunden häst, gillar verkligen inte en runt trampande häst i trångt utrymme.. Ska rida i morgon, kan jag be om att få binda upp hästen utomhus och sadla där? Lite morgonpigga funderingar bara ;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Sen till ridningen... Har ridit Islänningar förr men barbacka och det va hundra år sen ;) Vad ska man tänka på? Tölten tex? Berätta :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Dottern vill köpa en present till en Islänning, en grimma.. Hur vet man strlk? Cob kan det va lämpligt?
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Cob passar för det mesta dom flesta islandshästarna, så kör på det :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Såklart ;)
Jag har en del drös sådana här hemma. Även täcken ... schabrak ... pannband till träns ... ;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Jag vet ett par stycken som legat på 500'.
Men då är det välmeriterade, elittävlingshästar.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Och det finns väl en del avelshingstar på Island som sålts till massa olika delägare som totalsumman är ganska svindlande på.....
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Tölten igen då ;) Kollar youtube för att få mer hum om vad tölten verkligen är.. Det skiljer verkligen mellan ekipagen, hur ser en "ren" tölt ut? Vissa går med höga benlyft fram sen ser jag vissa som inte lyfter frambenen speciellt, ser ut som någon blandgångart :/ Tölt informera mig tack :-D
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Vill du läsa om gångarter så ska du läsa på. http://www.landsbergaislandshastar.se/ och gångartsskolan.

Hur hästen rör sig i tölt, med benlyft, mindre benlyft osv är individuellt men det som är viktigast är takten som ska var ren fyrtakt.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Det här med " rena" gångarter är ju hur mycket som helst, svårt att se skillnaden på vissa varianter, kan alla Islandsryttare detta utan o innan? ;) Tittat så mycket på 4 springande ben nu att jag är yr i huvudet, ha ha ha :-D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 561
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 592
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
794
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp