Villrådig!

DeCloe

Trådstartare
Jag känner att jag behöver lite bollplank och kanske lite input när det gäller min häst just nu, känns lite tröstlöst. Har ett fullblod, 4 år i år som jag haft i c:a 9 månader nu. Vi har haft våra turer (dels p.g.a. min paranoia) med veterinärer, et, olika hovslagare, "alternativare" o.s.v. Han gick igenom klinikbesiktn.(utan rtg), hade et ute efter två veckor och då dömer han i stort sett ut honom p.g.a. bakknäna. Far upp till mälarn där han utreds, där får han inga anmärkningar förutom en obetydlig reaktion högt h.b. Fortsätter jobba på med honom som vanligt, tar ut et igen för "rutinkoll" och då säger han att h.f. inte är ok (vilket jag också märkt då han tappat v.b. i höger varv främst). Far ner till annan vet. som går igenom honom och heller inte hittar något. Tar då ut alternativare (healing o.s.v.) som säger h.f också, han behandlar och rek. att jag ska rida honom som vanligt och bara tänka på att han måste vara rak hela tiden, med följden att han känns bättre (lägger dessutom på sig rejält i muskelmassa). Fortsätter att rida men känner att han inte känns 100, så åker ner till annan vet. som också säger "inga problem". Och så har det hållt på lite fram och tillbaka. Nu i januari var han ute på 70-väg i blixthalka (rymde) och sträckte sig i v.f. och fick stå p.g.a. det i drygt en månad. Nu har jag börjat sätta igång honom igen och upplever problemet med h.f. (tappar v.b., kort i h.f.). Han har problem med höger galopp men han fattar den relativt lätt utan ryttare. Nu är jag villrådig och för mig känns det inte lika självklart längre att fara fram och tillbaka till olika kliniker bara för att få höra samma sak varje gång; "Inga problem".
Vad skulle ni göra i min sits? (skickar med en film också så ni kan se hur han rör sig, fritt fram med kommentarer!).
http://www.youtube.com/watch?v=btP0OI03Sus

Sv: Villrådig!

Kan med stor sannolikhet vara din ridning/utrustning som gör honom "konstigt"

Hur är dte med bett/hand?

Varför lägger du hästen så på bogarna tex?

Inte kikat på filmen, men är han genomgången av flera vet och okej, och dessutom blev bättre och musklade sig bättre när du verkligen fokuserade på att rida honom rak skulle jag fortsätta på att bygga upp honom, då det mest troligt är ett muskulärt problem då.

Men om du vill göra mer, så har MK:s kiro sett honom? Om inte är ju det en väg. De samarbetar ju kiro - vet där?

Tillägg - sett filmen nu. Och är tänderna kollade? Syns lite dåligt på filmen, men är det en bomlös sadel? Den är nämligen rätt lång?

Senast ändrad:

Kan med stor sannolikhet vara din ridning/utrustning som gör honom "konstigt"

Hur är dte med bett/hand?

Varför lägger du hästen så på bogarna tex?

Tänder och mun är genomkollat. Skall testa pessoabett (alltså sådant som låser sig vid viss vinkel, INTE hävstångsbettet om du vet vilket jag menar). Sadel är genomkollad. Hästen lägger sig gärna på bogarna, jag vet att min ridning är en bidragande orsak. Men vi jobbar på det. Han är jättekänslig och det vet jag och jag rider inget vidare f.n. men har andra som hjälper mig att rida honom då och då.

tanken har slagit mig att sälja då jag vet att han behöver någon som kan rida honom bra.

Inte kikat på filmen, men är han genomgången av flera vet och okej, och dessutom blev bättre och musklade sig bättre när du verkligen fokuserade på att rida honom rak skulle jag fortsätta på att bygga upp honom, då det mest troligt är ett muskulärt problem då.

Men om du vill göra mer, så har MK:s kiro sett honom? Om inte är ju det en väg. De samarbetar ju kiro - vet där?

Tillägg - sett filmen nu. Och är tänderna kollade? Syns lite dåligt på filmen, men är det en bomlös sadel? Den är nämligen rätt lång?

Om de inte byt kiropraktor så är det just den kiropraktorn som kollat igenom honom. Tänderna är kollade och ja det är en bomlös (har beställt en ny, denna är bara nödlösning).

Ang bett hade jag nog hellre satt ett egg- eller d-ringsbett på den.

Sälja behöver du inte göra om du inte har andra problem med hästen eller inte trivs med den...

Be istället en riktigt bra tränare om hjälp.

Lycka till.

Ang bett hade jag nog hellre satt ett egg- eller d-ringsbett på den.

Sälja behöver du inte göra om du inte har andra problem med hästen eller inte trivs med den...

Be istället en riktigt bra tränare om hjälp.

Lycka till.

Han har ett eggbett nu. Tränare har jag redan en bra, men tack för hjälpen iaf!

Hej!
Jag kan bara svara på vad jag skulle ha gjort om det var min häst.
Men då hade jag först börjat med att rida den rakt fram och jobba den mycket från marken och i en friare form, i skogen och över bommar så hästen har en chans att arbeta med hela kroppen och finna en trivsammare balans. I ridningen så hade jag fokuserat på att få upp nacken och i inledningsvis stoppa ut nosen. Så han har en chans att bli stabilare i form och gång.

Du har kollat upp hästen noga, men hur är det med din egen kropp?

Det är dom sakerna jag i första hand hade provat för att sedan få en utvärdering genom att se hur hästen reagerat.

Om de inte byt kiropraktor så är det just den kiropraktorn som kollat igenom honom. Tänderna är kollade och ja det är en bomlös (har beställt en ny, denna är bara nödlösning).

Då skulle jag göra som jag sa, rida på och bygga upp honom. Men massor med rakriktning, och mycket ut i skogen, gärna över lite 'stock och sten' så han automatiskt söker sig neråt och välver ryggen.

Sen hade jag nog lagt en del tid åt att hitta ett bett han inte slår med huvudet mot. Kan bli både dyrt och tidsödande men gör så stor skillnad när man hittar rätt. Har en röd herre själv som betedde sig likadant med huvudet förr..

Hej!
Jag kan bara svara på vad jag skulle ha gjort om det var min häst.
Men då hade jag först börjat med att rida den rakt fram och jobba den mycket från marken och i en friare form, i skogen och över bommar så hästen har en chans att arbeta med hela kroppen och finna en trivsammare balans. I ridningen så hade jag fokuserat på att få upp nacken och i inledningsvis stoppa ut nosen. Så han har en chans att bli stabilare i form och gång.

Du har kollat upp hästen noga, men hur är det med din egen kropp?

Det är dom sakerna jag i första hand hade provat för att sedan få en utvärdering genom att se hur hästen reagerat.

Tips med arbete från marken? Vad är det som funkar bäst där?
Jag vet att jag själv är sned och vind i kroppen (har skolios m.m.) och vet att det självklart påverkar hästen.

F*n att man har så dålig fysik själv :(

Då skulle jag göra som jag sa, rida på och bygga upp honom. Men massor med rakriktning, och mycket ut i skogen, gärna över lite 'stock och sten' så han automatiskt söker sig neråt och välver ryggen.

Sen hade jag nog lagt en del tid åt att hitta ett bett han inte slår med huvudet mot. Kan bli både dyrt och tidsödande men gör så stor skillnad när man hittar rätt. Har en röd herre själv som betedde sig likadant med huvudet förr..

Ok! Vad för bett blev lösningen för dig då? Något särskilt som du kan rek. att testa såhär på rak arm?
Hur tycker du (och ni andra) att jag ska rida honom då? (alltså hur ofta, hör så olika, allt från varannan dag, två dagar i veckan till varje dag).

Det viktiga är inte hur länge eller vad du gör med hästen utan HUR det görs.
Kvalitet helt enkelt.

Har du provat att tömköra honom? Ofta ser man bättre om/vad som är "tokigt" när man tömkör. Då har du inte ryttaren heller som kan påverka negativt med tyngd, balans, "fel" hjälper m.m.
Kan du inte själv, be någon som kan!
Tömkörning är även många gånger en bättre aktivitet för häst (o ryttare). Bygga muskler, träna balans osv. Tömköra kan man göra överallt! I ridhus, i skogen, på vägen, över bommar........:)

Nej, såvida du inte tänker hoppa 140 banor sju dagar i veckan:D

Varva helt enkelt med lätta pass med lite hårdare träning.

Hqar du tex på måndagen ridit ett hårt dressyrpass så kan du ut och lulla över pinnar i skogen på tisdagen.

Har du provat att tömköra honom? Ofta ser man bättre om/vad som är "tokigt" när man tömkör. Då har du inte ryttaren heller som kan påverka negativt med tyngd, balans, "fel" hjälper m.m.
Kan du inte själv, be någon som kan!
Tömkörning är även många gånger en bättre aktivitet för häst (o ryttare). Bygga muskler, träna balans osv. Tömköra kan man göra överallt! I ridhus, i skogen, på vägen, över bommar........:)

Han är tömkörd ganska mkt. Fast nu är det ett tag sen. Ska ta upp det igen.

Nej, såvida du inte tänker hoppa 140 banor sju dagar i veckan:D

Varva helt enkelt med lätta pass med lite hårdare träning.

Hqar du tex på måndagen ridit ett hårt dressyrpass så kan du ut och lulla över pinnar i skogen på tisdagen.

Nej inga 140-banor här inte :p

Jo precis. Ingen som kör speciellt med unghästar efter ålder o.s.v. (iomed hans ålder). Har hört 3 år- 3 dagar i veckan, 4 år- 4 dagar i veckan o.s.v. För min del är det nästan enklare att rida korta pass ofta än långa pass mer sällan. Har svårt att hinna ut i skogen i veckorna, hur tycker du (ni) att det är med arbete i ridhus? tycker lätt att det blir "tradigt" spec när man har häst som inte är så långt framme.

Håller med Alexandra. Se vad du gör för fel i din ridning. Sedan får man tänka på att hästen är 4 år och därför inte färdig att kräva alltförmycket av. Ett och annat ben kan spreta utan att det behöver vara någon hälta att tala om. Dessutom är nästan alla hästar lite stelare/sämre i ena sidan än den andra. För att få fram liksidighet krävs det att man är liksidig själv och att hästen tränas lika i båda varven.

Om du inte jobbar efter hästens förmåga spelar det inte någon roll vilket bett du har.

Om man tittar på filmen skulle jag föreslå att du rider honom i en lång låg form och på större volter än det verkar nu på filmen. Jag tror han har svårt med balansen dels för att han är ung och dels för att du inte är i balans. Bättre framåtbjudning kanske skulle få honom att sluta gå på bogarna och kan hjälpa honom att hålla balansen. Han lär sig ju att gå fel så att säga och det vill man ju inte. Jag är inte expert men det är vad jag uppfattar när jag ser filmen.

Håller med Alexandra. Se vad du gör för fel i din ridning. Sedan får man tänka på att hästen är 4 år och därför inte färdig att kräva alltförmycket av. Ett och annat ben kan spreta utan att det behöver vara någon hälta att tala om. Dessutom är nästan alla hästar lite stelare/sämre i ena sidan än den andra. För att få fram liksidighet krävs det att man är liksidig själv och att hästen tränas lika i båda varven.

Om du inte jobbar efter hästens förmåga spelar det inte någon roll vilket bett du har.

Om man tittar på filmen skulle jag föreslå att du rider honom i en lång låg form och på större volter än det verkar nu på filmen. Jag tror han har svårt med balansen dels för att han är ung och dels för att du inte är i balans. Bättre framåtbjudning kanske skulle få honom att sluta gå på bogarna och kan hjälpa honom att hålla balansen. Han lär sig ju att gå fel så att säga och det vill man ju inte. Jag är inte expert men det är vad jag uppfattar när jag ser filmen.

Vi kommer lätt i otakt och det vet jag ju om och jag vet ju att hältor kan vara sånt som bara "spökar i mitt huvud". Är väldigt noga med att han arbetas lika i båda varven.
Framåtbjudningen tycker jag å andra sidan att det inte är något fel på (kanske inte syns på filmen) men jag förstår vad du menar.
Tack för tipsen! :bow:

*det är inte lätt att vara superparanoid i kombination med att ha häst*

En så pass ung häst "dör" inte av att stå ett par dagar i veckan, men inte helelr av att rida lättare pass. Beror på individen,ryttarens tid osv.

Tänk på att skogen försvinner inte bara för att det råkar vara mörkt på kvällen. Svårare att väja för träd i höga farter bara:rofl:

Markarbetet kan du variera med tömkörning,löshoppning,promenader osv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 274
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 187
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
24 022
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 613
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka