Vinbergssäcka

tanten

Trådstartare
Gjorde en fascinerande upptäckt häromdagen. Hos grannen finns det gott om vinbergssnäckor. På den skuggiga sidan av ladugården finns tydligen gott om vinbergssnäckor. De "borde" inte finnas så här lång norrut så jag blev glad. Jag gillar dem - de är rätt fina och gör absolut ingen skada.

Efter att ha läst på så inser jag att de är rätt fascinerande varelser. Tydligen är de hermafroditer men behöver para sig med en annan snäcka. Efter parningen lägger bägge parter ägg.

*"Vanliga" sniglar med skal har jag massor av här. Nu funderar jag. Tror ni det skulle funka om jag snodde med mig ett par stycken vinbergssnäckor och planterade in i min skuggiga bäckdal här i zon IV. Eller tror ni det behövs ett helt gäng?
 
Gjorde en fascinerande upptäckt häromdagen. Hos grannen finns det gott om vinbergssnäckor. På den skuggiga sidan av ladugården finns tydligen gott om vinbergssnäckor. De "borde" inte finnas så här lång norrut så jag blev glad. Jag gillar dem - de är rätt fina och gör absolut ingen skada.

Efter att ha läst på så inser jag att de är rätt fascinerande varelser. Tydligen är de hermafroditer men behöver para sig med en annan snäcka. Efter parningen lägger bägge parter ägg.

*"Vanliga" sniglar med skal har jag massor av här. Nu funderar jag. Tror ni det skulle funka om jag snodde med mig ett par stycken vinbergssnäckor och planterade in i min skuggiga bäckdal här i zon IV. Eller tror ni det behövs ett helt gäng?
De är läskiga att trampa på, och tillräckligt stora för att ligga kvar ett tag som kadaver. Sen blir det äckliga slemspår på byggnader när de kryper upp för att vila. Om du inte är intresserad av att tillaga och äta dem skulle jag låta bli att plantera in dem. Du är annars välkommen att hämta hur många du vill härifrån Mälardalen.
 
Jag är inte säker på att det där med att de inte gör någon skada stämmer. Bor i zon 4 och har mer än önskvärt med dem. Har alltid tänkt att de är ofarliga, men är numera ganska övertygade om att de är medskyldiga till uppätna grönsaker, halvätna jordgubbar, fula märken på rabarber mm. Dessutom är jag helt säker på att de lämnar slemspår på t ex bär och grönsaker/kryddväxter.

En släkting snodde för många år sedan med sig ett gäng och planterade in på sommarstugetomten. Behöver jag nämna att grannbonden inte blev glad? Hade de varit harmlösa hade han nog inte brytt sig.

Våra planterades in av adeln på 1700-talet, påstås det, och finns spridda runt varje herrgård.
 
Det räcker med två - vi tog e två tycken för ganska många år sedan, och de förökade sig så smått. Men de senaste två-tre åren har populationen exploderat, vi har mängder! De sprider sig av sig själva också, innan fanns de bara kring ett kalkbrott, men du ser man dem längre och längre ifrån det

Våra dvärgpudlar är helt fascinerade och vill gärna tugga på dem. Det får de inte, men de hämtar dem gärna och springer runt med dem i munnen.

Vår tom är mest "naturtomt" så snäckorna gör ingen skada som vi kan se. Något grönsaksland har vi inte
 
Jag är inte säker på att det där med att de inte gör någon skada stämmer. Bor i zon 4 och har mer än önskvärt med dem. Har alltid tänkt att de är ofarliga, men är numera ganska övertygade om att de är medskyldiga till uppätna grönsaker, halvätna jordgubbar, fula märken på rabarber mm. Dessutom är jag helt säker på att de lämnar slemspår på t ex bär och grönsaker/kryddväxter.

En släkting snodde för många år sedan med sig ett gäng och planterade in på sommarstugetomten. Behöver jag nämna att grannbonden inte blev glad? Hade de varit harmlösa hade han nog inte brytt sig.

Våra planterades in av adeln på 1700-talet, påstås det, och finns spridda runt varje herrgård.

Ja, de äter helt klart. Har hittat en mitt uppe i mina bolltistlar med stora tuggor blad fast i slemmet...
 
BLÄ!! Jag sällar mig till kören som säger att du skulle kunna få precis hur många du vill... Japp, de är jätteäckliga att trampa på, och har man många så är det svårt att undvika. Förra året höll vi på att bli GALNA på att de försökte äta upp våra pumpaplantor... Så, jo, de gör skada!
 
Men de är fina och tar lång tid på sig att bli något, jag hade planterat ut de alla gånger! Bor man i en otillgänglig zon är ju risken att många stryker med på vintern och det håller nere stammen automatiskt. Planterade ut 1 tonårssnäcka i trädgården där jag bodde förut, för det fanns inga dessförinnan. De blev aldrig jättemånga trots Skåne.
 

Liknande trådar

Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 937
Senast: Halona
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 633
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 618
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp