Bukefalos 28 år!

vinglig häst - hur länge?

B

Buppisen

Jag rider en pigg hbl/fbl herre på 14-år som inte är tränad så mkt på dressyrbanan i sina dagar. Han är grundriden, men inte så mkt mer, även om han är mkt trevlig, mjuk och positiv.

Eftersom han är ovan arbete på banan tränar vi nu flitigt (för tränare) för att han ska hitta en lägre form och bättre överlinje då han gärna "svoschar på" i steget (han har MYCKET motor) med hög ihopkrullad nacke eller bakom lod modell rollkür. Vill tillägga att han är rätt så tunn över ryggen och därför inte har mkt ork, så det är förståeligt.

Ett första steg är att han ska lära sig att hitta takt och balans UTAN ryttarstöd (tygel). Nu tuffar han helst på fortare och fortare, och det är inte kul att bara rida omkring med glappande tygel - känner mig som en idiot!!! Han är jättekänslig i mun och för vikter, man behöver inte göra mkt för att han ska reagera, vill jag tillägga.
fast det är klart, han känner ju lättare om han ska fram i tempo - än bak...

Någon som stått inför samma problematik med sin häst? hur länge tog det innan den "förändrades"? Jag får nippran snart om inget händer. Han har slutat krulla ihop sig allra värst, men fortfarande "ber han om min hand" hela tiden.
Suck! Har du några bra tips som min tränare kan ha missat?

Han får massor med mat (dock inget som bygger på han energi) och har börjat käka extra protein, så där är inte problemet.
Tack för er hjälP! :banana:
 
Sv: vinglig häst - hur länge?

Hej svårt å veta hur du menar och hur det ser ut. Men min första tanke var att jag tror inte du ska släppa tyglarna oavsett. de är va liten betydelse egentligen. det gäller bara att få honom till ridning. Regel nummer 1: Han får inte gå fort alls de dagar han vill det! Bromsa så mkt att han nästan vill sakta av och håll honom där. Använd överskänkeln då. Regel nummer 2: De dagar han inget vill gå fram(antar att de e ovanligt) då ska han fram! Om han har lättare för vänster varv än höger varv och lätt blir "hängande" i hö tygeln. rid hästen lite ställd till hö i vä varv å rid mkt runt fyrkanten.
Fastna inte på volten.

Hhoppas nåt kan funka.
Jättesvårt att svara på, lägg gärna ut en video på problemet

Mvh michaela
 
Sv: vinglig häst - hur länge?

Trava med lätt kontakt och "sätt" takten med sitsen.
Rid lätt i den takt du vill (dvs följ inte hästens takt) och låt honom lära sig följa dej. Du får säkert hjälpa till och bromsa litegrann i början, men tanken är att du ska vara långsam "bara" med sitsen.
Det är svårt - men har sett bra resultat på springiga hästar med denna övning. Börja korta bitar och beröm massor när han lyssnar.

När du sen tar kontakt så "får" han inte krulla sej utan där måste du driva, eftersom han är känslig (o särskilt framåt) så behöver du inte göra mkt mer än att tänka framåt i dessa situationer.

Det kommer att ta lite tid, men med tränarhjälp så kommer du få till detta. Tömkörning är jättebra för att stärka upp, ta gärna hjälp med detta om du inte kan själv.
 
Sv: vinglig häst - hur länge?

Kanske markarbete i form av bomövningar? Då måste de ju "titta till" lite och kolla var de sätter ner fötterna. Travserier med vanliga och upphöjda bommar på rakt spår och volt!

Men självklart blir vissa hästar ännu mer stressade av bomarbete, och då kanske det inte är optimalt. Tömkörning, som biffen säger, är också jättebra.
 

Liknande trådar

Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 488
E
Träning Vad gör man när man inser att man rider på ett sätt man inte gillar? Försöker verkligen att ändra på mig, men det är ju så svårt. Har...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Tictacto
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 536
Senast: FridaW
·
Träning Måste få berätta: Har nu sålt min älskade c-ponny men tänkte ändån berätta hur han var.. Pållen var vild och ledarhingst över 3...
Svar
1
· Visningar
827
Senast: attsy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hudvårdstråden 2
  • Melatonin
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp