Vinster i skattefinansierade verksamheter

Det finns vissa saker som jag anser bör ligga under offentlig kontroll. Statens våldsapparat,, dvs polis o militär, domstolar, tull och liknande samt fångvården. Sedan bör logistik i form av vägar järnvägsspår, broar o tunnlar samt matarledningar för el även ligga under det offentliga. Vi har en gemensamt finansierad vård o omsorg, det är bra. Men utförandet kan vara i privat hand.
 
Hela debatten är fånig, att låtsas som att organisationsformen för utföraren är det som sätter kvaliteten. När vi vet att det inte är sant.
Exakt det är ju vad du och andra som sätter VALFRIHET i relation till styresform gör. Det är just det som du pekar ut som MÅNGFALD.

Du får ju fatta att inte alla nöjer sig med rapporter från Svenskt Näringsliv när vi utformar vår förståelse av samhället. Lite maktanalys och sånt, du vet, är en förklaring till det.
 
Exakt det är ju vad du och andra som sätter VALFRIHET i relation till styresform gör. Det är just det som du pekar ut som MÅNGFALD.

Du får ju fatta att inte alla nöjer sig med rapporter från Svenskt Näringsliv när vi utformar vår förståelse av samhället. Lite maktanalys och sånt, du vet, är en förklaring till det.

Nej, det är ett sätt att driva mångfald av många - att inkludera (istället för att exkludera) duktiga entreprenörer och företagare i gruppen som driver vården framåt.

Men den "nyliberala skiten" tycker att förbud av väl fungerande vård är ett mycket dåligt förslag. Särskilt när majoriteten av dåligt fungerande vård finns hos vårdgivare som inte omfattas av förbudet. Fokus, fokus, fokus - bör ligga på där vi kan förbättra vården.
 
Men du baserar ju det här på en marknadsundersökning beställd av svenskt näringsliv. Och dina egna förutfattade åsikter om hur vården funkade på 80-talet.
Det är liksom inte den rådande uppfattningen för alla.

Valfrihet är ju grunden i privatisering. När man petar hål på valfriheten så ryker ju hela konceptet.

Men nu handlar det ju också om vinster i välfärden. Jag önskar att pengarna används för att förbättra den offentliga välfärden. Jag vill inte att pengarna hamnar i någon VDs plånbok.

Och för mig är det egalt om pengarna hamnar i VD-plånboken eller i accelererande kostnader hos en offentlig utförare när ingen är speciellt intresserad av effektiviteten i verksamheten. Vården har blivit billigare och bättre - delvis pga att privata utförare fått möjlighet att bidra, men andelen är ännu låg, runt 15%. Men det handlar ju om en grundläggande ideologisk skillnad - där jag tror att företagande är ett bra och väl fungerande sätt att driva utveckling på.
 
Exakt det är ju vad du och andra som sätter VALFRIHET i relation till styresform gör. Det är just det som du pekar ut som MÅNGFALD.

Du får ju fatta att inte alla nöjer sig med rapporter från Svenskt Näringsliv när vi utformar vår förståelse av samhället. Lite maktanalys och sånt, du vet, är en förklaring till det.

Svenskt Kvalitetsindex kom ju fram till samma sak för några år sedan.
 
Nej, det är ett sätt att driva mångfald av många - att inkludera (istället för att exkludera) duktiga entreprenörer och företagare i gruppen som driver vården framåt.

Men den "nyliberala skiten" tycker att förbud av väl fungerande vård är ett mycket dåligt förslag. Särskilt när majoriteten av dåligt fungerande vård finns hos vårdgivare som inte omfattas av förbudet. Fokus, fokus, fokus - bör ligga på där vi kan förbättra vården.
Och om det är ett sätt av många. Varför är det då det enda du ägnar sådan frenesi åt att försvara?
 
Och om det är ett sätt av många. Varför är det då det enda du ägnar sådan frenesi åt att försvara?

Därför att det är det enda som ägnas sådan frenesi att vilja förbjuda.

Att det är ett sätt av många betyder inte att allt kan nås med komplementet, men att påstå att privat vård är det enda eller ens det allra mest avgörande för att kunna få valfrihet som begrepp tycker inte jag är riktigt korrekt. Valfrihet är mycket större än frågan om privat vs offentlig vård.
 
Svenskt Kvalitetsindex kom ju fram till samma sak för några år sedan.

Ja, och där handlar det enbart om vårdtagarnas nöjdhet (den andra studien handlade både om vårdtagares nöjdhet och personalens nöjdhet)
SKI2016.jpg

Källa: SKL och Svenskt Kvalitetsindex 2016
 
Tanken att en enda aktör ska tillåtas är egentligen bra, om man nu kan garantera att denne ende aktör är den som bäst kan utföra jobbet. Då ingen kan garantera detta så är det ju bra att det tillåts med flera aktörer då marknaden (vi) avgör vem som är bäst...
 
Ja, och där handlar det enbart om vårdtagarnas nöjdhet (den andra studien handlade både om vårdtagares nöjdhet och personalens nöjdhet)
SKI2016.jpg

Källa: SKL och Svenskt Kvalitetsindex 2016

Precis, och med tanke på att Svenska staten, via Tillväxtverket, står bakom Institutet för Kvalitetsutveckling som är var en av ägarna till SKI då(numera ensam ägare) kan man inte förkasta dem med att de kommer från näringslivet.
 
Därför att det är det enda som ägnas sådan frenesi att vilja förbjuda.
.
Jösses! Vore det inte för dig skulle jag inte ens ha noterat frågan något nämnvärt. Förutom då just det där att Sverige är det mest (ny)liberala landet på området, vilket jag finner en smula genant.
 
Det är väl tvärtom ett då och då uppmärksammat problem med en del friskolor (säkert även med kommunala, iofs). Det sk fria skolvalet gör att föräldrar väljer skolor som ger höga betyg. I vilken mån dessa höga betyg har fog för sig, är en annan fråga. Att locka elever genom glädjebetyg är inte vad jag ser som ett tecken på god kvalitet. Men det är ju nästan omöjligt för föräldrar att kolla upp om betygen sätts korrekt eller med råge, sas.
Fast just det problemet gäller även på kommunala skolor.
Om än inte i samma omfattning.

Enkelt skulle det undvikas om t.ex nationella prov korsrättades med samarbete med andra skolor. Så gör några skolor i min kommun emellanåt. Kommunala skolor.

Dessutom granskar skolinspektionen alla skolor oavsett driftsform. Och det kommunala tillsynsansvaret sträcker sig till friskolorna också. Alltså - kommunens tillsyn borde skärpas?
 
Fast just det problemet gäller även på kommunala skolor.
Om än inte i samma omfattning.

Enkelt skulle det undvikas om t.ex nationella prov korsrättades med samarbete med andra skolor. Så gör några skolor i min kommun emellanåt. Kommunala skolor.

Dessutom granskar skolinspektionen alla skolor oavsett driftsform. Och det kommunala tillsynsansvaret sträcker sig till friskolorna också. Alltså - kommunens tillsyn borde skärpas?
Tekniken finns väl, att proven skickas ut direkt till datorer som eleverna använder, programmet låser all kommunikation under provet och sedan rättas provet centralt. elever o lärare lokalt kan bara ta emot resultatet.
 
Ja, och en konsekvens inom offentlig verksamhet om man "går med vinst" exempelvis på grund av vakanta tjänster/personalbrist blir ju många gånger att budgeten tills nästa år minskas. Så man inte längre har råd att anställa den där personalen även om man kan hitta den.
Så blir det ju sällan med privata vårdgivares budgetar.
Har man vakanta tjänster brukar det vara svårt att hålla planerad produktion = mindre ersättning. Aldrig hört att någon går med vinst pga vakanser och sen får indragen budget?
Sjukt isf
 
Fast just det problemet gäller även på kommunala skolor.
Om än inte i samma omfattning.

Enkelt skulle det undvikas om t.ex nationella prov korsrättades med samarbete med andra skolor. Så gör några skolor i min kommun emellanåt. Kommunala skolor.

Dessutom granskar skolinspektionen alla skolor oavsett driftsform. Och det kommunala tillsynsansvaret sträcker sig till friskolorna också. Alltså - kommunens tillsyn borde skärpas?
Ja. Jag nämnde det, tror jag. Främst är det väl en effekt av skolvalsreform som uppmuntrar skolor att konkurrera om eleverna. En del av nyliberaliseringen av Sverige.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 565
Senast: ako
·
Skola & Jobb För företag, som mitt eget, som erbjuder en kombination av minst två av övernattning, aktivitet eller resa, krävs enligt...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: TomasN
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 045
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp