Vinter/vårföräldrar 25/26

Bukefalos 30 år!

Heja bebis! Fascinerande hur fort det går just nu! Vår är också väldigt med och bara nu i helgen har hon skrattat ordentligt med ljud flera gånger, det är så sjukt gulligt 🥰

Vi har också en period med väldigt korta naps på dagarna. Ibland får vi till någon längre om hon får sova på oss så det försöker vi få till för annars blir hon övertrött och svårsövd på kvällen. Men får hon vila ordentligt på dagen är hon lättsövd och sover bra. Vanligtvis några uppvak men somnar om snabbt efter mat. I helgen har hon dock sovit sex timmar ena natten utan uppvak och fem timmar den andra 😮 vi är iväg på midsommarfirande så det har varit mycket intryck för henne så det är nog därför. Men döm om min förvåning när det hade gått sex timmar när det vanligtvis går typ tre!
Eller hur! Det var så tydligt i vagnen nyss, höll i Liberofjärilen och stoppade den i munnen 🥺
Nämen vad mysigt med skratt!! Längtar efter det 😍

Det känns som att så fort jag tror att han börjar få en rutin så ändras den. Förstår att han är för liten för det men ändå. Är det så för dig med?
Oj, ja det var länge! Kunde du sova den tiden du med? Vet att det var någon gång bebis sov förbi en tid han vanligtvis vaknar men då vaknade jag ändå?

Eller hur! Det var så tydligt i vagnen nyss, höll i Liberofjärilen och stoppade den i munnen 🥺
Nämen vad mysigt med skratt!! Längtar efter det 😍

Det känns som att så fort jag tror att han börjar få en rutin så ändras den. Förstår att han är för liten för det men ändå. Är det så för dig med?
Oj, ja det var länge! Kunde du sova den tiden du med? Vet att det var någon gång bebis sov förbi en tid han vanligtvis vaknar men då vaknade jag ändå?
Haha vår älskar också Liberofjärilen och jollrar hejvilt och viftar med hela kroppen när den kommer fram 😅

Ja verkligen! Någonting är en ”rutin” en vecka eller max två och sen helt plötsligt är det inte så längre. Både med positiva och negativa saker. Tycker också hon kan vakna en morgon och helt plötslig ha en ny färdighet, typ föra leksaker till munnen eller ett nytt ljud. Hon har också börjat sträcka sig efter våra ansikten och känna 🥹

Natten med sex timmar sov jag också, därför jag blev så förvånad när jag vaknade och kollade på klockan. Den andra natten vaknade jag som vanligt efter tre timmar men somnade snabbt om. I natt var hon dock tillbaka till den vanliga rutinen att amma var tredje timme ☺️

Vi var på 4-månaderskontroll på bvc igår, 12 dagar för tidigt. Alltså.. jag är så missnöjd. Har redan bytt bvc-sköterska en gång så nu känner jag mig som en trälig förälder. Henne vi träffade nu kunde inte svara på en enda fråga? Hon frågade ingenting om hans utveckling. Pratade inget mer om smakintroduktion och tandborstning annat än att peka i broschyren vi fick och upprepa rubriken. O_o
Vi hade även ett icke-akut problem som hon bedömde behövde kollas upp av läkare för säkerhets skull. Vår vårdcentral tar dock inte emot bebisar under 6 månader så vi fick sitta på barnakuten i 3 timmar idag för något som knappt tog en kvart att bedöma som icke-farligt och kommer gå över av sig självt.

Vi var på 4-månaderskontroll på bvc igår, 12 dagar för tidigt. Alltså.. jag är så missnöjd. Har redan bytt bvc-sköterska en gång så nu känner jag mig som en trälig förälder. Henne vi träffade nu kunde inte svara på en enda fråga? Hon frågade ingenting om hans utveckling. Pratade inget mer om smakintroduktion och tandborstning annat än att peka i broschyren vi fick och upprepa rubriken. O_o
Vi hade även ett icke-akut problem som hon bedömde behövde kollas upp av läkare för säkerhets skull. Vår vårdcentral tar dock inte emot bebisar under 6 månader så vi fick sitta på barnakuten i 3 timmar idag för något som knappt tog en kvart att bedöma som icke-farligt och kommer gå över av sig självt.
Så tråkigt, och jobbig situation :( Vår sköterska tycker jag är väldigt bra - trevlig, svarar gärna på frågor och pratar lite, har bra hand med barnet etc. (och tur är väl det, jag tror bara det är hon som är BVC-sköterska i kommunen :p)

Nej men vad störigt! Finns det fler att byta till? Man vill ju ha förtroende tänker jag samtidigt som jag fått råden av andra mammor typ ”skit i BVC, gör din grej bara” men det beror ju på hur man är lagd också.

Vi går på en liten BVC där det just nu bara finns en sköterska så inte så mycket att välja på 😅 hon är helt okej, väldigt snäll och så men hon är i min ålder och känns ibland lite osäker och oerfaren vilket hon kanske också är, jag vet inte hur länge hon jobbat.

Här fick bebis tremånadersvaccin förra veckan och har helt sluppit biverkningar, superskönt för alla inblandade. Däremot har hon åkt på sin första förkylning och har varit täppt och snorig 🥺

Nej men vad störigt! Finns det fler att byta till? Man vill ju ha förtroende tänker jag samtidigt som jag fått råden av andra mammor typ ”skit i BVC, gör din grej bara” men det beror ju på hur man är lagd också.

#Vi går på en liten BVC där det just nu bara finns en sköterska så inte så mycket att välja på 😅 hon är helt okej, väldigt snäll och så men hon är i min ålder och känns ibland lite osäker och oerfaren vilket hon kanske också är, jag vet inte hur länge hon jobbat.

Här fick bebis tremånadersvaccin förra veckan och har helt sluppit biverkningar, superskönt för alla inblandade. Däremot har hon åkt på sin första förkylning och har varit täppt och snorig 🥺
Jag tror vi har 4 stycken? Kan ändå förstå att du fått det rådet, tänker att de säkert är tvungna att vara rätt fyrkantiga inom sina regelverk som säkert är rätt gamla. Just det har inte varit ett problem för min del eftersom ingen har sagt särskilt mycket. Det känns bara inte bra när hon inte har någon koll och själv inte frågar något.

Oj nej då är det ju inte mycket att välja på nej 😅 Alla är nya någon gång, så är det ju bara även om vissa kanske är mer bekväma med någon som är mer erfaren.

Skönt att slippa biverkningar! Det är så tråkigt för dem om de får ont eller är ledsna. Nämen nä, lillan då 🥺 Jag hoppas det går över fort!

Jag tror att min lilla pojk har fått biverkning nu ikväll - han fick sina femmånadersvaccinationer nu i måndags (bland annat rota-vaccin) och ikväll/inatt vaknade han med magont :cry:

Jag tycker ändå att min BVC-sköterska inte varit så fyrkantig. Det rekommenderas ju att man inte samsover när de är små, att de istället ska sova i egen säng. Men redan vid första besöket när jag nämnde att det var svårt att lyckas med det, att han ibland inte kunde sova annat än bredvid mig, så sa hon direkt att det är viktigare att vi båda kan sova, så är det samsovning som funkar för oss så är det det. Jag har annars varit lite rädd för att hon skulle vara på om att jag behöver få honom att sova i egen säng, enligt rekommendationerna, men det har det inte alls varit.

Sen gör jag ju ändå min grej ibland. Jag frågade en gång om bästa sättet att hantera hans naglar (han river gärna på huvudet när han är trött), och hon sa att det bästa är fila och att man inte bör klippa dem. Men för oss funkar klippa bäst, och som komplement en liten filmaskin.

Något jag kan tipsa om, som jag kom på för någon vecka sedan och som nog hjälpte oss en del i natt bland annat - jag har en gammal massagepistol för ryggen. Det funkar bra att sätta igång den om han har lite svårt att sova. Det blir lite "white noise" när den ligger påslagen i sängen och vibrerar, den är liten och lätt att flytta på, och stänger av sig själv efter 10-15 minuter (dvs inga problem om jag själv somnar också).

Våra tjejer är drygt 6 månader nu och de är så himla glada och enkla fortsatt! Har haft sån otrolig tur med dem verkligen för de är bara så nöjda 😅

De ligger gärna själva och sover i varsin spjälsäng och på dagarna är de mycket på golvet. Succé att skaffa en lekmatta (typ gymmatta) för den ligger de massor på och tränar nacke, rullar runt och leker. De ligger INTE kvar där man lägger dem längre 😆

De har börjat käka lite mat och vi kör en blandning mellan matning och BLW.
De tycker att det är toppen och satt och mölade broccoli och grötpinnar igår 😆😁

I övrigt är A en riktig "happy go lucky"-bebis som är nöjd typ jämt om hon inte är riktigt hungrig. Då gråter hon så tårarna sprutar.
H är mer känslig. Känslig för höga ljud, blir jätteledsen eller jättearg när de känslorna kommer - men är tack o lov oftast JÄTTEGLAD 😁❤️

Älskar livet med tvillingar men bävar lite inför när de börjar härja runt och har absolut köpt en lekhage 😆

Ca 2,5 månad är lillasyster,
Verkar också ha fått en väldigt enkel och nöjd bebis. Och då va inte första knepig alls eg.
Vi har haft enstaka timmar med upprörd pga ont i magen under den "värsta" perioden.
Lite FOMO bebis som blir frustrerad om mamma försöker trösta eller mata när hon vill titta sig omkring😅

Så chill att om man måste lägga ifrån sig henne blir hon jätteglad om hon får ligga i babygymmet, och när hon tröttnat blir hon inte ledsen utan lägger sig på sidan med tummen i munnen o somnar själv 😅
Sover 5-7h i egen säng varje natt nu, sen ligger hon brevid mig. 🥰

Storebror har kommit över den värsta chocken och är väldigt snäll mot lillasyster. Klappar, tröstar och leker. Hon blir väldigt glad när han kommer.😊

Jag tror att min lilla pojk har fått biverkning nu ikväll - han fick sina femmånadersvaccinationer nu i måndags (bland annat rota-vaccin) och ikväll/inatt vaknade han med magont :cry:
Och i förrgår kväll fick lillkillen feber :( 38,7 då (han fick Alvedon då, och jag pratade med 1177) och sen höll det sig på 38 igår under dagen, innan det gick upp till 38,9 på tidig kväll igår. Då åkte vi in till Barnakuten så att de kunde kolla på honom. Just när de är under sex månader, har feber och inga förkylningssymtom (dvs feber av okänd orsak) ville 1177 att man skulle åka in.

Ingen lätt vecka för lillkillen :heart

Och i förrgår kväll fick lillkillen feber :( 38,7 då (han fick Alvedon då, och jag pratade med 1177) och sen höll det sig på 38 igår under dagen, innan det gick upp till 38,9 på tidig kväll igår. Då åkte vi in till Barnakuten så att de kunde kolla på honom. Just när de är under sex månader, har feber och inga förkylningssymtom (dvs feber av okänd orsak) ville 1177 att man skulle åka in.

Ingen lätt vecka för lillkillen :heart
Stackars liten och er. Hoppas han mår bättre idag. ❤️

Just nu saknar jag delar av andra trimestern. Förutom oro så mådde jag riktigt bra då. Har nu fått mens för andra gången, redigt också, har börjat tappa hår igen och nu helt plötsligt kan jag inte sova. Har fått svårt att somna, vaknar flera gånger per natt oberoende av bebis. Vet att katterna står för en del av dem men inte alla. Sen ligger jag där och har svårt att somna om. Förstår inte varför.

Vi var hos sjukgymnast med bebis idag. Han favoriserar tydligt att titta åt höger så vi fick kolla upp det. Hon kunde inte se att något tyder på eventuell svaghet utan att han helt enkelt föredrar höger. Däremot är hans vänsterhand mycket mer aktiv än den högra vilket var lite ovanligt, det brukar vara samma sida. Det var skönt att få träffa henne och att hon inte är orolig för något. Vi fick i alla fall en tid för återbesök om 6 veckor och har fått order om mycket tid på mage 😬 Målet är mellan 60-90 minuter om dagen.

Vi bestämde oss även för att köpa ett nytt babyskydd på vägen hem. Med bas och adapter till chassit denna gång. Eftersom han är såpass liten kommer han kunna använda det ett bra tag till och förhoppningsvis även ett syskon i framtiden. Det han har nu är himla jobbigt och jag insåg också att barnet som hade det innan blir 5 år gammalt om några dagar. Dags att kassera det.

@Glimra hur går det med magträningen? 60-90 minuter är ju en hel evighet 😅

Hos oss mår bebis fortsatt bra ☺️ hon hade dubblat sin födelsevikt och lite till vid fyramånadersbesöket och växer på bra. Vi pratade matintroduktion men då hon visar noll intresse för mat och amningen funkar bra så tänker vi vänta med mat tills hon är sex månader. Börjar hon visa intresse får hon kanske smaka litegrann bara men annars avvaktar vi.

Lite ansträngt mellan mig och maken dock, jag är så lättirriterad och stör mig på allt han gör och ser bara allt som negativt 🫠 vi pratade ikväll och vi båda kämpar ju på med att räcka till för bebis och resten av livet, det är svårt! Hunden har fått stå tillbaka också sedan bebis kom så mitt dåliga samvete gnager ju konstant för både make och hund 🥲 Känner mig lite nedstämd vissa dagar så vet inte om det ”bara” är hormoner som gör mig så lättretlig eller om det är något annat också. Vi kom fram till att nämna det vid nästa BVC-besök i alla fall så får vi se vad det finns för hjälp att få.

@niardasp Det går helt ok ändå! Det blir ju ingen timme om dagen än men det har blivit så mycket bättre. Han blir inte alls lika frustrerad lika fort. 🎉
---
Heja bebis! Vad skönt att hon växer så bra! Äter ni allt möjligt så det blir "enkelt" att erbjuda smakprover sen? Vi lagar tex aldrig fisk för att jag inte äter det så vi kommer behöva bli bättre på laga olika rätter att kunna testa med.

Vad tufft med känslorna men det låter ändå som att du har självinsikt kring det? Ibland vet en ju inte om att en mått dåligt förrän efteråt och att det då förklarar ens tankegång/handlingar. Det gör det såklart inte mindre jobbigt men kanske är lättare att söka hjälp. På mitt bvc finns kuratorer/familjerådgivning att tillgå vilket är jättebra. Det kanske det finns hos er med.

@niardasp Det går helt ok ändå! Det blir ju ingen timme om dagen än men det har blivit så mycket bättre. Han blir inte alls lika frustrerad lika fort. 🎉
---
Heja bebis! Vad skönt att hon växer så bra! Äter ni allt möjligt så det blir "enkelt" att erbjuda smakprover sen? Vi lagar tex aldrig fisk för att jag inte äter det så vi kommer behöva bli bättre på laga olika rätter att kunna testa med.

Vad tufft med känslorna men det låter ändå som att du har självinsikt kring det? Ibland vet en ju inte om att en mått dåligt förrän efteråt och att det då förklarar ens tankegång/handlingar. Det gör det såklart inte mindre jobbigt men kanske är lättare att söka hjälp. På mitt bvc finns kuratorer/familjerådgivning att tillgå vilket är jättebra. Det kanske det finns hos er med.
Skönt att det går framåt! Vår har också börjat gilla att ligga på mage mycket mer, känns så mycket skönare att låta henne ligga en stund så när hon är nöjd och inte bara face plantar 😅

Min man äter allt men jag äter enbart vegetariskt och fisk och jag vet inte riktigt hur vi ska göra med maten… vi äter i princip enbart vegetariskt och fisk, han äter eller lagar väldigt sällan kött hemma och jag är inte alls sugen på att börja hantera och servera kött heller. Lutar nog åt att hon får äta det vi äter hemma och eventuellt kött borta. Min mamma pratar om att blodpudding och leverpastej är så bra för bebisar så får väl skicka dit henne för att äta det om inte annat 😅

Ja nån slags självinsikt har jag ändå. Har nog fortfarande lite kämpigt med förändringen att ha en bebis. Det är mysigt på ett sätt men jag känner mig begränsad också stundvis. Det är väl helt normalt men känns ändå jobbigt till och från. Ja hoppas BVC har nånting bra att erbjuda här också ☺️

Liknande trådar

• Vinter- och vårföräldrar 26/27
  • Känslan av att "jag ska inte föda barn"?
  • Sommarföräldrar 2022
  • Vårföräldrar 2022

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka