Vinter/vårföräldrar 25/26

Bukefalos 30 år!

Jag gick på en v. 20-grupp som barnmorskemottagningen kallade till. Då var det bara de gravida där och det gavs all möjlig info om mest själva graviditeten. Främst inriktat på oss som väntar första barnet kände jag så jag tyckte ändå att det var intressant. Kanske inte så mycket ny info men ändå bra att höra det.

Sen ska jag och partner kallas tillsammans på en föräldraträff om förlossningen och en om amning. Jag hoppas det är på en dag som passar för vi vill båda gå.

Sjukhuset jag ska föda på har också infoträffar så det ska jag också försöka få till att gå på i antingen januari eller december.

Jag var lite orolig för förlossningen precis när jag blev gravid, framför allt kopplat till smärtan och kontrollförlusten. Det har lagt sig i takt med att jag läst på och lärt mig mer om det fysiologiska och liksom hur ett värkarbete och en förlossning kan gå till. Då känner jag att jag kan förbereda mig bättre.

I januari tänker jag också köpa den digitala profylaxkursen Hypnokurs och fokusera mer på mentala förberedelser och andningsteknik. Har fått den rekommenderat och tror att en digital kurs passar mig bättre än en fysisk profylaxkurs 😊 jag tror i alla fall på att förbereda mig, förlossning känns som bland det största jag kommer gå igenom i livet och troligtvis blir det bara en gång så jag vill ge mig själv så bra förutsättningar som möjligt att få en bra upplevelse.

Jag var på besök hos barnmorskan idag, och hade bland annat blodsockerkoll - vilket tyvärr visade på graviddiabetes. Dock inte helt oväntat, eftersom min syster (som födde hennes första barn tidigare i år) också hade det, och min mamma har typ 2 diabetes (och kanske även graviddiabetes vid någon graviditet, om jag minns rätt). Så nu får det ju bli lite striktare kost, och sedan nästa vecka besök med dietist, stickteknik etc för att kunna kolla blodsocker själv.

Men, en sak som vi också pratade om - här i regionen har de några olika storgruppsföreläsningar, t.ex. om att föda och liknande. Har någon av er gått på sådana, och har ni känt att det varit till hjälp? Jag är ju i grund och botten en väldigt ostressad person, vilket har sina för- och nackdelar - jag brukar inte stressa upp mig för en massa, men det gör ju också att jag kanske inte läser på lika mycket inför som min syster gjorde (som mer är typen som kollar upp allt ;) i alla fall i jämförelse med mig :p). Så jag har inte en massa rädsla eller stress eller liknande inför födelsen (eller inför tiden efter födelsen), mer än det praktiska att lösa hundpassning etc. För de här storgruppsföreläsningarna har det funnits en del datum tidigare i höst som jag inte gått på, och sen blir det ju ett juluppehåll troligtvis. Hur viktigt tänker ni att det är att gå på sådana?
Hoppar in från annan tråd!
Jag var också orädd och ostressad, såg även fram emot förlossningen, men jag blev snarare stressad och lite rädd av profylaxkursen. Gillade förlossningens egen onlineföreläsning mycket bättre!

Lyckligtvis gick vi profylaxen rätt tidigt så jag hade hunnit glömma det mesta tills det var dags att föda.
Min förlossning gick som smort ändå😅

Jag var på besök hos barnmorskan idag, och hade bland annat blodsockerkoll - vilket tyvärr visade på graviddiabetes. Dock inte helt oväntat, eftersom min syster (som födde hennes första barn tidigare i år) också hade det, och min mamma har typ 2 diabetes (och kanske även graviddiabetes vid någon graviditet, om jag minns rätt). Så nu får det ju bli lite striktare kost, och sedan nästa vecka besök med dietist, stickteknik etc för att kunna kolla blodsocker själv.

Men, en sak som vi också pratade om - här i regionen har de några olika storgruppsföreläsningar, t.ex. om att föda och liknande. Har någon av er gått på sådana, och har ni känt att det varit till hjälp? Jag är ju i grund och botten en väldigt ostressad person, vilket har sina för- och nackdelar - jag brukar inte stressa upp mig för en massa, men det gör ju också att jag kanske inte läser på lika mycket inför som min syster gjorde (som mer är typen som kollar upp allt ;) i alla fall i jämförelse med mig :p). Så jag har inte en massa rädsla eller stress eller liknande inför födelsen (eller inför tiden efter födelsen), mer än det praktiska att lösa hundpassning etc. För de här storgruppsföreläsningarna har det funnits en del datum tidigare i höst som jag inte gått på, och sen blir det ju ett juluppehåll troligtvis. Hur viktigt tänker ni att det är att gå på sådana?
Jag gick på en träff om amning inför första barnet, och blev erbjuden digital profylaxkurs men jag tror aldrig att jag gick den. Nu blev det planerat kejsarsnitt med första, så det känns som att jag lyckades pricka den viktigaste kursen för mig ändå (den om amning och lite om livet efter födseln). Inför andra och tredje barnet erbjöds inga kurser, men stöttningen från barnmorskan under tredje barnets födsel räckte gott och väl och allt flöt på jättebra. Andra barnets födsel blev en igångsättning och en långdragen historia, och jag hade förmodligen ändå inte kommit ihåg något från en kurs under de två dygn som den varade :p

Jag var nog som du ganska ostressad inför det hela, och har mestadels tänkt att jag tar det som det kommer. Jag har inte skrivit några förlossningsbrev (eller vad det kallas) heller; jag har något minne av att jag skickat med att jag velat slippa ryggbedövning i den mån det går men att jag tar beslut om smärtlindring när det blir aktuellt.

Min BM har inte sagt något om kurser. Vet inte om det är för tidigt för de som hålls där eller om det helt enkelt inte finns några. Borde kanske fråga men skulle definitivt föredra en digital.

Min BM har inte sagt något om kurser. Vet inte om det är för tidigt för de som hålls där eller om det helt enkelt inte finns några. Borde kanske fråga men skulle definitivt föredra en digital.
Hade det varit digitalt hade jag definitivt varit mer intresserad, en av anledningarna till att jag inte åkt än är att jag varit för lat för att orka pallra mig in till Linköping på kvällen om jag jobbat på kontoret i Linköping tidigare samma dag, eller verkligen vara där 8-20 en dag. Normalt sett åker jag ju också kollektivt till jobbet, men utanför rusningstider brukar det vara krångligare med tåg etc. Digital hade varit enklare (och då hade jag också t.ex. kunnat gå på gåbandet här hemma, eller gosa med hundarna samtidigt).

I går ringde sjukhuset där jag gjorde RUL och bokade in mig för en extrakoll då de inte haft fått tillräckligt bra bilder på bebisens hjärta. Han levde om så dant under RUL, så utföraren sa att de brukar kalla tillbaka om de inte fick tillräckligt bra bilder. Allt såg bra ut på KUB och de sa i telefon att de inte misstänkte något, utan bara ville komplettera, så jag känner mig inte särskilt orolig. Men jag studsade till lite när de ringde, ska jag erkänna.

I går ringde sjukhuset där jag gjorde RUL och bokade in mig för en extrakoll då de inte haft fått tillräckligt bra bilder på bebisens hjärta. Han levde om så dant under RUL, så utföraren sa att de brukar kalla tillbaka om de inte fick tillräckligt bra bilder. Allt såg bra ut på KUB och de sa i telefon att de inte misstänkte något, utan bara ville komplettera, så jag känner mig inte särskilt orolig. Men jag studsade till lite när de ringde, ska jag erkänna.
Det var nära att vi behövde ha ett återbesök också fast av motsatt anledning. Bebis låg åt "fel" håll i fosterställning och vägrade vända sig så hjärtat syntes inte ordentligt. Fick muta med kall dryck och en dammsugare. Tycker det är bra att de är noggranna även om en kan bli lite fundersam över om något är fel. I vårt fall hämtades en annan person som lyckades få till bilden 😅

Det var nära att vi behövde ha ett återbesök också fast av motsatt anledning. Bebis låg åt "fel" håll i fosterställning och vägrade vända sig så hjärtat syntes inte ordentligt. Fick muta med kall dryck och en dammsugare. Tycker det är bra att de är noggranna även om en kan bli lite fundersam över om något är fel. I vårt fall hämtades en annan person som lyckades få till bilden 😅
Ja, fel låg han också flera gånger, så sköterskan försökte knuffa på bebisen så han skulle vända sig. En dammsugare som muta hade varit trevligare. :D Skönt att de fick till bilden till slut!

Jag tyckte det var skönt att gå en sån för att förbereda mig. Tycker inte man måste gå om man inte vill, men fanns en hel del bra info om förloppet osv och lite vad som görs när det inte går helt bra som kan vara bra både gör födande och medföljande att veta. Vi gick profylaxkurs också. Det var väldigt bra. Inte så mycket för mig där och då, men för min man så han hade lite verktyg att ta till under förlossningen och var där med ett fantastiskt stöd för mig. Särskilt eftersom vi hade hela öppningsfasen hemma och jag enbart hade tagit två alvedon som smärtlindring. Får man komma in på förlossningen i bra tid så kanske man har mindre nytta av det...

Bara för att jag gnällde här om dagen så har magen börjat poppa denna vecka och massa kollegor har kommit fram för att gratta mig, så nu verkar det synas även för andra 😊 känns kul tycker jag! Går in i vecka 25 idag.

Har tagit influensavaccin idag också. Har aldrig haft influensan tror jag och aldrig tidigare tagit vaccin så hoppas jag slipper även den här säsongen.

Hur mår ni andra?

Med 1a barnet blev vi erbjudna föräldrakurser och profylaxkurser. Det låg dock så sent i graviditeten och jag hade ju div komplikationer, så vi hann gå profylaxkursen men de övriga tillfällena inföll när vi antingen hade läkarbesök eller efter ungen redan va ute 😅

Bara för att jag gnällde här om dagen så har magen börjat poppa denna vecka och massa kollegor har kommit fram för att gratta mig, så nu verkar det synas även för andra 😊 känns kul tycker jag! Går in i vecka 25 idag.

Har tagit influensavaccin idag också. Har aldrig haft influensan tror jag och aldrig tidigare tagit vaccin så hoppas jag slipper även den här säsongen.

Hur mår ni andra?
Kul med magen! Och vad skönt att du tycker det är positivt att de uppmärksammar det 🎉

---

Jag mår i stort sett bra men är trött. Har börjat få ont i kroppen på jobbet och ibland kommer jag knappt ur soffan om jag legat lite dåligt för länge 😅 Har däremot fått ett (för mig) oväntat symptom, har börjat läcka råmjölk. Blev väldigt förvånad första gången och behöver nu ha bh dygnet runt för att inte lämna fläckar efter mig. Är dock oerhört glad över att inte ha foglossning eller må illa eller ha något annat jobbigt.

@Glimra intressant med råmjölk! Jag har läst om att det kan hända men har inte haft det själv ännu. Det finns ju såna amningsinlägg man kan stoppa i bhn men det har du säkert koll på. Hoppas du hittat något skönt om du behöver ha på dig den dygnet runt!

Trött är jag också! Har pratat med min chef och försöker jobba hemma tisdagar och torsdagar för då blir det varannan dag att jag måste iväg och varannan dag jag kan ta lite sovmorgon och slippa restid. Funkar dock inte varje vecka pga möten och så och då märks det tydligt att jag blir betydligt tröttare av att åka iväg två dagar i rad än bara en.

Jag har börjat försöka sätta mig in i det här med föräldrapenning.

Men, hur gör man för att de ska besluta om SGI, så att det är klart när jag går på föräldraledighet? Det verkar ju vara en viss handläggningstid - men jag vet ju inte i nuläget när jag vill gå på föräldraledighet?

Magen är inne i en växtspurt tydligen. En t-shirt som för ca två veckor sedan fortfarande kändes helt ok oversize ligger nu tydligt mot magen. Och jag som tyckt att det inte hänt något 😂

Magen är inne i en växtspurt tydligen. En t-shirt som för ca två veckor sedan fortfarande kändes helt ok oversize ligger nu tydligt mot magen. Och jag som tyckt att det inte hänt något 😂
Ja det är nu det händer 😅

Har du tagit bilder? Jag tänkte att jag skulle göra det och var duktig i början men nu är det fem veckor sen sist jag tog en 😆

Jag har börjat försöka sätta mig in i det här med föräldrapenning.

Men, hur gör man för att de ska besluta om SGI, så att det är klart när jag går på föräldraledighet? Det verkar ju vara en viss handläggningstid - men jag vet ju inte i nuläget när jag vill gå på föräldraledighet?
Det där har jag inte heller förstått. Vad jag läst så beslutar de om SGI först när man gör en ansökan. Det borde ju gå att sätta ett preliminärt datum och sen ändra det? När SGI väl är beslutad är det väl kortare handläggningstid än innan.

Jag vet inte heller riktigt när jag ska gå och vill gärna att min SGI baseras på min nya lön som jag kommer veta först i februari. Den gäller dock redan från oktober i år så kommer ju ha haft den nya lönen i sex månader när jag går på ledighet även om jag i dagsläget inte vet vad den är 😅 så jag får nog ansöka först när jag vet och hoppas att de handlägger snabbt.

Ja det är nu det händer 😅

Har du tagit bilder? Jag tänkte att jag skulle göra det och var duktig i början men nu är det fem veckor sen sist jag tog en 😆
Ja tydligen!! 🎉

Nej det har jag inte. Har inte haft så mycket att ta kort på, är överviktig sedan innan så har bara sett tjock(are) ut 😅 Har även ett ärr på magen som gör den gropig. I vuxen ålder har jag inte tyckt det varit jobbigt men det har kommit tillbaka nu när det "förstör" den typiska bebisbulans mjuka form. Så har inte velat behålla något kort jag tagit förrän idag.

Kanske dags att ta ett för dig då? 🤩

Liknande trådar

• Vinter- och vårföräldrar 26/27
  • Känslan av att "jag ska inte föda barn"?
  • Sommarföräldrar 2022
  • Vårföräldrar 2022

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka