Vinterföräldrar 17/18 del 7

Tror vi är ganska lika, dels vet jag ju hur du var som yngre (äh, så mycket kan ju inte hänt på typ 20 år :D ) och sen ser jag ju på Instagram.

Blir ju väldigt mycket roligare när barnen får vara med på sin nivå. Jag har skurat altan i två dagar, Vidar har haft egen diskborste. Ja det vore sjukt mycket enklare att låsa in han med sin pappa, men varför skulle han inte kunna få vara med?

Havanna var med och målade huset för 2 år sedan, 1.5 år gammal! :rofl::rofl: Det var en utmaning, men jösses vad roligt hon hade och jösses vad svår fasadfärg är att få bort från huden :D

Men jag tror som du säger, vi är nog ganska lika där. Äh, så mycket har inte hänt... Bara 2 barn, man och hus... Men inte heller där är skillnaden så stor :D

men vad fin altanen blev :love: alltid roligt när man ser ett ordentligt resultat av det man gör!
 
18-månaderskontroll på bvc idag, fast lite drygt en månad tidigt pga sommar och semestertider. Jag hade tagit ledigt från jobbet eftersom jag ville vara med. Blev så imponerad av min unge, han lekte ungefär 5 sekunder med allt bvcsköterskan plockat fram för att se vad han kunde, dvs. ritade 3 streck på ett papper, staplade 3 ringar på en pinne, hällde ut alla kritor på golvet, hämtade en traktor och sen röjde han loss i rummet. Väldigt nyfiken och glad, inget blyg, ville mest spana runt och undersöka allt. Sen fick han spruta i armen utan att säga ett knyst och var inte ens särskilt reserverad för sköterskan efteråt.

Lille Herren är numera 12,6 kg tung och 84 cm lång, han börjar stabilisera sig runt en mittenkurva istället för att hänga i toppen som han gjorde innan året. Liten börjar bli stor :love:
 
Har du alltså lyckats skura altanen? Vi involverar L så mycket det går, och sånt som (normalt) går ganska snabbt går bra, men skura en hel altan? Hade inte gått, iaf inte på bara två dagar. Hon hade skurat en halv minut, plaskat i vattnet, hällt ut vattnet i en sko och sen vattnat blommorna med det, slängt sand i vattnet, druckit vattnet med hjälp av borste, kastat borsten och sagt "pang", klättrat upp på trappan och behövt hjälp att komma ner, klättrat upp på trappan och behövt hjälp att komma ner, klättrat upp på trapp... och det gör att det tar längre tid, men ändå görbart. Men när hon tröttnat på det efter en kvart eller så så hade hon börjat gnälla och klänga. Och ska man fortsätta då så är det med barn på höften som gäller. (Förtydligande: det är alltså gnälla-klänga som gör det svårt, inte allt det andra - hon får gärna "hjälpa till"!)

Haha du tror inte att han är och petar på allt :D och klättrar. Han är dock duktig på att lösa typ det mesta själv. Jag är nog rätt envis, det ska bara gå. Om det så är med ungen på höften eller i sele på ryggen.
 
Havanna var med och målade huset för 2 år sedan, 1.5 år gammal! :rofl::rofl: Det var en utmaning, men jösses vad roligt hon hade och jösses vad svår fasadfärg är att få bort från huden :D

Men jag tror som du säger, vi är nog ganska lika där. Äh, så mycket har inte hänt... Bara 2 barn, man och hus... Men inte heller där är skillnaden så stor :D

men vad fin altanen blev :love: alltid roligt när man ser ett ordentligt resultat av det man gör!

Haha kan tänka mig att det satt rätt bra :o
Tycker ju att typ allt går bara man vill, sen tar det längre tid och är omständigt. Men må så vara, det blir ju gjort.

Ja nä det är ju inte så mycket ;)

Ja visst blev den! Vet inte när den var tvättad innan men huset köptes av maken och stora grabbens mamma för typ 6 år sedan eller nått och tror inte den blivit tvättad under den tiden. Nu ser jag fram emot hösten och få blåsa av fasaden på resten av huset (maken kom hem med en högtryckstvätt när jag typ var klar haha)
 
Haha kan tänka mig att det satt rätt bra :o
Tycker ju att typ allt går bara man vill, sen tar det längre tid och är omständigt. Men må så vara, det blir ju gjort.

Ja nä det är ju inte så mycket ;)

Ja visst blev den! Vet inte när den var tvättad innan men huset köptes av maken och stora grabbens mamma för typ 6 år sedan eller nått och tror inte den blivit tvättad under den tiden. Nu ser jag fram emot hösten och få blåsa av fasaden på resten av huset (maken kom hem med en högtryckstvätt när jag typ var klar haha)

Bättre sent än aldrig ;)
 
De där med utbrott... han har ju alltid haft endel egen vilja men de har eskalerat senaste månaderna, Varenda dag är fyllt med konflikter, vill han inte exempelvis sitta i vagnen så spjärnar han, skriker, vrider sig och vrålar och kan hålla på i vad som känns som evigheter

Går ju inte helt att undvika allt som kan leda till utbrott för det är verkligen allt som inte han vill för stunden och är väldigt omväxlande vad som duger och inte... hur tusan ska de här gå när han är i ”trotsåldern” på riktigt :nailbiting:

Hur hanterar man det utan att bli galen 😫

På tal om att dom får testa grejer, här är en favoritgrej att klättra i trappen, bevakar alltid men han har blivit riktigt snabb på att ta sig upp och nyligt klurat ut hur man tar sig ner för iallafall sista trappstegen, och är väldigt försiktig över kantstenar ute och höga trösklar inne, han ska ju ändå bo i huset så varför inte lära sig de under kontrollerade former då han ändå vill prova
 
Fy vad skönt att denna vecka är över nu. L har ju haft vattkoppor i veckan och hon kom inte lika lindrigt undan som sin storebror. Feber och massa massa prickar. Hade några hemska dagar där hon panikskrek varje gång hon var kissnödig för hon fick prickar även på slemhinnorna därnere så det var jätteobehagligt. Men nu är det äntligen bättre. Förra helgen hade storebror en dag där han bara kräktes och bajsade. Så verkligen en kul vecka O_o
 
Fy vad skönt att denna vecka är över nu. L har ju haft vattkoppor i veckan och hon kom inte lika lindrigt undan som sin storebror. Feber och massa massa prickar. Hade några hemska dagar där hon panikskrek varje gång hon var kissnödig för hon fick prickar även på slemhinnorna därnere så det var jätteobehagligt. Men nu är det äntligen bättre. Förra helgen hade storebror en dag där han bara kräktes och bajsade. Så verkligen en kul vecka O_o
Fy, det låter rent ut sagt skitjobbigt! Bara vara glad att det ligger bakom er och hoppas att något liknande aldrig kommer åter! ❤️
 
Vi är en vecka i Småland, lånar stuga nära där mina föräldrar och mitt syskon med familj bor, och det är för en gångs skull helt fantastiskt! Kotten börjar kunna leka mer med sin kusin, och är nu så stor att han fått mer relation med mormor och morfar också. Idag har han för första gången varit med mormor (och kusinen) 2 timmar på eftermiddagen medan jag och sambon fick lite egentid. Lite oro och gnällighet hade det blivit, men överlag gick det riktigt bra. Skönt, men kändes ruskigt konstigt också! Dock är det kanske bra uppladdning inför förskolans start om 1,5 månad.. :D
 
De där med utbrott... han har ju alltid haft endel egen vilja men de har eskalerat senaste månaderna, Varenda dag är fyllt med konflikter, vill han inte exempelvis sitta i vagnen så spjärnar han, skriker, vrider sig och vrålar och kan hålla på i vad som känns som evigheter

Går ju inte helt att undvika allt som kan leda till utbrott för det är verkligen allt som inte han vill för stunden och är väldigt omväxlande vad som duger och inte... hur tusan ska de här gå när han är i ”trotsåldern” på riktigt :nailbiting:

Hur hanterar man det utan att bli galen 😫

På tal om att dom får testa grejer, här är en favoritgrej att klättra i trappen, bevakar alltid men han har blivit riktigt snabb på att ta sig upp och nyligt klurat ut hur man tar sig ner för iallafall sista trappstegen, och är väldigt försiktig över kantstenar ute och höga trösklar inne, han ska ju ändå bo i huset så varför inte lära sig de under kontrollerade former då han ändå vill prova
Det där funderar jag också ofta på. Det är mycket vilja och får man inte som man vill så blir det protester, ofta i form av kasta sig på golvet och vråla. Och så säger dom att det blir värre :confused::nailbiting:
 
L har blivit jätteblyg. Hon var länge totalt obrydd, men inte längre. Det kom lagom till att förskolestarten närmar sig. I övrigt är det fortsatt full fart, och hon har en favoritsyssla: att vattna. Hoppas det håller i sig för det är inte min starka sida :D
 
Ja utbrotten... Herregud! Just det där att kasta sig på golvet känns igen, plus gråt eller illtjut. Idag skrek och storgrät han sig igenom lunchen utan att vi förstod varför, och varje förslag om att han kunde äta lite pyttipanna med ketchup (som han gillade första minutrarna) eskalerade gråten.
Jag tror väldigt mycket handlar om att han fattar och vill så mycket, men inte kan kommunicera så bra själv. Gör ont i hjärtat att se frustrationen men samtidigt är det ju så oerhört påfrestande!
 
Annars är det så himla roligt att följa utvecklingen! Han älskar också att vattna @soom och leker gärna vid handfatet på toaletten. Har dessutom nyss lärt sig att kranen ska stängas av när leken är slut :D
Han har också kopplat ihop att nicka betyder ja, och kan nicka eller säga Da till svar på frågor.
Veckan i Småland innebar också daglig bad, och även om han gått fyra omgångar på baby/minisim var utvecklingen under veckan väldigt kul att se. Från att gråta när han fick vatten i ansiktet och bli lite rädd om han trillade i vattnet, till att (lite för!) orädd springa ut till bröstdjupt vatten och vilja "simma" när vi höll honom :)
 
Jag känner igen mig i mycket av det ni skriver. Både den starka viljan, utbrotten och utvecklingen. G börjar bli allt bättre på att kunna visa vad han vill, han kan tex komma och ta en i handen för att leda en till dörren för att visa att han vill gå ut. Eller ta ens hand och sätta en bok i den för att visa att han vill läsa (ibland ska man bara hålla den åt honom). Men det är samtidigt mycket frustration från hands sida när han inte alltid kan göra sig förstådd. Och det kan bli en del vredesutbrott när han inte får klättra upp på saker hur han vill. Detta är en klätterunge med mycket envishet och fysisk förmåga. Nästan så man inte skulle bli förvånad av att hitta honom hängandes i taklampan... ;)

Det är en himla rolig ålder nu, att få vara med när han upptäcker saker, sjunger, dansar och hittar på lekar. Så gulligt när han leker att han ”åker till jobbet” med nallen som han lämnar i ett rum, vinkar och säger hejdå medan han stänger dörren, eller får säja till dockan på skarpen när den busar och hoppar i soffan :love: Men samtidigt en väldigt energikrävande tid eftersom vi hela tiden behöver vakta och parera den starka viljan.
 
De där med utbrott... han har ju alltid haft endel egen vilja men de har eskalerat senaste månaderna, Varenda dag är fyllt med konflikter, vill han inte exempelvis sitta i vagnen så spjärnar han, skriker, vrider sig och vrålar och kan hålla på i vad som känns som evigheter

Går ju inte helt att undvika allt som kan leda till utbrott för det är verkligen allt som inte han vill för stunden och är väldigt omväxlande vad som duger och inte... hur tusan ska de här gå när han är i ”trotsåldern” på riktigt :nailbiting:

Hur hanterar man det utan att bli galen 😫
Det är otroligt hur många ben och armar ett barn som inte vill ner i tex vagnen eller matstolen kan utveckla, känns mer som att det är en vild bläckfisk man försöker hantera än ett barn 😬

Inget svar på hur man gör för att inte bli galen tyvärr 🙄
 
20190629_142922.jpg


Jag har oxå en klätterapa. Smart hon med. Den randiga stolen gick inte, så hon bytte. Köksbordet, fönsterbänkar är absolut nej att klättra på. Soffan har tyvärr deras pappa lärt dom att man får klättra i.
 
Visa bifogad fil 32374

Jag har oxå en klätterapa. Smart hon med. Den randiga stolen gick inte, så hon bytte. Köksbordet, fönsterbänkar är absolut nej att klättra på. Soffan har tyvärr deras pappa lärt dom att man får klättra i.
Vi har nog bara nej till köksbord, men fönsterbrädorna har han inte försökt med än :o de är nog lite för smala iofs.

Vi är inne i en riktig olycksperiod just nu. Häromdagen sprang han upp från badbaljan och innan vi hann stoppa honom hade han halkat på badrumsgolvet och fallit pladask raklång på rygg :eek: :nailbiting: Sjukt otäckt, men det gick bra. Igår klättrade han upp i en trädgårdsstol och gungade så den trillade över på rygg, med honom kvar i..tur han föll på gräs och inte sten eller grus för han brydde sig knappt. Jag längtar däremot tills det kommer lite mer vett i barnet.
 
Och javisst ja, han har lärt sig springa också , alltså inte bara tulta.. Vilket innebär att han plötsligt är väldigt mycket snabbare :rofl:
 
Det där funderar jag också ofta på. Det är mycket vilja och får man inte som man vill så blir det protester, ofta i form av kasta sig på golvet och vråla. Och så säger dom att det blir värre :confused::nailbiting:

Funderar på hur vi ens ska få oss ut genom dörren om han blir värre 😬 har dock varit någorlunda snäll i vagnen senaste dagarna så vi har gått lååånga promenader för att göra oss av med vakentid för att minska tiden som man får jaga non stop 😏 absolut kul att dom utvecklas men kan dom inte ha en pausknapp?

Det är otroligt hur många ben och armar ett barn som inte vill ner i tex vagnen eller matstolen kan utveckla, känns mer som att det är en vild bläckfisk man försöker hantera än ett barn 😬

Inget svar på hur man gör för att inte bli galen tyvärr 🙄

De va lättare förut när man kunde sätta odågan i vagn eller stol när man inte kunde vakta 🙄

Visa bifogad fil 32374

Jag har oxå en klätterapa. Smart hon med. Den randiga stolen gick inte, så hon bytte. Köksbordet, fönsterbänkar är absolut nej att klättra på. Soffan har tyvärr deras pappa lärt dom att man får klättra i.

Köksbordet och fönsterbänkar är de mest spännande som finns här :eek:

Och javisst ja, han har lärt sig springa också , alltså inte bara tulta.. Vilket innebär att han plötsligt är väldigt mycket snabbare :rofl:

Det visade herrn här prov på igår, på soffan o uterummet, bromsen och vettet är dock inte utvecklad så resulterade med att han ramlade ner :cry:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 701
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 226
Senast: gulakatten
·
Svar
849
· Visningar
45 696
Senast: Enya
·
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp