Vinterföräldrar 17/18 del 7

Vi har nog bara nej till köksbord, men fönsterbrädorna har han inte försökt med än :o de är nog lite för smala iofs.

Vi är inne i en riktig olycksperiod just nu. Häromdagen sprang han upp från badbaljan och innan vi hann stoppa honom hade han halkat på badrumsgolvet och fallit pladask raklång på rygg :eek: :nailbiting: Sjukt otäckt, men det gick bra. Igår klättrade han upp i en trädgårdsstol och gungade så den trillade över på rygg, med honom kvar i..tur han föll på gräs och inte sten eller grus för han brydde sig knappt. Jag längtar däremot tills det kommer lite mer vett i barnet.

Om man tittar på bilden jag la upp. Så är det en fönsterbänk längs heeeeela. Långsidan på vardagsrummet. Den är urkul att springa på = absolut nej! Vågar inte ställa något på dne än, då det är så dum höjd.
 
Om man tittar på bilden jag la upp. Så är det en fönsterbänk längs heeeeela. Långsidan på vardagsrummet. Den är urkul att springa på = absolut nej! Vågar inte ställa något på dne än, då det är så dum höjd.
Hu, nä springa på fönsterbänk hade jag inte heller varit bekväm med. Tur våra fönster sitter högre...
 
Visst han går igenom ett utvecklingssprång men han har börjat vakna flera gånger varje natt, inatt minst 7 gånger och verkligen vrålar, nu gav vi upp hoppet om sömn kl 5 😓

Saknar just nu hans 2-3 uppvak/natt 😫
 
Visst han går igenom ett utvecklingssprång men han har börjat vakna flera gånger varje natt, inatt minst 7 gånger och verkligen vrålar, nu gav vi upp hoppet om sömn kl 5 😓

Saknar just nu hans 2-3 uppvak/natt 😫
Hu så mördande jobbigt! Både sova dåligt nattetid och sen tvingas upp tidigt... Kan ni köra varannan natt så det blir lite avlastning? Hoppas det har med språnget att göra så det finns ett slut på det.

Kottens svårnattade period gick över med språnget, till allas lättnad. Nu har han ett lite annorlunda insomningsmönster än innan men somnar själv varje kväll utan större krångel efter välling..
 
Vilddjuret börjar bli omöjligt att lägga, hon klättrar över allt. Så spjälsängen är bytt mot en växasäng, med halvhöga kanter. Storasyster klättrade ur 3-4 gånger första kvällarna innan hon somnade. Det här vildbarnet alltså jag skojar inte om det handlar om 20-30 gånger. vi hinner knappt stänga dörren innan hon är oss hack i häl.
 
Hu så mördande jobbigt! Både sova dåligt nattetid och sen tvingas upp tidigt... Kan ni köra varannan natt så det blir lite avlastning? Hoppas det har med språnget att göra så det finns ett slut på det.

Kottens svårnattade period gick över med språnget, till allas lättnad. Nu har han ett lite annorlunda insomningsmönster än innan men somnar själv varje kväll utan större krångel efter välling..

Han sover i samma rum som oss så vi båda vaknar ändå så är väl typ soffan kvar att sova på, men han kommer vara hos farmor och farfar nästa helg medan vi reser bort, lite dålig timing kanske men han är väldigt van att vara där så borde inte vara så mycket värre än hemma, men får passa på att sova ut då och leva på koffein till dess

Har försökt få han att se tv men han är inte intresserad av de, hade ju annars varit skönt att kunna sitta och ta det lugnt en stund men han har helt enkelt för mycket myror i brallan 🤷‍♀️

Nu har vi promenerat i 2 timmar i hopp om att han ska somna i vagnen, de hände inte 😅
 
Han sover i samma rum som oss så vi båda vaknar ändå så är väl typ soffan kvar att sova på, men han kommer vara hos farmor och farfar nästa helg medan vi reser bort, lite dålig timing kanske men han är väldigt van att vara där så borde inte vara så mycket värre än hemma, men får passa på att sova ut då och leva på koffein till dess

Har försökt få han att se tv men han är inte intresserad av de, hade ju annars varit skönt att kunna sitta och ta det lugnt en stund men han har helt enkelt för mycket myror i brallan 🤷‍♀️

Nu har vi promenerat i 2 timmar i hopp om att han ska somna i vagnen, de hände inte 😅
Jag förstår. Vi har ett gästrum som jag sover i ibland när jag behöver ta igen sömn, det hade ju kunnat vara en lösning, tänkte jag. Men då är det ju svårt. Kotten sover i spjälsäng inne hos oss, och oftast i vår säng sista timmarna, men jag börjar lära mig somna om när sambon tar uppvaken.
 
Alltså, tandborstning, detta satans påfund.. Fler som har problem med det? Kotten vrålari högan sky och vrider sig som en hal ål, alternativt kniper ihop munnen. Kan tänka sig att "borsta" lite själv om vi kör en tandborstlåt på mobilen men då sultar han mest och borstar möjligtvis lite på framtänderna uppe, och iom att han har 12-14 tänder till i munnen känner jag att det vore bra om vi fick hjälpa till åtminstone litegrann.

Någon gång har jag/vi försökt hålla fast men dels kommer vi ändå inte åt att borsta och dels blir han så upprörd och hysterisk att det inte känns okej att göra så.
Rådfrågade bvc på 18månaderskollen som bara sa "om han lär sig att han kan komma undan genom att skrika är man illa ute" O_o :down: och jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra med det sk. rådet.
Kotten ska till folktandvården om en månad och jag misstänker att de har liknande approach.

Hur tänker ni andra? Hur är era att borsta tänderna på?
 
Alltså, tandborstning, detta satans påfund.. Fler som har problem med det? Kotten vrålari högan sky och vrider sig som en hal ål, alternativt kniper ihop munnen. Kan tänka sig att "borsta" lite själv om vi kör en tandborstlåt på mobilen men då sultar han mest och borstar möjligtvis lite på framtänderna uppe, och iom att han har 12-14 tänder till i munnen känner jag att det vore bra om vi fick hjälpa till åtminstone litegrann.

Någon gång har jag/vi försökt hålla fast men dels kommer vi ändå inte åt att borsta och dels blir han så upprörd och hysterisk att det inte känns okej att göra så.
Rådfrågade bvc på 18månaderskollen som bara sa "om han lär sig att han kan komma undan genom att skrika är man illa ute" O_o :down: och jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra med det sk. rådet.
Kotten ska till folktandvården om en månad och jag misstänker att de har liknande approach.

Hur tänker ni andra? Hur är era att borsta tänderna på?
Det går i perioder. Knepet här verkar vara att hitta nåt som är kul nog för att distrahera från själva tandborstningen. Ett tag skulle hon ligga på rygg i knät och slå med toarullehållaren. Just nu är det ett paket tamponger som är väldigt eftertraktat :o, så det får hon bara ha vid tandborstning. När en sak slutar funka blir det ofta en period bråk innan vi hittar ett nytt knep. Bråkperioderna inträffar sällan samtidigt för mig och pappan, och vi tar varsin tandborstning per dag, så det innebär att det blir ordentligt borstat iaf en gång per dag. Så när det är bråkigt lirkar jag till det blir nån form av framsteg, sen är jag nöjd. Hade det aldrig blivit ordentligt borstat hade det känts jobbigare.

Jag antar att ni har provat allt... Men har ni provat att byta situation? Borsta nån helt annanstans än i badrummet? Leka tandborstning med nån nalle (kanske vid annan tid än tandborstningstid)?
 
Plötsligt bygger mitt barn med duplo som om han aldrig gjort annat! Inget bli arg och kasta bitar som det alltid slutat med innan, utan nu sorterar han noggrant ut bitar i samma storlek och bygger höga torn. :o
Igår satt han helt försjunken, gick knappt att få med honom till middagsbordet :D
 
Det går i perioder. Knepet här verkar vara att hitta nåt som är kul nog för att distrahera från själva tandborstningen. Ett tag skulle hon ligga på rygg i knät och slå med toarullehållaren. Just nu är det ett paket tamponger som är väldigt eftertraktat :o, så det får hon bara ha vid tandborstning. När en sak slutar funka blir det ofta en period bråk innan vi hittar ett nytt knep. Bråkperioderna inträffar sällan samtidigt för mig och pappan, och vi tar varsin tandborstning per dag, så det innebär att det blir ordentligt borstat iaf en gång per dag. Så när det är bråkigt lirkar jag till det blir nån form av framsteg, sen är jag nöjd. Hade det aldrig blivit ordentligt borstat hade det känts jobbigare.

Jag antar att ni har provat allt... Men har ni provat att byta situation? Borsta nån helt annanstans än i badrummet? Leka tandborstning med nån nalle (kanske vid annan tid än tandborstningstid)?
Tack för tips, vi har nog inte provat så jättemycket olika, men att byta miljö var en bra idé. Film funkade bättre innan men varken det eller något annat jag kan komma på, tror jag skulle distrahera tillräckligt för att låta oss borsta. Inte ens duplo, även om jag nog ska testa :p
 
Alltså, tandborstning, detta satans påfund.. Fler som har problem med det? Kotten vrålari högan sky och vrider sig som en hal ål, alternativt kniper ihop munnen. Kan tänka sig att "borsta" lite själv om vi kör en tandborstlåt på mobilen men då sultar han mest och borstar möjligtvis lite på framtänderna uppe, och iom att han har 12-14 tänder till i munnen känner jag att det vore bra om vi fick hjälpa till åtminstone litegrann.

Någon gång har jag/vi försökt hålla fast men dels kommer vi ändå inte åt att borsta och dels blir han så upprörd och hysterisk att det inte känns okej att göra så.
Rådfrågade bvc på 18månaderskollen som bara sa "om han lär sig att han kan komma undan genom att skrika är man illa ute" O_o :down: och jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra med det sk. rådet.
Kotten ska till folktandvården om en månad och jag misstänker att de har liknande approach.

Hur tänker ni andra? Hur är era att borsta tänderna på?

Men jisses, vilket ”råd”. Tandborstningen går upp och ner här med, min lägstanivå är att lite tandkräm ska in i munnen och det fungerar i regel. Tröstar mig med någon tråd jag läste på Facebook där man diskuterade tandborstning på förskolan och någon (bra källa ;)) påstod att ”tandborstning” på den nivån (små barn som borstade själva på förskolan, så typ samma som vår lägstanivå :p) ändå gjorde märkbar skillnad i områden med sämre tandhälsa.

Nåväl, minns tandborstningen som likartad med de stora när de var små och de har aldrig haft problem med tänderna. Vartefter de blivit större så har kraven höjts men då hinner de bli mer lekbara vilket hjälper. Det var en tråd om tandborstning på snäppet äldre barn än våra här för inte alltför länge sedan, med kreativa lektips :D
 
Ang. Tandborstning.
Vi har vart hos tandläkaren med båda barnen. Vid 1år och nu vid 3år för storasyster.

Dom räknar tänder vid 3år.innan dess är det mest ett besök för att barnet ska få se stället att det inte är farligt. Vid 1år sa de att det är bra att man får en rutin men tvinga inte fram den. Så hos oss borstar vi tänderna tillsammans allihop. Skulle vi försöka hjälpa lilltjejen blir det ett jäkla liv. Hon tuggar mest på tandborsten än så länge.
När hos ser att vi hjälper storasyster, så brukar vi få dra två drag i hennes mun med.

Vi gjorde samma med stora tjejen. Så det blev absolut inget tvång av det utan plötsligt så blev det bara en rutin och nu sitter den varje dag.
Något som oxå gjorde det roligt var en eltandborste. Så dagar det är svårare kör vi eltandborste. För då blir det roligt samtidigt.
 
Här är vi sjukt envisa, springcykeln som storasyster springer runt med. Den bara ska man upp på. Jag tror hon har knäckt det, även om den är liiiiite stor än (är en 10") innan sommaren är slut. Hon springer fram på tårna men bara lite stöd.
 
Vilken himla rolig och mysig ålder det är just nu tycker jag! Det är verkligen en liten person som man kan prata med och liksom "hänga" med. Dock med mycket humör, men det är för det mesta charmigt tycker jag. :) För oss har hela introduktionen av en lillasyster gått över förväntan och just nu är stora killarna hos oss i hela två veckor och då har John inte tid för sin gamla mamma. Det är egentligen bara när han vill amma som han håller sig till mig, annars vill han bara vara med brorsorna. Gör lite ont i mammahjärtat ibland, men samtidigt tänker jag att det är så otroligt mycket bättre än att han stod och hängde kring mig och ville vara med mig när jag ändå är fast i soffan med lillasyster och hennes amning.
 
Vilken himla rolig och mysig ålder det är just nu tycker jag! Det är verkligen en liten person som man kan prata med och liksom "hänga" med. Dock med mycket humör, men det är för det mesta charmigt tycker jag. :) För oss har hela introduktionen av en lillasyster gått över förväntan och just nu är stora killarna hos oss i hela två veckor och då har John inte tid för sin gamla mamma. Det är egentligen bara när han vill amma som han håller sig till mig, annars vill han bara vara med brorsorna. Gör lite ont i mammahjärtat ibland, men samtidigt tänker jag att det är så otroligt mycket bättre än att han stod och hängde kring mig och ville vara med mig när jag ändå är fast i soffan med lillasyster och hennes amning.
Grattis till lillasyster! :heart
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
48 319
Senast: eyz
·
Svar
147
· Visningar
9 973
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 270
Senast: gulakatten
·
Svar
1 029
· Visningar
54 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp