Vinterföräldrar 17/18 del 7

Ronja är både högt och lågt, ett under att hon inte skadar sig mer. Men känns ändå bra att vara hemma från fsk i 7v till (vart hemma 1v) då det är mer rivsår på benen än hud, tror jag. Men sparkcykel i klänning är visst grejen..

Här kommer talet allt mer, Ronja har alltid gjort sig förstådd, men nu kommer orden allt mer. Riktigt roligt, det blir mer en liten människa då.

Vi ska påbörja projekt ta bort napp, för Havanna tog det ca 4 månader samtal om det. Tills hon en dag bara släppte dom. Vår tandläkare sa att det är svårt att göra ett barn nappfritt om barnet själv inte är med på det. Men minska nappen så mycket det bara går.
Vi pratar om att stora tjejer inte har napp, att när man byter till storbarnavdelningen (det gör hon efter jul) så har inga barn napp. Vi fick en bok till Havanna som är skriven efter vår familj den heter "Havanna och nappfen", den har vi tänkt börja läsa snart och byte ut namnet Havanna till Ronja.

Idag köpte jag ett bälte för att surra fast grinden till gården, då lilla fröken vilddjur låser upp ytterdörren, tar på sig hjälm och ger sig ut på gatan med sparkcykeln... Havanna snart 5år låser fortfarande inte upp dörren, men Ronja löser det utan att blinka. Så nu är grinden fasttjudrad, tills hon löser hur den fungerar :cautious:
 
Nu i sommar är nog första gången jag faktiskt tyckt det varit riktigt roligt att vara förälder. Nu är barnen 2,5 och 4,5, nu går det faktiskt att ta med dem till olika ställen och göra saker. Det går att ha diskussioner och skoja och leka på ett helt annat sätt. De är lite mer självgående. Även om de inte alltid lyssnar och man fortfarande får jaga dem ibland ;) Är så glad att bebistiden är förbi för gott faktiskt!

I vinter har jag bokat tid för att laga min mage. Har diastas (både bred och ganska djup delning tror jag), bråck och svag bukvägg. Ska bli underbart att få det gjort!:bump:
 
@YaHilweh Ändå bra att hon tar på sig hjälmen :D E tycker både trehjulingen och springcykeln är kul men gillar inte att ha hjälm på sig, så då får det hellre vara, anser han.

Även här öppnas det grindar och dörrar, jag är tacksam över att lagård och uthus har tunga portar med nycklar han inte når upp till än... Vi funderar på att skaffar säkerhetskedja till ytterdörren eftersom han gärna låser upp och går ut på egen hand.
 
L samsover inte för tillfället, på eget initiativ :( Hon vill sova själv, vilket betyder att man ska sitta i fotändan och så somnar hon med huvudet i ens knä. Sen ska man krångla sig därifrån utan att hon vaknar. Hoppas denna fas går över och att hon vill komma in till oss igen, jag tycker det är mysigt (och sover mycket bättre än sittande i hennes säng.) @FeatherCloud
 
Inga låtsaskompisar här. Men hon leker mer och mer fantasilekar, tar gärna en väska med en plånbok och ett gammalt bankkort, sen sätter hon sig på bobbyn och ska "handla affären". Kör runt, stoppar nåt i väskan, blippar kortet och kör hem och packar upp :D
 
Nu i sommar är nog första gången jag faktiskt tyckt det varit riktigt roligt att vara förälder. Nu är barnen 2,5 och 4,5, nu går det faktiskt att ta med dem till olika ställen och göra saker. Det går att ha diskussioner och skoja och leka på ett helt annat sätt. De är lite mer självgående. Även om de inte alltid lyssnar och man fortfarande får jaga dem ibland ;) Är så glad att bebistiden är förbi för gott faktiskt!

I vinter har jag bokat tid för att laga min mage. Har diastas (både bred och ganska djup delning tror jag), bråck och svag bukvägg. Ska bli underbart att få det gjort!:bump:

Jag förstår den känslan precis! Känner mig lite snuvad på den här sommaren av Corona dock, det är få av våra vanliga sommaraktiviteter som vi kan göra.
 
Inga låtsaskompisar här. Men hon leker mer och mer fantasilekar, tar gärna en väska med en plånbok och ett gammalt bankkort, sen sätter hon sig på bobbyn och ska "handla affären". Kör runt, stoppar nåt i väskan, blippar kortet och kör hem och packar upp :D

Så bra att hon betalar för sig :D. Lilla A leker mycket buss/bil, katt/djur/monster och jobb (det här med hemarbete smittar visst barnen :p). Och så leker han mycket lekar med sina bilar (som hälsar på varandra, parkerar bredvid varandra, bråkar med varandra) och legodockor :)
 
Här är vanligaste lekarna att bygga hagar till duplodjuren, koppla långa vagnar bakom traktorn (och bland legofigurerna finns både mamma, pappa, mormor och han själv representerade såklart), laga mat och duka bordet och gå och handla mat. Det är främst i dessa lekar han kommer igång och pratar högt för sig själv, leker självständigt mm. Annars gillar han att bygga med leksaksverktyg eller riktiga, (o)sortera skruvar och rita, helst på whiteboard :)

Bankkort och liknande är förresten poppis här också, det kan vara både betalkort eller mobiltelefon beroende på lek. Man får hålla hårt i plånboken ibland! :p
 
Var ett tag sedan jag var aktiv här. Hur har förskolestarten gått för er?

Lilla F var ledsen första dagen nu i måndags så vi hämtade henne vid 12:30. Idag sade hon "förskolan kul" på morgonen och lämningen gick suveränt så det känns skönt. Vi tänker ändå låta henne gå till max kl 14 denna vecka för att hon ska få ta det lugnt. Tror måndags kom som en chock för henne trots att vi pratat och försökt förbereda.

Till något annat: Har en fundering på om jag kan vara gravid faktiskt, har inte gått ut med det ännu även om mina arbetskamrater snokar runt. :D Undrar hur vanligt det kan vara att vara skendräktig och vad ni skulle tro? (Moderator, var snäll och bryt inte ut detta till en egen tråd, jag vill inte slå på stora trumman).

Symtomen då:

En liten blödning förra veckan som vid nidblödning, kom lite ljusrosa blod till och från i 2-3 dagar. Detta var cirka en vecka efter samlag. Det har dock hänt mig innan och då blev det ingen graviditet.

Jag mår illa till och från, inte på morgonen utan över hela dygnet, t.ex inatt.

Jag tycker jag känner lukter tydligare men det går fram och tillbaka.

Nu har jag mensvärk fem dagar före beräknad mens, ont. Känt hugg till och från under blygdbenet sedan flera dagar.

Huvudvärk dagligen, något jag aldrig har annars.

Känner mig kissnödig ofta.

Gjort negativt test idag men dök upp en väldigt väldigt svag linje efter 1,5 h så knappast tillförlitligt.

Vad skulle ni gissa på?
 
Var ett tag sedan jag var aktiv här. Hur har förskolestarten gått för er?

Lilla F var ledsen första dagen nu i måndags så vi hämtade henne vid 12:30. Idag sade hon "förskolan kul" på morgonen och lämningen gick suveränt så det känns skönt. Vi tänker ändå låta henne gå till max kl 14 denna vecka för att hon ska få ta det lugnt. Tror måndags kom som en chock för henne trots att vi pratat och försökt förbereda.

Till något annat: Har en fundering på om jag kan vara gravid faktiskt, har inte gått ut med det ännu även om mina arbetskamrater snokar runt. :D Undrar hur vanligt det kan vara att vara skendräktig och vad ni skulle tro? (Moderator, var snäll och bryt inte ut detta till en egen tråd, jag vill inte slå på stora trumman).

Symtomen då:

En liten blödning förra veckan som vid nidblödning, kom lite ljusrosa blod till och från i 2-3 dagar. Detta var cirka en vecka efter samlag. Det har dock hänt mig innan och då blev det ingen graviditet.

Jag mår illa till och från, inte på morgonen utan över hela dygnet, t.ex inatt.

Jag tycker jag känner lukter tydligare men det går fram och tillbaka.

Nu har jag mensvärk fem dagar före beräknad mens, ont. Känt hugg till och från under blygdbenet sedan flera dagar.

Huvudvärk dagligen, något jag aldrig har annars.

Känner mig kissnödig ofta.

Gjort negativt test idag men dök upp en väldigt väldigt svag linje efter 1,5 h så knappast tillförlitligt.

Vad skulle ni gissa på?

Länge sen jag var aktiv här också...
vi har sagt upp vår förskoleplats, hon började ju förra sommaren... tuff start sen gick det bra och sen gjorde det inte det längre. Hon trivdes inte alls i slutet. Vi tog hem henne i början av året och sa sen upp platsen för det inte funkade. Nu får hon vara hemma med mig, jag är ju gravledig nu i väntan på syskonet 🥰

Spännande om du är gravid! Det låter ju som att det skulle kunna vara det, bara för tidigt för test ännu kanske. Vet att många brukar få bättre svar med digitala test om man testar tidigt.
 
Länge sen jag var aktiv här också...
vi har sagt upp vår förskoleplats, hon började ju förra sommaren... tuff start sen gick det bra och sen gjorde det inte det längre. Hon trivdes inte alls i slutet. Vi tog hem henne i början av året och sa sen upp platsen för det inte funkade. Nu får hon vara hemma med mig, jag är ju gravledig nu i väntan på syskonet 🥰

Spännande om du är gravid! Det låter ju som att det skulle kunna vara det, bara för tidigt för test ännu kanske. Vet att många brukar få bättre svar med digitala test om man testar tidigt.

Vad mysigt och skönt för henne! När är du beräknad? Kommer inte ihåg om jag grattat men Grattis!

Edit: Beställde hem ett digitalt nu för nyfikenhetens skull!
 
Var ett tag sedan jag var aktiv här. Hur har förskolestarten gått för er?

Lilla F var ledsen första dagen nu i måndags så vi hämtade henne vid 12:30. Idag sade hon "förskolan kul" på morgonen och lämningen gick suveränt så det känns skönt. Vi tänker ändå låta henne gå till max kl 14 denna vecka för att hon ska få ta det lugnt. Tror måndags kom som en chock för henne trots att vi pratat och försökt förbereda.

Till något annat: Har en fundering på om jag kan vara gravid faktiskt, har inte gått ut med det ännu även om mina arbetskamrater snokar runt. :D Undrar hur vanligt det kan vara att vara skendräktig och vad ni skulle tro? (Moderator, var snäll och bryt inte ut detta till en egen tråd, jag vill inte slå på stora trumman).

Symtomen då:

En liten blödning förra veckan som vid nidblödning, kom lite ljusrosa blod till och från i 2-3 dagar. Detta var cirka en vecka efter samlag. Det har dock hänt mig innan och då blev det ingen graviditet.

Jag mår illa till och från, inte på morgonen utan över hela dygnet, t.ex inatt.

Jag tycker jag känner lukter tydligare men det går fram och tillbaka.

Nu har jag mensvärk fem dagar före beräknad mens, ont. Känt hugg till och från under blygdbenet sedan flera dagar.

Huvudvärk dagligen, något jag aldrig har annars.

Känner mig kissnödig ofta.

Gjort negativt test idag men dök upp en väldigt väldigt svag linje efter 1,5 h så knappast tillförlitligt.

Vad skulle ni gissa på?
Förskolestarten har gått bra, L gillar föris. Tyvärr slutade hennes favoritpedagog förra veckan, helt utan förvarning (inte för att det hade hjälpt iofs). L säger "jag tycker om min E", "jag ska leka med E på föris" och de senaste morgnarna "tror du E är där idag mamma?":cry:💔

Jag är skendräktig varje månad, men det är väl för att jag önskar, överanalyserar och känner efter... håller tummarna för dig!
 
Här är det åter till förskola på tisdag, båda tjejerna behöver komma iväg och träffa andra barn nu. Märks tydligt nu efter 10v hemma. Speciellt den stora som drar med lilltjejen på massor med upptåg.

Vi har alltid haft det väldigt lätt med förskolan. båda barnen har älskat det från start. Fantastiska pedagoger, speciellt på småbarns avdelningen, inte riktigt lika nöjda på storbarn. De har gjort om lite i personalgrupperna nu efter sommaren, men lilltjejens grupp är kvar som den har vart. Vilket känns otroligt skönt.

Jag kommer börja plugga, då det är mycket distansstudier denna terminen, så kommer tjejernas dagar på skolan att kortas ned. 2-3 dagar/vecka, men istället för 6.30-17 så blir det 8-15, med enstaka undantag.
 
Förskolestarten har gått bra, L gillar föris. Tyvärr slutade hennes favoritpedagog förra veckan, helt utan förvarning (inte för att det hade hjälpt iofs). L säger "jag tycker om min E", "jag ska leka med E på föris" och de senaste morgnarna "tror du E är där idag mamma?":cry:💔

Jag är skendräktig varje månad, men det är väl för att jag önskar, överanalyserar och känner efter... håller tummarna för dig!

Nä, vad tufft! Båda sakerna. Har du försökt länge? Håller tummarna för dig med!
 
Här har E gått två veckor på förskolan efter 8 veckors sommarlov. Vi bytte ju fsk från paviljong/ersättningsfsk till vårt förstaval. Trots att han pratade ihärdigt om gamla förskolan första dagarna, och tyckte det var lite läskigt med så många nya barn har det gått hur bra som helst! Nya fsk är toppen med härlig gård och bra lokaler. Får knappt hem E på eftermiddagarna. Och så har han börjat prata om några av de andra barnen hemma på kvällarna, spännande med första kompisarna :D

Det pratas mycket också. Idag kom jag lite sent från jobbet så E och pappan jade hunnit sätta sig till bords. E deklarerade att all mat var slut så det fanns inget till mig. Det var hamburgare så helt rimligt att han ville ha allt för sig själv :laugh:
 
@Heulwen spännande, det låter lite som om du kunde vara gravid, men bra att du tar ett till test så du får besked :)

Vi vill gärna ha ett till barn men det känns ibland helt omöjligt att få till. Utöver de rent biologiska aspekterna ska en ju dessutom orka, hinna och vilja tillverka barnet också! Här känns det som att min pms har börjat startar vid ägglossning, slår aldrig fel att jag är arg och irriterad när det är bra tajming O_o
 
Här har E gått två veckor på förskolan efter 8 veckors sommarlov. Vi bytte ju fsk från paviljong/ersättningsfsk till vårt förstaval. Trots att han pratade ihärdigt om gamla förskolan första dagarna, och tyckte det var lite läskigt med så många nya barn har det gått hur bra som helst! Nya fsk är toppen med härlig gård och bra lokaler. Får knappt hem E på eftermiddagarna. Och så har han börjat prata om några av de andra barnen hemma på kvällarna, spännande med första kompisarna :D

Det pratas mycket också. Idag kom jag lite sent från jobbet så E och pappan jade hunnit sätta sig till bords. E deklarerade att all mat var slut så det fanns inget till mig. Det var hamburgare så helt rimligt att han ville ha allt för sig själv :laugh:

Skönt att E trivs bra nu! Visst är det kul när de börjar försöka manipulera, iaf ibland. 😁

Angående syskon så kommer det nog när ni är redo. :) Man kan ju ha lite längre intervall mellan syskon också!
 
Vad mysigt och skönt för henne! När är du beräknad? Kommer inte ihåg om jag grattat men Grattis!

Edit: Beställde hem ett digitalt nu för nyfikenhetens skull!

Tack 😌 har BF 5:e november.

va bra, så du kan testa igen. De digitala brukar vara tydligare när man testar tidigt. Håller tummarna!
 
Nä, vad tufft! Båda sakerna. Har du försökt länge? Håller tummarna för dig med!
Tack! Den slutade fröken gör ont i hjärtat, men L accepterar när vi säger att hon inte är där, hon har inte greppat vad aldrig innebär och det är kanske lika bra.

Försökt sen i höstas, tog ungefär ett år förra gången.

Nyfiken på om du tagit nåt mer test och vad det visade? 😊
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 436
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 179
Senast: gulakatten
·
Svar
763
· Visningar
39 668
Senast: Enya
·
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp