Vinterföräldrar -18/19

Jaha, barnmorskebesök idag men jag förstod inte riktigt syftet? Hon tog blodtryck, för att jag hade högt tryck förra graviditeten, järnvärde för att jag sa att jag inte börjat med järntabletter ännu och lyssnade på hjärtljud för att jag bad om det (dottern var med, spännande för henne att höra). Men om alla dessa grejer var "utöver" så vet jag inte riktigt vad besöket egentligen var tänkt att innehålla :confused::p Men, men alltid mysigt med hjärtljuden iaf. Nästa besök i vecka 25.
 
Har noll och ingen energi för att göra någonting alls. Är bara konstant jättevarm och svettas floder så fort jag rör mig, inte så jättemotiverande att göra någonting då.
 
Att vara konstant kokhet är rena plågan. Jag sbettas floder varenda dag och känner mig konstant ofräsch :( Kan inte ha håret utsläppt för det blir för varmt och jag blir toksvettig i nacken, står inte ut med att ha hunden i knäet för att det blir för varmt osv osv. Det är hemskt! Speciellt på jobbet där man är igång hela tiden, blir ju genomsvettig direkt. Hur står man ut?
 
Igår kväll hade jag rejält ont i fogarna efter en aktiv dag. Trist med ont men skönt att äntligen orka hålla igång. Är över huvud taget mycket piggare sen nån vecka, fortfarande en del illamående och huvudvärk men mer energi. Fått massor gjort här hemma med rensning och ommöblering, ska köpa färg i morrn och måla om ett sovrum på övervåningen som småningom ska bli bebisens.

Ikväll är det full fart i magen, sprattlar och buffar, men känns ännu inte från utsidan.
 
Att vara konstant kokhet är rena plågan. Jag sbettas floder varenda dag och känner mig konstant ofräsch :( Kan inte ha håret utsläppt för det blir för varmt och jag blir toksvettig i nacken, står inte ut med att ha hunden i knäet för att det blir för varmt osv osv. Det är hemskt! Speciellt på jobbet där man är igång hela tiden, blir ju genomsvettig direkt. Hur står man ut?
Usch så tufft. För mig har det lugnat sig sedan värmeböljan ute gick över men jag förstår hur du har det, gräsligt.
 
Usch så tufft. För mig har det lugnat sig sedan värmeböljan ute gick över men jag förstår hur du har det, gräsligt.
Det är fruktansvärt, känns som att jag stinker svett konstant trots att jag duschar varje dag. Har noll energi och vill helst bara ligga hemma i soffan.
 
Att vara konstant kokhet är rena plågan. Jag sbettas floder varenda dag och känner mig konstant ofräsch :( Kan inte ha håret utsläppt för det blir för varmt och jag blir toksvettig i nacken, står inte ut med att ha hunden i knäet för att det blir för varmt osv osv. Det är hemskt! Speciellt på jobbet där man är igång hela tiden, blir ju genomsvettig direkt. Hur står man ut?

Men fy! Jag avskyr att vara varm och svettas så jag lider med dig. För mig har det också gått över efter värmeböljan.
 
Att vara konstant kokhet är rena plågan. Jag sbettas floder varenda dag och känner mig konstant ofräsch :( Kan inte ha håret utsläppt för det blir för varmt och jag blir toksvettig i nacken, står inte ut med att ha hunden i knäet för att det blir för varmt osv osv. Det är hemskt! Speciellt på jobbet där man är igång hela tiden, blir ju genomsvettig direkt. Hur står man ut?

Det här med hormoner är bara så himla märkligt, hur olika de påverkar en. Jag kan normalt svettas ganska mkt under armarna, speciellt runt och mens, vilket är skitjobbigt. Både förra graviditeten och denna = noll svett.

Får även fett hår väldigt fort, tvättar håret minst varannan dag i vanliga fall. Gravid = helt okej hår i åtminstone 3-4 dagar efter tvätt.

Önskar det kunde bestå även som ogravid...
 
Idag har jag varit ganska så "normalvarm" hela dagen. Hur skönt som helst!

@Julmust ja sådant kunde få fortsätta även efteråt.
Men istället har jag en sambo som tänker med röven och inte verkar förstå mig alls längre. :( Vi måste reparera garaget eftersom hela taket håller på rasar in, men vi har liksom haft hela sommaren på oss. I helgen är han borta hela helgen och jag jobbar. Då bestämmer han och min styvfar att garaget ska rivas (eller ja, ena väggen ska rivas) i helgen. Utan att höra med mig om jag hade några planer för helgen. Jag fick bara höra "Styvfar kommer hit i helgen och river väggen, du får väl hjälpa till om han behöver hjälp." Att jag då garanterat har han och mamma (som är väldigt påfrestande att umgås med nu) här i timmar hela helgen tänkte han såklart inte på. Trots att han mycket väl vet att det blir så.
Han kunde inte bara säga "jag är inte hemma, prata med Mirre" utan att han hade inte minsta tanke på att det var min helg han planerade utan att jag ens var närvarande öhvt. Han hade bara en massa ursäkter och verkade mest bara bli irriterad på att jag var sur. "Han var trött och tänkte inte", "Han hade jobbat natt och var faktiskt nyvaken" ( kl var runt 15.30 på eftermiddagen så inte så att han inte hade fått sova) "han kände inte att det skulle göra mig nåt" och yada yada yada. Jag var ju bara överkänslig för att jag är gravid.

Nattade barnen och han satt kvar vid bordet, när jag kom ner hade han tagit sin tallrik men all mat stod kvar på bordet. "Han glömde" och sedan blev han sur på mig för att jag blev irriterad.
 
I veckan ska vi till MVC för första gången sen inskrivningen. Ni med fler barn- vad kommer hända det här besöket?:)
 
I veckan ska vi till MVC för första gången sen inskrivningen. Ni med fler barn- vad kommer hända det här besöket?:)
Vilken vecka är du i? Tror det ser lite olika ut i olika län. Min förra graviditet var första "riktiga" (efter inskrivning) besöket i vecka 25 och då mättes magen (SF-mått) och togs nog lite prover (hb, glukos) samt blodtryck. Nu har de infört ett ytterligare besök så jag var där förra veckan (v 21, men skulle varit i vecka 20) och då vet jag faktiskt inte alls vad syftet var och varför jag skulle dit :confused: :idea:
 
Vilken vecka är du i? Tror det ser lite olika ut i olika län. Min förra graviditet var första "riktiga" (efter inskrivning) besöket i vecka 25 och då mättes magen (SF-mått) och togs nog lite prover (hb, glukos) samt blodtryck. Nu har de infört ett ytterligare besök så jag var där förra veckan (v 21, men skulle varit i vecka 20) och då vet jag faktiskt inte alls vad syftet var och varför jag skulle dit :confused::idea:
Är i v.24.
Vad är SF-mått?
 
Är i v.24.
Vad är SF-mått?
SF-mått står för symfys-fundusmått och innebär att barnmorskan mäter storleken på livmodern från blygdbenet (symfysen) till livmoderns högsta punkt (fundus). Detta görs sedan vid varje (?) besök för att följa livmoderns tillväxt. :)
 
Det är jättemysigt :love:! Tills de börjar hoppa trampolin på urinblåsan och senare när de är större sparka magsäcksinnehållet tillbaka upp i halsen på en O_o:grin:
Det är så olika vilka erfarenheter man har, men med dottern tyckte jag aldrig att sparkarna var jobbiga. Mycket annat däremot :yuck: :wtf:
 
Det är så olika vilka erfarenheter man har, men med dottern tyckte jag aldrig att sparkarna var jobbiga. Mycket annat däremot :yuck::wtf:

Jag hade det ganska ok förra gången jag också. Mellan typ v 25-30 var det lite jobbigt när han verkligen HOPPADE på blåsan så att man blev akut superkissnödig. När man stod och pratade med nån på jobbet t ex och helt plötsligt stod med benen i kors och drog efter andan. Var inte så stor då heller så de som inte visste om det såg antagligen inte att jag var gravid.
Hoppandet gick över när det blev trängre om plats därinne, då blev det knöl och bök upp under revbenen istället. Jobbigt i vissa lägen, typ när man skulle sitta länge i bilen och var tvungen att halvligga för att kunna andas och inte få ont.
Men som sagt, över lag ganska lindrigt :up:
 
Kännerav bebisen mest hela tiden nu :love::love: Det är ju så fantastiskt mysigt och helt beroendeframkallande. Vill bara känna MER :heart

Det är ju det bästa med hela preggogrejen :love:
Dottern låg ju i säte hela tiden och riktigt trångt så hon sparkades aldrig riktigt utan det var mer tryck och drag. Lillebror är mer vild, tror han har lite mer plats att röra sig på. Men känner precis som med dottern bara sparkar långt ner mot blygdbenet och bäckenet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 006
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 786
· Visningar
118 417
Senast: Fille
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 073
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp