Vinterföräldrar -18/19

Just nu känner jag mig sjukt stel och osmidig, det kliar överallt och är bara blä.
Är bara på sådär allmänt dåligt humör. Vad gör ni för att muntra upp er sådana dagar?
 
Funderar på det här med gravidbyxor. Vecka 17 och hittills inte gått upp i vikt så kan fortfarande ha mina vanliga byxor men nu börjar de trycka lite över magen, speciellt när jag sitter ner. Mitt dilemma är att om jag köper gravidbyxor nu så kommer de antagligen bli för små över rumpa och lår senare i graviditeten, köper jag den storlek jag troligen kommer behöva i slutet så är de alldeles för stora nu och åker ner.

What to do? Kanske får krypa till korset och köpa nu och sen köpa ytterligare några i större storlek senare. Känns bara lite onödigt med tanke på hur kort tid man använder dem.
Sist gick jag inte upp mer än nåt kilo de första 20-25 veckorna men slutvikten hamnade ändå på knappt 20 kg plus och en del av dem satt såklart på rumpa och lår (vilka är de ställen jag går upp först på som icke-gravid).

Hur gör ni andra?
 
Funderar på det här med gravidbyxor. Vecka 17 och hittills inte gått upp i vikt så kan fortfarande ha mina vanliga byxor men nu börjar de trycka lite över magen, speciellt när jag sitter ner. Mitt dilemma är att om jag köper gravidbyxor nu så kommer de antagligen bli för små över rumpa och lår senare i graviditeten, köper jag den storlek jag troligen kommer behöva i slutet så är de alldeles för stora nu och åker ner.

What to do? Kanske får krypa till korset och köpa nu och sen köpa ytterligare några i större storlek senare. Känns bara lite onödigt med tanke på hur kort tid man använder dem.
Sist gick jag inte upp mer än nåt kilo de första 20-25 veckorna men slutvikten hamnade ändå på knappt 20 kg plus och en del av dem satt såklart på rumpa och lår (vilka är de ställen jag går upp först på som icke-gravid).

Hur gör ni andra?
Jag använder gravidbyxor sedan v... 10 kanske? :grin: Var likadant sist, får sådan panik om något trycker över magen när jag mår illa + svullnade upp mycket, tidigt. Men jag tycker det känns ok, då får man ju användning av dem länge :p Var ju enda fördelen med att vara tidigt gravid på sommaren denna gång, kunde gå mycket i lösa klänningar istället för specifika gravidkläder. Hade dock två par gravidshorts också, men sommaren tog slut så fort, känns konstigt att inte använda dem mer.
 
Funderar på det här med gravidbyxor. Vecka 17 och hittills inte gått upp i vikt så kan fortfarande ha mina vanliga byxor men nu börjar de trycka lite över magen, speciellt när jag sitter ner. Mitt dilemma är att om jag köper gravidbyxor nu så kommer de antagligen bli för små över rumpa och lår senare i graviditeten, köper jag den storlek jag troligen kommer behöva i slutet så är de alldeles för stora nu och åker ner.

What to do? Kanske får krypa till korset och köpa nu och sen köpa ytterligare några i större storlek senare. Känns bara lite onödigt med tanke på hur kort tid man använder dem.
Sist gick jag inte upp mer än nåt kilo de första 20-25 veckorna men slutvikten hamnade ändå på knappt 20 kg plus och en del av dem satt såklart på rumpa och lår (vilka är de ställen jag går upp först på som icke-gravid).

Hur gör ni andra?
Jag har ju kvar lite kläder sedan sist. Så kör på de 2 par gravidbrallorna, annars träningstights son jag fått av min 1-2 stl större vän och mina vanliga strumpbyxor + klänning. Behövde knappt gravidkläder sist, var byxor jag använde i princip. Än så länge kan jag ha mina vanliga tröjor och linnen som är lite längre än bara ner till höften. Ridbyxorna funkar också än.
 
När man vaknar 5 för att kissa och sen lägger sig för att sova vidare och är pigg... Kanske ta ut hundarna på en promenad? Hade ju varit skönt att sova ett par timmar till nu när alla andra i familjen gör det...
 
@Julmust
Jag har mestadels haft fladdriga långbyxor med resår i midjan, men saknade att kunna ha jeans (utan att behöva ha en snodd i gylfknappen) så i helgen beställde jag två par jeans och några tröjor från H&M. Jag var lite snål innan och tänkte att vafasen så här tjock kommer jag bara vara ett litet tag, men bekvämligheten att få plats med magen i brallorna tog överhand:p
 
@Julmust
Jag har mestadels haft fladdriga långbyxor med resår i midjan, men saknade att kunna ha jeans (utan att behöva ha en snodd i gylfknappen) så i helgen beställde jag två par jeans och några tröjor från H&M. Jag var lite snål innan och tänkte att vafasen så här tjock kommer jag bara vara ett litet tag, men bekvämligheten att få plats med magen i brallorna tog överhand:p
Det är superskönt med gravidbyxor som inte sitter åt, där man ändå känner sig lite mer uppklädd än i tex mjukusbyxor
 
Här växer lillan så det knakar och det är full fart där inne :love: Funderar på vilken vagn och babyskydd vi ska ha, någon ni kan rekommendera? Har ni bestämt namn än?
 
Här växer lillan så det knakar och det är full fart där inne :love: Funderar på vilken vagn och babyskydd vi ska ha, någon ni kan rekommendera? Har ni bestämt namn än?
Vi har kvar vagn(ar) sedan dottern, dels en Brio Go och så en större Emmaljunga som vi använde i stallet sist och som bör funka bra på skogsvägarna här (flyttat och sålt hästen sedan förra barnet 😊). Använde inte vagn supermycket utan bar mest i sjal och sele, gissar att det blir likadant denna gång. Babyskydd har vi köpt ett begagnat som passar på barnvagnen, den funktionen saknade jag sist, blev ett Britax Baby-safe SHR (?).

Namn har vi inte pratat så mycket om än, men det finns en lista :)
 
Här växer lillan så det knakar och det är full fart där inne :love: Funderar på vilken vagn och babyskydd vi ska ha, någon ni kan rekommendera? Har ni bestämt namn än?
Det beror helt på vad du har för behov? Går du på asfalt i stan eller på skogsstigar och grusvägar? Behöver den vara liten i bilen? Spelar utseendet roll för dig? Osv osv. Det är verkligen en djungel därute...
 
Här växer lillan så det knakar och det är full fart där inne :love: Funderar på vilken vagn och babyskydd vi ska ha, någon ni kan rekommendera? Har ni bestämt namn än?
Det finns ju redan trådar om barnvagnar - det kanske kan vara bra att ställa frågan där alter aktivt starta en ny tråd? :)
 
Vi bor i ett litet samhälle med både asfalt och grusväg. Men kollar in den tråd som finns, märkligt egentligen att man tycker det är svårt med val av vagn och bilstol, när man har barn som haft båda delarna förut tänker jag.
 
Går in i v 18 imorrn och nu tror jag bestämt att jag börjar känna rörelser. Känt små pickanden på kvällarna de senaste dagarna, känner igen det från förra graviditeten. Mysigt och med ens blir alltihop mkt mer påtagligt och verkligt :)
 
Jag är äntligen piggare :love: :D Så skönt att vara "ute ur dimman" och eftersom jag dessutom började en intensiv utbildning i måndags med tenta redan nästa vecka så var det verkligen i sista minuten. Härlig känsla att inte behöva räkna sömntimmar och oroa sig för att inte få sova ordentligt. Mår fortfarande lite illa men så skönt att åtminstone inte vara så TRÖTT.

Har istället fått rätt rejäla foglossningsbesvär efter att ha räddat dottern ur ett djupt dike i vilket hon ramlade ner med balanscykeln :cautious: Allt gick bra med henne men att klättra upp ur ett drygt meterdjupt dike med lösgrus var inte populärt hos framfogen, så nu får jag vara lite försiktig med hur jag rör mig.

Känns som att tiden kommer gå superfort nu. Full fart hela dagarna och allt som jag har tänkt "det där gör vi sen" börjar det plötsligt kännas som det är dags för. Blev inte mycket gjort i somras mtp illamåendet...

Bebis lever om massor iaf :love: Inatt när jag varit upp och kissat så bar det fullt party där inne med buffar och sprattel. Vecka 24 nu :heart
 
Apropå det här med foglossning osv @superstar, blir det bara värre och värre när det väl har börjat kännas eller kan det komma och gå beroende på om man har ansträngt sig (som du i grustaget)?
 
V 21 nu och allt går bra, det är full fart på bebis och vi fick en jättefin säng av min bror och hans tjej :love:
 
Apropå det här med foglossning osv @superstar, blir det bara värre och värre när det väl har börjat kännas eller kan det komma och gå beroende på om man har ansträngt sig (som du i grustaget)?

Det påverkas mycket av vad du gör :)
Behöver absolut inte eskalera. Många har ju lite småbesvär hela graviditeten utan att det blir direkt värre.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 006
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 786
· Visningar
118 417
Senast: Fille
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 073
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp