Vinterföräldrar -18/19

Vad jag avskyr att inte få prata med en människa direkt när man ringer mvc, är bara en telefonsvarare där man får boka telefontid. Enda tiden som fanns var när jag jobbar och absolut inte har tid att prata i telefon.

Håller med..ringde idag och fick knappa in mitt telefonnummer för att bli uppringd. Är ju så trött och virrig att jag glömde bort att de skulle ringa och därmed inte svarade,,
Pinsamt att ringa igen imorgon 😳
 
Nu har jag skickat in en ansökan om gravidförsäkring plus på Länsförsäkringar.
Har ni andra bestämt er hur ni ska göra med extra försäkring?
 
Nu har jag skickat in en ansökan om gravidförsäkring plus på Länsförsäkringar.
Har ni andra bestämt er hur ni ska göra med extra försäkring?
Kör också på länsförsäkringars betalvariant, så har vi båda barnen i samma bolag. Känns väldigt tidigt än, men lär väl göra det precis innan kub-ultraljudet. Ska få tiden för det nästa vecka.
 
Kör också på länsförsäkringars betalvariant, så har vi båda barnen i samma bolag. Känns väldigt tidigt än, men lär väl göra det precis innan kub-ultraljudet. Ska få tiden för det nästa vecka.
Vi har allt annat i Länsförsäkringar så känner att jag vill ha barnförsäkringen där också, därför jag tog deras gravidförsäkring.
 
Idag var första besöket hos barnmorskan (v7+3). Det var nog bra att komma iväg dit, då får jag tänka lite och inse att jag faktiskt är gravid. Jag har nog lite svårt att faktiskt tro det, eftersom jag inte har så mycket symtom samt oron efter mitt missfall. Verkar ha fått en jättebra barnmorska, och hon snappa upp min oro och rekommendera mig att ringa till kvinnokliniken i v 11 och se om jag kan få tid till ett tidigt ultraljud, vid mån av tid. Jag håller tummarna att jag får komma på ett sånt. Annars funderar jag på att åka till en privatklinik och göra det.
 
En till här som tvekar på om jag verkligen är gravid..
Tog gravtest på BIM som visade ett svagt plus. Vet ju att ett plus alltid är ett plus men blir så orolig ändå när man inte känner av något på dagarna utan bara lite molis på em/kvällen.
Har haft ett missfall så därav oron😔..
 
Vad är det för blodprov man tar vid KUB? Här där jag bor görs bara NIPT. Då gör man ett VUL för att bekräfta vilken vecka man är i. Och när man passerat 12 v ska man ta ett blodprov där kromosomer kontrolleras och det ska tydligen vara ett väldigt säkert resultat. Där ska man även få reda på kön om man vill det.
Vad skiljer detta sig från KUB? Jag trodde att NIPT var blodprovsdelen på KUB, men hur ligger det eg till?
 
Vad är det för blodprov man tar vid KUB? Här där jag bor görs bara NIPT. Då gör man ett VUL för att bekräfta vilken vecka man är i. Och när man passerat 12 v ska man ta ett blodprov där kromosomer kontrolleras och det ska tydligen vara ett väldigt säkert resultat. Där ska man även få reda på kön om man vill det.
Vad skiljer detta sig från KUB? Jag trodde att NIPT var blodprovsdelen på KUB, men hur ligger det eg till?
Vid Kub tas ett blodprov och sedan göra ett ultraljud helst nära 12+3 där nackspalten på fostret möts för att tillsammans med blodprovet och mammans ålder och vikt vägas samman till en sannolikhet.

Nipt är enbart blodprov som om jag inte missminner mig skickas på analys till Usa och kostar mycket mer att genomföra än KUB.
 
Vid Kub tas ett blodprov och sedan göra ett ultraljud helst nära 12+3 där nackspalten på fostret möts för att tillsammans med blodprovet och mammans ålder och vikt vägas samman till en sannolikhet.

Nipt är enbart blodprov som om jag inte missminner mig skickas på analys till Usa och kostar mycket mer att genomföra än KUB.
Tack för förklaringen:)! Då förstår jag!
Trodde det var KUB jag gjorde, men tydligen bara NIPT. Nu är det bara att vänta på resultat för min del. Hoppas verkligen det ser bra ut.

Här där jag bor skickas NIPT till Stockholm. Och det sägs att ett prov kostar ca 5000 kr. Och det är därför de endast erbjuder det för kvinnor över 32 år.
 
Hur funkar det här med föräldrapenning egentligen? Har ett vik nu som jag började på i februari. Räknas lönen från det in i föräldrapenningen då?
 
V 9 nu och jag springer redan på toa minst en gång varje natt. Illamåendet har gett med sig, iaf det värsta, kan må illa kvällstid nu. Har senaste dagarna börjat få restless legs igen, hade varje kväll med dottern efter v 20, men det hör känns lite tidigt. I övrigt märker jag inte mycket nu, känns fortfarande himla knepigt att vi ska ha en bebis O_o
 
Vecka 10 idag :heart fortfarande mycket oro, längtar till kub. Trots att vi gjort ett ultraljud så vågar jag inte tro att det kommer gå vägen denna gången. Fortfarande illamående, dock inte lika illa som med dottern, och väldigt ömma bröst. En del sammandragningar på kvällarna.
 
Urk, gravidillamåendet har börjat tror jag.
Var ute med hunden och blev sjukt illamående när jag kom tillbaka :yuck:
Ska till mamma snart och fira hennes födelsedag med smörgåstårta, sedan ska vi på bio på kvällen. Håll tummarna att det ger sig
 
Urk, gravidillamåendet har börjat tror jag.
Var ute med hunden och blev sjukt illamående när jag kom tillbaka :yuck:
Ska till mamma snart och fira hennes födelsedag med smörgåstårta, sedan ska vi på bio på kvällen. Håll tummarna att det ger sig
Fy vad tråkigt det är med illamående :wtf:.
Förhoppningsvis känns det bättre när du ätit. Småäta och dricka är det som hjälpt för mig mig illamåendet.
Hoppas du kan njuta av eftermiddagen!
 
Fy vad tråkigt det är med illamående :wtf:.
Förhoppningsvis känns det bättre när du ätit. Småäta och dricka är det som hjälpt för mig mig illamåendet.
Hoppas du kan njuta av eftermiddagen!
Sov en stund, sedan kändes det bättre så hoppas det håller i sig.Tack :heart
 
Jag har bokat tid för ett tidigt ultraljud den 11/6 i Göteborg, är då i v9+2. Är väldigt nojigt över att det inte är som det ska så jag behöver veta känner jag. Dagarna lär väl krypa fram tills dess...
 
Vet inte om jag redan beklagat mig över detta men fy så jobbigt det är att vara illamående i värmen. Jag sörjer lite att inte kunna njuta, jag är normalt sett en riktig sol- och värmedyrkare men nu mår jag bara dåligt av det här vädret. Ser allt som skulle behöva göras i trädgården och tänker att jag ska ta tag i det men klarar inte av det i värmen. Trist!

Om man är höggravid på sommaren får man massor med sympatier men jag tycker att detta är mycket värre :wtf: Dottern är född i mitten av juli och då satt jag sista veckorna med benen i högläge eller låg på en luftmadrass i poolen och hade det supersoft men nu... :yuck::yuck:

Min kollega är gravid i v 22 och alla tycker synd om henne som är gravid i värmen men hon njuter för fullt och sitter i solen hela rasterna. Jag förstår givetvis att man kan vara värmekänslig även senare i graviditeten men för mig är detta MYCKET tuffare än sist.

Vecka 10 nu...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 057
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 786
· Visningar
118 445
Senast: Fille
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 077
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp