Vinterföräldrar -18/19

Oki, får kolla på det.
Fanns nåt erbjudande i gravidappen om en gratisförsäkring hos Trygg Hansa, kan den vara något tro?
Ingen egen erfarenhet men läst att många varit nöjda med den. Gratis ger ju dock inte samma ersättningar om nåt händer, man får läsa och jämföra.
 
Sörjer lite att jag fortfarande inte får möjlighet att inreda ett barnrum till en bebis (vi har helt enkelt inget rum till det). Finns så mycket fina leksaker, inredning osv och man ser folk överallt som inreder hur fina rum som helst. De andra barnens rum ska förvisso fixas till, men de är så stora allihop så ingen av dem vill ha det som jag vill :DVisst en bebis är inte i behov av eget rum förrän längre fram, men vore så kul att någon gång få göra ett riktigt småbarnsrum.
 
Vi hade betalvariant av gravidförsäkring sist, behövde inte använda den men kommer ta det igen, skönt om något händer tycker jag. Jag har för mig att vi fick rabatt på barnförsäkringen sen om vi hade betalförsäkring under graviditeten och tecknade barnförsäkring i samma bolag.
 
Vi hade betalvariant av gravidförsäkring sist, behövde inte använda den men kommer ta det igen, skönt om något händer tycker jag. Jag har för mig att vi fick rabatt på barnförsäkringen sen om vi hade betalförsäkring under graviditeten och tecknade barnförsäkring i samma bolag.
Gör ett litet inhopp här eftersom det fortfarande är ganska färsk info.
Vi har trygg hansa och de drog av vad gravidförsäkringen kostade när vi tecknade barnförsäkringen:up:
 
Ska kolla upp det med försäkringar mer, skulle något hända så är man nog glad att man tecknat en.
En försäkring är väldigt bra att ha och det skyddar ju barnet när det är fött, för skulle det födas med nån sjukdom/förlossningsskada kan det vara svårt att få teckna barnförsäkring senare.
Vi har haft försäkring alla 3barn, tyvärr fick vi utnyttja livförsäkringen med första barnet som dog v41. Men bolaget skötte det galant och pengarna sitter på ett fondkonto till småsyskonen:heart
Jag skulle aldrig chansa att inte ha nån.
 
Jag är egentligen inte så offentlig av mig av såna här privata grejer:o, men det känns skönt att få dela med sig lite av tankar och känslor med andra i samma situation. Nu har det ändå gått så pass långt för min del att man börjar andas ut. Jag har berättat för några vänner och för chefen på jobbet.
Imorgon ska jag ta blodprov för KUB.

Och jag hakar på föregående fråga ang försäkring. Ska man teckna den innan man får svar från kub? VUL har jag gjort, men där ser man ju inget sånt direkt väl? Inget de sa till oss iaf.

Sen undrar jag hur fasen man räknar eller säger. Igår laddade jag ner en gravidapp, och där står det v13(12+1). Är jag då i vecka 12 eller i vecka 13? :confused:

Jag lägger till mig i listan.


December
4 kryptisk, 32 år, andra barnet
8 Martina_m, 32 år, första barnet

Januari
3 superstar, 31 år, andra barnet
7 viadukt, 32 år, andra barnet.
12 underensten, 29 år, första barnet. (Två missfall, första i v 7, andra i v 4)
31 harmonie 35år andra barnet

Februari
 
Jag är egentligen inte så offentlig av mig av såna här privata grejer:o, men det känns skönt att få dela med sig lite av tankar och känslor med andra i samma situation. Nu har det ändå gått så pass långt för min del att man börjar andas ut. Jag har berättat för några vänner och för chefen på jobbet.
Imorgon ska jag ta blodprov för KUB.

Och jag hakar på föregående fråga ang försäkring. Ska man teckna den innan man får svar från kub? VUL har jag gjort, men där ser man ju inget sånt direkt väl? Inget de sa till oss iaf.

Sen undrar jag hur fasen man räknar eller säger. Igår laddade jag ner en gravidapp, och där står det v13(12+1). Är jag då i vecka 12 eller i vecka 13? :confused:

Jag lägger till mig i listan.


December
4 kryptisk, 32 år, andra barnet
8 Martina_m, 32 år, första barnet

Januari
3 superstar, 31 år, andra barnet
7 viadukt, 32 år, andra barnet.
12 underensten, 29 år, första barnet. (Två missfall, första i v 7, andra i v 4)
31 harmonie 35år andra barnet

Februari

Grattis! Roligt med en till i december😊 Du är i vecka 13, dvs du har passerat 12 hela veckor och gått in i 13. Mer specifikt 12 veckor och en dag😊

Jag tänkte teckna efter kub. Kommer välja Trygg-Hansa och den gäller från 15+0.
 
Dags för ultraljudsdelen av KUB imorgon. Nervös! Kommer få gå själv då vi inte hittat någon som kan vara med dottern då. Maken tycker det är jättejobbigt, stackarn. Det ska bli spännande att se hur många som huserar där inne😁
 
Vad jag avskyr att inte få prata med en människa direkt när man ringer mvc, är bara en telefonsvarare där man får boka telefontid. Enda tiden som fanns var när jag jobbar och absolut inte har tid att prata i telefon.
 
Jag är egentligen inte så offentlig av mig av såna här privata grejer:o, men det känns skönt att få dela med sig lite av tankar och känslor med andra i samma situation. Nu har det ändå gått så pass långt för min del att man börjar andas ut. Jag har berättat för några vänner och för chefen på jobbet.
Imorgon ska jag ta blodprov för KUB.

Och jag hakar på föregående fråga ang försäkring. Ska man teckna den innan man får svar från kub? VUL har jag gjort, men där ser man ju inget sånt direkt väl? Inget de sa till oss iaf.

Sen undrar jag hur fasen man räknar eller säger. Igår laddade jag ner en gravidapp, och där står det v13(12+1). Är jag då i vecka 12 eller i vecka 13? :confused:

Jag lägger till mig i listan.


December
4 kryptisk, 32 år, andra barnet
8 Martina_m, 32 år, första barnet

Januari
3 superstar, 31 år, andra barnet
7 viadukt, 32 år, andra barnet.
12 underensten, 29 år, första barnet. (Två missfall, första i v 7, andra i v 4)
31 harmonie 35år andra barnet

Februari
Hoppar in från sommartråden ang försäkring. Jag tecknade försäkringen före KUB med alla barnen, även om försäkringen inte gäller så tidigt. Valde dessutom betalvarianten från Trygg Hansa. Det finns undantag på sådant som visat sig innan teckning/betalning men som kan ge ersättning senare. Så jag ville ha den betald så fort som möjligt.

Trygg Hansa skriver själva så här:

Ett skäl att köpa Gravidförsäkring Extra så tidigt som möjligt är att den kan ge ersättning för vissa sjukdomar och funktionsnedsättningar som upptäcks hos ditt barn redan före graviditetsvecka 23. Förutsättningen är att den betalades senast dagen före upptäckten.
 
Grattis! Roligt med en till i december😊 Du är i vecka 13, dvs du har passerat 12 hela veckor och gått in i 13. Mer specifikt 12 veckor och en dag😊

Jag tänkte teckna efter kub. Kommer välja Trygg-Hansa och den gäller från 15+0.
Ok, så när någon frågar vilken vecka jag är i, så är det vecka 13? O_o

Finns det någon anledning till att du väljer just Trygg-Hansa?
 
Hoppar in från sommartråden ang försäkring. Jag tecknade försäkringen före KUB med alla barnen, även om försäkringen inte gäller så tidigt. Valde dessutom betalvarianten från Trygg Hansa. Det finns undantag på sådant som visat sig innan teckning/betalning men som kan ge ersättning senare. Så jag ville ha den betald så fort som möjligt.

Trygg Hansa skriver själva så här:

Ett skäl att köpa Gravidförsäkring Extra så tidigt som möjligt är att den kan ge ersättning för vissa sjukdomar och funktionsnedsättningar som upptäcks hos ditt barn redan före graviditetsvecka 23. Förutsättningen är att den betalades senast dagen före upptäckten.
Jag läste på länsförsäkringars gravidförsäkring, för att se om det fungerar lika som Trygg-Hansa med att betala in så tidigt som möjligt för att täcka även innan v 23 för barnet. Men jag kunde inte riktigt tolka det. Någon som förstår eller vet hur det fungerar på länsförsäkringar?

Inskränkningen i E.1 tillämpas inte för diagnosersättning om försäkringen tecknats och premie betalats innan sjukdom som avses i D.3 visats sig, vid till exempel ultraljudsundersökning.

E.1 Följder av sjukdom, kroppsfel eller psykisk utvecklingsstörning som visat sig innan försäkringen trätt i kraft. Försäkringen gäller inte för sjukdom, kroppsfel eller psykisk utvecklingsstörning och inte heller för följder av sådana tillstånd som visat sig före försäkringens begynnelsedag, till exempel på ultraljudsundersökning.
D.6.3 Tandskadeersättning vid olycksfallsskada för barnet
...
 
Jag läste på länsförsäkringars gravidförsäkring, för att se om det fungerar lika som Trygg-Hansa med att betala in så tidigt som möjligt för att täcka även innan v 23 för barnet. Men jag kunde inte riktigt tolka det. Någon som förstår eller vet hur det fungerar på länsförsäkringar?

Delen om att E.1 inte tillämpas om premien betalats innan sjukdom visade sig på ultraljud innebär samma som Trygg hansa har. Dvs har du betalat försäkringen före sjukdomen visat sig så gäller försäkringen.
 
Just det, hade glömt det där med att den med fördel betalas innan ultraljudet. Sist gjorde vi inget ultraljud före RUL så då var det gott om tid men nu bör man kanske göra det före KUB då. Känns plötsligt lite bråttom :p

Var för övrigt på inskrivning hos barnmorskan idag, samma som när jag var gravid med dottern. Var ett bra samtal. Blodtryck, urinsticka och blodvärde bra men lite högt blodsocker :o Hade dock ätit en glass innan men ändå. Var rätt nojig för graviditetsdiabetes sist, dock helt obefogat då, så vore väldigt trist att få det nu. Får tänka mer på att hålla igen på sötsakerna, vilket jag behöver av flera skäl, men nu med illamåendet gör man allt för att hålla sig flytande. Fy vad jag mår illa!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 059
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 786
· Visningar
118 460
Senast: Fille
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 079
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 026
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp