Vinterföräldrar 2019/2020

Men måste man bestämma/meddela hela föräldraledigheten så långt innan? Jag tror inte ens vi helt kommer ha bestämt när barnet kommit, även om vi kommer ha ett hum..

Många frågetecken här med som du hör 😁
De skulle ha budgetmöte och ha med vikariekostnaden.
 
Nej verkligen inte, du behöver ansöka om ledigt 2 mån innan du vill vara ledig (3 mån enligt vissa kollektivavtal) och arbetsgivaren kan ej neka dig föräldraledighet (om du inte gjort 3 st ansökningar under samma år, då kan den 4e nekas. Men är ju mer sen när du jobbar och kanske ska va ledig nåt på sommaren och vid jul osv, dvs flera ansökningar). Ansöker du från december 2019-juni 2020 till exempel så räknas den till 2019 och belastar ej 2020 års 3 st ansökningar.

Likaså om du vill avbryta din föräldraledighet så är det 2 månader innan du vill börja jobba som gäller.

Så den chefen som begärde svar på hur en här i tråden skulle vara FL redan nu borde få sig en liten uppsträckning ;)
Asch, hade jag protesterat hade hen inte sagt så mycket. Nu var jag ju redan i princip klar med planeringen.
 
Vi har länsförsäkringar sen innan så blir nog det nu med. Skulle gjort planerat snitt men blev akut snitt pga vattenavgång, fick ut 3000 kr för det. Lite förvånande ändå men vi är nöjda.
 
Har precis som andra här i tråden börjat jobba nu. Jobbar också som lärare, och känner precis som några andra skrev tidigare att det kommer vara väldigt jobbigt att berätta för barnen. Det är ju min första klass också, så man är väl extra känslig själv också 😄
Jag hoppas i alla fall det ska gå bra att jobba fram till jul. Sen har vi ju jullov, och sen är det lite mindre än en månad kvar innan BF. Känner att jag absolut inte tänker jobba mer än vad jag måste, för jag har precis gjort mitt första år som nyexad lärare och har jobbat och jobbat och jobbat. Sen är det ju det att jag fortfarande spyr, nu har jag fått ut primperan och den hindrar ju kräkningarna men jag mår fortfarande konstigt..
Det ska hur som helst bli väldigt spännande att se hur den här hösten blir 😊
 
Jag har bestämt när jag ska gå på föräldraledighet nu. Går hem sista veckan i november (1,5 vecka före bf) och är hemma på heltid till 31/10 2020. Därefter kommer jag jobba 2-3 dagar/vecka i några månader.
Min sambo är egen företagare och har svårt att vara föräldraledig på heltid så jag kommer ta större delen av föräldraledigheten.
 
Nu är ultraljudet i vecka 20 gjort! Bebisen såg väldigt välmående och fin ut, var tydligen en riktigt rörlig liten filur. En liten flicka som jag och sambon trott!

Det enda observandumet var att moderkakan låg lite väl långt ner och nästan täppte till utgången (inte riktigt dock), så vi ska få göra ett till ultraljud i vecka 32 för att kolla så det fixat till sig. Barnmorskan sa att vi då också kunde göra ett tillväxtultraljud samtidigt, det lät lite som att hon menade att hon skulle ”passa på” när de ändå skulle kolla moderkakan - men undrar nu i efterhand om bebis kanske var lite för liten/för stor eller nåt? Inget hon sa dock.

Totalt sett såg allt annat bra ut i alla fall och hon trodde moderkakan skulle ligga annorlunda vid nästa titt 😊 Och skulle det bli kejsarsnitt så är det ju inte direkt att det gör mig nåt 🙈
 
Det enda jag fånigt nog ”oroar” mig för/hakat upp mig på är att om det blir snitt så kommer det ju bli så mycket tidigare (mellan v 36-38 verkar det som), och då blir det en sent född 2019-bebis istället för en tidigt född 2020-bebis som vi så fint lyckats pricka in 😉 Jaja, sambon tycker jag är fjantig för det har ju ingen betydelse men ÄNDÅ. I min värld känns det så tråkigt att fylla år precis vid julafton dessutom!

Men, med det nu skrivet, så ska jag inte bekymra mig över det nu. Förhoppningsvis har moderkakan flyttat med upp sen, trots att den låg i bakvägg.
 
@Eloise Vi har jämfört olikade gravidförsäkringar och velade mellan Länsförsäkringar och Trygg Hansa. Trygg Hansas fördel var att den började gälla vid 16 veckor, men nu har vi ju fortfarande inte tecknat någon så det blir nog LF ändå. Det är dessutom vårt vanliga bolag.
 
@Eloise Vi har jämfört olikade gravidförsäkringar och velade mellan Länsförsäkringar och Trygg Hansa. Trygg Hansas fördel var att den började gälla vid 16 veckor, men nu har vi ju fortfarande inte tecknat någon så det blir nog LF ändå. Det är dessutom vårt vanliga bolag.
Smiter in utan att höra hit.

Det är en fördel att teckna försäkringen innan RUL även om den eg inte gäller så tidigt. Är det något som upptäcks vid RUL så kan man få ersättning för det senare om försäkringen är tecknad då från iaf de flesta bolagen. Tecknar man försäkringen senare så gäller den inte för det som framkommit innan tecknandet.
 
Det enda jag fånigt nog ”oroar” mig för/hakat upp mig på är att om det blir snitt så kommer det ju bli så mycket tidigare (mellan v 36-38 verkar det som), och då blir det en sent född 2019-bebis istället för en tidigt född 2020-bebis som vi så fint lyckats pricka in 😉 Jaja, sambon tycker jag är fjantig för det har ju ingen betydelse men ÄNDÅ. I min värld känns det så tråkigt att fylla år precis vid julafton dessutom!

Men, med det nu skrivet, så ska jag inte bekymra mig över det nu. Förhoppningsvis har moderkakan flyttat med upp sen, trots att den låg i bakvägg.

Är det någon särskild anledning till att du skulle snittas så tidigt i så fall? Annars är dom nya riktlinjerna att man snittar efter 39+0 😊 förr var det i regel 10-14 dagar innan men nu ännu senare.
 
Smiter in utan att höra hit.

Det är en fördel att teckna försäkringen innan RUL även om den eg inte gäller så tidigt. Är det något som upptäcks vid RUL så kan man få ersättning för det senare om försäkringen är tecknad då från iaf de flesta bolagen. Tecknar man försäkringen senare så gäller den inte för det som framkommit innan tecknandet.
Tack för bra tips!
 
@Eloise Vi har jämfört olikade gravidförsäkringar och velade mellan Länsförsäkringar och Trygg Hansa. Trygg Hansas fördel var att den började gälla vid 16 veckor, men nu har vi ju fortfarande inte tecknat någon så det blir nog LF ändå. Det är dessutom vårt vanliga bolag.
Vi har LF på allt i vanliga fall också, både bank och försäkring. Vore smidigt att ha allt samlat..
 
Det enda jag fånigt nog ”oroar” mig för/hakat upp mig på är att om det blir snitt så kommer det ju bli så mycket tidigare (mellan v 36-38 verkar det som), och då blir det en sent född 2019-bebis istället för en tidigt född 2020-bebis som vi så fint lyckats pricka in 😉 Jaja, sambon tycker jag är fjantig för det har ju ingen betydelse men ÄNDÅ. I min värld känns det så tråkigt att fylla år precis vid julafton dessutom!

Men, med det nu skrivet, så ska jag inte bekymra mig över det nu. Förhoppningsvis har moderkakan flyttat med upp sen, trots att den låg i bakvägg.
Varför så tidigt snitt?
 
Smiter in utan att höra hit.

Det är en fördel att teckna försäkringen innan RUL även om den eg inte gäller så tidigt. Är det något som upptäcks vid RUL så kan man få ersättning för det senare om försäkringen är tecknad då från iaf de flesta bolagen. Tecknar man försäkringen senare så gäller den inte för det som framkommit innan tecknandet.

Åh, vilken osis att jag inte förstått detta innan! Det lilla jag läst så gällde de inte för saker som upptäcktes vid RUL, eftersom försäkringen inte gällde då. Borde kollat upp noggrannare. Särskilt nu eftersom jag har en ev gravidkomplikation. Slarvigt av oss :( Särskilt när vi satt med detta för 2-3 veckor sen, men sen bara inte tog sista steget och tecknade försäkringen. Jaja. Det är vad det är. Frågan är då om det är värt att teckna ändå, eller om bolaget kommer hänvisa alla möjliga komplikationer i samband med graviditet/förlossning till ev lågt sittande moderkaka...🙄 Men jag tecknar väl ändå, för säkerhets skull.

Men bra tips till övriga!
 
Senast ändrad:
Är det någon särskild anledning till att du skulle snittas så tidigt i så fall? Annars är dom nya riktlinjerna att man snittar efter 39+0 😊 förr var det i regel 10-14 dagar innan men nu ännu senare.

Aha! Gäller det alltså även vid lågt sittande moderkaka, och inte bara planerade snitt i allmänhet? Det var inte barnmorskan som sa hur tidigt man snittades, utan det var efter googling.

@Madick Som jag förstått det, för att helt försöka undvika att förlossningen startar av sig själv då detta innebär risk för stora blödningar.

Men hoppas att senare snitt gäller isf! Även om allt troligtvis kommer se bra ut nästa gång.
 
Senast ändrad:
Aha! Gäller det alltså även vid lågt sittande moderkaka, och inte bara planerade snitt i allmänhet? Det var inte barnmorskan som sa hur tidigt man snittades, utan det var efter googling.

@Madick Som jag förstått det, för att helt försöka undvika att förlossningen startar av sig själv då detta innebär risk för stora blödningar.

Men hoppas att senare snitt gäller isf! Även om allt troligtvis kommer se bra ut nästa gång.

Ja det kanske är annorlunda då, att man verkligen inte vill det ska starta själv 🤔
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 405
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 989
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp