Vinterföräldrar 2019/2020

Samma här, men skulle säga att lätena kommer oftare än var femte minut (men vår lilla har haft mest ljuden nattetid - beror dock på att hon typ alltid sover på oss under dagen och när hon sover tätt intill låter hon sällan och sover mycket lugnare). Extremt ljudlig och rörlig med både armar och ben, tror det beror på magen. Tror jag skrev ett inlägg här och postade en ljudfil till och med. Men tycker faktiskt det blivit bättre nu senaste veckan och hon kan ibland, särskilt i början på natten, sova ett par timmar väldigt tyst och stilla. Då vaknar jag med ett ryck och måste kontrollera att hon lever istället, hehe.

Jag har extremt lättstörd sömn så jag vet hur jobbigt det är att vakna varje gång. I perioder har jag inte kunnat sova alls och då har lillan och partnern fått gå till annat rum (jag sover bäst i sängen nämligen) och så har jag fått sova själv några timmar.

På helgerna när mannen inte jobbar sover han och A tillsammans i gästrummet, han kommer bara in till mig och serverar honom mat när han vaknar och tar sedan med honom ut igen. Jag är också extremt lättstörd men mannen är i bättre behov av sömn på vardagar när han jobbar så han får sova ensam i gästrummet då.
 
På helgerna när mannen inte jobbar sover han och A tillsammans i gästrummet, han kommer bara in till mig och serverar honom mat när han vaknar och tar sedan med honom ut igen. Jag är också extremt lättstörd men mannen är i bättre behov av sömn på vardagar när han jobbar så han får sova ensam i gästrummet då.

Nice lösning ändå! Kanske kopierar vid behov 😁

Vi har också börjat kolla på den där Netflix-serien förresten. Tycker också den verkar bra!
 
På helgerna när mannen inte jobbar sover han och A tillsammans i gästrummet, han kommer bara in till mig och serverar honom mat när han vaknar och tar sedan med honom ut igen. Jag är också extremt lättstörd men mannen är i bättre behov av sömn på vardagar när han jobbar så han får sova ensam i gästrummet då.
Önskar vi hade en extra säng. Sambon sover gott igenom allt gnyende och rörande i sömnen medan jag vaknar till hela tiden :cautious: steg upp 05 idag. Orkade inte med ljudet mer. Synd nog för Lilleman somnar vid halv 11-11 och sover faktiskt hela natten. Oftast är det jag som släpar upp och väcker han vid halv 6 för att jag inte står ut längre. Sen som när vi båda inom en timme i soffan där ungen minsann inte gör ljud ifrån sig :confused:
 
Önskar vi hade en extra säng. Sambon sover gott igenom allt gnyende och rörande i sömnen medan jag vaknar till hela tiden :cautious: steg upp 05 idag. Orkade inte med ljudet mer. Synd nog för Lilleman somnar vid halv 11-11 och sover faktiskt hela natten. Oftast är det jag som släpar upp och väcker han vid halv 6 för att jag inte står ut längre. Sen som när vi båda inom en timme i soffan där ungen minsann inte gör ljud ifrån sig :confused:

Wow, jag hade klippt av ett finger för att få bebis att sova en hel natt 😍
 
Lyckades få ungen att somna i nestet igår och somnade fast besluten att ignorera alla sovljud. Vaknade av att bebis vaknade hungrig, tänkte "yes! Jag kunde sova hela natten OCH bebis sov hela i nestet". Visade sig att vi klarade 2h :laugh: nåja, att han sov så länge i nestet är ju ändå en framgång.
 
Tandläkaren idag för andra gången den här veckan. Planering planering för att det ska vara sovtid medan jag är upptagen. Bebis, storasyster och pappa knallar runt på stan så länge. Inte läge att jag är borta själv 1,5h och chansa på att pluttan sover. Vilket mekande det blir, men funkade.
 
Alltså jag vet att jag är som en hackig gammal skiva. Men jsg tycker så himla synd om lillan med den där jäkla refluxen (självdiagnostiserat, I know). Hon är en så himla okomplicerad och glad unge annars. Nästan alltid nöjd. Äter utan problem. Sover utan problem. FÖRUTOM när den där jävla refluxen sätter igång som gör att hon inte kan sova. Hon är dödstrött och vill sova, men så fort hon ligger ner (trots högläge) så åker kräks/magsyra hiss upp och ner genom halsen och hon får inte någon chans att sova utan vaknar ju till var 10onde sekund med smärtor och andningssvårigheter. Alltså jag blir tokig och så ledsen för hennes skull! Det är ju inte såhär hela tiden men tillräckligt ofta för att jag ska vara redigt trött på det nu. Jag ska ligga på BVC mer på tisdag och i alla fall be om en läkarbedömning. Har också insett (efter att ha läst på om laryngomalaci) att det vi alltid trott är vanliga sovljud hos lillan är grunting och stridor pga ansträngd andning. Men det känns ju också som att man gärna vill att en läkare kollar på och bedömer vad det faktiskt rör sig om, inte bara att ens (sjukt oengagerade) BVC-sköterska sätter diagnos lite slött efter ett enda filmklipp... Har också förstått efter läsning att det ofta blir en ond cirkel av laryngomalaci och reflux, där båda tillstånden förvärrar varandra. Så av den sakens skull är det tydligen bra att försöka minska de sura uppstötningarna.

Känner mig lite uppgiven och gråtfärdig ikväll, sambon går runt med lillan och försöker söva om henne efter alla uppstötningar men när de väl börjat bara fortsätter de oftast även om man håller henne upprätt. Ställer in mig på en natt när jag sitter i soffan med lillan liggandes på mage på mig i upprätt läge, men det känns ju också skit eftersom det går emot typ alla riktlinjer vad gäller risken för plötslig spädsbarnsdöd. Jag kan liksom inte hålla mig vaken hela natten och vaka över henne varje sekund bara för att hon ska få sova på mage 🙁

Blä! Skitkväll!
 
Alltså jag vet att jag är som en hackig gammal skiva. Men jsg tycker så himla synd om lillan med den där jäkla refluxen (självdiagnostiserat, I know). Hon är en så himla okomplicerad och glad unge annars. Nästan alltid nöjd. Äter utan problem. Sover utan problem. FÖRUTOM när den där jävla refluxen sätter igång som gör att hon inte kan sova. Hon är dödstrött och vill sova, men så fort hon ligger ner (trots högläge) så åker kräks/magsyra hiss upp och ner genom halsen och hon får inte någon chans att sova utan vaknar ju till var 10onde sekund med smärtor och andningssvårigheter. Alltså jag blir tokig och så ledsen för hennes skull! Det är ju inte såhär hela tiden men tillräckligt ofta för att jag ska vara redigt trött på det nu. Jag ska ligga på BVC mer på tisdag och i alla fall be om en läkarbedömning. Har också insett (efter att ha läst på om laryngomalaci) att det vi alltid trott är vanliga sovljud hos lillan är grunting och stridor pga ansträngd andning. Men det känns ju också som att man gärna vill att en läkare kollar på och bedömer vad det faktiskt rör sig om, inte bara att ens (sjukt oengagerade) BVC-sköterska sätter diagnos lite slött efter ett enda filmklipp... Har också förstått efter läsning att det ofta blir en ond cirkel av laryngomalaci och reflux, där båda tillstånden förvärrar varandra. Så av den sakens skull är det tydligen bra att försöka minska de sura uppstötningarna.

Känner mig lite uppgiven och gråtfärdig ikväll, sambon går runt med lillan och försöker söva om henne efter alla uppstötningar men när de väl börjat bara fortsätter de oftast även om man håller henne upprätt. Ställer in mig på en natt när jag sitter i soffan med lillan liggandes på mage på mig i upprätt läge, men det känns ju också skit eftersom det går emot typ alla riktlinjer vad gäller risken för plötslig spädsbarnsdöd. Jag kan liksom inte hålla mig vaken hela natten och vaka över henne varje sekund bara för att hon ska få sova på mage 🙁

Blä! Skitkväll!

Fy så hemskt för er ❤️
Jag sover ibland med A på bröstet i soffan, har inte ens tänkt på psd i det läget. Tänkte mest att det var i säng/nest när han riskerar att få näsan täckt av madrass/textilier. På bröstet ligger han ju ändå med näsan fri.. 🤔
 
Alltså jag vet att jag är som en hackig gammal skiva. Men jsg tycker så himla synd om lillan med den där jäkla refluxen (självdiagnostiserat, I know). Hon är en så himla okomplicerad och glad unge annars. Nästan alltid nöjd. Äter utan problem. Sover utan problem. FÖRUTOM när den där jävla refluxen sätter igång som gör att hon inte kan sova. Hon är dödstrött och vill sova, men så fort hon ligger ner (trots högläge) så åker kräks/magsyra hiss upp och ner genom halsen och hon får inte någon chans att sova utan vaknar ju till var 10onde sekund med smärtor och andningssvårigheter. Alltså jag blir tokig och så ledsen för hennes skull! Det är ju inte såhär hela tiden men tillräckligt ofta för att jag ska vara redigt trött på det nu. Jag ska ligga på BVC mer på tisdag och i alla fall be om en läkarbedömning. Har också insett (efter att ha läst på om laryngomalaci) att det vi alltid trott är vanliga sovljud hos lillan är grunting och stridor pga ansträngd andning. Men det känns ju också som att man gärna vill att en läkare kollar på och bedömer vad det faktiskt rör sig om, inte bara att ens (sjukt oengagerade) BVC-sköterska sätter diagnos lite slött efter ett enda filmklipp... Har också förstått efter läsning att det ofta blir en ond cirkel av laryngomalaci och reflux, där båda tillstånden förvärrar varandra. Så av den sakens skull är det tydligen bra att försöka minska de sura uppstötningarna.

Känner mig lite uppgiven och gråtfärdig ikväll, sambon går runt med lillan och försöker söva om henne efter alla uppstötningar men när de väl börjat bara fortsätter de oftast även om man håller henne upprätt. Ställer in mig på en natt när jag sitter i soffan med lillan liggandes på mage på mig i upprätt läge, men det känns ju också skit eftersom det går emot typ alla riktlinjer vad gäller risken för plötslig spädsbarnsdöd. Jag kan liksom inte hålla mig vaken hela natten och vaka över henne varje sekund bara för att hon ska få sova på mage 🙁

Blä! Skitkväll!
Så jobbigt för er :(
Var inte för hård mot dig själv, jag är övertygad om att ni gör det bästa ni kan. Funkar det bättre att sitta i soffan med henne sovande på dig då hade jag gjort det. Det finns risker med allt så det gäller att hitta det som passar bäst för familjen :heart
 
Såhär har vi sovit inatt, inget annat funkade för herren. Mannen tog ett sovpass med honom i sjalen och jag sitter fortfarande med honom såhär.

Läst en del om reflux under natten/morgonen och vi prickar in en del av symtomen också. Att ligga ner med honom på bröstet funkar inte när det är som värst, upprätt läge är det enda... Han hatar dessutom både ligga i vagn och åka bil. Får kolla mer med BVC kring det här tror jag..

(Näsan är fri även om det inte ser ut så 😅)


5B01E28D-D61B-4BE3-91DE-6ACE139F290E.jpeg
 
Alltså jag vet att jag är som en hackig gammal skiva. Men jsg tycker så himla synd om lillan med den där jäkla refluxen (självdiagnostiserat, I know). Hon är en så himla okomplicerad och glad unge annars. Nästan alltid nöjd. Äter utan problem. Sover utan problem. FÖRUTOM när den där jävla refluxen sätter igång som gör att hon inte kan sova. Hon är dödstrött och vill sova, men så fort hon ligger ner (trots högläge) så åker kräks/magsyra hiss upp och ner genom halsen och hon får inte någon chans att sova utan vaknar ju till var 10onde sekund med smärtor och andningssvårigheter. Alltså jag blir tokig och så ledsen för hennes skull! Det är ju inte såhär hela tiden men tillräckligt ofta för att jag ska vara redigt trött på det nu. Jag ska ligga på BVC mer på tisdag och i alla fall be om en läkarbedömning. Har också insett (efter att ha läst på om laryngomalaci) att det vi alltid trott är vanliga sovljud hos lillan är grunting och stridor pga ansträngd andning. Men det känns ju också som att man gärna vill att en läkare kollar på och bedömer vad det faktiskt rör sig om, inte bara att ens (sjukt oengagerade) BVC-sköterska sätter diagnos lite slött efter ett enda filmklipp... Har också förstått efter läsning att det ofta blir en ond cirkel av laryngomalaci och reflux, där båda tillstånden förvärrar varandra. Så av den sakens skull är det tydligen bra att försöka minska de sura uppstötningarna.

Känner mig lite uppgiven och gråtfärdig ikväll, sambon går runt med lillan och försöker söva om henne efter alla uppstötningar men när de väl börjat bara fortsätter de oftast även om man håller henne upprätt. Ställer in mig på en natt när jag sitter i soffan med lillan liggandes på mage på mig i upprätt läge, men det känns ju också skit eftersom det går emot typ alla riktlinjer vad gäller risken för plötslig spädsbarnsdöd. Jag kan liksom inte hålla mig vaken hela natten och vaka över henne varje sekund bara för att hon ska få sova på mage 🙁

Blä! Skitkväll!
Tycker så synd om henne (och er) :( jag hade med sovit med henne så om det är det bekvämaste för henne. Såklart man är orolig för psd men ibland går det inte att följa riktlinjerna. Jag hade själv helst sett att vår sov själv i sitt neste men isåfall skulle jag inte få någon sömn alls. Jag tänker att av två onda ting får man välja det som är bäst för oss föräldrar och för bebis.
 
@Eloise @Mirach @Förgätmigej Tack för stöd hörni. Ni har såklart rätt. Jag slumrade till och från med lillan i soffan i natt. Man sover ju inte så skönt och så länge på det viset, men bättre än inget i alla fall. Lillan fick ro och kunde sova tyst och bekymmersfritt större delen av natten i alla fall. Idag ska jag börja prova Bifibaby magdroppar som sägs kunna hjälpa mot reflux.

Dagens enda plan är att försöka sova mer. Därefter få i sig mat och gå på toa. Igår var dagens plan att hinna vika lite tvätt, men den planen är struken! 😴
 
Jag började fundera över det här med ögonfärg. Läst att färgen förändras hela första året men jag är nyfiken på när det syns om det blir blåa eller bruna ögon. Syns det vilken ögonfärg era kommer få? T har fortfarande en obestämdbae blåbrun nyans så det känns som att han kan få vilket som :)
 
Vi var på BVC-besök i tisdags för 8-veckors kontroll. Allt såg jättebra ut. Lillan följer (den övre 😄) viktkurvan och utvecklas jättefint. Stark, vaken och social tjej det här.

Jag lyfte problemet med de sura uppstötningarna/kräkningarna IGEN och fick komma till läkare morgonen därpå (i journalen står det ”på grund av föräldraoro”). Läkaren sa att hon har reflux och trakeomalaci (inte largnymalaci, jag som hörde fel från sjuksköterskan, men det ger ju likande besvär). Läkaren sa att hon har väldigt milda refluxbesvär med tanke på att hon växer så bra och emellanåt kan vara ganska symtomfri dagtid. Vi fick dock medicin gaviscon utskrivet för att prova. Jag är dock livrädd för att prova då den medicinen innehåller typ samma ämne och verkningsmekanism som bifibaby magdroppar, och när jag provade dem för ett par dagar sen blev lillan nästan förstoppad och refluxen sju resor värre både dagtid, nattetid och i upprätt läge. Vet ju inte om det var en slump, men har testat dropparna en gång förut med liknande resultat. Om vi ska prova tänker jag att vi låter lillan (och oss föräldrar) återhämta oss lite och så provar vi gaviscon en gång på en helg när vi är två som kan avlasta.

Jag tycker dock det känns skit att behöva medicinera en sån här liten. Samtidigt har hon nu senaste dagarna börjat visa med obehag och smärta i samband med mat och refluxer, förmodligen för det börjat irritera och fräta på strupen i och med tätare refluxer. Alltså lilla skruttan.

När man läser i vårdprogrammet för reflux för spädbarn så rekommenderas att utesluta all mjölkprotein. Även i reflux-grupper på Facebook verkar alla rekommenderas detta av barnläkare. När jag frågade vår BVC-läkare om detta så blev hon nästan bestört och avrådde bestämt för att det snarare kunde ge känslighet/allergi att börja utesluta mjölk. Men alltså, för mig känns det så mycket mer naturligt att börja med mjölfri kost för mig än att medicinera lillan. Så jag funderar ändå på att prova mjölkfri kost en kort period bara och se om det ger effekt... Det blir nog alltså att jag gör som du gjorde @solkatt ! Står inte ut att se lillan lida mer och med risk för att medicinen förvärrar läget, så känns det betydligt mindre riskfyllt att prova mjölkfritt en kort period.
 
Senast ändrad:
Jag började fundera över det här med ögonfärg. Läst att färgen förändras hela första året men jag är nyfiken på när det syns om det blir blåa eller bruna ögon. Syns det vilken ögonfärg era kommer få? T har fortfarande en obestämdbae blåbrun nyans så det känns som att han kan få vilket som :)

Vad har ni föräldrar för färg? Min sambo säger att barn inte kan få blå ögon om inte båda föräldrarna är blåögda, men jag vet inte om det stämmer?

Vår skrutta har tydligt blå ögon fortfarande. Min sambo har blå och jag gröna.
 
Vad har ni föräldrar för färg? Min sambo säger att barn inte kan få blå ögon om inte båda föräldrarna är blåögda, men jag vet inte om det stämmer?

Vår skrutta har tydligt blå ögon fortfarande. Min sambo har blå och jag gröna.

Här kan du se ett schema för vilken ögonfärg bebis kan få.
En bekants dotter ändrade från blå till bruna när hon var 1,5 år..

6D0E8D50-7CAC-4137-BCFD-8EC40FE4FE56.jpeg
 
Vad har ni föräldrar för färg? Min sambo säger att barn inte kan få blå ögon om inte båda föräldrarna är blåögda, men jag vet inte om det stämmer?

Vår skrutta har tydligt blå ögon fortfarande. Min sambo har blå och jag gröna.
Jag har bruna och sambon blå, så något av det blir det ju :p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 691
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 426
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 083
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 352
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp