Vinterföräldrar 2019/2020

Är verkligen så tacksam för hans glada inställning till livet just nu ❤ berättade för BVC om vår ”lilla utflykt” idag och de höll på att sätta kaffet i halsen 😂
”Körde ni 130 mil på en dag med glad unge?!”
räknar inte med att kunna göra om det..🙈

Var förbi en butik idag och kikade lite, helt värdelös säljare. Han sa att svängbara var dyra och plockade undan den från demo-sätet och satte upp en billig, bältad modell.. kände mig lite förolämpad. Vad fick honom att tro vi vill köpa den billigaste stolen? Baserat på vad? Att jag var lite skitig och hade målarfärg på kläderna?
Fick dessutom inte prova deras bärselar på så jag åkte hem sur 😬
Men allvarligt, vad är det för säljare?

Apropå glada bilbarn så var min numera snart 6 åring (och är fortfarande) alltid glad när vi åkte bil. Hon var med mig jämt på jobbresor runt hela landet. Den här däremot... det gäller att tajma sovtider och räkna med ett antal pottpauser.

Utöver det så STÅR HON SJÄLV nu! Flera sekunder stadigt innan hon gärna vill att nån tar en hand. Hur fort går det inte nu då.
 
Men allvarligt, vad är det för säljare?

Apropå glada bilbarn så var min numera snart 6 åring (och är fortfarande) alltid glad när vi åkte bil. Hon var med mig jämt på jobbresor runt hela landet. Den här däremot... det gäller att tajma sovtider och räkna med ett antal pottpauser.

Utöver det så STÅR HON SJÄLV nu! Flera sekunder stadigt innan hon gärna vill att nån tar en hand. Hur fort går det inte nu då.
En riktig sopa! Ville skrika åt honom på vägen ut att vi köpte deras dyraste vagn så han borde försökt visa dyra stolar också 😂

Åh! Håller tummarna för att bilglädjen hänger i.

Men så häftigt! Hur gammal är hon nu?
 
@Madick Wow, vad häftigt att hon kan stå! Tiden bara rusar verkligen! Känns som vår typ aldrig ens kommer lära sig krypa, pga bara kommer bakåt och blir nu galet frustrerad efter 10 sekunder på golvet 🤷🏻‍♀️
 
Alltså jag har alltid tyckt om mina svärföräldrar! Men min svärmor har sedan vi fått barn verkligen blivit den där som ska komma med lite ”välmenande råd”. Och det driver mig galen, även om hon inte är påstridig på något sätt. Men jag har så svårt för folk som lägger sig i, tycker man gör ”fel” och baserar sitt tyckande på typ 30 år gammal kunskap. Hon ska alltid referera till Anna Wahlgren. Påpekar om att lillans sömnturer på dagarna är för många och för korta (”man kan ju prägla dom som jag gjorde med alla mina barn, mycket bättre med färre och rejält långa turer”) fast lillan sover så många och långa turer som jag läst att de gör i denna ålder (och både hon och vi är nöjda och glada). Påpekar att vi borde lära henne sova i egen spjälsäng så vi kan komma ut till landet etc (lillan kan sova och somna själv, men just nu vänder hon sig ju fortfarande till mage och vaknar ledsen vilket innebär att om hon sover i egen spjälsäng kommer vi behöva gå upp typ 10 ggr per natt och vända henne om, istället för att vi nu halvt kan göra det i sömnen när hon ligger bredvid oss). Osv osv. Jag försöker bara att låta det rinna av, men jag är också en person som gärna vill ge svar på tal när jag tycker någon påpekar något jag gör och jag tycker de har fel 🙈 Så jag måste nog träna på att inte bli irriterad.

Hur har ni andra med välmenande råd från svärföräldrar och era egna föräldrar?
 
Alltså jag har alltid tyckt om mina svärföräldrar! Men min svärmor har sedan vi fått barn verkligen blivit den där som ska komma med lite ”välmenande råd”. Och det driver mig galen, även om hon inte är påstridig på något sätt. Men jag har så svårt för folk som lägger sig i, tycker man gör ”fel” och baserar sitt tyckande på typ 30 år gammal kunskap. Hon ska alltid referera till Anna Wahlgren. Påpekar om att lillans sömnturer på dagarna är för många och för korta (”man kan ju prägla dom som jag gjorde med alla mina barn, mycket bättre med färre och rejält långa turer”) fast lillan sover så många och långa turer som jag läst att de gör i denna ålder (och både hon och vi är nöjda och glada). Påpekar att vi borde lära henne sova i egen spjälsäng så vi kan komma ut till landet etc (lillan kan sova och somna själv, men just nu vänder hon sig ju fortfarande till mage och vaknar ledsen vilket innebär att om hon sover i egen spjälsäng kommer vi behöva gå upp typ 10 ggr per natt och vända henne om, istället för att vi nu halvt kan göra det i sömnen när hon ligger bredvid oss). Osv osv. Jag försöker bara att låta det rinna av, men jag är också en person som gärna vill ge svar på tal när jag tycker någon påpekar något jag gör och jag tycker de har fel 🙈 Så jag måste nog träna på att inte bli irriterad.

Hur har ni andra med välmenande råd från svärföräldrar och era egna föräldrar?
Just det där "lära" gör mig irriterad. Hade någon sagt åt mig att anledningen till att T inte kan sova själv för att vi inte lärt han det hade jag blivit jättearg. Alla barn är ju olika och bara för att någon haft turen och fått barn som ex sover själv innebär det ju inte att det är fel på alla andra föräldrar vars barn inte kan det. Min mamma och sambons pappa med fru har skönt nog aldrig kommit med sådana välmenande råd. Sambons mamma gjorde mig dock lite irriterad i helgen, kommer inte ihåg vad vi pratade om men plötsligt säger hon till T typ "vill du ha en klänning? Nej såklart du inte ska ha det". Vill han ha en klänning får han visst det, svarade jag.
 
Just det där "lära" gör mig irriterad. Hade någon sagt åt mig att anledningen till att T inte kan sova själv för att vi inte lärt han det hade jag blivit jättearg. Alla barn är ju olika och bara för att någon haft turen och fått barn som ex sover själv innebär det ju inte att det är fel på alla andra föräldrar vars barn inte kan det. Min mamma och sambons pappa med fru har skönt nog aldrig kommit med sådana välmenande råd. Sambons mamma gjorde mig dock lite irriterad i helgen, kommer inte ihåg vad vi pratade om men plötsligt säger hon till T typ "vill du ha en klänning? Nej såklart du inte ska ha det". Vill han ha en klänning får han visst det, svarade jag.

Hade också blivit irriterad över det där med klänningen! Och ordet ”lära” triggar mig också, särskilt med såhär små bebisar. Vår tjeja kunde ju sova utan kroppskontakt ganska direkt liksom, det var knappast något vi lärde henne 😂 medan min kompis bebis var raka motsatsen från start!
 
@Eloise Nu har vi kollat bilbarnstolar! Blir nog en Britax Swingfix för oss. Lite störande att den inte riktigt går att använda hela bakåtvända perioden, men å andra sidan planerar vi ju syskon och behöver nog två ändå på sikt. Har ni funderat nåt mer?
 
Vi har Britax MaxWay till storasyster och den har vi varit nöjda med. A får nog överta den snart så får storasyster använda sin andra stol Axkid Woolmax, den är vi också nöjda med. MaxWay känns mer ”ombonad” för små barn.
 
Hoppsan vad vi ramlade in i språng 6. Äter knappt, sover klart sämre på natten och kort på dagarna. Sen att det dykt upp en tand gör ju inte saken bättre. Tänkte i alla fall passa på att börja bära mer på ryggen nu när hon vill vara mera nära.
 
I natt sov ungen uselt. Eller ja, han sov men rullade oupphörligt från mage till rygg och det spelade ingen roll att jag la mig på hans andra sida för inom 2min krockade han in i mig och låg och gnällde frustrerar. Satte mig tillslut upp och bara tittade på hans rullande och tänkte att jag ändå helt klart väljer rullande framför fäktandet :grin: sen la jag mig i sängens fotände och sov resten av natten där :laugh:
 
Hoppsan vad vi ramlade in i språng 6. Äter knappt, sover klart sämre på natten och kort på dagarna. Sen att det dykt upp en tand gör ju inte saken bättre. Tänkte i alla fall passa på att börja bära mer på ryggen nu när hon vill vara mera nära.

Urk! Dessa språng alltså. Och i kombo med tand kan inte vara kul.
 
I natt sov ungen uselt. Eller ja, han sov men rullade oupphörligt från mage till rygg och det spelade ingen roll att jag la mig på hans andra sida för inom 2min krockade han in i mig och låg och gnällde frustrerar. Satte mig tillslut upp och bara tittade på hans rullande och tänkte att jag ändå helt klart väljer rullande framför fäktandet :grin: sen la jag mig i sängens fotände och sov resten av natten där :laugh:

Haha, vilken liten knäppis! Skönt att han ändå är nöjd så länge det är fritt fram att rulla 😄 Men har ni sängen mot en vägg eller hur gör ni? Någon gång tar det ju stopp för honom ändå väl 😂
 
Haha, vilken liten knäppis! Skönt att han ändå är nöjd så länge det är fritt fram att rulla 😄 Men har ni sängen mot en vägg eller hur gör ni? Någon gång tar det ju stopp för honom ändå väl 😂
Sambon ligger ju på ena sidan och sen har vi bullar upp med kuddar på min sida så att madrassen får en upphöjd kant. Själv låg jag ju som en banan och täckte in resterande kanter för de tillfällen han rullar snett :laugh:
 
Livets första magsjuka blev det här i förmiddags, men nu är han nästan som vanligt så han fick väl i sig någon bakterie när vi hälsade på hans farfars på dennes bondgård.
 
Livets första magsjuka blev det här i förmiddags, men nu är han nästan som vanligt så han fick väl i sig någon bakterie när vi hälsade på hans farfars på dennes bondgård.
Usch då, stackarn. Vi har haft dålig mage i omgångar i familjen så M fick nog en släng av det tidigare i veckan, men nu är det bra igen.
 
Hur sover era små nu och hur gamla är de? Både dag- och nattetid. Har ni tydliga rutiner eller varierar det lite?
 
Hur sover era små nu och hur gamla är de? Både dag- och nattetid. Har ni tydliga rutiner eller varierar det lite?

5,5månad
Vaknar oftast 7 (ibland närmare 8)
Vaken 1,5-2h efter han steg upp och brukar somna lite i 9. Sover ca 30-40min

Nästa sovstund brukar bli 12-14.

Sista sovstunder ca 16.30-17.30/18.

Går och lägger sig vid 20.30 oftast fast det kan skjutas fram och tillbaka med en halvtimme beroende på dagens sovstunder (tex om jag rider när eftermiddagsvilan är så kommer han bara sova halva tiden eftersom den inte blir i min famn)

Vi försöker ha förmiddagsvilan i vagnen men då sover han bara 15-30min trots att vi gungar den.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 464
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 996
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp