Vinterföräldrar 2019/2020

Fick intrycket att han ville att ni skulle vara uppe ihop. Jag tror inte jag fattar vilken tur jag haft både med barn och sambo, skulle han inte duga för bebis skulle han nog skicka iväg mig ett par dagar och jobba på det.. svårare när man har två såklart.
Han är med stora så vi har varsitt. Jag vill gärna natta stora också, så när han kan (när lilla tillåter...) så är han med lilla. De är tillsammans mycket men finns jag i närheten så duger han helt enkelt inte.
 
Den senaste veckan har sömnen varit riktigt okey här. Fäktandet har varit minimalt, jag har kunnat vakna på morgonen och ungen sover bredvid utan hudkontakt. Även kunnat somna utan hudkontakt några kvällar :D meeeen, eftersom ungen fortsätter snurra från rygg till mage och tillbaka så vaknar jag ändå ett antal gånger under natten när grabben gnäller högt eftersom han försöker rulla över och jag är i vägen. Har lärt mig att det lättaste är att bara lägga mig på andra sidan om honom :grin:
 
Han är med stora så vi har varsitt. Jag vill gärna natta stora också, så när han kan (när lilla tillåter...) så är han med lilla. De är tillsammans mycket men finns jag i närheten så duger han helt enkelt inte.
Nä jag har förstått att det finns de som har det så. Jag hade aldrig orkat och inte min sambo heller (Att bli ratad av barnet så tydligt alltså). Imponerad av dig som orkar, på riktigt.
 
Nä jag har förstått att det finns de som har det så. Jag hade aldrig orkat och inte min sambo heller (Att bli ratad av barnet så tydligt alltså). Imponerad av dig som orkar, på riktigt.
Jag älskar bebistiden, även att jag blir låst. Den här fjärde går ändå att lämna bättre dagtid än någon av de andra gjort, så jag utnyttjar det så mycket jag kan :-)
 
Nu börjar nätterna gå att härda ut igen. Nu kan hon sova ca 3 timmar i sträck en gång per natt innan vändningarna börjar. Och då inte lika intensivt som förut, utan man behöver oftast bara vända tillbaka och söva om. Tack och lov 🙏🏼🙏🏼

Hur går det för alla med matintroduktion (om ni börjat)? Nu är ju lillan 6 månader (64 cm och 8300 gram 😍) och ska börja få mer mat. Vi har börjat försiktigt med en eller ett par tsk gröt per dag, och sen fortsatt med små smaksensationer. Nu tycker jag man verkligen märker att hon VILL äta, smaskar och sträcker sig efter mer. Märks också att hon är inne i ökningsperiod med amningen, äter mycket och ofta samt vaknar oftare på natten och klunkar i sig rejält. Som jag älskar att amma! Lite ledsamt att maten kommer mer och mer nu.
 
A är 7 månader nu och fortfarande nöjd för det mesta :)
Han förflyttar sig en del nu, mest bakåt dock ;) Men han har börjat resa sig upp på knäna med och står och gungar. Så det är nog inte så långt bort innan han kryper.
Han äter mer och mer mat nu. Han får ersättning till frukost. Mellanmål på förmiddagen brukar bli leverpastejstavar, lite rån och fruktpure. Lunch äter han en burk barnmat. Gröt på eftermiddagen och sedan ersättning på kvällen. Ibland får han ytterligare en flaska ersättning under dagen om han är hungrig. På natten äter han ingenting och har inte gjort på flera månader. Än så länge har han god aptit hoppas det håller i sig, storasyster har alltid varit väldigt kräsen även om det börjar bli lite bättre nu vid 3 års ålder.
 
Idag kom krypet! Så himla häftigt.

Mat började vi med små bitar direkt, bara nån eller ett par varje måltid vi åt och när det funkade att hon förstod hur hon skulle göra i munnen så ökade vi på. Hon äter allt vi äter så mycket hon vill men själv så en hel del hamnar ju på golvet...
 
Ture fyller 5 månader på torsdag så vi är ju på smaksensationer än men han älskar det :) började använda en sån smaknapp med nät häromveckan och när han får se den släpper han direkt saken han håller i och sträcker sig efter den :D favoriten är majs och nektarin. Tycker med det känns lite sorgligt att amningen snart kommer trappas ner, det förväntade jag mig inte innan han föddes :o men om en månad måste vi ju ha börjat med gröt och mat (eller borde vi kanske vänja in vid gröt redan om några veckor?) för sen är det bara 5v tills jag börjar jobba. Har visserligen tänkt amma morgon och kväll men han måste ju kunna äta under dagen. Men han behöver nog komma igång med maten för han är så galet aktiv (64cm, 6,5kg). De senaste dagarna har han börjat gå omkring jättemycket igen. Har glömt hur jobbigt det var och nu orkar han ju gå och stå hur länge som helst... :cautious:
 
Ture fyller 5 månader på torsdag så vi är ju på smaksensationer än men han älskar det :) började använda en sån smaknapp med nät häromveckan och när han får se den släpper han direkt saken han håller i och sträcker sig efter den :D favoriten är majs och nektarin. Tycker med det känns lite sorgligt att amningen snart kommer trappas ner, det förväntade jag mig inte innan han föddes :o men om en månad måste vi ju ha börjat med gröt och mat (eller borde vi kanske vänja in vid gröt redan om några veckor?) för sen är det bara 5v tills jag börjar jobba. Har visserligen tänkt amma morgon och kväll men han måste ju kunna äta under dagen. Men han behöver nog komma igång med maten för han är så galet aktiv (64cm, 6,5kg). De senaste dagarna har han börjat gå omkring jättemycket igen. Har glömt hur jobbigt det var och nu orkar han ju gå och stå hur länge som helst... :cautious:
Med förra började jag jobba när hon var 6,5 månader och hon hade bara precis börjat smaka annat än bröstmjölk men det gick hur bra som helst. Hon och pappa provade vidare under tiden jag var borta och när jag var hemma så ammade vi.
 
Med förra började jag jobba när hon var 6,5 månader och hon hade bara precis börjat smaka annat än bröstmjölk men det gick hur bra som helst. Hon och pappa provade vidare under tiden jag var borta och när jag var hemma så ammade vi.

Skönt att höra positiv erfarenhet!Jag börjar inte jobba förrän lillan är 8 månader, men är fortfarande orolig att maten inte ska ha kommit igång ordentligt tills dess. Lillan är jätteglad i mat, men är rädd att magen inte ska hänga med... Vet inte hur vanligt det är att magen tjorvar dock? Vet bara att min kompis barn blev förstoppad i 17 dagar 😱
 
A är 7 månader nu och fortfarande nöjd för det mesta :)
Han förflyttar sig en del nu, mest bakåt dock ;) Men han har börjat resa sig upp på knäna med och står och gungar. Så det är nog inte så långt bort innan han kryper.
Han äter mer och mer mat nu. Han får ersättning till frukost. Mellanmål på förmiddagen brukar bli leverpastejstavar, lite rån och fruktpure. Lunch äter han en burk barnmat. Gröt på eftermiddagen och sedan ersättning på kvällen. Ibland får han ytterligare en flaska ersättning under dagen om han är hungrig. På natten äter han ingenting och har inte gjort på flera månader. Än så länge har han god aptit hoppas det håller i sig, storasyster har alltid varit väldigt kräsen även om det börjar bli lite bättre nu vid 3 års ålder.

7 månader! Så stor! Kul att få en uppdatering från er 😊 Spännande också att höra att det är så rutinartat med maten; ord som frukost, lunch, middag etc känns helt världsfrånvänt här - lillan ammar fortfarande mest hela tiden och inga direkta tider. Förstår dock att det såklart blir lite skillnad med mat sen!
 
Skönt att höra positiv erfarenhet!Jag börjar inte jobba förrän lillan är 8 månader, men är fortfarande orolig att maten inte ska ha kommit igång ordentligt tills dess. Lillan är jätteglad i mat, men är rädd att magen inte ska hänga med... Vet inte hur vanligt det är att magen tjorvar dock? Vet bara att min kompis barn blev förstoppad i 17 dagar 😱
Här gick det från att bajsa 5ggr dag till 2ggr varannan :p konsistensen är som hamburgedressing så den börjar bli svår att spola väck i vasken.

Med förra började jag jobba när hon var 6,5 månader och hon hade bara precis börjat smaka annat än bröstmjölk men det gick hur bra som helst. Hon och pappa provade vidare under tiden jag var borta och när jag var hemma så ammade vi.
Fick ni börja med ersättning eller klarade ni det ändå? Bebis kommer troligem sova när jag går till jobbet men jag tänkte att jag skulle försöka amma morgon och kväll ett tag till.
 
Här gick det från att bajsa 5ggr dag till 2ggr varannan :p konsistensen är som hamburgedressing så den börjar bli svår att spola väck i vasken.


Fick ni börja med ersättning eller klarade ni det ändå? Bebis kommer troligem sova när jag går till jobbet men jag tänkte att jag skulle försöka amma morgon och kväll ett tag till.
Jag pumpade så det fanns iaf ett mål.
 
Skönt att höra positiv erfarenhet!Jag börjar inte jobba förrän lillan är 8 månader, men är fortfarande orolig att maten inte ska ha kommit igång ordentligt tills dess. Lillan är jätteglad i mat, men är rädd att magen inte ska hänga med... Vet inte hur vanligt det är att magen tjorvar dock? Vet bara att min kompis barn blev förstoppad i 17 dagar 😱
Lite trögt ibland här men katrinplommonpure gör susen. Dock har vi nog överdoserar så istället för lätthanterliga korvar är det smetigt igen
 
Här promenerar det för fullt igen så jag är glad sambon har semester så att vi kan turas om. Det här varit rätt lugnt på den fronten i snart två månader då han istället grejat en massa med leksaker och lärt sig rulla runt. Förra veckan lärde han sig putta sig bakåt när han ligger på magen men det höll han bara på med en dag innan han började gå en massa igen :p sömnen fortsätter att släppa och vi har börjat träna på att få han att somna i vagnen istället för i min famn. Stillastående har han kunnat sova en hel halvtimme och igår medan jag var i stallet hade sambon vagnen vid soffan och gungade den lite lätt och då sov han i 2(!)h :D
 
A blev sex månader förra veckan och imorgon har vi BVC-besök med läkarkontroll. Vi har nog världens gladaste lille kille just nu. Han vaknar med ett leende och är glad mest hela tiden.
Förra veckan körde vi Skåne-Umeå tor, hemresan utan övernattning halvvägs så vi satt i bilen mellan 07-23. Han sov en del, lekte med leksaker när han var vaken och gnällde bara när han var lite hungrig.
Så skönt att pricka in en lång bilresa när han var i den här fasen 😅
Han fick träffa sina fastrar, farföräldrar och alla kusiner. Samtliga riktigt lattjo och han uppskattade när kusinerna busade med honom.

Han har nyss lärt sig sitta någorlunda, men vänder ännu inte riktigt. Imorse hade han lyckats från rygg till mage medan jag kokade kaffe och han låg i gymmet i vardagsrummet. I början av juli vände han en gång från mage till rygg men också det bara en gång.

Han ammar inte alls längre, jag har slut i fabriken tyvärr. Ersättning funkar toppen dock och han äter alla smakportioner vi serverar. Lax, potatis och romsås är en höjdare.
Gav en del laktulos för magen då den inte hängde med när bröstmjölken tog slut, verkar som vi har kunnat fasa ut den nu dock. Skönt, särskilt med tanke på att vi numera slipper blöjläckage.
Han sover fortfarande bra, mellan ca 20-05 ungefär och efter mat och en timmes lek på morgonen somnar han gärna om till 8-9.

Börjat fundera på nästa bilstol åt honom nu när han kan sitta, han väger ännu inte 9 kg men vill hinna läsa på ordentligt. Vad har ni för några/ tänkt skaffa?
 
Idag har vi varit på Kokpunkten, actionbad. Stor smöbarnsavdelning med olika områden. M tränade på att komma upp för enkla trappsteg, om och om igen. Badade med oss i stora bassängen också men fick avstå rutschkanor a. K o rt sovstund i min famn innan det var fullt ös igen. Klartbästa dagen nånsin verkade hon tycka.

Krypandet kom igång r några dagar sen och snabbär hon. Ett knä och en fot använder hon helst, precis dom henbes pappa gjorde som liten.
 
@Eloise Åh, vad härligt med sån glad grabb hela tiden! Särskilt med tanke på hur tufft det var periodvis där i början. Sjukt att ni kunde åka så långt i bilen med honom 😱 Skulle aldrig gått med vår! Vi åkte en 4-timmars bilresa på 6-7 timmar förra veckan pga pauser och att vi mestadels behöver tajma in lillans sömnstunder. Hon vill inte sitta fast i vaket tillstånd alltså!

Angående bilbarnstol så har jag inte funderat så mycket, mer än att det gärna får vara en modell msn kan vrida åt sidan när man sätter in barnet. Vi har ganska liten bil så är trött på att försöka vinkla in lillan utan att hon slår i huvudet ovanför bildörren🙈 Har du kikat på några?
 
@Eloise Åh, vad härligt med sån glad grabb hela tiden! Särskilt med tanke på hur tufft det var periodvis där i början. Sjukt att ni kunde åka så långt i bilen med honom 😱 Skulle aldrig gått med vår! Vi åkte en 4-timmars bilresa på 6-7 timmar förra veckan pga pauser och att vi mestadels behöver tajma in lillans sömnstunder. Hon vill inte sitta fast i vaket tillstånd alltså!

Angående bilbarnstol så har jag inte funderat så mycket, mer än att det gärna får vara en modell msn kan vrida åt sidan när man sätter in barnet. Vi har ganska liten bil så är trött på att försöka vinkla in lillan utan att hon slår i huvudet ovanför bildörren🙈 Har du kikat på några?

Är verkligen så tacksam för hans glada inställning till livet just nu ❤️ berättade för BVC om vår ”lilla utflykt” idag och de höll på att sätta kaffet i halsen 😂
”Körde ni 130 mil på en dag med glad unge?!”
räknar inte med att kunna göra om det..🙈

Var förbi en butik idag och kikade lite, helt värdelös säljare. Han sa att svängbara var dyra och plockade undan den från demo-sätet och satte upp en billig, bältad modell.. kände mig lite förolämpad. Vad fick honom att tro vi vill köpa den billigaste stolen? Baserat på vad? Att jag var lite skitig och hade målarfärg på kläderna?
Fick dessutom inte prova deras bärselar på så jag åkte hem sur 😬
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 468
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 998
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp