Vinterföräldrar 2019/2020

Det här är verkligen rolig ålder. Lär sig massor varje dag, tar efter allt vi gör och är så himla gosig, pussas och kramas.

Just nu jobbar jag 60%, dvs 3 dagar i veckan. Farmor o farfar är här en dag i veckan och mormor två dagar. Det går jättebra att vi båda föräldrar är borta även om det är extra mammig när vi väl ses.
 
Jahapp, nu är en bit av en mjölktand av! 😩 Var ju egentligen bara en tidsfråga och jag kan inte ens föreställa mig alla skador som kommer ske på förskolan när denna lilla donna får härja mer fritt... Blir tandläkarbesök nr 3 nästa vecka. Vi får hoppas tanden klarar sig och särskilt den under.
 
Vi har ganska sköna nätter jämförelsevis vad det verkar. Hugo sover i eget rum sedan ett halvår tillbaka, fortfarande i spjälsäng. Han vaknar ungefär en gång per natt, men somnar oftast om igen snabbt. Nattningarna tar max 30 minuter. Dock envisas han med att oftast gå upp kring 05, och har så varit sedan alltid i princip. När sommartiden kom så sköt vi läggningen en timme senare, men han går upp samma tid i alla fall och sover lite längre på dagen i stället. Jaja, det var värt ett försök... :p
 
Och idag blev det en rejäl smäll i ögat! Sprang med en playmobil-figur i handen och ramlade. Urk! Hon är ju tålig som attans vår tjej, men denna gång grät hon så hjärtat brast. När hon gråter så vet man att hon har SÅ ont. Det svullnade snabbt upp och hon kunde nått och jämt öppna ögat. 1177, videosamtal med KRY, telefonkontakt med ögonläkare... Vi slapp akuten i alla fall. Nu några timmar senare har svullnaden lagt sig nästan helt och ögat verkar OK. Reagerar på ljus, hon verkar se och syns bara lite blodkärl som brustit i ögat annars verkar smällen mest ha tagit runtomkring.

Pust och stön. Vänjer man sig vid alla dessa olyckor? Fy fan. Just ögon känns ju himla läskigt.
 
Och idag blev det en rejäl smäll i ögat! Sprang med en playmobil-figur i handen och ramlade. Urk! Hon är ju tålig som attans vår tjej, men denna gång grät hon så hjärtat brast. När hon gråter så vet man att hon har SÅ ont. Det svullnade snabbt upp och hon kunde nått och jämt öppna ögat. 1177, videosamtal med KRY, telefonkontakt med ögonläkare... Vi slapp akuten i alla fall. Nu några timmar senare har svullnaden lagt sig nästan helt och ögat verkar OK. Reagerar på ljus, hon verkar se och syns bara lite blodkärl som brustit i ögat annars verkar smällen mest ha tagit runtomkring.

Pust och stön. Vänjer man sig vid alla dessa olyckor? Fy fan. Just ögon känns ju himla läskigt.
Stackarn! Hur gick det med tanden som hon slog av en bit på?
 
Åh gud, här kom någon form av trotsperiod för snart en vecka sen och jag håller på att bli tokig! Allt han inte får ska han göra. Och den lille rackarn är helt medveten om att han inte får men gapskrattar vid tillsägelse och gör om det så snabbt det bara går tills han får ett utbrott. Klättrar upp på stolar, drar i katternas svans, drar i sladdar, balanserar på soffstödet, klättrar upp och står och steppar på soffbordet, drar i håret och vägrar släppa... listan kan göras lång. Vilken början på semestern :cautious: har ni andra haft likadant? Hur länge varade det?
 
Hur länge varade det?
Kul att du tror det kommer gå över! :D



Skojar ;) även om jag upplever att ju äldre barnen blir så kommer det mer "trots" dvs hitta sig själv, sina och andras gränser och testa dem, hela tiden. Men ju mer de förstår och går att resonera med, desto lättare blir det ju. Och lättare att förebygga.
Med Nora märker jag att det lättaste sättet att bryta när hon gör något galet är att föreslå någon annan aktivitet istället för att bara säga åt henne att låta bli. Hoppa över konflikten, förklara varför det inte är bra att hoppa från soffans ryggstöd och be henne hjälpa mig laga mat, eller föreslå att vi läser en bok. Det funkar 50% av gångerna :angel: ibland blir hon bara tokarg, då får hon vara tokarg litegrann och sen frågar jag om hon vill ha en kram - det vill hon alltid. Men det hade nog inte gått att fråga henne direkt, hon måste nog få känna arg-känslan först en stund innan hon kan gå vidare liksom.

Med storasyster var det så enkelt, hon har alltid varit väldigt eftertänksam och aldrig gjort något hon inte var säker på att hon klarat av (vilket iofs för med sig andra svårigheter). Nora är mer pippi-typen som tänker "det har jag aldrig testat, så det klarar jag säkert!". Härligt och kul men gud så utmanande för en förälder 😅
 
Kul att du tror det kommer gå över! :D



Skojar ;) även om jag upplever att ju äldre barnen blir så kommer det mer "trots" dvs hitta sig själv, sina och andras gränser och testa dem, hela tiden. Men ju mer de förstår och går att resonera med, desto lättare blir det ju. Och lättare att förebygga.
Med Nora märker jag att det lättaste sättet att bryta när hon gör något galet är att föreslå någon annan aktivitet istället för att bara säga åt henne att låta bli. Hoppa över konflikten, förklara varför det inte är bra att hoppa från soffans ryggstöd och be henne hjälpa mig laga mat, eller föreslå att vi läser en bok. Det funkar 50% av gångerna :angel: ibland blir hon bara tokarg, då får hon vara tokarg litegrann och sen frågar jag om hon vill ha en kram - det vill hon alltid. Men det hade nog inte gått att fråga henne direkt, hon måste nog få känna arg-känslan först en stund innan hon kan gå vidare liksom.

Med storasyster var det så enkelt, hon har alltid varit väldigt eftertänksam och aldrig gjort något hon inte var säker på att hon klarat av (vilket iofs för med sig andra svårigheter). Nora är mer pippi-typen som tänker "det har jag aldrig testat, så det klarar jag säkert!". Härligt och kul men gud så utmanande för en förälder 😅
T är 16 månader och även om vi förklarar varför tror jag inte att han har en aning om vad "farligt" och "du kan få ont" betyder :laugh: det blir nog lättare den dagen han fattat det. Avleda kan funka men det där soffbordet syns ju hela tiden så 10min senare kan vi stå där igen. Får väl härda ut.
 
T är 16 månader och även om vi förklarar varför tror jag inte att han har en aning om vad "farligt" och "du kan få ont" betyder :laugh: det blir nog lättare den dagen han fattat det. Avleda kan funka men det där soffbordet syns ju hela tiden så 10min senare kan vi stå där igen. Får väl härda ut.
Haha herregud, jag svarade i helt fel tråd ser jag, trodde det var vår -18-barn 😂 nä en 16-månaders är det ju betydligt svårare med!
 
Åh gud, här kom någon form av trotsperiod för snart en vecka sen och jag håller på att bli tokig! Allt han inte får ska han göra. Och den lille rackarn är helt medveten om att han inte får men gapskrattar vid tillsägelse och gör om det så snabbt det bara går tills han får ett utbrott. Klättrar upp på stolar, drar i katternas svans, drar i sladdar, balanserar på soffstödet, klättrar upp och står och steppar på soffbordet, drar i håret och vägrar släppa... listan kan göras lång. Vilken början på semestern :cautious: har ni andra haft likadant? Hur länge varade det?
A är inne i en sådan period också. Hans senaste grej är att stå och hoppa i soffan och skrika ”SITT”.
Kul att han lärt sig ett nytt ord åtminstone 🙃😂
 
A är inne i en sådan period också. Hans senaste grej är att stå och hoppa i soffan och skrika ”SITT”.
Kul att han lärt sig ett nytt ord åtminstone 🙃😂
Han upprepar det ni säger när han står där och hoppar? :laugh:

Igår lärde sig T att vrida på kranen bär han badade. Han höll duschmunstycket i handen och vred så att vattnet sprutade ut i hallen. Imorse följde han med mig in på toa och utan att jag tänker mer på det klättrar han in i duschen och vrider på duschen på full styrka. Iskallt vatten sprutade ner på honom och han satte sig ner av chocken och började skrika. Jag skrattade en lång stund efteråt :rofl:
 
Han upprepar det ni säger när han står där och hoppar? :laugh:

Igår lärde sig T att vrida på kranen bär han badade. Han höll duschmunstycket i handen och vred så att vattnet sprutade ut i hallen. Imorse följde han med mig in på toa och utan att jag tänker mer på det klättrar han in i duschen och vrider på duschen på full styrka. Iskallt vatten sprutade ner på honom och han satte sig ner av chocken och började skrika. Jag skrattade en lång stund efteråt :rofl:
Yes, han är en riktig härmapa just nu… under midsommarlekarna kunde vi hela gänget höra ett solklart ”Jävlar” från vagnen och när han och pappa gick uppför trappen för nattning sa han ”Puss” efter mig.
Han vet inte vad det betyder och säger bara det en gång. Förutom just sitt, det verkar ha fastnat som något man säger när man hoppar i soffan … 😂

Haha! Duschen är en klassiker… vi får vakta den här hemma 😅
 
Klättra på bord och rymma till grannarna är favoritbusen här. Men vissa saker kopplar hon snabbt. Igår brände hon sig rejält på en brännässla och senare var hon på väg dit igen när jag påminde att där gjorde det ont. Då stannade hon, tänkte efter och gick iväg.
 
Massa bus här också, men vi är ju vana att punktmarkera vår tös så oftast händer det inget av alla hyss 😁 Förutom utbrott när man behöver lyfta undan eller avleda som ni säger! Vi har varit ett par svängar till på akuten (och en gång till hos tandläkaren), senast för några veckor sen när hon ramlade ner från en bänk i skogen och slog i huvudet i en sten. Blödde kopiösa mängder och hela håret var blodigt, men inget behövde sys! Vår klättriga klumpeduns!

Är det förresten någon annan som upplever att era barns humör är väldigt känsliga för tex sömnbrist eller hunger? Vi har länge haft svårt att förstå varför lillan vissa dagar vaknar som ett monster där hon gråter, skriker och får utbrott som avlöser varandra heeeela dagen medan hon andra dagar är precis tvärtom - vaknar skrattandes och är världens lyckligaste unge hela dagen trots diverse motgångar. Och jag tror att vi nu till slut faktiskt har hittat en möjlig förklaring - de nätter hon sovit någon timma för lite eller sovit väldigt väldigt oroligt med många uppvak så är dagen efter FÖRSKRÄCKLIG. Hon är trött helt enkelt! Skönt med en förklaring, på nåt sätt kan man stå ut lite mer då och bemöta alla känslorna mer tålmodigt. Men undrar därför om fler märker såna tendenser om era barn sover för lite? Eller kanske äter för lite? Kan väl också vara en sån sak som påverkar.
 
Jodå, har har vi liknande! Här var vi iväg på begravning igår vilket resulterade i en väldigt tidig tupplur påväg dit och en sen påväg hem. Så kom i säng en timme senare och vaknade sen halv 6. Gnällig och bryter lätt ihop vid motgångar 🙈 Somna sent-vakna tidigare än vanligt är ganska vanligt när jag tänker efter...

Idag rök blöjan. Vill ha honom blöjfri tills förskolan börjar om en månad 🙂
 
Massa bus här också, men vi är ju vana att punktmarkera vår tös så oftast händer det inget av alla hyss 😁 Förutom utbrott när man behöver lyfta undan eller avleda som ni säger! Vi har varit ett par svängar till på akuten (och en gång till hos tandläkaren), senast för några veckor sen när hon ramlade ner från en bänk i skogen och slog i huvudet i en sten. Blödde kopiösa mängder och hela håret var blodigt, men inget behövde sys! Vår klättriga klumpeduns!

Är det förresten någon annan som upplever att era barns humör är väldigt känsliga för tex sömnbrist eller hunger? Vi har länge haft svårt att förstå varför lillan vissa dagar vaknar som ett monster där hon gråter, skriker och får utbrott som avlöser varandra heeeela dagen medan hon andra dagar är precis tvärtom - vaknar skrattandes och är världens lyckligaste unge hela dagen trots diverse motgångar. Och jag tror att vi nu till slut faktiskt har hittat en möjlig förklaring - de nätter hon sovit någon timma för lite eller sovit väldigt väldigt oroligt med många uppvak så är dagen efter FÖRSKRÄCKLIG. Hon är trött helt enkelt! Skönt med en förklaring, på nåt sätt kan man stå ut lite mer då och bemöta alla känslorna mer tålmodigt. Men undrar därför om fler märker såna tendenser om era barn sover för lite? Eller kanske äter för lite? Kan väl också vara en sån sak som påverkar.

Vi märker också tydligt av om vi rubbar några rutiner. Fre och lördag var vi bortbjudna och kom sent hem, och så åkte vi på semester i söndags och var borta till idag. Sömnen blev lite senare, och tuppluren på dagen råkade bli en kort och en dag blev det två stycken..
Han var helt upp och ner, fruktansvärt humör och bara vrålade ”neeeej” hela tiden..
I förrgår lyckades vi få till de vanliga mat och sovtiderna trots semester, och igår och idag har han varit den glada och spralliga lille kille vi oftast är bortskämda med 😅
 
@Förgätmigej Hur går det med potträningen? Vi har funderat på att också ta bort blöjan men lillan börjar förskolan om 2-3 veckor så känns lite för tätt inpå!

Är det fler som ska börja förskolan nu i höst? Hur känns det för er allihop?
 
@Förgätmigej Hur går det med potträningen? Vi har funderat på att också ta bort blöjan men lillan börjar förskolan om 2-3 veckor så känns lite för tätt inpå!

Är det fler som ska börja förskolan nu i höst? Hur känns det för er allihop?
Sonen börjar förskola nu i augusti, vi kommer köra en dubbel inskolning, dels två veckor innan lillasyster kommer, och sen en gång till när hon kommit. Tror det kan passa honom bra, han är en väldigt blyg kille just nu.

För mig känns det sådär, vill ha honom hemma jämt. Men kommer nog uppskatta de där 15h/ vecka när jag ska försöka rodda två små samtidigt 😅
Hur känns det för dig?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 414
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 989
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp