Vinterföräldrar 2020/2021

Jag har cyklat en del i förra veckan, och märkte faktiskt att bara på några turer så var ryggen bättre. Sen gick cykeln sönder, men det håller vi på att fixa...
Tänker att jag ska försöka komma igång mer med ridningen också, problemet där är att sist hade jag en del obehag i dom privata delarna efteråt :crazy:

Vad gäller att göra saker så är det bara jag som har krav på mig, maken gör allt när jag inte orkar, inklusive tar hand on min häst. Vet ärligt talat inte vad jag gjort utan honom. Och som tur är har måendet äntligen börjat bli bättre, så länge jag håller koll på matschema. Det faktum att jag kan känna bebisen gör också allt mycket lättare att stå ut med :heart

Men det är så skönt att ha buke att gnälla av sig på, särskilt när det finns så många fina människor här med stöttande ord :heart

(enda dåliga är att du nämde sockerärtor, vilket jag såklart genast blev sugen på men tror det kan vara svårt att hitta i affären nu :p)
Sugarsnaps finns numera nästan året om, men de kostar lite mer på vintern. ;)
 
Har nu beställt hem en ny garderob av mammakläder :angel:
Behövde desperat mammajeans, då jag får nippran av att gå i mjukisbyxor utan ficka vilket var de enda byxorna jag hade som jag kunde ha och som var fina nog för jobb. Ville dessutom ha lite kläder som garanterat kommer passa graviditeten ut och nån klänning för när man vill vara fin under hösten/vintern. Satsade på tröjor som var både mamma och amningstopp, för att få lite mindre dåligt samvete över alla pengar :p
 
Annars så spenderade jag morgonen med att gråta över att det är höst och jag bor i stan, och jag vill bo på landet igen på hösten och vill inte alls ha en massa måsten, utan bara kunna sitta och mysa och gå ut i skogen :down:
 
Ikväll ligger skitungen och sparkar neråt :cautious:

Illa nog när den träffar blåsan och man plötsligt blir kissnödig. Tycker dock det är mycket värre när den träffar blygdbenet och det strålar ut i hela området ungefär känslan som när man slår i armbågen :crazy:
 
@karamba Hur går det för dig? Mår du bra i din graviditet? :)

Åh har inte tittat in här på ett tag, förmodligen för att jag har känt mig ganska ”ogravid” ett tag. Men dom sista 2 veckorna har jag varit helt sjukt orolig inför rutinultraljudet, som är på måndag. Har till och med sjukskrivit mig från jobbet nu sista dagarna pga oro och ångest inför detta.

Men men det är snart avklarat som tur är. Rent fysiskt så börjar magen synas, men jag kommer fortfarande i mina vanliga kläder även om det är lite obekvämt med jeans. Får ibland något som jag tror kan vara sammandragningar? Det gör inte ont men jag känner hur livmodern spänns, framförallt efter långa promenader. Samt att ryggen har börjat säga ifrån nu, men lindrigt än så länge 😁
Och tröttheten har slagit till igen, men det kanske inte är så konstigt med tanke på att jag skulle ha börjat med järn i vecka 7, men har fortfarande inte börjat... :o ska verkligen skärpa mig på den fronten.

Går in i vecka 18 idag :)
 
Åh har inte tittat in här på ett tag, förmodligen för att jag har känt mig ganska ”ogravid” ett tag. Men dom sista 2 veckorna har jag varit helt sjukt orolig inför rutinultraljudet, som är på måndag. Har till och med sjukskrivit mig från jobbet nu sista dagarna pga oro och ångest inför detta.

Men men det är snart avklarat som tur är. Rent fysiskt så börjar magen synas, men jag kommer fortfarande i mina vanliga kläder även om det är lite obekvämt med jeans. Får ibland något som jag tror kan vara sammandragningar? Det gör inte ont men jag känner hur livmodern spänns, framförallt efter långa promenader. Samt att ryggen har börjat säga ifrån nu, men lindrigt än så länge 😁
Och tröttheten har slagit till igen, men det kanske inte är så konstigt med tanke på att jag skulle ha börjat med järn i vecka 7, men har fortfarande inte börjat... :o ska verkligen skärpa mig på den fronten.

Går in i vecka 18 idag :)
Spännande med rutinultraljudet! Men tufft med oron. Håller tummarna för dig på måndag! Det är bara några få dagar kvar nu. Iväg och köp järn ;)
Jag har svårt att känna skillnad på om det är sammandragningar jag får eller om det är när barnet kanske vänder sig (eller nåt) så det spänner till extra. Men du kan fråga barnmorskan som gör ultraljudet, det låter ju som sammandragningar om de kommer efter aktivitet. Mina kommer oftast när jag vilar.
 
Åh har inte tittat in här på ett tag, förmodligen för att jag har känt mig ganska ”ogravid” ett tag. Men dom sista 2 veckorna har jag varit helt sjukt orolig inför rutinultraljudet, som är på måndag. Har till och med sjukskrivit mig från jobbet nu sista dagarna pga oro och ångest inför detta.

Men men det är snart avklarat som tur är. Rent fysiskt så börjar magen synas, men jag kommer fortfarande i mina vanliga kläder även om det är lite obekvämt med jeans. Får ibland något som jag tror kan vara sammandragningar? Det gör inte ont men jag känner hur livmodern spänns, framförallt efter långa promenader. Samt att ryggen har börjat säga ifrån nu, men lindrigt än så länge 😁
Och tröttheten har slagit till igen, men det kanske inte är så konstigt med tanke på att jag skulle ha börjat med järn i vecka 7, men har fortfarande inte börjat... :o ska verkligen skärpa mig på den fronten.

Går in i vecka 18 idag :)
Det kommer säkert gå bra med RUL, men jag känner igen oron innan. Jag ska hålla tummarna på måndag! :)

Sen härmar jag ovanstående och säger iväg och köp järn! Gå inte runt och var tröttare än nödvändigt ;)
 
Spännande med rutinultraljudet! Men tufft med oron. Håller tummarna för dig på måndag! Det är bara några få dagar kvar nu. Iväg och köp järn ;)
Jag har svårt att känna skillnad på om det är sammandragningar jag får eller om det är när barnet kanske vänder sig (eller nåt) så det spänner till extra. Men du kan fråga barnmorskan som gör ultraljudet, det låter ju som sammandragningar om de kommer efter aktivitet. Mina kommer oftast när jag vilar.
Hur går det för dig VLMF?
 
Hur går det för dig VLMF?
Det tuffar på! Foglossningen är samma men annars mår jag fint :) Jobbar mest hemifrån men när jag varit inne på kontoret en dag blir jag jättetrött på kvällen och har mer ont. Järnvärdena är fortfarande normala och nästa vecka gör jag glukosbelastningen. Knyttet där inne är mycket livlig och sparkar runt hela tiden!
 
Det tuffar på! Foglossningen är samma men annars mår jag fint :) Jobbar mest hemifrån men när jag varit inne på kontoret en dag blir jag jättetrött på kvällen och har mer ont. Järnvärdena är fortfarande normala och nästa vecka gör jag glukosbelastningen. Knyttet där inne är mycket livlig och sparkar runt hela tiden!
Förstår det där med kontoret, skönt att du kan jobba hemifrån! Och skönt med en liten som snällt rör sig så man vet att det finns där :)

Hoppas glukosbelastningen går bra. Jag oroar mig lite för att jag ska bli rejält illamående av den.
 
Förstår det där med kontoret, skönt att du kan jobba hemifrån! Och skönt med en liten som snällt rör sig så man vet att det finns där :)

Hoppas glukosbelastningen går bra. Jag oroar mig lite för att jag ska bli rejält illamående av den.
Ja det har jag också hört att många blir..
 
Bara för mig det går lååångsamt?

min graviditetsapp plingade precis till att 50% av graviditeten har gått. Kände mest 😫 hälften kvar 😩
 
Förstår det där med kontoret, skönt att du kan jobba hemifrån! Och skönt med en liten som snällt rör sig så man vet att det finns där :)

Hoppas glukosbelastningen går bra. Jag oroar mig lite för att jag ska bli rejält illamående av den.
Ska alla göra glukosbelastning i er region? Eller har ni någon bakomliggande orsak? Var aldrig tal om någon sådan för mig förra graviditeten. Förstod det bara var de där vanliga proverna visade något misstänksamt eller om man gick upp extremt mycket i vikt som gjorde belastning.
 
Bara för mig det går lååångsamt?

min graviditetsapp plingade precis till att 50% av graviditeten har gått. Kände mest 😫 hälften kvar 😩
Nej, jag tycker också det har börjat få jättelångsamt, vill snabbspola till v. 37 typ.
Ska alla göra glukosbelastning i er region? Eller har ni någon bakomliggande orsak? Var aldrig tal om någon sådan för mig förra graviditeten. Förstod det bara var de där vanliga proverna visade något misstänksamt eller om man gick upp extremt mycket i vikt som gjorde belastning.
Alla får göra det här, men man kan väl tacka nej om man inte vill, tror dock få gör det.
 
Ska alla göra glukosbelastning i er region? Eller har ni någon bakomliggande orsak? Var aldrig tal om någon sådan för mig förra graviditeten. Förstod det bara var de där vanliga proverna visade något misstänksamt eller om man gick upp extremt mycket i vikt som gjorde belastning.
Jag bor i Skåne, här ingår det i basprogrammet men man får nog tacka nej (precis som man inte behöver göra ultraljud om man inte vill, all vård är ju frivillig). Jag funderade på att skippa det först men kom fram till att det är väl för mitt och barnets bästa som sjukvården erbjuder det, så jag kör. Sambon har lovat att fixa finfrukost efteråt så jag hoppas jag inte blir alltför illamående :D
 
Tycker också det går ganska långsamt nu, är i vecka 28 så i tredje trimestern iaf. Men vecka 30 känns som en milstolpe som inte är alltför långt borta!
 
Jag bor i Skåne, här ingår det i basprogrammet men man får nog tacka nej (precis som man inte behöver göra ultraljud om man inte vill, all vård är ju frivillig). Jag funderade på att skippa det först men kom fram till att det är väl för mitt och barnets bästa som sjukvården erbjuder det, så jag kör. Sambon har lovat att fixa finfrukost efteråt så jag hoppas jag inte blir alltför illamående :D

Slutar aldrig förvånas av att det inte finns någon konsensus i hela Sverige vad som är lämplig sjukvård...
Region Norrbotten erbjuder alltid minst (känns det som iaf).
(sen just graviditetsdiabetes är jag inte så orolig för för egen del)
 
Slutar aldrig förvånas av att det inte finns någon konsensus i hela Sverige vad som är lämplig sjukvård...
Region Norrbotten erbjuder alltid minst (känns det som iaf).
(sen just graviditetsdiabetes är jag inte så orolig för för egen del)
Nej det är väldigt märkligt. Likadant med KUB, min kompis i Göteborg fick betala privat för det medan det för oss var gratis (vi är jämngamla så det var inte åldersrelaterat).
Är inte heller orolig för graviddiabetes, har dessutom kollat blodsockret några gånger med sambons stickor :D
 
Alltså min mage är gigantisk. Är i vecka 20 och ser säkert ut som vecka 30 minst... har foglossningar. Huvudvärk och njurstas så här känns det hopplöst länge kvar.
:)
Va på ultraljud igår. Svårt att se vart moderkakan slutar så ska på extra kontroll om 10 veckor i övrigt såg allt bra ut . Den där inne ville mest visa händer och fötter. Låg och typ vinkade hela tiden men sjukt coolt att kunna räkna varje tå och varje finger så jäkla tydligt.
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
8
· Visningar
1 269
Senast: Imnir
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 576
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 224
Senast: Fille
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 203
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp