Vinterföräldrar 2020/2021

Alltså min mage är gigantisk. Är i vecka 20 och ser säkert ut som vecka 30 minst... har foglossningar. Huvudvärk och njurstas så här känns det hopplöst länge kvar.
:)
Va på ultraljud igår. Svårt att se vart moderkakan slutar så ska på extra kontroll om 10 veckor i övrigt såg allt bra ut . Den där inne ville mest visa händer och fötter. Låg och typ vinkade hela tiden men sjukt coolt att kunna räkna varje tå och varje finger så jäkla tydligt.
Usch vad jobbigt, hoppas du kan få någon hjälp?

Bebisen vill väl säga hej heller, inte ofta den får chansen att vinka till mamma ;)
Vår bebis tyckte inte om att man kikade in, både kub och RUL var den väldigt motsträvig och ville inte alls lägga sig som barnmorskan ville :o:D
 
Nu har jag tillslut beställt några gravid/bär-jackor att prova. Denna gång ska jag inte frysa och slipper gå runt i mannens fula stora jackor hela vintern.

Skulle inte varit så snål förra svängen då hade jag ju kunnat använda den dubbelt så mycket:banghead:

Men planen var ju att barn 2 om det blev något skulle vara ett vår/sommar barn. Så gick det med det:rofl:
 
  • Gilla
Reactions: Is
Nu har jag tillslut beställt några gravid/bär-jackor att prova. Denna gång ska jag inte frysa och slipper gå runt i mannens fula stora jackor hela vintern.

Skulle inte varit så snål förra svängen då hade jag ju kunnat använda den dubbelt så mycket:banghead:

Men planen var ju att barn 2 om det blev något skulle vara ett vår/sommar barn. Så gick det med det:rofl:
Åh, bärjackor tycker jag ser så härliga ut, helt klart på önskelistan. Du får gärna säga om du har några rekommendationer!

Haha, du får se det positivt, du slipper vara höggravid i sommarvärme :D

Kl
Mina bröst har börjat läcka, det känns så märkligt O_o
Var också lite skumt att inse att jag även läcker lite blod. Tydligen är det en vampyr jag väntar :rofl:
 
Önskade mig en bärvinterjacka av mamma och pappa när jag fyllde år. Hade önskat mig den billigaste varianten från bonprix (typ 600 kr) har inte använt den men när man bara provade så kändes den skön
 
Hoppas allt är bra med er alla! Nu har väl nästan alla snart kommit halvvägs?😃

Såg er diskussion kring jackor, tycker det är så svårt! Dottern är född i juni och det var väldigt praktiskt med tanke på kläder!

Har inte varit så aktiv i mitt skrivande och det beror på att jag blir så trött och matt på den här graviditeten. Berättade ju om vår resa med kub och nipt lite tidigare och hoppades då på att det nu skulle bli lugnare men icke. 😐

allt började om vid rul:en då bebis i förra veckan inte ville samarbeta och vi inte kunde se allt som skulle kontrolleras. Det skulle också räknas fram ett BF eftersom detta inte fastställdes vid kub. Vid kub blev det preliminära 11/2 vilket stämmer hyfsat okej utifrån ÄL (enlig äl är bf 5-6/2) men vid förra veckans rul så flyttades jag till 20/2 vilket inte kan stämma alls med ÄL då jag isf har testat positivt med CB digital (testade positivt 10 dagar efter utslag på äl-sticka och 6 dagar innan beräknad mens) innan jag ens blev gravid🤷‍♀️

Idag på extra rul så kunde vi iaf se allt som inte gick senast men måtten på bebis ger fortfarande 20/2 som BF. Sköterskan sa till mig o ta upp det med BM ifall det behöver kontrolleras av läkare.

Alltså jag blir knäpp! Jag bryr mig inte så mycket om datumet i sig men det jag tycker är obehagligt är att om jag får behålla 20/2 så innebär det att jag redan då kan ha gått 2 veckor över tiden och om jag då går ytterligare över tiden så känns det inte alls bra! I värsta fall kan det ju då bli nästan 4 veckor över tiden😐

den här graviditeten alltså..😬 nog gnällt av mig! Ska väcka dottern o ge oss in på förskolan för inskolning nu☺ Ha det fint alla!🥰
 
Hoppas allt är bra med er alla! Nu har väl nästan alla snart kommit halvvägs?😃

Såg er diskussion kring jackor, tycker det är så svårt! Dottern är född i juni och det var väldigt praktiskt med tanke på kläder!

Har inte varit så aktiv i mitt skrivande och det beror på att jag blir så trött och matt på den här graviditeten. Berättade ju om vår resa med kub och nipt lite tidigare och hoppades då på att det nu skulle bli lugnare men icke. 😐

allt började om vid rul:en då bebis i förra veckan inte ville samarbeta och vi inte kunde se allt som skulle kontrolleras. Det skulle också räknas fram ett BF eftersom detta inte fastställdes vid kub. Vid kub blev det preliminära 11/2 vilket stämmer hyfsat okej utifrån ÄL (enlig äl är bf 5-6/2) men vid förra veckans rul så flyttades jag till 20/2 vilket inte kan stämma alls med ÄL då jag isf har testat positivt med CB digital (testade positivt 10 dagar efter utslag på äl-sticka och 6 dagar innan beräknad mens) innan jag ens blev gravid🤷‍♀️

Idag på extra rul så kunde vi iaf se allt som inte gick senast men måtten på bebis ger fortfarande 20/2 som BF. Sköterskan sa till mig o ta upp det med BM ifall det behöver kontrolleras av läkare.

Alltså jag blir knäpp! Jag bryr mig inte så mycket om datumet i sig men det jag tycker är obehagligt är att om jag får behålla 20/2 så innebär det att jag redan då kan ha gått 2 veckor över tiden och om jag då går ytterligare över tiden så känns det inte alls bra! I värsta fall kan det ju då bli nästan 4 veckor över tiden😐

den här graviditeten alltså..😬 nog gnällt av mig! Ska väcka dottern o ge oss in på förskolan för inskolning nu☺ Ha det fint alla!🥰
Oj, förstår att du blir trött av alla turer. Hoppas verkligen det klarar upp sig!

Och hoppas inskolningen med dottern går bra!
 
Hoppas allt är bra med er alla! Nu har väl nästan alla snart kommit halvvägs?😃

Såg er diskussion kring jackor, tycker det är så svårt! Dottern är född i juni och det var väldigt praktiskt med tanke på kläder!

Har inte varit så aktiv i mitt skrivande och det beror på att jag blir så trött och matt på den här graviditeten. Berättade ju om vår resa med kub och nipt lite tidigare och hoppades då på att det nu skulle bli lugnare men icke. 😐

allt började om vid rul:en då bebis i förra veckan inte ville samarbeta och vi inte kunde se allt som skulle kontrolleras. Det skulle också räknas fram ett BF eftersom detta inte fastställdes vid kub. Vid kub blev det preliminära 11/2 vilket stämmer hyfsat okej utifrån ÄL (enlig äl är bf 5-6/2) men vid förra veckans rul så flyttades jag till 20/2 vilket inte kan stämma alls med ÄL då jag isf har testat positivt med CB digital (testade positivt 10 dagar efter utslag på äl-sticka och 6 dagar innan beräknad mens) innan jag ens blev gravid🤷‍♀️

Idag på extra rul så kunde vi iaf se allt som inte gick senast men måtten på bebis ger fortfarande 20/2 som BF. Sköterskan sa till mig o ta upp det med BM ifall det behöver kontrolleras av läkare.

Alltså jag blir knäpp! Jag bryr mig inte så mycket om datumet i sig men det jag tycker är obehagligt är att om jag får behålla 20/2 så innebär det att jag redan då kan ha gått 2 veckor över tiden och om jag då går ytterligare över tiden så känns det inte alls bra! I värsta fall kan det ju då bli nästan 4 veckor över tiden😐

den här graviditeten alltså..😬 nog gnällt av mig! Ska väcka dottern o ge oss in på förskolan för inskolning nu☺ Ha det fint alla!🥰

Oj va strul. Jag hade lite liknande med sonen angående datum.

Jag hade ju mens flera månader in i den graviditeten så tog ett tag innan jag fattade att jag var gravid och trodde dessutom att jag hade mens när jag testade positivt gravid test så fick fara och göra ett tidigt VUL för att se att det inte var Xhavandeskap det handlade om. Jag räknade då att graviditeten borde ha skett i cykeln dess för innan. På VUL fick jag höra att jag va helt ute och cyklade fostret va så litet att det jag sa omöjligt kunde stämma sa dom (dom menade att fostret inte kunde vara mer än typ 10 dagar om jag minns rätt).
Så dom satt ett datum som jag tyckte va helt ologiskt men man litar ändå på det dom säger.
Väl på rätta UL blev läkaren nästan irriterad för fostret va då långt över 20 veckor och så stort att han egentligen inte fick datumsätta det (är väl något med att efter en viss vecka så växer fostrer mer individuellt och blir därför väldigt osäker att datumsätta). Han gav oss ändå ett preliminärt datum nästan 3 veckor tidigare än va VUL hade sagt. 10 september sa UL-läkaren. 14 september föddes sonen och vägde då strax över 4 kg...
Helt frisk och väldigt välutvecklad. Han kunde redan på BB fästa och följa en leksak med bliclen och på utskrivningkontrollen lyfta han huvudet från skötbädden- så han va STOR. Min familj brukar säga att sonen va aldrig något spädbarn, han va så extremt tidig med både tal och motorik utveckling.
Sonen är idag 4 år.

Det jag vill säga är att jag förstår att allt du varit med om nu gör att du blir nervös för att något är fel det skulle jag också blivit men det där med datumsättning verkar inte alls vara helt självklart så jag skulle lita på det du faktiskt vet från ÄL och gravstickor. 😊
Håller tummarna för att allt är som det ska 👶
 
@Madalitso @Is det löser sig på ett eller annat sätt!☺️ Tack för att du delade din erfarenhet @Is! Har också förstått att det här med datumsättning inte alltid är så lätt och det är väl bara surt att det blev så knasigt med mitt kub så det inte blev klart då! Sköterskan sa det också att de försöker datera vid kub för sen kan det börja bli skillnader som påverkar. Hon menade på att det mått hon fick idag och de mått som togs vid kub stämmer med varandra. Kruxet är bara att det nu helt plötsligt innebär att barnet är 9 dagar yngre och det sa hon kan bero på att det kan va ett lite mindre barn som har en utveckling strax under kurvan. Jaja det löser sig☺️ Ska ringa barnmorskan om det men också försöka släppa tankarna kring det ett tag och njuta av alla de rörelser som känns varje dag nu😍
 
  • Hjärta
Reactions: Is
@Madalitso @Is det löser sig på ett eller annat sätt!☺ Tack för att du delade din erfarenhet @Is! Har också förstått att det här med datumsättning inte alltid är så lätt och det är väl bara surt att det blev så knasigt med mitt kub så det inte blev klart då! Sköterskan sa det också att de försöker datera vid kub för sen kan det börja bli skillnader som påverkar. Hon menade på att det mått hon fick idag och de mått som togs vid kub stämmer med varandra. Kruxet är bara att det nu helt plötsligt innebär att barnet är 9 dagar yngre och det sa hon kan bero på att det kan va ett lite mindre barn som har en utveckling strax under kurvan. Jaja det löser sig☺ Ska ringa barnmorskan om det men också försöka släppa tankarna kring det ett tag och njuta av alla de rörelser som känns varje dag nu😍
Njuter också av att tydligt kunna känna rörelser, så skönt att ha bevis på att liten lever :heart
(Hade dock klarat mig utan sparkarna på blygdbenet :meh:)
 
Tycker det är så obehagligt för det ilar hela bäckenet, mycket värre än sparkar på blåsan som bara gör en lite kissnödig :p
Tänk att tror inte jag har känt det men åh andra sidan så har ju jag så jävulst med foglossningar att jag kanske inte skulle känna skillnad på enstaka sparkar när det liksom smärtar varje steg jag tar 😅
 
Tänk att tror inte jag har känt det men åh andra sidan så har ju jag så jävulst med foglossningar att jag kanske inte skulle känna skillnad på enstaka sparkar när det liksom smärtar varje steg jag tar 😅
Stackare, jag har sluppit foglossning än, har bara haft lite ont i ryggen (och ischias smärta har jag bara haft en dag, peppar peppar).
Men liten roar sig vissa dagar med att lägga sig och envist sparka ner på blåsa och blygdben. Systern hävdade dock att det krävdes uppsåt för misshandel, så det var nog max vållande till kroppsskada jag kunde anklaga bebis för :p
 
Stackare, jag har sluppit foglossning än, har bara haft lite ont i ryggen (och ischias smärta har jag bara haft en dag, peppar peppar).
Men liten roar sig vissa dagar med att lägga sig och envist sparka ner på blåsa och blygdben. Systern hävdade dock att det krävdes uppsåt för misshandel, så det var nog max vållande till kroppsskada jag kunde anklaga bebis för :p

Haha😂 skönt att någon reder ut det där åt en😂

förstår att det inte är en så trevlig känsla😬 har inte behövt uppleva det själv och hoppas jag slipper!
 
Hoppas allt är bra med er alla! Nu har väl nästan alla snart kommit halvvägs?😃

Såg er diskussion kring jackor, tycker det är så svårt! Dottern är född i juni och det var väldigt praktiskt med tanke på kläder!

Har inte varit så aktiv i mitt skrivande och det beror på att jag blir så trött och matt på den här graviditeten. Berättade ju om vår resa med kub och nipt lite tidigare och hoppades då på att det nu skulle bli lugnare men icke. 😐

allt började om vid rul:en då bebis i förra veckan inte ville samarbeta och vi inte kunde se allt som skulle kontrolleras. Det skulle också räknas fram ett BF eftersom detta inte fastställdes vid kub. Vid kub blev det preliminära 11/2 vilket stämmer hyfsat okej utifrån ÄL (enlig äl är bf 5-6/2) men vid förra veckans rul så flyttades jag till 20/2 vilket inte kan stämma alls med ÄL då jag isf har testat positivt med CB digital (testade positivt 10 dagar efter utslag på äl-sticka och 6 dagar innan beräknad mens) innan jag ens blev gravid🤷‍♀️

Idag på extra rul så kunde vi iaf se allt som inte gick senast men måtten på bebis ger fortfarande 20/2 som BF. Sköterskan sa till mig o ta upp det med BM ifall det behöver kontrolleras av läkare.

Alltså jag blir knäpp! Jag bryr mig inte så mycket om datumet i sig men det jag tycker är obehagligt är att om jag får behålla 20/2 så innebär det att jag redan då kan ha gått 2 veckor över tiden och om jag då går ytterligare över tiden så känns det inte alls bra! I värsta fall kan det ju då bli nästan 4 veckor över tiden😐

den här graviditeten alltså..😬 nog gnällt av mig! Ska väcka dottern o ge oss in på förskolan för inskolning nu☺ Ha det fint alla!🥰
Oj vad struligt! Förstår att du är orolig över att behöva gå förlänge över tiden. 😓
 
Tänk att tror inte jag har känt det men åh andra sidan så har ju jag så jävulst med foglossningar att jag kanske inte skulle känna skillnad på enstaka sparkar när det liksom smärtar varje steg jag tar 😅
Jag känner inte heller någon skillnad, det sparkar som tusan men inga ilningar i bäckenet eller rakt på kissblåsan (vad jag vet) än!
 
@Is Har du ett foglossningsbälte? Jag tycker mitt hjälper en hel del :up:
Ja jag har men märker ingen jätteskillnad annat än att det trycker mot vänster äggstock så blir väldigt obekväm. Tror bälte funkar bäst när det handlar om de bakre fogarna. Nu är det fogen mitt fram som gör så sjukt ont 😪
 
Ja jag har men märker ingen jätteskillnad annat än att det trycker mot vänster äggstock så blir väldigt obekväm. Tror bälte funkar bäst när det handlar om de bakre fogarna. Nu är det fogen mitt fram som gör så sjukt ont 😪
Aha! Det kan stämma, jag har bara ont i de bakre. Men bältet ska sitta mycket längre ner än man tror, på blygdbenet fram (jag fick hjälp av sjukgymnast att prova ut storlek och hur det ska sitta) så det borde inte trycka på äggstockarna just.
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 749
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 814
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 255
Senast: Fille
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 270
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp