Vinterföräldrar 22/23

Så skönt ändå att ha en plan, när var din BF? :)
2/2 så i torsdags. Jag tyckte dock ändå att det var jobbigare veckorna innan för då gick jag och väntade mer aktivt. Nu har jag liksom gett upp och är helt inställd på igångsättning. Tyvärr har även motivationen att föda dalat så känner mig inte alls taggad på det just nu. Men det hinner förhoppningsvis ändra sig 😅
 
Jahopp, nä men allt var tipptopp på MVC idag, så här blir ingen igångsättning på 1,5 vecka om det inte startar av sig själv, så less! Iofs trevligt med värden som var bättre än sist tom. Dock låg hon väldigt långt ner, så BM trodde verkligen att det skulle dra igång av sig självt denna veckan, men tja. Jag hoppas verkligen det gör det, för just ni finns inga positioner som är bekväma, illamåendet är tillbaka morgon och förmiddag, sover jättedåligt *gnäll*
 
Ser fram emot förlossningsberättelser sen :heart (om man vill såklart!)

Här gick det betydligt fortare än väntat, har fortfarande inte riktigt landat i att bebis redan är här 😅

Hoppades ju att hon skulle dyka upp lite innan BF precis som storasyster, men när jag vaknade dunderförkyld i söndags (i vecka 38+5) kände jag istället att det kunde få vänta lite.


Men på söndagskvällen började jag ändå få en del sammandragningar, det fortsatte under natten men det var inte värre än att maken lämnade storasyster på förskolan i måndags och vi plockade fram jobbet här hemma, tog någon Alvedon och tänkte att det skulle dröja ett tag till. Under dagen kom det mer och mer och vid klockan tre åkte vi in för kontroll. Då var jag bara öppen 1 cm och tappen inte helt utplånad så jag blev hemskickad med råd om mer Alvedon och en varm dusch inför natten...

Kom hem samtidigt som mormor kom med storasyster från förskolan och åt lite kvällsmat och hängde en stund och sedan var mormor rätt övertygad om att det var en bra idé att ta med storasyster hem till sig vilket i efterhand visade sig vara tur eftersom värkarna blev värre och värre och jag kände att vi behövde åka in igen för lite smärtlindring om inte annat, oavsett om det inte hänt så mycket mer. Men när vi kom in till sjukhuset vid åtta för ny undersökning var jag redan öppen 7 cm så det var ju inte så konstigt att värkarna varit lite jobbiga...

Blev inlagda, fick lustgas och sedan äntligen EDA vid 22 och låg efter det med värkar en timme innan de ville ha mig till att kissa vid 23 inför att eventuellt ta hål på hinnorna (vattnet hade inte gått än) och göra en ny undersökning. Vattnet gick dock så fort jag satte mig på toalettstolen och när de fick upp mig på britsen igen för undersökning var jag fullt öppen. De hann tappa på lite urin och sedan satte kryssningsvärkarna igång rätt omgående och 23.37 är dottern sedan född. Så det blev otroligt intensivt där ett tag, vet att jag grät och bad om att få vila en stund där i mitten någonstans, men det var ju ändå skönt att det var snabbt avklarat!

Fick några små bristningar men inget värre och förutom att jag är jättetrött nu så mår jag rätt bra efter det hela!
 
Jahopp, nä men allt var tipptopp på MVC idag, så här blir ingen igångsättning på 1,5 vecka om det inte startar av sig själv, så less! Iofs trevligt med värden som var bättre än sist tom. Dock låg hon väldigt långt ner, så BM trodde verkligen att det skulle dra igång av sig självt denna veckan, men tja. Jag hoppas verkligen det gör det, för just ni finns inga positioner som är bekväma, illamåendet är tillbaka morgon och förmiddag, sover jättedåligt *gnäll*
Kämpa! (Vi trodde ju att vi bara skulle på kontroll och kolla så att allt var bra och troligt få vänta lite till. 23.10 samma dag damp Lilleman ned 😆.)
 
Jahopp, nä men allt var tipptopp på MVC idag, så här blir ingen igångsättning på 1,5 vecka om det inte startar av sig själv, så less! Iofs trevligt med värden som var bättre än sist tom. Dock låg hon väldigt långt ner, så BM trodde verkligen att det skulle dra igång av sig självt denna veckan, men tja. Jag hoppas verkligen det gör det, för just ni finns inga positioner som är bekväma, illamåendet är tillbaka morgon och förmiddag, sover jättedåligt *gnäll*
Man får gnälla, det är inte glamoröst att vara gravid. Själv vaknar jag av halsbränna, är konstant kissnödig och har välkomnat en hemorrojd 🥳😏

Visst ja, vågen är +30 kg sedan jag plussade också
 
Idag lämnar vi neo och det ska bli så skönt att komma hem! Alla säger att vi fick en tuff start men vi har fått den tryggaste grunden att stå på som nyblivna föräldrar. Är så jäkla tacksam!
Jag kände att tur i oturen med neo är att man får så mycket hjälp som nyblivna föräldrar. Från "bara BB" kändes det mer som grattis, nu får ni åka hem även om ni inte haft barn förut och vet vad ni ska göra.
Kanske jag har fel känsla om BB dock :p, men neo gav verkligen bra grund och just att dom inte släpper hem förrän både bebis och föräldrar är redo (sa dom till oss).
 
Jag kände att tur i oturen med neo är att man får så mycket hjälp som nyblivna föräldrar. Från "bara BB" kändes det mer som grattis, nu får ni åka hem även om ni inte haft barn förut och vet vad ni ska göra.
Kanske jag har fel känsla om BB dock :p, men neo gav verkligen bra grund och just att dom inte släpper hem förrän både bebis och föräldrar är redo (sa dom till oss).
Kan verkligen hålla med om det! Hade ju mina fördomar om bb redan innan och tyvärr blev de liksom besannade. Känns som att vi tack vare neo fick en föräldrakurs i världsklass tillsammans med vår lilla påg. Så glad!
 
Men stort GRattis! Hoppas ni mår bra! :heart Kom det igång till slut av sig självt?
Tack ❤️

Det drog igång av sig själv samma dag som jag ringt in och bokat igångsättning 😅. Bebis mår prima och ammar redan. Jag tror att det finns mjölkproduktion kvar eftersom storebror ammade ända tills i höstas. Så jag hoppas att det räcker till att hålla bebis blodsocker så vi slipper tilläggsmata.

Jag förlorade ”bara” knappt 2 l blod denna gång och behövde inte opereras så jag är klart piggare än efter storebrors förlossning. Men vi får se var järnvärdet hamnar idag om jag kanske behöver järndropp eller blodtransfusion. Men jag mår efter omständigheterna väldigt bra och myser med bebis 😍
 
Min förlossningsberättelse skulle nog kunna sammanfattas såhär: vi trodde att det skulle ta flera dygn, det tog ett halvt. Jag checkade av listan på allt jag var rädd för (utom snitt). Sen tryckte, drog och klippte de ut honom (och alla var där, vilken välkomstkomitté!). Och min sambo var en jäkla klippa.

Dramatiskt enligt de flesta. Men med tanke på förutsättningarna gick det så bra som det bara kunde.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 856
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 781
Senast: Heulwen
·
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 276
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på vad ni anser. Min cykel är på 28 dagar, men kan variera från 28-30 dagar. Men 10 av 12 gånger så är den på 28...
Svar
19
· Visningar
2 889
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp