Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det sa vår också. Två mat och två gröt om dagen :confused: L är 5 månader. Hon påstod också att mjölken inte längre innehåller nån näring. Som tur är har jag läst på en del om amning, så alla hennes konstiga påståenden kring det kan jag bara skaka av mig.
Har också nyss läst Smakäventyret som nån tipsade om här i tråden, väldigt intressant.

Vad många barnmorskor som har noll koll! Hoppas du orkar säga emot så hon inte itutar andra mammor att de inte kan amma sina barn längre.
 
Nej men att han borde smaka. Och att han absolut skulle börja vid 6 månader och lite som YaHilweh skriver i sitt inlägg då även byta ut mål och börja trappa ner amningen.



EXAKT SÅ!
Hur lång är Ronja? Vidar hade ju 62 i byxor fram till typ 2 veckor sedan och sen sa det tjoff så satt 74 bra helt plötsligt :p Problemet han har är ofta att han säkert skulle kunna ha större "tidigare" för längden men han är smal på mitten hehe.

8.32kg och 68cm lång för 1v sedan.
Men hon är ganska bred, byxorna i 74 är lite långa. Men de i 68 är lite trånga...
Sedan fortsätter jag som vi gjorde med H, hellre stort än litet. H hoppade dock över 74 helt, inte ett enda plagg har vi sparat. Alltså har det vart mycket som vart i slängskick, då vi sparat allt som är något att ha annars. Rs kläder ger vi bort eller skänker till någon än så länge :)
 
Tack hörni :heart
Nu har jag varit i stallet, sambon nattat kotte och till middag blev det pizza. Mår något bättre, fast har ganska dåligt samvete över att jag grät en massa inför kotten. Syns på honom att han märker att jag beter mig märkligt när det händer, känns som jag sviker honom i de lägena...
 
Vad många barnmorskor som har noll koll! Hoppas du orkar säga emot så hon inte itutar andra mammor att de inte kan amma sina barn längre.
¨
Till H ville ju Bvc att vi skulle vänta ut henne vid 4.5 mån när hon började totalvägra allt vad ersättning heter (och gör fortfarande).
 
L är snart 8 månader (!) och vi har inte bytt ut hela mål än. Hon får något när vi äter (annars blir hon arg!). Lite gröt, klämmis, smörgåsrån, frukt eller samma mat som vi när det passar. Men det är fortfarande inga hela portioner utan några skedar eller lite eget plockande. Gröten hon får till frukost äter hon oftast 1/2 portion mot vad som står på paketet.
Ikväll fick hon äta köttbullar för första gången, hon var i himmelriket :D

Hur kan hon ha blivit så gammal! :eek:

Låter gott med köttbullar :)
 
Apropå värmen - jag har lite problem med utdrivningen vid amning nattetid, vissa amningar kommer den inte igång. Tidigare nätter har det bara varit vänster bröst som krånglat (det är det bröst jag har minst men inte lite produktion i) men nu inatt krånglade höger också! Han sög i 5 minuter utan att utdrivningen kom igång, blev frustrerad, visade tydliga tecken på att vara hungrig när jag la honom till vänster, sög 4 min där utan att det kom igång. Sen somnade han. När jag då kände på brösten var dom mjuka (innan amningen var höger spänt och knöggligt) så kanske/troligtvis fick han ur en del ändå, men det där riktiga klunkandet som vanligtvis förekommer kom aldrig. :( Har läst på så mycket om vad som får utdrivningen att krångla men tycker inte att något stämmer. Det enda som känns annorlunda nu mot tidigare är att det är mycket varmare. Försöker att dricka och äta sååååå mycket, inatt (efter att det krånglat) gick jag till och med upp och tvångsåt fast jag inte var hungrig. Har tappat aptiten lite i värmen så det är väl det jag kan tänka mig påverkar. Samtidigt säger dom ju att kroppen tar till bebis först och att amningen brukar fungera även om mamman blir undernärd men jag vet inte jag..

Jag har inga kloka tankar men vill bara skicka ett :heart! Förhoppningsvis blev han mätt ändå i och med att han sov vidare sedan!
 
Det sa vår också. Två mat och två gröt om dagen :confused: L är 5 månader. Hon påstod också att mjölken inte längre innehåller nån näring. Som tur är har jag läst på en del om amning, så alla hennes konstiga påståenden kring det kan jag bara skaka av mig.
Har också nyss läst Smakäventyret som nån tipsade om här i tråden, väldigt intressant.

Mycket ska man höra innan öronen trillar av! :crazy: Märkligt att mänskligheten kunnat överleva med så kass förmåga att mata sina ungar :p
 
Usch vilken jäkla skitdag. Mina föräldrar har varit här idag eftersom jag fyller år. De ville ju som sagt in till stan, och jag bad dom komma tidigt pga värmen. Dagen började med att de såklart var sena, fortsatte med att kotten knappt kunnat sova på hela dagen och nu står jag hemma med en överrtrött och hysterisk bebis som inte kan somna, och jag fulgråter i smyg. Sambon är inte hemma än på en timme och jag måste dessutom åka iväg ikväll eftersom jag lovat vara hästvakt, så ingen vila i sikte. Underbar dag :cry:
Stackars både kotten och dig! Hoppas din födelsedag blev bättre under eftermiddag/kväll!
 
Tack hörni :heart
Nu har jag varit i stallet, sambon nattat kotte och till middag blev det pizza. Mår något bättre, fast har ganska dåligt samvete över att jag grät en massa inför kotten. Syns på honom att han märker att jag beter mig märkligt när det händer, känns som jag sviker honom i de lägena...

Grattis på födelsedagen, trots dess prövningar! :heart Kom ihåg att kotten tycker att du och pappa är bäst :heart
 
Apropå värmen - jag har lite problem med utdrivningen vid amning nattetid, vissa amningar kommer den inte igång. Tidigare nätter har det bara varit vänster bröst som krånglat (det är det bröst jag har minst men inte lite produktion i) men nu inatt krånglade höger också! Han sög i 5 minuter utan att utdrivningen kom igång, blev frustrerad, visade tydliga tecken på att vara hungrig när jag la honom till vänster, sög 4 min där utan att det kom igång. Sen somnade han. När jag då kände på brösten var dom mjuka (innan amningen var höger spänt och knöggligt) så kanske/troligtvis fick han ur en del ändå, men det där riktiga klunkandet som vanligtvis förekommer kom aldrig. :( Har läst på så mycket om vad som får utdrivningen att krångla men tycker inte att något stämmer. Det enda som känns annorlunda nu mot tidigare är att det är mycket varmare. Försöker att dricka och äta sååååå mycket, inatt (efter att det krånglat) gick jag till och med upp och tvångsåt fast jag inte var hungrig. Har tappat aptiten lite i värmen så det är väl det jag kan tänka mig påverkar. Samtidigt säger dom ju att kroppen tar till bebis först och att amningen brukar fungera även om mamman blir undernärd men jag vet inte jag..
Lite av ett långskott kanske, men är du stressad/spänd?
 
Vad många barnmorskor som har noll koll! Hoppas du orkar säga emot så hon inte itutar andra mammor att de inte kan amma sina barn längre.
Tror tyvärr inte det hjälper, hon har väldigt kort minne (ställer samma frågor flera gånger, tilltalar alla föräldrar "mor" och "far") och har nog rabblat samma saker i 30 år. Löser dock sig själv snart eftersom hon ska gå i pension.
 
Måste bara tipsa om absolut bästa leksaken. En packning till en glasburk. Perfekt när det kliar i tänderna :D
523A485E-8EC6-4EDB-ACF3-8862CE471B0E.jpeg
 
Det sa vår också. Två mat och två gröt om dagen :confused: L är 5 månader. Hon påstod också att mjölken inte längre innehåller nån näring. Som tur är har jag läst på en del om amning, så alla hennes konstiga påståenden kring det kan jag bara skaka av mig.
Har också nyss läst Smakäventyret som nån tipsade om här i tråden, väldigt intressant.
:banghead: just idag är en sån dag som jag bara inte orkar med människor :arghh:
Bra att du söker egen info och gör vad som känns bra:up:
 
@Monifa min förra bvc-sköterska som var fantastisk(hon slutade tyvärr:down:) förklarade det som att det är ett fönster mellan ca 4 och 6 månader där barnet är väldigt nyfiken på mat och att det var ett bra tillfälle att introducera smaker då. Vid 6 månader händer det mycket annat i utvecklingen som gör att de eventuellt byter fokus/blir lite skeptiska men även den perioden är ju övergående (inga faser med bebis är för evigt:p).
Jag tänker att man gör som det passar en själv bäst och det finns absolut ingen mening med att stressa för näring får han absolut i sig!

Sen har jag en annan tanke baserat på de mammor jag har i min närhet, de är ytterst få som trivs med att amma och de flesta verkar ha bråttom med att introducera mat av den anledningen och då finns det en möjlighet att det sprider dig till bvc och de vill ge en "lättnad" till mammorna.
 
@Monifa min förra bvc-sköterska som var fantastisk(hon slutade tyvärr:down:) förklarade det som att det är ett fönster mellan ca 4 och 6 månader där barnet är väldigt nyfiken på mat och att det var ett bra tillfälle att introducera smaker då. Vid 6 månader händer det mycket annat i utvecklingen som gör att de eventuellt byter fokus/blir lite skeptiska men även den perioden är ju övergående (inga faser med bebis är för evigt:p).
Jag tänker att man gör som det passar en själv bäst och det finns absolut ingen mening med att stressa för näring får han absolut i sig!

Sen har jag en annan tanke baserat på de mammor jag har i min närhet, de är ytterst få som trivs med att amma och de flesta verkar ha bråttom med att introducera mat av den anledningen och då finns det en möjlighet att det sprider dig till bvc och de vill ge en "lättnad" till mammorna.

Jag som inte ammat alls denna gång, jag hade gärna gjort egentligen men gjorde inte för att jag var rädd att gräva ned mig så psykiskt igen. Ammade ju H till ca 2.5månader.

Men jag upplever skillnad på mammor bara mellan -15 och -18 att ni ska man inte vara hemma, amma så lite som möjligt och pappa ska istället vara hemma massor. Gärna mer än 50% för det är så media vill vinkla det.
Samt att med yngre mammor finns mycket rädsla över att brösten ska bli förstörda och hängiga. Att väldigt mycket hänger på det yttre.

Jag tror tyvärr att media förstör mycket av amningen. Samt att man inte ger det en ordentlig chans. Det går inte per automatik, det är inte alltid lätt att amma och det funkar inte för alls. Jaga er verkligen inte ned på någon som väljer det ena framför det andra. Men det känns som att man tror att flaska är ”den enkla” vägen.
 
Jag som inte ammat alls denna gång, jag hade gärna gjort egentligen men gjorde inte för att jag var rädd att gräva ned mig så psykiskt igen. Ammade ju H till ca 2.5månader.

Men jag upplever skillnad på mammor bara mellan -15 och -18 att ni ska man inte vara hemma, amma så lite som möjligt och pappa ska istället vara hemma massor. Gärna mer än 50% för det är så media vill vinkla det.
Samt att med yngre mammor finns mycket rädsla över att brösten ska bli förstörda och hängiga. Att väldigt mycket hänger på det yttre.

Jag tror tyvärr att media förstör mycket av amningen. Samt att man inte ger det en ordentlig chans. Det går inte per automatik, det är inte alltid lätt att amma och det funkar inte för alls. Jaga er verkligen inte ned på någon som väljer det ena framför det andra. Men det känns som att man tror att flaska är ”den enkla” vägen.
Jag tror att känslan av att vara låst är överväldigande för många och det har jag full förståelse för.

För mig, som aldrig ens provat, verkar flaska vara bra mycket jobbigare än att amma.

Men så tänker jag att det är bra att det finns valmöjligheter så alla kan få må så bra som möjligt:)
 
Jag tror att känslan av att vara låst är överväldigande för många och det har jag full förståelse för.

För mig, som aldrig ens provat, verkar flaska vara bra mycket jobbigare än att amma.

Men så tänker jag att det är bra att det finns valmöjligheter så alla kan få må så bra som möjligt:)
För mig var det så, jag kände mig extremt låst av att det tog sån tid och han aldrig blev nöjd. Och så känslan av otillräcklighet när bebis krånglade och inte ville ta tag, och han dessutom sällan blev ordentligt mätt...

För mig känns det fortfarande som magi att någon kan föda upp ett barn med bara brösten, har så himla svårt att fatta att det kan produceras mjölk i samma mängd (typ) som de flaskor med ersättning kotten smäller i sig på en dag :o
 
Jag är ju en av de som introducerat mat relativt tidigt och snabbt, även om vi inte bytt ut några mål helt än, och jag bromsar pga magen. Men eftersom kotten krånglar så med flaska oftast, och hittills äter vanlig mat med god aptit, ser jag fram emot övergången till vanlig mat. Det hänger såklart ihop med längtan att han ska bli större generellt, men ser mycket fram emot att slippa hitta på nya sätt att distrahera bebis för att han ska ta flaska. Imorse krävdes fyra olika leksaker för att kunna äta en flaska på 200 ml :meh:
 
Tror tyvärr inte det hjälper, hon har väldigt kort minne (ställer samma frågor flera gånger, tilltalar alla föräldrar "mor" och "far") och har nog rabblat samma saker i 30 år. Löser dock sig själv snart eftersom hon ska gå i pension.

Vilken tur det (med pensioneringen)! Såhär på avstånd är det ju lätt att fnissa lite, men om man har det jobbigt med sin bebis och verkligen behöver BVC:s stöd så är det ju inte så muntert med rådgivning anno 1960-tal!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 089
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
772
· Visningar
62 427
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 787
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 790
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp