Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då får vi hoppas att han inte tjuvläser här! :nailbiting:;)

Vi äter sällan ute (mina barn kopplar snarare uttrycket till att äta utomhus :D), men nämnda mamma bjuder oss ofta på den rätten när vi äter där sedan hon gjorde den upptäckten ;) (eller tja, då blir det friterad fläskfilé istället eftersom jag har avsagt mig att äta olyckliga kycklingar :p)
Olyckliga grisar då?:cry:

Vi äter inte heller ute särskilt ofta, det blir ju inte så njutigt att det är värt det. Då lagar jag tillräckligt god mat själv:D men om vi hämtar hem mat blir det thai om jag och barn får bestämma och pizza om pappan får bestämma. Och då brukar jag bestämma att det blir från den lyxigare pizzerian med bra råvaror.. annars kan vi göra den själv:rofl:
Ja, jag har gott matlagningssjälvförtroende:laugh:

Men nu har vi bestämt att det ska bli två restaurangbesök den närmsta veckan:nailbiting: men vi siktar på att vara på plats strax efter 17 och då bör det inte vara så många vi kan störa:p
 
Jag är väldigt kluven inför maten. Jag trivs väldigt bra med att amma och känner lite ångest inför att hon ska äta riktig mat. Samtidigt har hon fått lite smaksensationer och gillar hittills allt, och det är ju jätteroligt att se hennes reaktioner. Det kommer bli skönt att kunna vara lite mer fri, samtidigt som jag inte vill att hon ska bli större. Kluven, som sagt.

@leoparden Jag ser också fram emot att börja jobba! Är också rastlös. Samtidigt så vill jag aldrig lämna bebis, nånsin :o En aning kluven här också.
 
Vi har knappt märkt av utvecklingsstegen alls. Inte ens lite. På h var det hyrt usligt som helst vart steg.
Så intressant att barnen kan vara så olika! Här märks dom... Stora gråtfesten av att behöva vara själv i början av varje steg, och så nya matkrångel och en massa frustration över att inte lära sig saker så fort som han vill. Ligger dock runt en vecka före Wonder weeks varje gång så vi blir lika överraskade jämt av nya språng :p Bör vara ute ur femte nu, så skönt! Resten av sommaren ska vara språngfri nu, det ser jag fram emot!

Haha, jag som aldrig har flaskat kan liksom inte se mängderna framför mig :D
Tack vare tracker-appen kan jag upplysa om att kotten ligger ganska stabilt på 1,2 liter ersättning per dygn, så drygt ett paket mjölk får du se framför dig ;)
Men han är tydligen ganska stor i maten jämfört med många jämngamla flaskade bebisar, inte konstigt att min minikotte har vuxit om flera av trådens bebisar, (som jag sett när någon skrivit storlek) :D
(Därför är jag egentligen inte orolig över matkrångel, mest bara frustrerad)
 
@leoparden @soom
Här är en till som längtar efter att få jobba lite. 1,5 månad kvar till jobb på halvtid för mig. Längtar efter min cykeltur in till jobbet med ljudbok i öronen, att få äta lunch med andra vuxna, och att få känna att jag har iallafall lite koll på vad jag gör :D
Sambon är betydligt mer aktiv när han är med kotten så det blir nog bra för dom båda med pappa hemma på halvtid också.
 
@leoparden @soom
Här är en till som längtar efter att få jobba lite. 1,5 månad kvar till jobb på halvtid för mig. Längtar efter min cykeltur in till jobbet med ljudbok i öronen, att få äta lunch med andra vuxna, och att få känna att jag har iallafall lite koll på vad jag gör :D
Sambon är betydligt mer aktiv när han är med kotten så det blir nog bra för dom båda med pappa hemma på halvtid också.

Samma situation här, dvs pappan är mer aktiv och påhittig. Du låter iofs rätt påhittig också, vår bebis matkrånglar inte så jag behöver inte klura ut nya trix för att få henne att äta. Jag tycker ändå att det kan vara svårt att underhålla henne ibland :p Jag tror inte att bebistiden kommer vara min bästa direkt, jag längtar tills man kan föra ett samtal med henne och typ läsa, rita, gräva i trädgårdslandet etc ihop.
 
Samma situation här, dvs pappan är mer aktiv och påhittig. Du låter iofs rätt påhittig också, vår bebis matkrånglar inte så jag behöver inte klura ut nya trix för att få henne att äta. Jag tycker ändå att det kan vara svårt att underhålla henne ibland :p Jag tror inte att bebistiden kommer vara min bästa direkt, jag längtar tills man kan föra ett samtal med henne och typ läsa, rita, gräva i trädgårdslandet etc ihop.
Jag längtar efter precis samma saker, visst är det gosigt och mysigt ibland nu också, men nej, jag är nog mer lämpad för större barn :p

Tack, ja problemlösar-påhittig är jag nog mer än sambon, misstänker att det hör till min personlighet :p Men han är betydligt bättre på att åka iväg och göra grejer med bebis, när jag mest slöar hemma. Blir förhoppningsvis en bra mix :)

Har kanske missat det, men hur länge ska du vara hemma @leoparden ?
 
Olyckliga grisar då?:cry:

Vi äter inte heller ute särskilt ofta, det blir ju inte så njutigt att det är värt det. Då lagar jag tillräckligt god mat själv:D men om vi hämtar hem mat blir det thai om jag och barn får bestämma och pizza om pappan får bestämma. Och då brukar jag bestämma att det blir från den lyxigare pizzerian med bra råvaror.. annars kan vi göra den själv:rofl:
Ja, jag har gott matlagningssjälvförtroende:laugh:

Men nu har vi bestämt att det ska bli två restaurangbesök den närmsta veckan:nailbiting: men vi siktar på att vara på plats strax efter 17 och då bör det inte vara så många vi kan störa:p

Riktigt hur olyckliga grisarna är gick det upp för mig senare än jag fick upp ögonen för kycklingstackarna! Jag hoppas att fläsket vi får där är svenskt i alla fall, men det finns lite gränser för hur besvärlig jag vill vara som gäst! Hemma är det minst svenskt som gäller, oftast ekologiskt, och jag håller på att styra om till mer lamm istället :)

Mina barn har aldrig ätit finpizza och jag tror mig veta hur de skulle reagera på det :o - hemgjord pizza duger i alla fall inte alls! Däremot gör vi stekpannebröd som äts med tomatsås och t ex skinka (gris igen :eek:) eller svamp - det gillar de :confused:

Ni slår på stort! :) Är det av något särskilt skäl? :)
 
Så intressant att barnen kan vara så olika! Här märks dom... Stora gråtfesten av att behöva vara själv i början av varje steg, och så nya matkrångel och en massa frustration över att inte lära sig saker så fort som han vill. Ligger dock runt en vecka före Wonder weeks varje gång så vi blir lika överraskade jämt av nya språng :p Bör vara ute ur femte nu, så skönt! Resten av sommaren ska vara språngfri nu, det ser jag fram emot!


Tack vare tracker-appen kan jag upplysa om att kotten ligger ganska stabilt på 1,2 liter ersättning per dygn, så drygt ett paket mjölk får du se framför dig ;)
Men han är tydligen ganska stor i maten jämfört med många jämngamla flaskade bebisar, inte konstigt att min minikotte har vuxit om flera av trådens bebisar, (som jag sett när någon skrivit storlek) :D
(Därför är jag egentligen inte orolig över matkrångel, mest bara frustrerad)

Haha, jag kan i och för sig se den mängden i förhållande till mig själv - men att så mycket kan få plats i en liten bebiskropp! :eek: (nåja, de gör sig ju av med en del också ;), men mängden måste ju ändå ätas!)
 
Jag längtar efter precis samma saker, visst är det gosigt och mysigt ibland nu också, men nej, jag är nog mer lämpad för större barn :p

Tack, ja problemlösar-påhittig är jag nog mer än sambon, misstänker att det hör till min personlighet :p Men han är betydligt bättre på att åka iväg och göra grejer med bebis, när jag mest slöar hemma. Blir förhoppningsvis en bra mix :)

Har kanske missat det, men hur länge ska du vara hemma @leoparden ?

Jag börjar jobba i oktober (heltid), då är hon åtta månader gammal. På jobbet var det många som sa "var hemma så länge du kan, det är sååå mysigt och du kommer ångra senare om du inte var hemma länge" men jag känner verkligen inte så. Jag tror ärligt talat att jag kommer vara en bättre förälder när jag får vara både mamma och en yrkesperson, istället för bara mamma. Sen kommer jag garanterat att sakna henne de dagar jag måste pendla långt (kommer jobba hemifrån cirka tre dagar i veckan, men övriga två dagar blir långa resor och då kanske jag inte kommer hinna träffa henne på kvällen alls t.ex. vilket nog blir tufft), men jag känner hur mitt humör har sjunkit på sistone och jag känner mig liksom slö och oinspirerad. Jag upplever ett tabu kring att säga så, för jag älskar ju mitt barn mest av allt, men "mamma på heltid" är inte riktigt min grej. Jag behöver få göra annat också. Känns skönt att flera i tråden upplever liknande, även om det såklart är okej att känna att man vill vara hemma länge och ägna sig helhjärtat åt sitt barn också.
 
Jag börjar jobba i oktober (heltid), då är hon åtta månader gammal. På jobbet var det många som sa "var hemma så länge du kan, det är sååå mysigt och du kommer ångra senare om du inte var hemma länge" men jag känner verkligen inte så. Jag tror ärligt talat att jag kommer vara en bättre förälder när jag får vara både mamma och en yrkesperson, istället för bara mamma. Sen kommer jag garanterat att sakna henne de dagar jag måste pendla långt (kommer jobba hemifrån cirka tre dagar i veckan, men övriga två dagar blir långa resor och då kanske jag inte kommer hinna träffa henne på kvällen alls t.ex. vilket nog blir tufft), men jag känner hur mitt humör har sjunkit på sistone och jag känner mig liksom slö och oinspirerad. Jag upplever ett tabu kring att säga så, för jag älskar ju mitt barn mest av allt, men "mamma på heltid" är inte riktigt min grej. Jag behöver få göra annat också. Känns skönt att flera i tråden upplever liknande, även om det såklart är okej att känna att man vill vara hemma länge och ägna sig helhjärtat åt sitt barn också.
Håller med på alla punkter :)
Har fått höra liknande om att ta vara på tiden, att man ska njuta och att jag kanske kommer ångra mig, men känner att kottens pappa ju också måste få chansen att uppleva den här tiden. Nu har han ju varit hemma en hel del hittills också, men är så himla glad att han har viljan och att vi har möjlighet att dela som vi gör. :)
 
Håller med på alla punkter :)
Har fått höra liknande om att ta vara på tiden, att man ska njuta och att jag kanske kommer ångra mig, men känner att kottens pappa ju också måste få chansen att uppleva den här tiden. Nu har han ju varit hemma en hel del hittills också, men är så himla glad att han har viljan och att vi har möjlighet att dela som vi gör. :)

Samma här! Min sambo vill också vara hemma och jag tror till och med att han kommer att vara "bättre" på det än vad jag är. Idag är sambo och bebis iväg och hälsar på en vän till honom, och jag är gräsänka hemma. Känns jättekonstigt men samtidigt ganska skönt att få en dag för sig själv! Det blir det längsta jag är ifrån bebis sedan hon föddes för 5,5 månad sedan.
 
Lite av ett långskott kanske, men är du stressad/spänd?

Jag tycker verkligen inte det.. har försökt att utvärdera eftersom det vanligtvis beror på det men känner mig noll stressad. O_o Har ätit och druckit MASSOR efter det där och det har inte krånglat något mer, så förhoppningsvis berodde det på det! :(
 
Jag som inte ammat alls denna gång, jag hade gärna gjort egentligen men gjorde inte för att jag var rädd att gräva ned mig så psykiskt igen. Ammade ju H till ca 2.5månader.

Men jag upplever skillnad på mammor bara mellan -15 och -18 att ni ska man inte vara hemma, amma så lite som möjligt och pappa ska istället vara hemma massor. Gärna mer än 50% för det är så media vill vinkla det.
Samt att med yngre mammor finns mycket rädsla över att brösten ska bli förstörda och hängiga. Att väldigt mycket hänger på det yttre.

Jag tror tyvärr att media förstör mycket av amningen. Samt att man inte ger det en ordentlig chans. Det går inte per automatik, det är inte alltid lätt att amma och det funkar inte för alls. Jaga er verkligen inte ned på någon som väljer det ena framför det andra. Men det känns som att man tror att flaska är ”den enkla” vägen.

Alltså kroppen förändras ju definitivt när man har fått barn, jag har fått hängbröst, putmage, (mer) celluliter och så ärret från snittet som lyser rött på framsidan. Ändå har jag aldrig känt mig så nöjd med min kropp. Vad den åstadkommer! Den har fasen BYGGT ett barn. Hur fantastiskt är inte det?! Allt han är, är han tack vare min kropp (och liiiite mannen, men det var ju ett kort och litet bidrag ändå tycker jag :p). Den bär, den kånkar, den producerar mjölk.. jag gillar faktiskt att den är mjuk och go och tycker att den är fin. Har ätstörningshistorik i bagaget och trodde nog aldrig att jag skulle må så bra med min kropp i den här formen som jag gör nu. Tänker att jag ska träna upp den så småningom, men det får komma sen. Just nu har den fullt upp med amningen, det räcker så. Var sak har sin tid.
 
Jag tror att känslan av att vara låst är överväldigande för många och det har jag full förståelse för.

För mig, som aldrig ens provat, verkar flaska vara bra mycket jobbigare än att amma.

Men så tänker jag att det är bra att det finns valmöjligheter så alla kan få må så bra som möjligt:)

Känner precis lika! Jag tycker att amningen är supersmidig, men för mig har det ju också fungerat problemfritt från dag 1. Lätt att tycka att det är bra då! Jag tycker att det är bra att det har blivit så socialt accepterat (som jag ändå upplever att det har blivit, ni får rätta mig om jag har fel ni som flaskmatar) att ge ersättning också så att varje familj får välja det som passar dom bäst.
 
För mig var det så, jag kände mig extremt låst av att det tog sån tid och han aldrig blev nöjd. Och så känslan av otillräcklighet när bebis krånglade och inte ville ta tag, och han dessutom sällan blev ordentligt mätt...

För mig känns det fortfarande som magi att någon kan föda upp ett barn med bara brösten, har så himla svårt att fatta att det kan produceras mjölk i samma mängd (typ) som de flaskor med ersättning kotten smäller i sig på en dag :o

Ja, och det gör ju verkligen att man inser vilken ansträngning det är för kroppen att helamma! Tänk all den vätskan och sen ska kroppen klara av att hålla den egna vätskebalansen i den här värmen.. man förstår ju att det gäller att ligga i med vätskeintaget! :o
 
Jag är ju en av de som introducerat mat relativt tidigt och snabbt, även om vi inte bytt ut några mål helt än, och jag bromsar pga magen. Men eftersom kotten krånglar så med flaska oftast, och hittills äter vanlig mat med god aptit, ser jag fram emot övergången till vanlig mat. Det hänger såklart ihop med längtan att han ska bli större generellt, men ser mycket fram emot att slippa hitta på nya sätt att distrahera bebis för att han ska ta flaska. Imorse krävdes fyra olika leksaker för att kunna äta en flaska på 200 ml :meh:

Låter jobbigt! Jag tänker att det allra bästa man kan göra är, som med så mycket annat, att följa sin bebis. John är inte särskilt matintresserad alls. Nu på slutet har det kommit lite mer intresse och då har vi ändå hållit på i 1,5 månad. Fortfarande äter han inte några större mängder men nu verkar han i alla fall uppskatta en del saker, som ägg med lite majonäs, nektarin, melon, olika såser, fullkornsrån osv.
 
Är det bara jag eller känns det lite väl stressat i fb-grupperna att byta ut måltider? :eek: Känns som det är ganska många som kör både lunch och middag till de små nu.

Här har vi stannat av lite på mat biten, hon är väldigt intresserad när vi äter och gapar så fort hon får något på sked. Men mest poppis är det att få något i smaknappen. Gröt verkar hon inte alls gilla längre, innan gjorde hon ju det.
 
Är det bara jag eller känns det lite väl stressat i fb-grupperna att byta ut måltider? :eek: Känns som det är ganska många som kör både lunch och middag till de små nu.

Här har vi stannat av lite på mat biten, hon är väldigt intresserad när vi äter och gapar så fort hon får något på sked. Men mest poppis är det att få något i smaknappen. Gröt verkar hon inte alls gilla längre, innan gjorde hon ju det.

Var likadant 2015. En enorm hets så fort bebis blev 4 mån och fick börja smaka. Sedan upplever jag många av grupperna ”kolla vad bebis kan, kan din”

Jag är lite delad till just det. För det får familjer där barn inte är lila tidigt utvecklade att känna en stress och press istället för att låta bebis få ta sin tid.
 
Är det bara jag eller känns det lite väl stressat i fb-grupperna att byta ut måltider? :eek: Känns som det är ganska många som kör både lunch och middag till de små nu.

Här har vi stannat av lite på mat biten, hon är väldigt intresserad när vi äter och gapar så fort hon får något på sked. Men mest poppis är det att få något i smaknappen. Gröt verkar hon inte alls gilla längre, innan gjorde hon ju det.
Är iofs inte med i några fb-grupper där sånt diskuteras, men de föräldrar jag har runt mig är inte alls så tidiga eller hetsiga med mat :) Ska bli intressant att se hur "på" BVC kommer vara på 6-månaderskontrollen nästa vecka dock.

Gröt är faktiskt inte jättepopulärt här heller längre, bara om jag har katrinplommon eller annat mos på. Vanlig mat fortsatt ganska mums dock. Jag tycker å andra sidan att det känns långt borta att byta ut mål än. Han kan äta gröt, lite smörgåsrån och någon bit leverpastej och ändå äta precis lika mycket ersättning på exakt samma intervall som utan mat. Mao blir han inte direkt "mätt" av den matmängden han får. (Och det ska han ju iofs inte bli heller) Tror också att det skulle gå ganska dåligt att få i honom mat om han var hungrig, nu äter vi oftast i ett mellanläge för att han ska orka/vilja sitta i sin stol men ändå vara intresserad :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
30 737
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
772
· Visningar
61 927
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 207
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 777
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp