Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bra dag som slutade sådär.
Men vi har vart på marknad. Otroligt mysigt, båda barnen skötte sig exemplariskt.

Kommer hem och åker ut till hästskrället. Som går kanon under passet, hoppar lite. Kliver av och ska promenera med honom medan kompisen rider sin. Tönthästen håller på att dö när vi går förbi hösilagevalarna som vi skrittar förbi efter vart ridpass och börjar fjanta runt. Lugnar sig sedan. Men från ingenstans snurrar han runt och slår bakut. Där stod jag och min stackars höft ivägen. Så nu är jag lätt handikappad och kan knappt gå. Är det kvar/värre i morgon så ska jag kontakta vc om det. Men just nu har det svullnat så pass att mina förstora trosor skär in i höften... :grin: smällen tog sådär lagom precis där låret och rumpan går ihop...
 
@Cattaflajna förlåt men hur trodde du att mjölkproduktionen såg ut innan du gjorde denna upptäckt?

Jag har nog inte reflekterat över det egentligen innan. Är ju en sån vanlig grej liksom - uppväxt med mjölk, alla dricker mjölk. Så det är liksom.

Men hörde av en bekant som hört nåt i stil med ”kossan måste mjölkas annars får hon ont.” Och hon trodde på det här enda tills för nåt år sen också, att kossan alltid producera mjölk och måste mjölkas.

Har upplevt att det är väldigt många som inte vet hur mjölkproduktionen ser ut egentligen
 
Bra dag som slutade sådär.
Men vi har vart på marknad. Otroligt mysigt, båda barnen skötte sig exemplariskt.

Kommer hem och åker ut till hästskrället. Som går kanon under passet, hoppar lite. Kliver av och ska promenera med honom medan kompisen rider sin. Tönthästen håller på att dö när vi går förbi hösilagevalarna som vi skrittar förbi efter vart ridpass och börjar fjanta runt. Lugnar sig sedan. Men från ingenstans snurrar han runt och slår bakut. Där stod jag och min stackars höft ivägen. Så nu är jag lätt handikappad och kan knappt gå. Är det kvar/värre i morgon så ska jag kontakta vc om det. Men just nu har det svullnat så pass att mina förstora trosor skär in i höften... :grin: smällen tog sådär lagom precis där låret och rumpan går ihop...

Aj, hoppas du inte blir alltför handikappad av det!

*kl*
Idag hade vi grillfest hos oss med kvällsdopp efteråt i sjön i närheten. Gick hyfsat, förutom att Felicia fick ont i magen från ingenstans och var riktigt upprörd en stund. Efter 13 (!) pruttar blev det bättre och resten av kvällen gick bra. Hon var uppe lite längre än vanligt men inga problem. När vi badade satt hon med några vänner på bryggan och tog det lugnt.
 
Aj, hoppas du inte blir alltför handikappad av det!

*kl*
Idag hade vi grillfest hos oss med kvällsdopp efteråt i sjön i närheten. Gick hyfsat, förutom att Felicia fick ont i magen från ingenstans och var riktigt upprörd en stund. Efter 13 (!) pruttar blev det bättre och resten av kvällen gick bra. Hon var uppe lite längre än vanligt men inga problem. När vi badade satt hon med några vänner på bryggan och tog det lugnt.

Tillräckligt handikappad för att vakna halvt skrikande när jag försökte vända mig till höger sida i sängen och inte kunna bära med R ned för trappan på morgonen. Men det känns ändå bättre. Petade i mig lite värktabletter nu. Glad att r sovit till nu d det var min natt.

Här har vi en liten knatte som försöker sig på att krypa. Undrar hur lång tid det tar tills hon lär sig ordentligt.
 
Jag har nog inte reflekterat över det egentligen innan. Är ju en sån vanlig grej liksom - uppväxt med mjölk, alla dricker mjölk. Så det är liksom.

Men hörde av en bekant som hört nåt i stil med ”kossan måste mjölkas annars får hon ont.” Och hon trodde på det här enda tills för nåt år sen också, att kossan alltid producera mjölk och måste mjölkas.

Har upplevt att det är väldigt många som inte vet hur mjölkproduktionen ser ut egentligen

Är nog olika vart man lever, jag har stött på få som inte vet att kon får kalv varje år för att mjölk (de behöver inte få kalv varje år heller för den delen. När man anser att en ko kanske inte rent fysiskt skulle må bra av en dräktighet eller att hon har lågt avelsvärde så seminerar man henne inte bara och låter henne gå kvar i produktionen). Men jag på avstånd från större städer och det är mycket bönder som jobbar ganska aktivt för konsumentmedvetenhet. Suttit i styrelsen för LRF ungdom i min region och mött ganska mycket folk.

Om du får chansen nån gång, åk på öppen gård :)
 
Haft en riktigt rutten morgon, gråtit och sovit bort halva dagen med lillan :heart tur man kan ladda lite energi av att krama henne!

Vet att det var nån mer av er som nämnde för någon dag sen att man känner sig taskig som gråter framför bebis... det gör jag med, men tänker samtidigt att det är bra att visa känslor. Är själv uppväxt med föräldrar som inte visade särskilt mycket känslor
 
Haft en riktigt rutten morgon, gråtit och sovit bort halva dagen med lillan :heart tur man kan ladda lite energi av att krama henne!

Vet att det var nån mer av er som nämnde för någon dag sen att man känner sig taskig som gråter framför bebis... det gör jag med, men tänker samtidigt att det är bra att visa känslor. Är själv uppväxt med föräldrar som inte visade särskilt mycket känslor
Låter jobbigt :heart Hoppas det blev bättre sen!
Jag har också en ganska rutten helg. Eller ja, vecka. Känner mig extremt ensam just nu när "alla andra" har sommaren i full gång, men sambon jobbar än och jag gömmer mig och kotten inomhus pga värmen. Har försökt få till att umgås med lite vänner som har semester men ingen har tid dagtid, vilket är då jag gärna skulle ses eftersom dagarna blir så himla långa... :(
 
Tillbaka till maratonnattning ikväll, kotten grät i en timme innan han slocknade, hjärtat går sönder när det blir så, men jag fattar inte vad vi ska göra annorlunda. Känns som hans sömnfönster är typ 5 minuter stort och försöker vi natta innan eller efter det blir han helt hysterisk :(
 
Haft en riktigt rutten morgon, gråtit och sovit bort halva dagen med lillan :heart tur man kan ladda lite energi av att krama henne!

Vet att det var nån mer av er som nämnde för någon dag sen att man känner sig taskig som gråter framför bebis... det gör jag med, men tänker samtidigt att det är bra att visa känslor. Är själv uppväxt med föräldrar som inte visade särskilt mycket känslor

:heart Hoppas det blir bättre och jag tror det är många bebisar som ser sina föräldrar gråta.
 
Låter jobbigt :heart Hoppas det blev bättre sen!
Jag har också en ganska rutten helg. Eller ja, vecka. Känner mig extremt ensam just nu när "alla andra" har sommaren i full gång, men sambon jobbar än och jag gömmer mig och kotten inomhus pga värmen. Har försökt få till att umgås med lite vänner som har semester men ingen har tid dagtid, vilket är då jag gärna skulle ses eftersom dagarna blir så himla långa... :(

Går det inte att gå ut med t.ex kylda handdukar runt hans huvud? Bara så du kommer ut lite på någon promenad?

Vi gjorde så när vi gick ut idag, vilket lilla F tyckte var skönt. Och mitt medlidande till nattningen. :heart
 
@FeatherCloud så tufft med nattningarna:arghh:
Min spontana tanke är att bryta nattningsrutinerna helt om ni inte redan testat det. Gör något helt nytt, vad händer om ni tar en kvällspromenad med vagnen när det börjar svalna lite? Eller selen kanske kan fungera?
 
@FeatherCloud så tufft med nattningarna:arghh:
Min spontana tanke är att bryta nattningsrutinerna helt om ni inte redan testat det. Gör något helt nytt, vad händer om ni tar en kvällspromenad med vagnen när det börjar svalna lite? Eller selen kanske kan fungera?
Jo, om inte den här svåra fasen lägger sig snart får vi hitta på något nytt. Det som gör det svårt att hitta på en ny rutin är att när den funkar så går det ju så himla smidigt. Äta, och sen sover han inom en kvart. Men ja, vagnen kan funka, men transfer från sele känns omöjligt eftersom han är så känslig för ”miljöombyten”.

Om han bara kom till ro att äta skulle det nog gå tusen gånger lättare, men ikväll tog det ju den där första timmen innan han gjorde mer än smutta på flaskan, eftersom han var upptagen med attnrulla runt i sängen, så då blir han både trött och hungrig. När han väl ätit slocknar han direkt. Kanske ska vi testa att ge flaskan nere innan nattning, eller byta till gröt eller välling som kvällsmål i huvudsak nu när han blir 6 månader...
 
Låter jobbigt :heart Hoppas det blev bättre sen!
Jag har också en ganska rutten helg. Eller ja, vecka. Känner mig extremt ensam just nu när "alla andra" har sommaren i full gång, men sambon jobbar än och jag gömmer mig och kotten inomhus pga värmen. Har försökt få till att umgås med lite vänner som har semester men ingen har tid dagtid, vilket är då jag gärna skulle ses eftersom dagarna blir så himla långa... :(

Åh, samma här.. varit hemma denna veckan då sambon jobbar istället, och känt mig så ensam också när alla är upptagna... vi har också mest gömt oss inne nu när det varit så varmt, vi gick och badade en av dagarna dock! Kände att jag behövde komma ut lite och göra nåt kul
 
Tack och lov att kotten sover bra på natten när han väl sover. Inatt slog han till med 8 timmars sammanhängande sömn innan han ville äta, och sov sen vidare till kl6. (Och hade inte sambon klivit på en knarrande planka när han gick upp hade det kanske blivit ännu längre...)

Förvisso kanske det berodde på att han var utmattad efter kvällen, eller så är det bestående, återstår att se!
 
Jag är också hemma själv, mannen jobbar två veckor till. Har hört av mig till typ alla jag känner, men det räcker liksom inte. Känner mig också ensam och är rastlös! Inte blir det bättre av att det är sommar och man ska vara lycklig och njuta av vädret och "vad lyxigt att vara föräldraledig denna sommaren". Det slösar jag bort på att göra ingenting.
 
Jag är också hemma själv, mannen jobbar två veckor till. Har hört av mig till typ alla jag känner, men det räcker liksom inte. Känner mig också ensam och är rastlös! Inte blir det bättre av att det är sommar och man ska vara lycklig och njuta av vädret och "vad lyxigt att vara föräldraledig denna sommaren". Det slösar jag bort på att göra ingenting.

Så värst lyxigt är det inte att vara föräldraledig med bebis när det är såhär varmt, tycker jag. De ska ju inte vistas i solen och det blir ju väldigt jobbigt för dem när det är sån här värme. Vi håller oss väldigt mycket inomhus faktiskt.
 
Idag var vi på 8 mån-kontroll på Bvc. 9,8 kg, det är tungt att bära omkring på. ”Bara” 69 cm lång men vi har använt strl 74 i minst en månad nu för 68 är för tight :angel:
 
Så värst lyxigt är det inte att vara föräldraledig med bebis när det är såhär varmt, tycker jag. De ska ju inte vistas i solen och det blir ju väldigt jobbigt för dem när det är sån här värme. Vi håller oss väldigt mycket inomhus faktiskt.
Nä, det är inte speciellt lyxigt. Men omgivningen tycker det. Och då känns det som att jag är typ... otacksam som inte njuter av det.
 
Jag har inte känt av någon lyx alls under de senaste 6 månaderna, men det är ju jag det :angel: (Håller dock med om att ändra är bra på att pränta in i en hur bra man har det)
Mvh hon som precis har gråtit för fjärde gången idag...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 075
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
772
· Visningar
62 358
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 738
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 789
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp