Vinthundstråden återuppstår!

Finns en Borzoi i bygden och jag skrev spontant till ägaren igår kväll (bor i en glesbygd :angel:) och fråga om jag fick komma på besök. Självklart fick jag det! Hon skrev imorse att vi var välkomna, så jag, dottern och Ebbot åkte dit.
Hunden var precis som jag föreställt mig - lugn, inte skällig, lättsam och ”lagom” intresserad av mig.
Ebbot har aldrig träffat en vinthund förut men han insåg snabbt att han inte hade en chans att springa ikapp :rofl: När han la sig och sov på plattorna la sig även tiken. Lite samma mentalitet som Ebbot. Tydlig av- och påknapp!
Så nu är jag ju ännu mer nyfiken på rasen!

Det som jag funderar över är utevistelse på tomten. Just nu har vi ett staket som endast är 80 cm högt, så det skulle behöva bytas ut isåfall. Men vi bor i ett kvarter, så kommer inte kunna bygga allt för högt. Kanske 120-130?
Jag skulle också behöva timma på jaktinstinkt. Är van att kunna ha hund lös vart som helst i princip, då mina hundar aldrig haft intresse för vilt.
Men har konstaterat att det Inter verkar finnas någon ”perfekt” ras, något måste jag tumma på gällande pälsvård, jakt, sjukdomar, mentalitet och så vidare.
 
Finns en Borzoi i bygden och jag skrev spontant till ägaren igår kväll (bor i en glesbygd :angel:) och fråga om jag fick komma på besök. Självklart fick jag det! Hon skrev imorse att vi var välkomna, så jag, dottern och Ebbot åkte dit.
Hunden var precis som jag föreställt mig - lugn, inte skällig, lättsam och ”lagom” intresserad av mig.
Ebbot har aldrig träffat en vinthund förut men han insåg snabbt att han inte hade en chans att springa ikapp :rofl: När han la sig och sov på plattorna la sig även tiken. Lite samma mentalitet som Ebbot. Tydlig av- och påknapp!
Så nu är jag ju ännu mer nyfiken på rasen!

Det som jag funderar över är utevistelse på tomten. Just nu har vi ett staket som endast är 80 cm högt, så det skulle behöva bytas ut isåfall. Men vi bor i ett kvarter, så kommer inte kunna bygga allt för högt. Kanske 120-130?
Jag skulle också behöva timma på jaktinstinkt. Är van att kunna ha hund lös vart som helst i princip, då mina hundar aldrig haft intresse för vilt.
Men har konstaterat att det Inter verkar finnas någon ”perfekt” ras, något måste jag tumma på gällande pälsvård, jakt, sjukdomar, mentalitet och så vidare.
Är också förtjust i främst borzoi och whippet av vinthundarna (även om jag personligen har svårt att se mig med något annat än vallhund/brukshund, men kanske när jag är pensionär eller nåt:p).

På Stora Stockholms mässan för några år sedan var jag där med en kompis som har samma ras som mig, och min kompis hade en annan kompis som var där med sina borzoier. Otroligt lugna hundar i den miljön, och när vi skulle packa för att gå därifrån så fick jag hålla fem okända borzoier under tiden, bara det säger någonting om att det är stabila hundar tycker jag. Fem såpass stora hundar, i den miljön med en okänd människa och det var liksom inget konstigt med det.
 
Finns en Borzoi i bygden och jag skrev spontant till ägaren igår kväll (bor i en glesbygd :angel:) och fråga om jag fick komma på besök. Självklart fick jag det! Hon skrev imorse att vi var välkomna, så jag, dottern och Ebbot åkte dit.
Hunden var precis som jag föreställt mig - lugn, inte skällig, lättsam och ”lagom” intresserad av mig.
Ebbot har aldrig träffat en vinthund förut men han insåg snabbt att han inte hade en chans att springa ikapp :rofl: När han la sig och sov på plattorna la sig även tiken. Lite samma mentalitet som Ebbot. Tydlig av- och påknapp!
Så nu är jag ju ännu mer nyfiken på rasen!

Det som jag funderar över är utevistelse på tomten. Just nu har vi ett staket som endast är 80 cm högt, så det skulle behöva bytas ut isåfall. Men vi bor i ett kvarter, så kommer inte kunna bygga allt för högt. Kanske 120-130?
Jag skulle också behöva timma på jaktinstinkt. Är van att kunna ha hund lös vart som helst i princip, då mina hundar aldrig haft intresse för vilt.
Men har konstaterat att det Inter verkar finnas någon ”perfekt” ras, något måste jag tumma på gällande pälsvård, jakt, sjukdomar, mentalitet och så vidare.
Av vinthundsraserna jag träffar på tävling och träning är nog Borzoi de med minst jaktlust (efter trasa). De verkar göra allt "lite på ett ungefär" och utan glöd.

Men det beror ju helt och hållet på linje. Det finns en här som var riktigt tuff på race. Ska gräva bild senare!
 
Av vinthundsraserna jag träffar på tävling och träning är nog Borzoi de med minst jaktlust (efter trasa). De verkar göra allt "lite på ett ungefär" och utan glöd.

Men det beror ju helt och hållet på linje. Det finns en här som var riktigt tuff på race. Ska gräva bild senare!
Så jävla snabb. Helt ryska linjer.
received_200551305492326.jpeg
 
Vi har träffat bästis igen! Tycker det är så kul att vi av en slump råkar bo nära varandra, ha salukivalpar i samma ålder, samma kön, samma färg och som dessutom fungerar så bra ihop att man hade kunnat tro att de alltid känt varandra. Jag och matte får massor av positiv energi från våra träffar, hundarna blir mest trötta :D Nu ligger både Ebrah och Lily och sover på min säng, helt slut båda två efter otroligt mycket spring.
285796326_2290806517734382_5392337053589022535_n.jpg

285595563_423107756490492_1762733713717323102_n.jpg
 
Vi har tränat idag. Fast inga av våra egna hundar (en är blind, en har en läckande lins, en är skendräktig, ena greyhounden har prostataproblem och den andra behöver inte.)

En färsk världsmästare (Podenco Ibicenco), en himla fin greyhound (irländsk import) tre Salukis samt två italienare tränade raksträcka och startbox hemma hos oss.

Jättemysig träning, lugnt tempo och fint väder och så bjöd vi på kaffe. Och @Red_Chili vi tog 3€/hund (obegränsad mängd starter) :laugh:
 
Vi har tränat idag. Fast inga av våra egna hundar (en är blind, en har en läckande lins, en är skendräktig, ena greyhounden har prostataproblem och den andra behöver inte.)

En färsk världsmästare (Podenco Ibicenco), en himla fin greyhound (irländsk import) tre Salukis samt två italienare tränade raksträcka och startbox hemma hos oss.

Jättemysig träning, lugnt tempo och fint väder och så bjöd vi på kaffe. Och @Red_Chili vi tog 3€/hund (obegränsad mängd starter) :laugh:
AVUNDSJUK!
 
jag har har flera Salukis, har numer Pinschrar men rasen är inte sund här i Sverige så jag suktar återigen efter borzoi.
Någon som vill berätta lite detaljer om livet med en Borzoi?
 
Någon som har erfarenhet av raserna Skotsk Hjorthund och Irländsk Varghund?
Inte jättemycket, men jag har vänner och bekanta som äger hjorthund och/eller varghund samt har sett båda raserna ofta på LC. Speciellt vinthundiga är de ju inte, och tex den irländska varghunden är en idag återskapad ras med bland annat "varghundslika, raggiga hundar" och grand danois. Ganska stor skillnad mot flera av de andra vinthundsraserna som, så vitt vi vet, aldrig behövt återskapas utan har avlats i flera tusen år på att vara just jakthundar.

Ska man ha en gårdhund tänker jag att varghunden och hjorthunden passar betydligt bättre än de andra vinthundsraserna. Det är inte alls lika mycket krut i dem. Däremot får man ju ha med i beräkningen att ingen av raserna är speciellt hälsosam. Hos varghunden är det väl värst och de är också en av de hundraserna som generellt sett dör yngst. Jag får ofta intrycket att de knappt hinner börja leva innan ägarna räknar dem som gamla tyvärr. Samtidigt har jag i minnet att det finns någon uppfödare som generellt sett fått lite mer långlivade hundar, och eftersom rasklubbarna är tveklöst medvetna om problemen som finns så lär det gå att hitta uppfödare som försöker få raserna mer sunda.
 
@Red_Chili och @em-pirre vad är det för hälsoproblem dom har? Skotsk hjorthund har jag aldrig hört talas om, irländsk varghund har jag bara hört om men inte mer än så.
Det lever ofta inte så länge. Har lätt att få olika magproble (magomcridning bla). Mycket cancer, hjärtproblem. Sen lite annat smått och gott.

Min andra kompis hade två irländare men med stor sorg förstod hon att det inte är försvarbart att skaffa den rasen mer även om de till lynnet var underbara.

Vill man tävla eller träna vinthubändssport så är de helt fel raser.
 
Var på country fair i England för länge sen.
Där visade dom en enklare Kapplöpning med Lurchers. Vad jag förstår nån typ av blandras. Som en strävhårig greyhound.
Springa kunde dom.
Vet ej om dom finns i Sverige har aldrig sett någon. Dom såg väldigt häftiga ut.
Nästa race var med terriers, lite mer Monty Phyton med terriers överallt i publiken.
 
Var på country fair i England för länge sen.
Där visade dom en enklare Kapplöpning med Lurchers. Vad jag förstår nån typ av blandras. Som en strävhårig greyhound.
Springa kunde dom.
Vet ej om dom finns i Sverige har aldrig sett någon. Dom såg väldigt häftiga ut.
Nästa race var med terriers, lite mer Monty Phyton med terriers överallt i publiken.
Det är en blandras ja. Det kan ibland variera vad man mixar. De finns åtminstone i finöoav nån jäkla anledning
 
Var på country fair i England för länge sen.
Där visade dom en enklare Kapplöpning med Lurchers. Vad jag förstår nån typ av blandras. Som en strävhårig greyhound.
Springa kunde dom.
Vet ej om dom finns i Sverige har aldrig sett någon. Dom såg väldigt häftiga ut.
Nästa race var med terriers, lite mer Monty Phyton med terriers överallt i publiken.
Finns sjukt mycket lurchers i Sverige och troligen har du sett ett flertal utan att veta om det ;) Lurchers behöver absolut inte vara strävhåriga, utan kan se ut lite hur som helst. Det gemensamma för dem är att de är vinthundskorsningar och det finns flera gatuhundsorganisationer som årligen importerar mängder av sådana hundar hit för att hitta hem åt dem.
 
SKK beskriver rasbunda sjukdomar på irländarna men skottarna beskriver de som relativt friska och utan särskilt hälsoprogram.

Är det så stor skillnad på dem hälsomässigt?
Irländarna verkar ju tyvärr inte leva så länge.
 
SKK beskriver rasbunda sjukdomar på irländarna men skottarna beskriver de som relativt friska och utan särskilt hälsoprogram.

Är det så stor skillnad på dem hälsomässigt?
Irländarna verkar ju tyvärr inte leva så länge.
Skärmavbild 2022-06-15 kl. 17.06.41.png


Nu står det inte hur gamla de 90 levande hundarna var, men det verkar födas i snitt drygt 30 hundar per år, så jag tippar på att många av de levande hundarna de fick in svar om inte var speciellt gamla.
 
Visa bifogad fil 93109

Nu står det inte hur gamla de 90 levande hundarna var, men det verkar födas i snitt drygt 30 hundar per år, så jag tippar på att många av de levande hundarna de fick in svar om inte var speciellt gamla.

Jag tänker att medellivslängd riskerar att bli missvisande på ett så litet antal individer. Jag menar om tex två av dessa dog tidigt pga olyckor drar det ner medel orimligt mycket.

Sen kanske förväntad livslängd på 7 år för en skotsk hjorthund är helt rimligt, det har jag ingen aning om :)
 
Jag tänker att medellivslängd riskerar att bli missvisande på ett så litet antal individer. Jag menar om tex två av dessa dog tidigt pga olyckor drar det ner medel orimligt mycket.

Sen kanske förväntad livslängd på 7 år för en skotsk hjorthund är helt rimligt, det har jag ingen aning om :)
Det låter helt rimligt ja.

De är säkert friskare än irländare (mindre, smidigare, lättare) men så mycket vet jag nog inte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
105 949
Senast: Prulls
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 912
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 674
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp