Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Bukefalos 30 år!

Bomullsgarner, järbo 8/4 eller rainbow 8/4 från hobbii. Jag testat Järbos merino-bomull nyligen och det gillade jag verkligen, men har inte virkat i det.

Bomullsgarner, järbo 8/4 eller rainbow 8/4 från hobbii. Jag testat Järbos merino-bomull nyligen och det gillade jag verkligen, men har inte virkat i det.

Jag har virkat trekantig sjal med både Järbos merino-bomull och Hjertegarns merino-cotton. Båda är trevliga men jag föredrar Hjertegarn. Den är lite mjukare. Järbos känns mer bomull trots att de har samma proportioner.

Järbo har fler klara färger medan Hjertegarn är mer dämpade färger.

Vad använder ni för garn till virkade sommarplagg? Man vill ju att de ska andas, kännas luftiga, mjuka och behagliga när det är varmt.

Hittills har jag bara virkat sjalar och filt som ska vara varma och har använt merino/bomull (sjalarna) och ull/akryl (filten).
lin, viscose eller bomull. Men även nässla borde väll fungera tänker jag.

Jag köper det mesta IRL, är bortskämd med flera bra butiker inom rimliga avstånd. Kampes är väl den närmaste.
Har dock funderat på online-alternativ till den dagen då jag har slut på garn hemma ( :rofl: ) eller då jag inte hittar det jag söker irl. Tack för era tips!

Till plagg använder jag ekologiskt egyptiskt bomullsgarn från Mayflower som heter Alexandria. Extremt mjukt och behagligt, inte så billigt men väl värt pengarna. Till mina filtar kör jag med Anyday bomullsgarn också från Mayflower. Säljs på tiopack för 120:-

Jag har virkat flera bläckfiskar de senaste två veckorna. De går snabbt att göra och blir ofta väldigt söta. Härom kvällen kände jag att bläckfisken behövde någonting mer... Alltså, hur söt? 🥹

IMG_20260601_235113.webp

Jag virkar sjalar på löpande band, nu måste jag hitta något nytt mönster. Gillar enkla, repetitiva mönster eftersom jag glömmer att räkna och vill kunna prata/se på tv/bara fortsätta eftersom jag blir avbruten 300 ggr per virksittning (vilket är rimligt då jag virkar primärt på jobbet). Jag kör just nu på Bautawitch vårsjal, den är fin men vill göra något annat. Inte för gulligt. Nån som har tips?

@Tantan Denna har jag virkat, enkelt och repetitivt mönster och man kan välja själv hur stor man gör.
Gratismönster.

Bifogade filer

• 1000000702.webp
    1000000702.webp
    60,1 KB · Visningar: 34
Jag virkar sjalar på löpande band, nu måste jag hitta något nytt mönster. Gillar enkla, repetitiva mönster eftersom jag glömmer att räkna och vill kunna prata/se på tv/bara fortsätta eftersom jag blir avbruten 300 ggr per virksittning (vilket är rimligt då jag virkar primärt på jobbet). Jag kör just nu på Bautawitch vårsjal, den är fin men vill göra något annat. Inte för gulligt. Nån som har tips?

Jag har gjort enkla trekantiga sjalar med stolpgrupper. Man börjar med en magic ring. Och sen tre stolpar. I varje varv gör man tre stolpar i luckorna och ändarna. Kräver ingen tankeverksamhet alls!

Jaf följde den här instruktionen. Du kan välja vilket garn du vill. Jag använde Hjertgarns merino cotton och då har det varit lagom med 5-6 st 50g nystan med virknål 6.

Jag har gjort enkla trekantiga sjalar med stolpgrupper. Man börjar med en magic ring. Och sen tre stolpar. I varje varv gör man tre stolpar i luckorna och ändarna. Kräver ingen tankeverksamhet alls!

Jaf följde den här instruktionen. Du kan välja vilket garn du vill. Jag använde Hjertgarns merino cotton och då har det varit lagom med 5-6 st 50g nystan med virknål 6.

Lite för enkelt, har gjort massa filtar med mormorsränder, men tack!

https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=6466&cid=12
https://www.garnstudio.com/search.php?action=browse&c=women-shawls&mt=2&lang=se

Har fått för mig att jag vill knyta fina amplar till växthuset. Men jag har ingen lust att beställa makramegarn för flera hundra. Vad kan jag använda istället? Vad ska garnet ha för egenskaper egentligen?

Och om någon har tips på fin, inte alltför komplicerad eller simpel, ampel tar jag gärna emot tips!

Har fått för mig att jag vill knyta fina amplar till växthuset. Men jag har ingen lust att beställa makramegarn för flera hundra. Vad kan jag använda istället? Vad ska garnet ha för egenskaper egentligen?

Och om någon har tips på fin, inte alltför komplicerad eller simpel, ampel tar jag gärna emot tips!
Jutegarn? Jag köpte och virkade en väska av. Jag har för avsikt att göra en ampel av det som blev kvar (men till en kruka med hål för upphängning så jag tänkte bara virka luftmaskor runt hålen. Det är inte det mysigaste garnet att arbeta med, det är rätt hårt på händerna, men det blir snyggt!

Jutegarn? Jag köpte och virkade en väska av. Jag har för avsikt att göra en ampel av det som blev kvar (men till en kruka med hål för upphängning så jag tänkte bara virka luftmaskor runt hålen. Det är inte det mysigaste garnet att arbeta med, det är rätt hårt på händerna, men det blir snyggt!
Håller det verkligen i ett växthus? Har använt det att binda upp med och det murknar eller vad man ska säga rätt fort..

Håller det verkligen i ett växthus? Har använt det att binda upp med och det murknar eller vad man ska säga rätt fort..
Det kan såklart vara olika kvalitet på olika jutesnöre och jag köpte ett 3mm för det skulle det vara till väskan. Många trädgårdsjutesnören är ca 2 mm och ojämn kvalitet och tjocklek. (Det är ju ett naturmaterial såklart som förmultnar men jag hade nog inte velat ha så fuktigt i mitt växthus att jutesnöre av rimlig kvalitet multnar inom första säsongerna.)

Det går att göra makramé eller knytarbeten med paracord, även om det är lite glidigt, vilket nog är andra extremen gällande hållbarhet.

Det kan såklart vara olika kvalitet på olika jutesnöre och jag köpte ett 3mm för det skulle det vara till väskan. Många trädgårdsjutesnören är ca 2 mm och ojämn kvalitet och tjocklek. (Det är ju ett naturmaterial såklart som förmultnar men jag hade nog inte velat ha så fuktigt i mitt växthus att jutesnöre av rimlig kvalitet multnar inom första säsongerna.)

Det går att göra makramé eller knytarbeten med paracord, även om det är lite glidigt, vilket nog är andra extremen gällande hållbarhet.
Tja, jag har inte tänkt att det bara ska hållas en säsong eller två utan längre än så. Det är varmt och fuktigt i ett växthus, det är liksom ofrånkomligt.. Jag har som sagt inga bra erfarenhet av jute + växthus.

Paracord skulle nog funka. Får se om det finns nån i närheten som säljer.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka