Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Bukefalos 30 år!

Work in progress
IMG_20260819_121832336.webp

Ska bli en kortärmad oversize tröja till mig.
Men hur sjutton får jag resårkanten att ligga plant? Den krullar sig uppåt hela tiden..

IMG_6856.webp

Min första tröja blev lite för kort och har dessutom blivit lite vid längst ner. Den avslutas med en icord-kant.
Har kvar massor av garn så jag funderar på att förlänga den genom att sticka på en resår.

Vänder mig till buke-oraklet för att få lite svar 😊
Vill helst inte behöva repa upp icord-kanten. Skulle det månne funka att plocka upp maskor ovanför den och sticka på resåren utanpå icord-kanten?
Brukar man minska antalet maskor i resåren jämfört med antalet maskor i själva tröjdelen när man avslutar med resår?

Skulle det månne funka att plocka upp maskor ovanför den och sticka på resåren utanpå icord-kanten?
Brukar man minska antalet maskor i resåren jämfört med antalet maskor i själva tröjdelen när man avslutar med resår?
Nja skulle jag vilja påstå. Eller, det går ju, men jag tror i-corden kommer bli bullig och irriterande. Tror det är värt att repa upp den om du ändå ska plocka upp maskor och sticka resår.
Man kan minska antalet maskor, jag brukar nöja mig med att gå ner 0,5-1 mm i stickstorlek(om det inte är nåt alldeles extra som ska göras enligt mönstret då) :)
Jättefin tröja!

Nja skulle jag vilja påstå. Eller, det går ju, men jag tror i-corden kommer bli bullig och irriterande. Tror det är värt att repa upp den om du ändå ska plocka upp maskor och sticka resår.
Man kan minska antalet maskor, jag brukar nöja mig med att gå ner 0,5-1 mm i stickstorlek(om det inte är nåt alldeles extra som ska göras enligt mönstret då) :)
Jättefin tröja!
Tack för svar. Kanske måste bita i det sura äpplet och repa upp ändå.

Så var filt nr 31 klar. En viss osäkerhet råder dock om antalet... Det kan vara fler!

Just den här filten virkas i form av octagoner, fyrkanter och trekanter som virkas ihop för att avslutas med en kant runt alltihop. Antal av varje del beror ju på vilken storlek man vill ha. En varning om någon får för sig att virka en är att det är förjävla många trådar att fästa, vilket är något jag personligen tycker är astrist.

20260902_113723605.webp

Ehh glömde ju skriva att den heter Persian tiles och är designad av Jane Crowfoot. Min är i färdigt skick 115x135 cm.

Så var filt nr 31 klar. En viss osäkerhet råder dock om antalet... Det kan vara fler!

Just den här filten virkas i form av octagoner, fyrkanter och trekanter som virkas ihop för att avslutas med en kant runt alltihop. Antal av varje del beror ju på vilken storlek man vill ha. En varning om någon får för sig att virka en är att det är förjävla många trådar att fästa, vilket är något jag personligen tycker är astrist.

Visa bifogad fil 190345

Ehh glömde ju skriva att den heter Persian tiles och är designad av Jane Crowfoot. Min är i färdigt skick 115x135 cm.
Den håller jag på med också! Men har alla rutor plus små trianglar kvar 😅

Visa bifogad fil 190345

Fantastiskt vacker!!

Jag hade aldrig stått ut med mängden trådar att fästa. Jag är imponerad!!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka