Bukefalos 28 år!

visa film med 15-årsgräns för underåriga?

Är det den nyare med Brad Pitt? För en 13 åring kan jag tycka att det är på gränsen. Det är ju en hel del krigsscener med våld och blod och är man inte "van" och kan skilja på verklighet och film hade jag nog varit tveksam.. Jag själv såg en hel del olämpliga filmer när jag var 13 och just då tyckte man mest att det var kul och häftigt men det kan sätta spår som kommer fram senare. Varför vill läraren visa just den filmen?
Om det är den filmen så tycker jag nog tvärtom. Det är ju en helt vanlig, ganska dålig, actionfilm. I så fall skulle jag vara mer oroad över könsstereotyper och att den används som en del av historiaundervisningen...
 
Vi har fått ett mejl från en av lärarna på barnens högstadieskola. Hen vill visa en film med 15-årsgräns för eleverna i åk 7, som del av en lektion i historia. Läraren vill ha föräldrarnas tillstånd att visa filmen, trots att eleverna är "underåriga" i sammanhanget.
Min avkomma som går i klassen ifråga fyller 13 år i mellandagarna.

Hur hade Ni resonerat? Hade Ni tyckt att det är okej?

Jag vet vad jag tycker, men ser att frågan är kontroversiell och svaret kanske inte helt självklart, så det hade varit intressant med andras infallsvinklar.
Jag hade litat till lärarens omdöme och sagt ja. Vi hade besök av överlevare från ww2 i sjuan, efter det kändes tex visningen av Schindlers list väldigt mild. Allt är dock i sin kontext, jag växte upp i John Hron-tid, alla medel var typ tillåtna för att bromsa nynazismen. Troja tycker jag visserligen är rätt brutal men tror inte att den ger känslomässiga följder på samma sätt som typ Apocalypse now som jag minns att vi också såg (dock senare på högstadiet).
 
Varför vill läraren visa just den filmen?
Fler bra frågor?
Mejlet inleds med "Vi läser nu om det antika Grekland och Rom och då brukar jag visa filmen Troja". Sen får vi veta att den har 15-årsgräns och att hen vill veta om någon motsätter sig visning av den. Inget mer.
 
Ok, jag fattar att läraren är formellt tvungen osv - men ändå kommer jag att tänka på artiklarna jag nyligen läste om hur engagerade föräldrar blir ett arbetsmiljöproblem för lärarna.

Den här frågan låter som en sådan där jag skulle lita på läraren. Om jag inte gjorde det vad gäller en film skulle jag inte göra det i andra sammanhang heller.
 
Jag håller med @Manza, en rätt hjärndöd actionfilm med ytterst tveksamma könsrollsstereotyper. Jag tycker den är rätt rolig att slötitta på (svärd, hästar och halvnaken Brad Pitt typ :p) men ser den verkligen inte som en film man använder i historieundervisning. Jag hade dock inte haft några problem med åldersgränsen.

Det ska vara i stil med Schindlers List för att det ska vara vettigt ur undervisningssynpunkt (om vi snackar historia).
 
Troja tycker jag visserligen är rätt brutal men tror inte att den ger känslomässiga följder på samma sätt som typ Apocalypse now som jag minns att vi också såg (dock senare på högstadiet).
Skulle du svara detsamma om du hade ett känsligt barn, som inte är van att se krigs- eller actionfilmer?
Ok, jag fattar att läraren är formellt tvungen osv - men ändå kommer jag att tänka på artiklarna jag nyligen läste om hur engagerade föräldrar blir ett arbetsmiljöproblem för lärarna.

Den här frågan låter som en sådan där jag skulle lita på läraren. Om jag inte gjorde det vad gäller en film skulle jag inte göra det i andra sammanhang heller.
Samma fråga som ovan till dig.
 
Du har en ganska detaljerad beskrivning av "hemskt" innehåll här.

Jag hade inte varit bekymrad över åldersgränsen alls, däremot hade jag undrat lite över vad en hollywoodfilm av den här typen är tänkt att lära ungarna i historia. Ett annat problem, dock.

Tillägg, jag tror du helt kan bortse från DC-varianterna, knappast troligt att det är den som visas.
 
@ameo för min del skulle jag vilja ha mitt barn i en klass där läraren kände eleverna så väl att hen inte visar filmer som några inte klarar av, tror jag.
 
@ameo för min del skulle jag vilja ha mitt barn i en klass där läraren kände eleverna så väl att hen inte visar filmer som några inte klarar av, tror jag.
Ojoj, det är nog optimistiskt att tro att en lärare som träffat eleverna ett par gånger i veckan i en termin känner alla 30 eleverna i klassen så väl att hen kan avgöra om den film hen brukar visa är lämplig för alla i klassen.
Ska jag byta skola då, menar du?
 
Läraren "brukar visa den", så hen har uppenbarligen bedömt den vara lämplig att visa.
Fast det (för mig!) är inget skäl att få ett ja.
Jag måste utgå ifrån vad jag anser är lämpligt för just mitt barn, och du måste utgå från ditt barn såklart. Läraren känner inte barnen "på djupet", vilket jag hoppas att de flesta föräldrar gör.

Även om jag sagt ja till att mitt barn får se filmen så hade jag kontaktat läraren och talat om att man skickar inte ut en såpass viktig fråga bara EN dag innan. Hur ska man som förälder ha en vettig chans att sätta sig in i en film som man kanske inte ens vet vad det är? Mycket dåligt gjort av läraren och det hade jag talat om för h*n faktiskt.
 
Här är en Parental guide på IMDB:

http://www.imdb.com/title/tt0332452/parentalguide

Jag såg Troja på bio och tyckte att det var en medelmåttig actionfilm där den största behållningen var en halvnaken Brad Pitt. Förstår inte poängen med att visa just den filmen i skolan faktiskt. Välj en annan film till ett annat tema. Men jag ser inte heller att jag när jag var 13 år skulle tagit skada av att se den. Då tittade jag för fullt på Arkiv X. Men jag hade nog tyckt att sexscenerna och nakenheten var lite pinsam att sitta och titta på med klassen och läraren.
 
Ojoj, det är nog optimistiskt att tro att en lärare som träffat eleverna ett par gånger i veckan i en termin känner alla 30 eleverna i klassen så väl att hen kan avgöra om den film hen brukar visa är lämplig för alla i klassen.
Ska jag byta skola då, menar du?

Det har jag väl inte sagt? Du frågade ju hur JAG skulle göra, inte hur jag tyckte att DU skulle göra.
 
@Scata: Helt enig vad gäller tidsramen, när vi skulle se Rambo så gick läraren ut med det i mycket god tid.

Jag kan tillägga att vi såg inte den i historieundervisningen rakt av utan det var mer samhällskunskap, dvs källkritik, rasism och propaganda även om det givetvis blev lite historia också. Jag hade en underbar SO-lärare som verkligen lärde oss källkritik :love:
 
Gud vad lustigt. Vi såg exakt samma film i gymnasiet någon gång. Märkligt att de inte hittat bättre filmer för historieundervisning sen dess...

Vad gäller ålder så är det så personligt. Vi såg även American History X och Dead Man Walking och de tyckte jag var betydligt värre vad gäller våld. Men så är jag uppväxt med mycket actionfilmer hemma och ingen särskild hänsyn till åldersgränser.
 
Är det möjligt att ha en dialog med barnet om det här? Läsa tillsammans om filmen på Imdb?
Det finns knappt tid till det. Och föräldrarna har blivit uppmanade att inte prata med barnen om det eftersom de inte fått veta att det eventuellt är filmvisning på gång.
Filmen kommer inte visas ifall någon av föräldrarna säger nej.
(men jag ska inte sticka under stol med att jag känner viss press att säga ja, för att ge eleverna möjlighet att se på film, det är tråkigt att vara den präktiga morsan som säger nej.)

Det har jag väl inte sagt? Du frågade ju hur JAG skulle göra, inte hur jag tyckte att DU skulle göra.
Frågan är väl mest hur du, rent praktiskt, tänker att det ska gå till att lärarna ska känna eleverna så bra som du önskar. Hela klassen började i en ny skola med nya lärare i slutet av augusti och de har nu olika lärare i alla ämnen. Och fulla klasser...
 
Gud vad lustigt. Vi såg exakt samma film i gymnasiet någon gång. Märkligt att de inte hittat bättre filmer för historieundervisning sen dess...

Vad gäller ålder så är det så personligt. Vi såg även American History X och Dead Man Walking och de tyckte jag var betydligt värre vad gäller våld. Men så är jag uppväxt med mycket actionfilmer hemma och ingen särskild hänsyn till åldersgränser.

När jag tänker efter så blir jag rejält osäker på om det var i gymnasiet eller högstadiet vi såg Troy. Kan har varit i 8-9an eller i ettan på gymnasiet.

Oj! De där två klarade jag knappt som vuxen. Inte för våldet främst men för vad de gjorde med mig känslomässigt. Båda filmerna har enorm kraft.

Nä, jag påverkades rejält av framför allt Dead Man Walking och ryser fortfarande lite lätt bara av att se uttrycket/filmtiteln :( Det är enormt bra och viktiga filmer men jag var nog snäppet för ung när jag såg dem.
 
Vi såg både American history X och Schindlers list på högstadiet.
Båda har satt sina spår, på olika sätt. Inga direkta men, däremot bra "effekt".

Jag som är född på mitten av 80-talet och uppvuxen med typ X-files och Ronny & Ragge på tv:n (HUR I HELVETE KUNDE DET VARA ETT BARNPROGRAM!?!?!) tycker ändå att Troy är helt okej att visa i ett klassrum, tänker att det kommer vara diskussion efteråt och att de inte lämnas helt ensamma med sina intryck. Hade det varit Saving Private Ryan så hade jag däremot inte varit okej med det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För ett par år sedan slängde jag ur mig en fråga om ifall det är okej att visa film med 15-årsgräns för elever som inte har åldern inne...
2
Svar
34
· Visningar
3 213
Senast: Piek
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 496
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vet inte om ni minns att jag tidigare berättat att de fått se Gladiator och Mumien i skolan som en del av undervisningen. Klart...
2
Svar
30
· Visningar
3 709
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp