Bukefalos 28 år!

visa film med 15-årsgräns för underåriga?

1, sätts inte åldersgränserna på film för 'barn' utan vuxet sällskap?. Dvs, 15 årsgräns är gränsen för när de får lov att se den på bio, själva, utan vuxen. Läraren är ju onekligen vuxen och kommer vara med under filmen.

2, Lärare brukar ha bra diskussioner efter filmer, speciellt visningar med filmer som kan vara laddade på ett eller annat sätt. Även om fokus på diskussionen kanske ligger på ett ämne, brukar även annat komma upp. Speciellt diskussioner om sådant som kan/är känsloladdat. Men det hänger också lite på hur klass/gruppsammansättningen är. I en grupp där balansen är fel, visar man (i alla fall jag) sällan mer provocerande filmer, diskussionerna blir inte bra och gruppen klarar inte av att hantera det som händer.

3, Jag ser det som självklart att en elev som, av någon anledning inte klarar av att se en film får gå ut. Sen finns det förhoppningsvis då möjlighet för en vuxen att prata med eleven om varför den reagerat som den gjort (utan att lägga värde i reaktionen eller i att reaktionen har skett).

4, Som lärare lär man sig sina elever förvånansvärt fort*. Ibland kan man bli helt, jävla blind-sided, men det är sällan.

5. De flesta 'barn' har sett ganska mycket film. Även sådant de inte borde (det tog väl typ.... 23 sekunder för eleverna att surfa in på swefilm när de först fick sina laptops). Och även om detta inte I SIG är ett argument för att de skall få se ytterligare en film, så kan det vara bra att veta att de har mer med sig i bagaget än föräldrarna tror. Bagaget gör det möjligt för dem att sätta filmen i ett perspektiv (vilket perspektiv... det är där läraren kommer in)

6 Det är skitkonstigt att be om lov vid denna tidpunkt (eller alls). Kanske har någon förälder reagerat eller nåt. Det kan vara så att något annat ligger bakom. Men jag skulle vilja framföra ytterligare en, väldigt viktigt och aktuell fråga: vågar föräldrar inte lita på lärarna?

*Sen kanske man inte alltid kan göra något åt det. Jo, jag vet att Lisa inte trivs i skolan, och jag kan bara påverka hennes situation till en mycket liten del. Det betyder inte att jag inte vet hur hon mår, eller hur hon är.
 
Läraren "brukar visa den", så hen har uppenbarligen bedömt den vara lämplig att visa.


Om vi utgår ifrån att det finns ett (eller flera) barn av det mer känsliga slaget i klassen, hur hade ditt svar då sett ut?

Jag hade gjort bedömningen om den var lämplig för mitt barn. Om jag hade bedömt den som ok hade jag inte uppskattat om andra föräldrar påpekat att deras barn kan se den, men av hänsyn till mitt känsliga barn bör den inte visas, även om jag skulle tycka det var ok. På samma sätt tänker jag mig att andra föräldrar skulle vara måttligt roade av att jag har åsikter om vad deras barn ska se.
 
Filmen heter Troja.
Mejlet kom i mejlkorgen i morse och läraren vill ha svar senast i morgon förmiddag. Det finns knappast tid att se filmen själv innan dess.

Den är ju dålig, och knappast historiskt korrekt heller, så inget vidare som dokument. Så nä, det låter inte som en bra idé alls. Inte för våldet i första hand, utan för att det är enkel underhållning som de kan se på sin fritid om de vill, det känns inte som något man borde använda lektionstid till.
 
Om det är den filmen så tycker jag nog tvärtom. Det är ju en helt vanlig, ganska dålig, actionfilm. I så fall skulle jag vara mer oroad över könsstereotyper och att den används som en del av historiaundervisningen...

Verkligen. Jag skulle börja undra hur det står till med historieläraren, som tycker en film som Troja är en bra historielektion? Är det lika skralt med kunskaper och omdöme i resten av undervisningen?
 
Vi har fått ett mejl från en av lärarna på barnens högstadieskola. Hen vill visa en film med 15-årsgräns för eleverna i åk 7, som del av en lektion i historia. Läraren vill ha föräldrarnas tillstånd att visa filmen, trots att eleverna är "underåriga" i sammanhanget.
Min avkomma som går i klassen ifråga fyller 13 år i mellandagarna.

Hur hade Ni resonerat? Hade Ni tyckt att det är okej?

Jag vet vad jag tycker, men ser att frågan är kontroversiell och svaret kanske inte helt självklart, så det hade varit intressant med andras infallsvinklar.

Jag hade inte brytt mig. Barn ser väl på sånt ändå tänker jag. Såpass gamla barn kan väl skilja mellan film och verklighet? Märkligt annars.
 
Jag som blivande lärare hade hållt mig till rekomenderar åldershänvisning. Dels för att det inte ska bli något "men åh vi fick inte se filmen för att Lisa och Pelles föräldrar sa nej" men också för att jag helt säkert inte kan veta hur vissa elever reagerar även fast att jag känner de väl.

Sen är troja inte direkt en film jag skulle tänka mig visa på historialektionen, då finns det bättre filmer...
 
Verkligen. Jag skulle börja undra hur det står till med historieläraren, som tycker en film som Troja är en bra historielektion? Är det lika skralt med kunskaper och omdöme i resten av undervisningen?

Jag förstår absolut varför läraren vill använda en populärkulturell tolkning av en historisk händelse. Det är SJUKT SVÅRT att motivera högstadieelever. Min klass var cirka 100 % hopplös mest hela tiden och att se en sån film under en historielektion hade varit ett jäkligt bra grepp för att få oss mer mottagliga.

Det hade nog till och med funkat att se (eller läsa...) Asterix och Kleopatra. :p
 
Nu har jag visserligen inte sett Troja men jag hade troligtvis inte haft problem med att en 13 åring såg den med sin klass och lärare. Sista Twilight-filmen hade ju en 15 årsgräns som jämförelse.

Däremot hade jag nog inte uppskattat att läraren visade typ Annabelle.
 
Oj! De där två klarade jag knappt som vuxen. Inte för våldet främst men för vad de gjorde med mig känslomässigt. Båda filmerna har enorm kraft.

Gud ja. American history X är fruktansvärd. Jag glömmer aldrig några scener. Den andra har jag inte vågat mig på.


@ameo : jag är en vekling vad gäller våld på film.
Jag löste läskiga scener genom att fippla med en penna, rita lite eller kolla ut genom ett fönster. Situationen att sitta i ett klassrum är rätt annorlunda mot att sitta på bio.
Jag skulle om jag hade ett extremt känsligt barn se filmen innan hemma, eller förvarna om att den är läskig men definitivt tillåta att den visas.
 
Jag personligen har svårt att förstå hur man ens kan tänka tanken som lärare, att visa en film för en hel klass som är 1-2 år yngre än den satta åldersgränsen. Varför inte, i så fall, läsa det aktuella kapitlet i historian när barnen går i nian och alla fyllt 15. Åtminstone.

Jag hade inte brytt mig. Barn ser väl på sånt ändå tänker jag. Såpass gamla barn kan väl skilja mellan film och verklighet? Märkligt annars.
Inte alla barn. Inte barn som hellre väljer att se Nalle Puh med lillebror än att se på actionfilmer. (och som helst undviker att slå ihjäl flugor!) Det FINNS barn/nyblivna tonåringar som inte suktar efter att se action eller våld på film.
Jag var själv en sådan och jag kunde drömma mardrömmar i veckor om jag råkat fått se något som var läskigare än nödvändigt.
2, Lärare brukar ha bra diskussioner efter filmer, speciellt visningar med filmer som kan vara laddade på ett eller annat sätt. Även om fokus på diskussionen kanske ligger på ett ämne, brukar även annat komma upp. Speciellt diskussioner om sådant som kan/är känsloladdat. Men det hänger också lite på hur klass/gruppsammansättningen är. I en grupp där balansen är fel, visar man (i alla fall jag) sällan mer provocerande filmer, diskussionerna blir inte bra och gruppen klarar inte av att hantera det som händer.

3, Jag ser det som självklart att en elev som, av någon anledning inte klarar av att se en film får gå ut. Sen finns det förhoppningsvis då möjlighet för en vuxen att prata med eleven om varför den reagerat som den gjort (utan att lägga värde i reaktionen eller i att reaktionen har skett).
Det spelar nog ingen roll hur mycket det diskuteras före eller efter om man tycker att det är obehagligt att se våld på film. Det är ju uppenbarligen så att det är skilda åsikter om filmen ifråga bara här på buke, där någon beskrivit den som "brutal".
Har man då ett känsligt barn som är två år yngre än vad som är tillåtet för filmen på bio, så känns det ganska otrevligt att visa den.
Sen att en elev som inte klarar av att se filmen får gå ut. Ja, det är väl en självklarhet. MEN i skolmiljö anser jag att läraren inte ska visa filmer där det ens kan finnas tveksamheter om ifall barnen kommer klara av att se dem. Inget barn ska behöv välja att lämna lokalen och sen riskera tråkningar från klasskamrater som tycker att hen är barnslig som inte vill se.
4, Som lärare lär man sig sina elever förvånansvärt fort*. Ibland kan man bli helt, jävla blind-sided, men det är sällan.
I så fall är den aktuella läraren blind, eftersom det finns elev (-er?) i klassen som inte är i närheten av den mognad som behövs för att se en sådan film.
5. De flesta 'barn' har sett ganska mycket film. Även sådant de inte borde (det tog väl typ.... 23 sekunder för eleverna att surfa in på swefilm när de först fick sina laptops). Och även om detta inte I SIG är ett argument för att de skall få se ytterligare en film, så kan det vara bra att veta att de har mer med sig i bagaget än föräldrarna tror. Bagaget gör det möjligt för dem att sätta filmen i ett perspektiv (vilket perspektiv... det är där läraren kommer in)
Inte alla. Det är en viktig poäng. För jag är ganska säker på att jag känner mina barn bättre än vad läraren gör i det här fallet. Och jag har rätt bra koll på vad de ser på.

6 Det är skitkonstigt att be om lov vid denna tidpunkt (eller alls). Kanske har någon förälder reagerat eller nåt. Det kan vara så att något annat ligger bakom. Men jag skulle vilja framföra ytterligare en, väldigt viktigt och aktuell fråga: vågar föräldrar inte lita på lärarna?
Läraren ber om föräldrarnas tillstånd för att ingen elev ska behöva gå ut ur klassrummet när filmen väl är startad, för att vi föräldrar känner våra barn bättre än läraren gör.
Jag som blivande lärare hade hållt mig till rekomenderar åldershänvisning. Dels för att det inte ska bli något "men åh vi fick inte se filmen för att Lisa och Pelles föräldrar sa nej" men också för att jag helt säkert inte kan veta hur vissa elever reagerar även fast att jag känner de väl.

Sen är troja inte direkt en film jag skulle tänka mig visa på historialektionen, då finns det bättre filmer...
Det är inte meningen att eleverna ens ska veta att filmvisning är planerad, innan alla föräldrar gett sitt ok. Och det ska inte komma fram vilken förälder som sagt nej.
 
@ameo här har du vad ngn tycker är de bästa scenerna från filmen, här ser du vilken typ av våld. Räcker att du ser första och runt 6 minuter så vet du.. Effekterna är "bra" i filmen dvs ser väldigt verkligt ut.. Vilket är läskigt med många filmer. Men brukar man inte kolla på denna typ av filmer så skulle jag inte låta ngn se den utan att vara med själv, ja om det nu ens är nödvändigt att se den. Märkligt filmval av en lärare.
 
Nu såg jag visserligen Harry Potter, Beck/Wallander i massor och Mordkommissionen som 5 åring, så jag har väl ingen talan. :p

Men jag såg själv Troja inom ramen för historieundervisning i högstadiet. Tror det var i 6:an, m.a.o när jag var 12 år gammal. Men det var ingen i min klass som på något sett reagerade negativt på den filmen. Inte ens den i vanliga fall "så känsliga lilla Lisa". Förstår faktiskt helt ärligt inte varför den filmen har 15 års gräns. Fine, det är absolut ingen barnfilm, men 11 års gräns hade kunnat vara lika relevant enligt mig. Det är några våldsammare scener ja, men så brutalt är det inte.
 
Nu såg jag visserligen Harry Potter, Beck/Wallander i massor och Mordkommissionen som 5 åring, så jag har väl ingen talan. :p

Men jag såg själv Troja inom ramen för historieundervisning i högstadiet. Tror det var i 6:an, m.a.o när jag var 12 år gammal. Men det var ingen i min klass som på något sett reagerade negativt på den filmen. Inte ens den i vanliga fall "så känsliga lilla Lisa". Förstår faktiskt helt ärligt inte varför den filmen har 15 års gräns. Fine, det är absolut ingen barnfilm, men 11 års gräns hade kunnat vara lika relevant enligt mig. Det är några våldsammare scener ja, men så brutalt är det inte.
11 år hade varit skandal, det är realistiska närbilder på människor som dödas och då ska det vara 15 år.
 
@ameo här har du vad ngn tycker är de bästa scenerna från filmen, här ser du vilken typ av våld. Räcker att du ser första och runt 6 minuter så vet du.. Effekterna är "bra" i filmen dvs ser väldigt verkligt ut.. Vilket är läskigt med många filmer. Men brukar man inte kolla på denna typ av filmer så skulle jag inte låta ngn se den utan att vara med själv, ja om det nu ens är nödvändigt att se den. Märkligt filmval av en lärare.
Tack för klippet!
 
@ameo Det verkar ju som du redan bestämt dig. Svara bara nej till läraren och strunta i hur det verkar eller att du är "tråkig".
Jag hade inte bestämt mig helt, innan jag sett klippet Fenestra lade ut. Men jag hade förvarnat läraren om att det lutade åt det hållet. Nu har jag satt ner foten, det blir ingen sådan film när mitt barn är i klassrummet. Inte en chans.

Men den här tråden var inte för att ge mig råd, utan mer för att få veta hur andra hade resonerat i samma situation.
 
Men den här tråden var inte för att ge mig råd, utan mer för att få veta hur andra hade resonerat i samma situation.

Aha, jag uppfattade dig som rådsökande nämligen och tyckte det var lite lustigt när du nog redan bestämt dig.

Jag kan tänka mig att läraren visat filmen tidigare utan att fråga och fått kritik för det sen. Så det är ju bra att hen frågar även om jag också kan tycka det är lite konstigt att visa en sådan film för historiens skull. Vi såg (som många andra verkar det som) Schindlers list på högstadiet men det är ju en helt annan typ av film.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För ett par år sedan slängde jag ur mig en fråga om ifall det är okej att visa film med 15-årsgräns för elever som inte har åldern inne...
2
Svar
34
· Visningar
3 205
Senast: Piek
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 469
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vet inte om ni minns att jag tidigare berättat att de fått se Gladiator och Mumien i skolan som en del av undervisningen. Klart...
2
Svar
30
· Visningar
3 705
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp