Bukefalos 28 år!

visa film med 15-årsgräns för underåriga?

Vi såg (som många andra verkar det som) Schindlers list på högstadiet men det är ju en helt annan typ av film.
När jag gick på högstadiet, 1700-kallt nån gång, fick vi se filmen Spartacus. Jag är rätt säker på att jag gick i nian då. https://sv.wikipedia.org/wiki/Spartacus_(film)
Det är ju viss skillnad på effekter då och nu. Och vi var ett par år äldre. Och kanske såg man annorlunda på visningen också, för 30+ år sedan, jag vet inte.
 
Det som slår mig är hur skruvat det blir när skolan inte följer de åldersgränser som är satta. Skickar lite märkliga signaler.

Ja och nej. Det beror helt på vad det är för film och hur man diskuterar kring den tycker jag. Schindlers List borde vara obligatorisk, kanske inte i 7:an men 8: or och uppåt klarar av den.

Jag tycker min lärare gjorde rätt som visade Rambo med tanke på syftet och hur han skötte diskussionen kring den.
 
Ja och nej. Det beror helt på vad det är för film och hur man diskuterar kring den tycker jag. Schindlers List borde vara obligatorisk, kanske inte i 7:an men 8: or och uppåt klarar av den.

Jag tycker min lärare gjorde rätt som visade Rambo med tanke på syftet och hur han skötte diskussionen kring den.

Japp men faktum kvarstår, det är 15 årsgräns och skolan ska väl inte lära ut att man ska strunta i detta. Lärare är pedagoger och inte barnpsykologer.
Vissa filmer är väldigt bra att se i undervisningssyfe men då får man ta dem i nian om det är 15 satt på filmerna.

Efter snabbgoogling hittade jag denna, har inte sett så jag vet inte hur våldsam den är men det är vad jag kan se 13 års gräns, på en svensk står det 11 år och på en 15..
Tyvärr ingen naken Brad Pitt men det kanske inte 13 åringar bryr sig lika mkt om som en annan :D
http://www.imdb.com/title/tt0118414/
 
Efter snabbgoogling hittade jag denna, har inte sett så jag vet inte hur våldsam den är men det är vad jag kan se 13 års gräns, på en svensk står det 11 år och på en 15..
Tyvärr ingen naken Brad Pitt men det kanske inte 13 åringar bryr sig lika mkt om som en annan :D
http://www.imdb.com/title/tt0118414/

Den är inte lika lätt att få tag i som Troja :cool: I år blev det därför Disneys Herkules istället.
 
Japp men faktum kvarstår, det är 15 årsgräns och skolan ska väl inte lära ut att man ska strunta i detta. Lärare är pedagoger och inte barnpsykologer.
Vissa filmer är väldigt bra att se i undervisningssyfe men då får man ta dem i nian om det är 15 satt på filmerna.

Efter snabbgoogling hittade jag denna, har inte sett så jag vet inte hur våldsam den är men det är vad jag kan se 13 års gräns, på en svensk står det 11 år och på en 15..
Tyvärr ingen naken Brad Pitt men det kanske inte 13 åringar bryr sig lika mkt om som en annan :D
http://www.imdb.com/title/tt0118414/

Jag är förmodligen skadad av att min morfar gav blanka fan i åldersgränser samt att mina år som cineast lärt mig att det har historiskt varit väldigt mycket politik och tyckande när det kommer till åldersgränserna. Dvs jag tycker sällan de är speciellt vederhäftiga.

Att visa en spelfilm om Troja oavsett Brad Pitt-faktor ger jag inte mycket för. Mig veterligen har ingen av dem gjorts med en tillräcklig historisk korrekthet för att de ska vara relevanta. Läraren får nog hitta på något annat sätt att göra antiken spännande.
 
Jag förstår absolut varför läraren vill använda en populärkulturell tolkning av en historisk händelse. Det är SJUKT SVÅRT att motivera högstadieelever. Min klass var cirka 100 % hopplös mest hela tiden och att se en sån film under en historielektion hade varit ett jäkligt bra grepp för att få oss mer mottagliga.

Det hade nog till och med funkat att se (eller läsa...) Asterix och Kleopatra. :p

Jag har all respekt för att högstadieelever många gånger är helt hopplösa att undervisa. Men att kasta in handduken, skippa undervisningen och visa actionfilm istället ställer jag mig ändå tveksam till. Säkert tycker omotiverade elever att det är jämförelsevis roligare att se en film istället för att ha lektion, men det är ju just för att det inte är skola.

Risken är ju också att något av filmen fastnar, och så har man bidragit till en helt felaktig bild av hur det gick till på den tiden. Det känns ju inte jättebra som pedagogiskt upplägg, att det bästa man hoppas på är att eleverna inte kommer ihåg nånting av vad de gjorde på lektionen.

Om eleverna bara kan förmås intressera sig för historia om den är paketerad som hollywoodaction är det förstås ett stort problem, men jag vet inte om lösningen är att byta ut historieundervisningen mot filmvisning.
 
Jag är förmodligen skadad av att min morfar gav blanka fan i åldersgränser samt att mina år som cineast lärt mig att det har historiskt varit väldigt mycket politik och tyckande när det kommer till åldersgränserna. Dvs jag tycker sällan de är speciellt vederhäftiga.

Att visa en spelfilm om Troja oavsett Brad Pitt-faktor ger jag inte mycket för. Mig veterligen har ingen av dem gjorts med en tillräcklig historisk korrekthet för att de ska vara relevanta. Läraren får nog hitta på något annat sätt att göra antiken spännande.

Det håller jag med om, Troja är frossa i snygga skådespelare och en del våldsscener, så mkt annat är det inte. Jag tycker inte den är särskilt bra.
Både jag och min sambo är cineaster och jag har enda sedan jag varit liten varit väldigt intresserad av film bla skräckfilm av ngn konstig anledning.

Däremot så är man inte van vid att se filmvåld så är filmer med 15 års gräns inte lämpliga före man är lite äldre, rent generellt så tycker jag de är mkt mer generösa med våld än med sex.
Tyckte ex 50 shades of grey är jaha!?
 
Det håller jag med om, Troja är frossa i snygga skådespelare och våldsscener, så mkt annat är det inte.
Både jag och min sambo är cineaster och jag såg massor redan som liten.

Däremot så är man inte van vid att se filmvåld så är filmer med 15 års gräns lämpliga, rent generellt så tycker jag de är mkt mer generösa med våld än med sex.
Tyckte ex 50 shades of grey är jaha!?

Den filmen borde ingen få se :cautious: :wtf:
 
Den filmen borde ingen få se :cautious: :wtf:
Hahahaha nä, jag väntade mig massa snygga sexscener och kemi men nehepp, så himla kasst.. Man kan inte göra en sådan produktion av porrbok.. Lite samma sak med serien outlander, .. fast den serien är otroligt mycket bättre än 50 både i film och bokform. Men alltså det är mycket detaljerat sex i Diana Gabaldons böcker, hon går ner på detaljer kring ALLA kroppsdelar och vad man kan göra med dem .. Blir hårdporr om de ska göra en korrekt filmatisering av sådana böcker..
Lite märkligt när man kan se grovt våld i film efter film, äckligt är det men råkar det komma en SNOPP i viloläge så blir man :eek::bump::eek: undrar om det är en fejksnopp eller en riktig, Då är man ändå van vid svenska filmer där det trillar förbi lite snoppar ibland.
 
Filmen heter Troja.
Mejlet kom i mejlkorgen i morse och läraren vill ha svar senast i morgon förmiddag. Det finns knappast tid att se filmen själv innan dess.
Den visar de just nu i första året på gymnasiet, svenskalektionerna med litteratur som inriktning. Dottern, 16, tycker den är ok att visa fast den innehåller en del "graphic scenes".
 
Och Brad Pitt är ju inte dåligt ÖVERSEXIG heller! :love::love::love::love::love::love:
Det är ju ganska ointressant för en 13-åring...
(som förmodligen dessutom anser att han är en gammal gubbe... ;) )
Den visar de just nu i första året på gymnasiet, svenskalektionerna med litteratur som inriktning. Dottern, 16, tycker den är ok att visa fast den innehåller en del "graphic scenes".
Känns som en mer lämplig ålder för den typen av film (om man nu måste visa sånt i skolan överhuvudtaget...)
 
Ingen av mina tre ättelägg skulle fått några men av att se just den filmen i den åldern, så jag hade inte haft några problem med att godkänna det, men har man en 13-åring som man tror/vet kommer må psykiskt dåligt av filmen så ska man såklart inte godkänna det.
 
Ingen av mina tre ättelägg skulle fått några men av att se just den filmen i den åldern, så jag hade inte haft några problem med att godkänna det, men har man en 13-åring som man tror/vet kommer må psykiskt dåligt av filmen så ska man såklart inte godkänna det.
Jag tror att mitt svar hade varit annorlunda om det gällt den äldsta.
Det är stor skillnad bara i vilka böcker de läser, de är väldigt olika.
 
Jag har all respekt för att högstadieelever många gånger är helt hopplösa att undervisa. Men att kasta in handduken, skippa undervisningen och visa actionfilm istället ställer jag mig ändå tveksam till. Säkert tycker omotiverade elever att det är jämförelsevis roligare att se en film istället för att ha lektion, men det är ju just för att det inte är skola.

Risken är ju också att något av filmen fastnar, och så har man bidragit till en helt felaktig bild av hur det gick till på den tiden. Det känns ju inte jättebra som pedagogiskt upplägg, att det bästa man hoppas på är att eleverna inte kommer ihåg nånting av vad de gjorde på lektionen.

Om eleverna bara kan förmås intressera sig för historia om den är paketerad som hollywoodaction är det förstås ett stort problem, men jag vet inte om lösningen är att byta ut historieundervisningen mot filmvisning.


Vi fick se Blecktrumman från 1979 av Günther Grass. (Den måste vara vansinnigt lång?)
Den gav ingenting annat än uttråkade elever. Schindlers List och American History X satte nog spår i oss alla när den visades på gymnasiet (nu gick jag en utbildning med inrikting på bland annat film, så vi såg massor av film och analyserade den samma). Det finns film och film.
En del film skapar ett fantastiskt diskussionsunderlag, annan film ger mest träsmak.
Det kan vara ett superbt sätt att fånga upp och väcka intresse, men kräver en bra lärare.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För ett par år sedan slängde jag ur mig en fråga om ifall det är okej att visa film med 15-årsgräns för elever som inte har åldern inne...
2
Svar
34
· Visningar
3 205
Senast: Piek
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 469
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vet inte om ni minns att jag tidigare berättat att de fått se Gladiator och Mumien i skolan som en del av undervisningen. Klart...
2
Svar
30
· Visningar
3 705
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp