Är inte lika negativ som ni andra, de har funnits på platser i Sverige där de klarade att leva i tusentals år som inte har förändrats radikalt. De finns vilda i Polen, Vitryssland, Ryssland, Ukraina, Rumänien, Slovakien. Det har hänt enstaka olyckor på de 20-30 år som det funnits tusentals vilda visenter i Europa.
Nej, det stämmer inte.
Arkeologiska belägg för vilda visenter i Sverige, är ca 8500 år gamla eller äldre, och relativt fåtaliga, dvs Visenterna försvann från Sverige ganska snart efter Istiden, det är nämligen inte en art som hör hemma i "skogen", i synnerhet inte i barrskog, utan en art som hör hemma på öppna grässlätter. Så passande habitat för visenter finns egentligen inte i Sverige.
Uroxe fanns kvar betydligt längre i Sverige än Visent.
Det finns inte tusentals vilda Visenter i Europa, det finns spridda populationer, utsatta i samband med olika rewilding-projekt, som totalt uppgår till något tusental, med den största populationen i Polen i naturvårdsområdet Bialowieza (Ursäkta sannolik felstavning), där det finns 600-700 visenter. Hur många som finns i Ryssland vet man egentligen inte numera.
Jag har i mitt ideella arbete läst in mig på Visenter i Sverige, och skrivit dels PM, och formulerat en motion i frågan om utsättning av Visenter i Sverige för LRF:s räkning, och dessutom så har jag i flera år jobbat med Visenter på djurpark.
I samband med det arbetet som upptäckte jag att Wikipedia artikeln på svenska ändrats, så att ett antal påståenden som stöder idéer om utsättning tillkommit, och tidsangivelserna om när Visent förekommit i Sverige ändrats, utan att det finns arkeologiska belägg för detta.
Visenter är stora och korna skyddar sina kalvar. Eftersom de har få naturliga fiender som vuxna, så kan kor attackera närgångna människor för att skydda kalvarna. Tjurarna är såpass territoriella, att man på djurparker undviker all direktkontakt med dem, alltså ingen människa på samma sida stängsel/hägn, som det finns visenter.
Där visenter finns mer eller mindre fritt levande i Europa, så förekommer en hel del problem. Främst blir de ett problem för jordbruket, men så länge Visenterna är få, och ersättningar betalas ut för nedtrampade eller uppätna grödor, så blir problemen mindre tydliga.
I Polen så måste Visenterna stödutfodras för att inte ge sig på jordbruksgrödor, och på andra håll är de få och finns i naturreservat/nationalparker i extremt glesbefolkade områden.
Den person på SLU som hårt driver frågan om utsättning av Visent i Sverige, är väldigt entusiastisk runt "Rewilding".
En rörelse som har sin grund i främst England, där ju i stort sett alla större däggdjur är utrotade.
Rewilding är alltså en rörelse som vill återpopulera olika habitat med främst "stora" gräsätare, där dessa gräsätare försvunnit, för att främja den biologiska mångfalden.
I Sverige så har vi våra stora gräsätare kvar (Älg, kronhjort, rådjur) , och vi har fått en rejäl expansion av arter som tillkommit, främst Dovhjort.
Vi behöver inte Visenter, och de passar inte här, hur mycket än romantiker inom Rewildingrörelsen önskar sig.