Visenter i Sverige (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

Bukefalos 30 år!

Ja, det har fungerat bra i de stora hägn där det testats. Det blir en stabil biotop när hela ekosystemet är på plats, dvs även de betande djuren.

Men det här är egentligen en mycket större fråga än bara visenter, och det är lite lustigt att vi är så emot det i Sverige jämfört med andra europeiska länder.

Är marken bara till för oss människor?
Ja jag håller med om att det är lite konstigt att Sverige ligger efter i rewildingprojekt och är så väldigt negativa till vilda djur i allmänhet.

Känns som att vi laggar efter alltmer och blir i bakvattnet bakom Europa när vi tidigare legat lite i framkant i mycket. Snart består allt av bara odlad tall och gran i raka rader utan älgar, svamp, lingon och blåbärsris :(.

Jag gillar att läsa om Europas rewildingprojekt, de är helt underbara :) jag gillar idén på Vicenter, men ännu mer på skogsbaggar i skogen :)

Är inte insatt i ämnet. Men hur kommer det sig att man inte främst drar ner på älgjakten? Om man nu vill ha vilda djur som bidrar till att hålla landskapet öppet och varierande. Vet att älgar håller till mycket i skog, men ser dem ofta ute på gärden med.
De äter helt olika saker, olika djur. De stora istidsdjuren skulle tex om de hade kunnat överleva på Rysslands Taiga kunnat trampa ned och behålla istäcket längre och kanske hindra metanläckor och hålla klimatbalanser. Tyvärr kan de tydligen inte överleva där iom att de jagas med scooter och försvinner blixtsnabbt. En hel renpopulation blev tydligen avskjuten på bara några månader.

(Vicenten är dock har jag för mig mer av en art för södra delen av Sverige? Myskoxar för norr.)

Nä, vi människor är väl de minst lämpade i naturen :)

De finns vilda i Polen och Rumänien. Inte utan konflikter.

Jag har bara svårt att se se stora gräsmarker där de skulle kunna vistas. Och var dessa gräsmarker skulle finnas där de inte kommer i konflikt med människor. Och nej jag talar inte om turister utan om bofasta

Och /verhur skulle de stabila enorma hägnen bekostas?
Samtliga de frågor du och några andra lyfter (hör jag en ton av att ni tror att de som arbetar med detta aldrig har tänkt på de frågorna?) berördes i radion, fast jag hörde bara okoncentrerat så jag kan inte redogöra så bra. Men det är lätt att hitta information om detta. SLU-forskare är tex involverade. Eller kolla här, sidan länkar vidare till djupare information. https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/visenter-kan-komma-att-aterinforas-i-sverige/

De äter helt olika saker, olika djur. De stora istidsdjuren skulle tex om de hade kunnat överleva på Rysslands Taiga kunnat trampa ned och behålla istäcket längre och kanske hindra metanläckor och hålla klimatbalanser. Tyvärr kan de tydligen inte överleva där iom att de jagas med scooter och försvinner blixtsnabbt. En hel renpopulation blev tydligen avskjuten på bara några månader.

(Vicenten är dock har jag för mig mer av en art för södra delen av Sverige? Myskoxar för norr.)

Som klimatet är just nu så är visenter lämpligt för i princip allt utom fjällen och nordligaste Norrbotten. Möjligtvis skulle dom migrera lite söderut under vintern. Dom är tåliga, det är ju bisonoxar liksom. Europeisk bison.

På medeltiden fanns dom upp till åtminstone Tiveden, men medeltiden var kallare än det är nu.

Samtliga de frågor du och några andra lyfter (hör jag en ton av att ni tror att de som arbetar med detta aldrig har tänkt på de frågorna?) berördes i radion, fast jag hörde bara okoncentrerat så jag kan inte redogöra så bra. Men det är lätt att hitta information om detta. SLU-forskare är tex involverade. Eller kolla här, sidan länkar vidare till djupare information. https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/visenter-kan-komma-att-aterinforas-i-sverige/
Självklart ligger det forskning bakom. Har aldrig tänkt nåt annat. Är ju bekant med det europeiska avelsarbete som görs
Bara för att intentionerna är goda är jag inte positiv till dem i svensk natur.
De försvann från Sverige för tusen år sedan
Låt den vara försvunna.

Självklart ligger det forskning bakom. Har aldrig tänkt nåt annat. Är ju bekant med det europeiska avelsarbete som görs
Bara för att intentionerna är goda är jag inte positiv till dem i svensk natur.
De försvann från Sverige för tusen år sedan
Låt den vara försvunna.
Håller med dig. Det skulle säkerligen finnas fördelar med att återinföra dem. Men jag tänker ändå att nackdelarna överväger.

Vore bättre om det blev mer tamboskap utspritt i landet men det är väl inte lönsamt för djurägare med tex nötdjursuppfödning i glesbygd.
I byn där jag växte upp fanns två mjölkbönder och i en grannby en. De lades ner en efter en, vet inte riktigt om det var pga brist på lönsamhet för bönderna. En (den sista) avvecklade iaf pga ålder.

Håller med dig. Det skulle säkerligen finnas fördelar med att återinföra dem. Men jag tänker ändå att nackdelarna överväger.
Förutsatt att man väljer områdena där de introduceras på ett vettigt vis, vilket också verkar vara centralt för de som arbetar med det här, så förstår jag inte helt hur nackdelarna skulle vara så allvarliga. Det här handlar ju om djur som förökar sig långsamt. Det verkar fullständigt osannolikt att de skulle breda ut sig som tex vildsvinen. Visenter är också mycket lättare att jaga.

Vore bättre om det blev mer tamboskap utspritt i landet men det är väl inte lönsamt för djurägare med tex nötdjursuppfödning i glesbygd.
I byn där jag växte upp fanns två mjölkbönder och i en grannby en. De lades ner en efter en, vet inte riktigt om det var pga brist på lönsamhet för bönderna. En (den sista) avvecklade iaf pga ålder.
Sossarna sedan 70-talet och sedan de borgerliga har dödat det svenska jordbruket, det är svårt att få någon lönsamhet när vi till skillnad från Finland inte ser några vinster med att klara vår egen självförsörjning i händelse av kriser.

Sossarna sedan 70-talet och sedan de borgerliga har dödat det svenska jordbruket, det är svårt att få någon lönsamhet när vi till skillnad från Finland inte ser några vinster med att klara vår egen självförsörjning i händelse av kriser.
Fast nu börjar det väl vända? Att politiker förstår att vi behöver mer inhemsk matproduktion.

Här i Dalsland är det några som lägger ner, pga ålder är vad jag känner till. Ofta har de kvar gårdarna och tar vall istället. Finns dock också några nya som håller ett mindre (10-15 kanske?) antal nötboskap. De som lägger ner höll också få djur, småbruk.

Tycker du? Allt fler bönder lägger ner och inga nya tar över.
Ja alltså det diskuteras att vi behöver öka produktionen, har för mig att nån myndighet, kanske MSB uttalat sig, minns inte om de utrett nåt, så det är på väg att vända men det tar ju några år innan det märks på marknaden.

Sen är det ett problem, speciellt i Tornedalen, att de som äger gårdarna inte vill sälja eller arrendera ut dem, utan bo kvar eller ha dem som sommarstugor/fritidshus, så yngre/nya lantbrukare kan inte etablera sig där.
Men längre söderut är det ju en hel del gårdar som köpts av lantbrukare från t.ex. Nederländerna.

Är inte lika negativ som ni andra, de har funnits på platser i Sverige där de klarade att leva i tusentals år som inte har förändrats radikalt. De finns vilda i Polen, Vitryssland, Ryssland, Ukraina, Rumänien, Slovakien. Det har hänt enstaka olyckor på de 20-30 år som det funnits tusentals vilda visenter i Europa.
Nej, det stämmer inte.

Arkeologiska belägg för vilda visenter i Sverige, är ca 8500 år gamla eller äldre, och relativt fåtaliga, dvs Visenterna försvann från Sverige ganska snart efter Istiden, det är nämligen inte en art som hör hemma i "skogen", i synnerhet inte i barrskog, utan en art som hör hemma på öppna grässlätter. Så passande habitat för visenter finns egentligen inte i Sverige.

Uroxe fanns kvar betydligt längre i Sverige än Visent.

Det finns inte tusentals vilda Visenter i Europa, det finns spridda populationer, utsatta i samband med olika rewilding-projekt, som totalt uppgår till något tusental, med den största populationen i Polen i naturvårdsområdet Bialowieza (Ursäkta sannolik felstavning), där det finns 600-700 visenter. Hur många som finns i Ryssland vet man egentligen inte numera.

Jag har i mitt ideella arbete läst in mig på Visenter i Sverige, och skrivit dels PM, och formulerat en motion i frågan om utsättning av Visenter i Sverige för LRF:s räkning, och dessutom så har jag i flera år jobbat med Visenter på djurpark.
I samband med det arbetet som upptäckte jag att Wikipedia artikeln på svenska ändrats, så att ett antal påståenden som stöder idéer om utsättning tillkommit, och tidsangivelserna om när Visent förekommit i Sverige ändrats, utan att det finns arkeologiska belägg för detta.

Visenter är stora och korna skyddar sina kalvar. Eftersom de har få naturliga fiender som vuxna, så kan kor attackera närgångna människor för att skydda kalvarna. Tjurarna är såpass territoriella, att man på djurparker undviker all direktkontakt med dem, alltså ingen människa på samma sida stängsel/hägn, som det finns visenter.

Där visenter finns mer eller mindre fritt levande i Europa, så förekommer en hel del problem. Främst blir de ett problem för jordbruket, men så länge Visenterna är få, och ersättningar betalas ut för nedtrampade eller uppätna grödor, så blir problemen mindre tydliga.

I Polen så måste Visenterna stödutfodras för att inte ge sig på jordbruksgrödor, och på andra håll är de få och finns i naturreservat/nationalparker i extremt glesbefolkade områden.

Den person på SLU som hårt driver frågan om utsättning av Visent i Sverige, är väldigt entusiastisk runt "Rewilding".
En rörelse som har sin grund i främst England, där ju i stort sett alla större däggdjur är utrotade.

Rewilding är alltså en rörelse som vill återpopulera olika habitat med främst "stora" gräsätare, där dessa gräsätare försvunnit, för att främja den biologiska mångfalden.

I Sverige så har vi våra stora gräsätare kvar (Älg, kronhjort, rådjur) , och vi har fått en rejäl expansion av arter som tillkommit, främst Dovhjort.

Vi behöver inte Visenter, och de passar inte här, hur mycket än romantiker inom Rewildingrörelsen önskar sig.

Ja, det har fungerat bra i de stora hägn där det testats. Det blir en stabil biotop när hela ekosystemet är på plats, dvs även de betande djuren.

Men det här är egentligen en mycket större fråga än bara visenter, och det är lite lustigt att vi är så emot det i Sverige jämfört med andra europeiska länder.

Är marken bara till för oss människor?
Vilka stora hägn talar du om? Avesta Visentpark?

Vi har våra stora gräsätare kvar.

Det har dom inte i andra delar av Europa.

Här i Dalsland är det några som lägger ner, pga ålder är vad jag känner till. Ofta har de kvar gårdarna och tar vall istället. Finns dock också några nya som håller ett mindre (10-15 kanske?) antal nötboskap. De som lägger ner höll också få djur, småbruk.
En aspekt är att det krävs så stort kapital för att starta som bonde. Såvida man inte gör ett generationsskifte.
Småbruk kräver annan inkomst vid sidan av för att klara sig. Det är ett strukturellt problem.

I mina bygder är det många gårdar som inte brukas alls. Åkrarna är i träda och putsas varje år. Ingen skörd tas.
Det kostar mer att köra ut med traktorn för att bruka jorden än vad man får in från grödan. En del vall tas dock till hästar och köttboskap.

(Blir ryggmärgslycklig av att se en massa vita balar på en åker :love: )

Nej, det stämmer inte.

Arkeologiska belägg för vilda visenter i Sverige, är ca 8500 år gamla eller äldre, och relativt fåtaliga, dvs Visenterna försvann från Sverige ganska snart efter Istiden, det är nämligen inte en art som hör hemma i "skogen", i synnerhet inte i barrskog, utan en art som hör hemma på öppna grässlätter. Så passande habitat för visenter finns egentligen inte i Sverige.

Uroxe fanns kvar betydligt längre i Sverige än Visent.

Det finns inte tusentals vilda Visenter i Europa, det finns spridda populationer, utsatta i samband med olika rewilding-projekt, som totalt uppgår till något tusental, med den största populationen i Polen i naturvårdsområdet Bialowieza (Ursäkta sannolik felstavning), där det finns 600-700 visenter. Hur många som finns i Ryssland vet man egentligen inte numera.

Jag har i mitt ideella arbete läst in mig på Visenter i Sverige, och skrivit dels PM, och formulerat en motion i frågan om utsättning av Visenter i Sverige för LRF:s räkning, och dessutom så har jag i flera år jobbat med Visenter på djurpark.
I samband med det arbetet som upptäckte jag att Wikipedia artikeln på svenska ändrats, så att ett antal påståenden som stöder idéer om utsättning tillkommit, och tidsangivelserna om när Visent förekommit i Sverige ändrats, utan att det finns arkeologiska belägg för detta.

Visenter är stora och korna skyddar sina kalvar. Eftersom de har få naturliga fiender som vuxna, så kan kor attackera närgångna människor för att skydda kalvarna. Tjurarna är såpass territoriella, att man på djurparker undviker all direktkontakt med dem, alltså ingen människa på samma sida stängsel/hägn, som det finns visenter.

Där visenter finns mer eller mindre fritt levande i Europa, så förekommer en hel del problem. Främst blir de ett problem för jordbruket, men så länge Visenterna är få, och ersättningar betalas ut för nedtrampade eller uppätna grödor, så blir problemen mindre tydliga.

I Polen så måste Visenterna stödutfodras för att inte ge sig på jordbruksgrödor, och på andra håll är de få och finns i naturreservat/nationalparker i extremt glesbefolkade områden.

Den person på SLU som hårt driver frågan om utsättning av Visent i Sverige, är väldigt entusiastisk runt "Rewilding".
En rörelse som har sin grund i främst England, där ju i stort sett alla större däggdjur är utrotade.

Rewilding är alltså en rörelse som vill återpopulera olika habitat med främst "stora" gräsätare, där dessa gräsätare försvunnit, för att främja den biologiska mångfalden.

I Sverige så har vi våra stora gräsätare kvar (Älg, kronhjort, rådjur) , och vi har fått en rejäl expansion av arter som tillkommit, främst Dovhjort.

Vi behöver inte Visenter, och de passar inte här, hur mycket än romantiker inom Rewildingrörelsen önskar sig.
Tack för en bra sammanfattning av vad jag också kunnat få fram.
För ett antal år sen sa man att visenterna dog ut här för 10.000 år sedan. En siffra som sedan ändrats till 1.000 år sen. Tack för klarläggande av det.

Dom är mer gräsätare än vad älgarna är. Kan hålla markerna öppna nu när så få kor och hästar betar på de gamla vallarna och så många små höbönder lagt av och kommer att lägga av.

En annan lösning hade varit att låta hästar och kor vandra fritt eller ge enorma stängselbidrag, men det är billigare med visenter 😅
Det funkar inte med att låta en flocklevande art som ska leva på grässtäpper beta små öppna ytor. De kommer att förflytta sig till de större sammanhängande åkrar och vallar som finns.

Så fungerar det där jag bor med Dovhjorten, det kan komma ett hundratal dovhjortar och raka rent när mognadsgraden på spannmålet eller vallen är lagom för deras smak.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?