Visenter i Sverige (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

Bukefalos 30 år!

Förvildning går fort och det är många av "aldrig tamdjur"-arterna som är rätt bekväma med människor. Rådjur och räv tillexempel. Jag tycker det är helt ok att stängsla, men vi kanske ska fokusera på stängsla in bostadsområden istället? Byta perspektiv. I många länder ser bönderna till att hålla sina lador säkrade från inbrott från vilda djur, och även privata trädgårdsodlare stängslar in sin köksträdgård.

Det här är en del av det knepiga svenska perspektivet på "vildmarken" och vilda djur. Tack vare allemansrätten kan vi vistas mycket i naturen, men det har också lett till att vi tycker att den ska vara tillrättalagd för vår del. Att all marken är människans, att all skog ska vara "snäll park" eller "skogsodling" eller möjligtvis "safaripark/jaktpark".

Vi ser på oss själva som så himla naturälskande men det är på ett sätt egentligen tvärtom, vi är värst. Vi ska ha tillgång till all marken, ingenstans ska andra organismer få existera på det sätt som passar dom bäst, som inte är människoanpassat.

Fokus i Sverige är helt på människans bekvämlighet, underhållning, och bruk.
Hur tycker du att stängsling av ca 3 miljoner hektar jordbruksmark ska finansieras?

Det lär inte räck med en enkel eltråd för att hålla Visenter ute.

Vi har rdan problem med att dovhjort, vildsvin och andra djur ger sig på grödor och vallar. Vi har rovdjuren som är ytterst besvärande i djurhållningen, och det är dyrt, mycket dyrt att stängsla bort de djur som skadar grödor och betesdjur.
I många fall, vad avser arrenderad mark, så tillåter inte markägare att en arrendator stängslar med rovdjursavvisande stängsel.

Ska vi sluta producera mat i Sverige?

Inte när det kommer till "NIMBY", not in my backyard. Det märks tydligt i vargfrågan.

Och det som svenskar räknar som "sitt" område, där människan ska kunna göra sina aktiviteter ostört, är betydligt större än i många andra europeiska länder.
Hela Norrlands inland är väl ett gigantiskt NIMBY när det gäller varg?!

Jag bor gränsande till tre vargrevir, och föder upp får som en del av mitt levebröd.

Från min sida? Ska vi ha vilda betande djur ska dom inte vara en del i ett vanligt avelsarbete. Huruvida det är konik eller russ man använder som grund är ointressant. Här i Norrbotten borde det kanske snarare vara Yakuti...

Angående djurskydd, har vi djurskydd på frilevande älg? Nej. På älg i hägn, ja. När dom lever fritt är det på deras eget ansvar så att säga. När vi begränsar dom är det på vårat ansvar.
Så tanken är att få liknande situationer som med mustanger? Där de fångas in årligen och många avlivas. Känns inte som något uppfödare av existerande ponnier av lämplig typ skulle godta att avvara ponnier för.

Saknar vi vilda gräsätare i Sverige menar du?

I flera delar av Sverige är inte längre vildsvin det främsta problemet för jordbruket, eller rådjurskrockar den vanligaste viltolyckan i trafiken, utan det är stora flockar med Dovhjort som ställer till enorma problem.

Folk (bönder) måste hägna sina marker för att få skördar av sådant som raps, ärter eller bönor, eller så slutar man att odla nästan alla sorters spannmål utom rågvete.

När jag hägnade mina vallar, mot varg, så i det närmaste fördubblade jag vallskördarna, tidigare åts det mesta upp av dovhjort.

Det finns inget behov av att rewilda med nya arter. Däremot så måste vi stötta en del arter som far illa på olika sätt.
Jag menar inte :) men det verkar som att forskare menar det. Om de menar det så verkar det sannoikt att det är så.

Dock vore ju säkert tamkor betandes på större ytor (det är färre och färre kor ute märker man. Få nu jämfört med när jag var liten, få när jag var liten jämfört med när mamma var det) också en bra sak. Särskilt med tanke på att producera mat med tanke på biologisk mångfald och miljö.

Jag tycker tanken med att släppa visenter fri är helt idiotisk. Om man vill få allmänheten mer positiv så lär inte vilda visenter vara rätt väg. Tänk på de ökade antalet bilolyckor och vem faan vågar gå eftersök på en visent? Nej det känns orealistiskt.

Jag ser verkligen hur bönderna sliter för att deras levebröd inte ska bli nermejat av vildsvin och hjordar av dovhjort. Vilket annat yrke hade accepterat ett sådant svinn? Min man var ute på vakjakt häromnatten och såg ca 40-50 vildsvin på ett enda ställe. I mörkret är det verkligen inte lätt att avlossa säkra skott men lyckligtvis lyckades de skjuta en. Men det skulle behövas skjutas många många fler.

Varför visenter istället? Större och med horn.
Jag har aldrig sagt att visenter är bra, om syftet är att behålla gammal ängsmark så borde ju liknande djur och djurhållning användas som det som skapade miljöerna. Vad jag vet så är det inte vilda djur, utan främst kor, samt lite får och hästar. Som då inte är släppta vind för våg och ska klara sig själva i det vilda.

Jag tycker tanken med att släppa visenter fri är helt idiotisk. Om man vill få allmänheten mer positiv så lär inte vilda visenter vara rätt väg. Tänk på de ökade antalet bilolyckor och vem faan vågar gå eftersök på en visent? Nej det känns orealistiskt.

Jag ser verkligen hur bönderna sliter för att deras levebröd inte ska bli nermejat av vildsvin och hjordar av dovhjort. Vilket annat yrke hade accepterat ett sådant svinn? Min man var ute på vakjakt häromnatten och såg ca 40-50 vildsvin på ett enda ställe. I mörkret är det verkligen inte lätt att avlossa säkra skott men lyckligtvis lyckades de skjuta en. Men det skulle behövas skjutas många många fler.
Jag tycker det är bra att nya saker prövas och forskas om, på ett försiktigt sätt. Det finns visentpopulationer i flera länder i Europa och vad jag kan läsa mig till så är inte problemen särskilt stora för de totalt 7000 individerna, även om det förekommer både trafikolyckor och skador på grödor.
(70 trafik/järnvägsolyckor i Polen under 12 år med deras population på ca 3000 visenter - runt 5000 älgar i Sverige per år inblandade i olyckor på vår population av 300.000 älgar - så allt annat lika (vilket är ett ganska kasst antagande) så är bison bara en tiondel så benägna att hamna i trafikolyckor som älgar)

Men jag tänker som du, med den hatiska stämning som råder mot andra arter än de som ska finnas till för människor så kommer det nog att bli svårt. Minsta lilla problem kommer att överdrivas i media in absurdum och det blir svårt att komma någonstans med en bättre framtid.

Att betrakta vilda djurs födointag som "svinn" säger något om hur man ser på det hela. Samma när man hör jägare som anför argumentet att vargen och andra rovdjur tar "deras" älgar och bytesdjur. För mig inte något positivt.

Att betrakta vilda djurs födointag som "svinn" säger något om hur man ser på det hela. Samma när man hör jägare som anför argumentet att vargen och andra rovdjur tar "deras" älgar och bytesdjur. För mig inte något positivt.
Så om en bonde odlar massor av potentiell säljbar mat på sina åkrar, och stora delar av det äts upp av vilda djur, vad ska det kallas då om inte just svinn? Det är förlorad inkomst, en inkomst som behövs för att yrket öht ska vara möjligt att utöva. Och det är ju ett yrke som behövs, för att såväl bonden som andra människor ska kunna äta mat. Om bonden däremot får pengar från något håll för att odla upp mat till vilt, då är det såklart inte frågan om något svinn.

Så om en bonde odlar massor av potentiell säljbar mat på sina åkrar, och stora delar av det äts upp av vilda djur, vad ska det kallas då om inte just svinn? Det är förlorad inkomst, en inkomst som behövs för att yrket öht ska vara möjligt att utöva. Och det är ju ett yrke som behövs, för att såväl bonden som andra människor ska kunna äta mat. Om bonden däremot får pengar från något håll för att odla upp mat till vilt, då är det såklart inte frågan om något svinn.
Jag påstår inte att det inte är ett stort problem för bonden och något vi som samhälle måste hitta rimliga ramar för.
Jag tycker bara att ordet svinn inte passar, eftersom det handlar om individer av arter som också har ett existensberättigande, tillsammans med oss människor.
Men visst, jag kanske överreagerar på ordvalet, det skulle nog kunna kallas svinn även om fattiga människor gick dit och snodde åt sig av maten.

Jag tycker det är bra att nya saker prövas och forskas om, på ett försiktigt sätt. Det finns visentpopulationer i flera länder i Europa och vad jag kan läsa mig till så är inte problemen särskilt stora för de totalt 7000 individerna, även om det förekommer både trafikolyckor och skador på grödor.
(70 trafik/järnvägsolyckor i Polen under 12 år med deras population på ca 3000 visenter - runt 5000 älgar i Sverige per år inblandade i olyckor på vår population av 300.000 älgar - så allt annat lika (vilket är ett ganska kasst antagande) så är bison bara en tiondel så benägna att hamna i trafikolyckor som älgar)

Men jag tänker som du, med den hatiska stämning som råder mot andra arter än de som ska finnas till för människor så kommer det nog att bli svårt. Minsta lilla problem kommer att överdrivas i media in absurdum och det blir svårt att komma någonstans med en bättre framtid.

Jag försöker att undvika de extrema på båda sidor och mer lyssna på de som är lösningsinriktade. Men bönderna kommer i kläm och jag tycker att det finns skäl att förstå deras minskade resultat som just svinn, oavsett vem som ätit upp grödan.

Jag upplever historiskt att en del insättningar av djur har gjorts utan tillräckliga konsekvensanalyser och det gör att det finns en viss skepsis.

Den här radioserien är fantastisk!
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/nar-hastarna-tamjdes-for-forsta-gangen-2-8

Här har jag länkat avsnittet om utsättning av Pzervalskis häst där de snabbt nämner hur olika olika djur betar och hur förlusten av istidsfaunan hotar landskapet, speciellt när vi har färre betande tamdjur.
Betande djur är otroligt viktigt, Allan Savory är intressant att lyssna på och allt det jobbet han lagt genom Savory Institute där dom jobbar för att vända ökenspridningen genom betande djur.
Men det är tama djur och inte vilda.

Ganska lustigt egentligen. Här vill någon (och en del hejjar på) släppa ut Visenter för att öka avbetningen (av sly, som Visenter inte äter) och hålla marker öppna, när det i rätt många år propagerats för att tamdjur - såsom kor - förstör klimatet om dom är betesdjur 🤔
Eller skogsbolagens avskjutning av älg (som faktiskt lever av sly och barrträdsskott) får pågå tills vi har noll älgar kvar.

Så vi har en minskande matproduktion i Sverige och importerar istället.
Jättebra om/när kriget/krisen kommer.
Dubbelmoralens mecka :angel:

Jag menar inte :) men det verkar som att forskare menar det. Om de menar det så verkar det sannoikt att det är så.

Dock vore ju säkert tamkor betandes på större ytor (det är färre och färre kor ute märker man. Få nu jämfört med när jag var liten, få när jag var liten jämfört med när mamma var det) också en bra sak. Särskilt med tanke på att producera mat med tanke på biologisk mångfald och miljö.
Den forskaren, ja, det är singularis, som vill ha hit visenter, är mycket speciell.

Han låter dessutom sina studenter ta fram underlag för stödja tesen om visenter i Sverige.

Jag har läst de flests rapportera, och de är enögt positiva till Visenter i Sverige, och man ser genomgående ett Sverige som saknar landsbygdsbefolkning, och jordbruk, som skulle kunna bli störda av Visenter.

Vederbörande entusiast gillar tydöihen visenter så mycket så att allt annat kan kastas under bussen.

Det finns liksom forskare och forskare. En del ser världen genom ett sugrör.

Det finns inga 3000 lösa, "vilda" visenter i Polen.

Det finns några hundra. Kanska så många som 500.

Du ska läsa vederhäftig information, t.ex. vetenskapliga artiklar, istället för förvirrade propaganda alster.

Det finns inga 3000 lösa, "vilda" visenter i Polen.

Det finns några hundra. Kanska så många som 500.

Du ska läsa vederhäftig information, t.ex. vetenskapliga artiklar, istället för förvirrade propaganda alster.
2855 säger mina källor. Det är inga förvirrade propaganda-alster. Det är lustigt att alla källor som inte stödjer den egna tesen ska kallas så. Största populationerna är på 4-5 platser på 400-800 vardera.

Alltså... vi har redan konflikter angående renar, vargar och älgar (för att nämna några). Att slänga in ett till djurslag som lär ge ramaskri hos många intressenter känns som totalt hål i huvudet.

Utöver då att vi har ingen tundra samt att tro att de kommer att hålla sig där de vill ha dem känns lika troligt som att påstå att katter är lättvallade.

2855 säger mina källor. Det är inga förvirrade propaganda-alster. Det är lustigt att alla källor som inte stödjer den egna tesen ska kallas så. Största populationerna är på 4-5 platser på 400-800 vardera.
Det mesta är visenter i hägn.

Jag tvivlar på att det ens finns ett totalantal av 3000 visenter i Polen, men måste in och läsa stamboken för att kolla.

Några hundra kanske uppåt 500 finns i den där svårstavade skogen Bialowieza eller hur det stavas De visenterna är helt lösa, utan begränsningar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka