Visning av hyresrätt

Men när det gäller boplats får man väl inte välja vem som får? Utan det går väl efter kötid så som hyresvärd får man väl inte säga något? Och man kan väl söka även om man inte har tillräcklig inkomst? Eller är det ett filter?

Kom på vad som kan va anledningen till att ingen får/vill ha läggan, man måste ha 3xhyran i inkomst så ca 45000, kan ju va så att folk vill ha men hyresvärden nekar för inkomsten är för låg? Och Hv säger att de tackat nej för att inte hänga ut folks ekonomi, det får man ju respektera. Spekulerar bara nu 😄
Ingen aning, vi sköter uthyrningen själva och har ingen kö.

45000 borde väl många kunna matcha, speciellt om man är två personer som ska hyra tillsammans.
 
Att ha visning i sitt hem är inte så ovanligt, det behöver man ju ha om man säljer sin lägenhet.
Jag har gjort så att jag har satt allt jag varit rädd om på vinden (mycket handlar ju om att "tömma lägenheten" för att ha ett fåtal saker som dekoration).
Jag skulle ändå tro att det är relativt ovanligt med stöld, och framförallt är det kanske tillfället gör tjuven. Så att plocka undan det av värde.
 
Men när det gäller boplats får man väl inte välja vem som får? Utan det går väl efter kötid så som hyresvärd får man väl inte säga något? Och man kan väl söka även om man inte har tillräcklig inkomst? Eller är det ett filter?

Kom på vad som kan va anledningen till att ingen får/vill ha läggan, man måste ha 3xhyran i inkomst så ca 45000, kan ju va så att folk vill ha men hyresvärden nekar för inkomsten är för låg? Och Hv säger att de tackat nej för att inte hänga ut folks ekonomi, det får man ju respektera. Spekulerar bara nu 😄

Fast då borde de sållats bort innan visning kan jag tycka.
 
Att ha visning i sitt hem är inte så ovanligt, det behöver man ju ha om man säljer sin lägenhet.
Jag har gjort så att jag har satt allt jag varit rädd om på vinden (mycket handlar ju om att "tömma lägenheten" för att ha ett fåtal saker som dekoration).
Jag skulle ändå tro att det är relativt ovanligt med stöld, och framförallt är det kanske tillfället gör tjuven. Så att plocka undan det av värde.

Det har aldrig fallit mig in att anstränga mig genom att plocka undan saker jag är rädd om inför att en ny hyresgäst ska komma och titta på lägenheten. Mitt är i de lägena normalstädade. Om man ska sälja sin bostadsrätt är det ju såklart en helt annan sak. Då ligger det ju i mitt eget intresse att fixa och göra fint. Men tittar jag på en hyresrätt räknar jag med behöva sålla bland intrycken och använda min fantasi för att se igenom ev stök och överbelamring.
 
Men när det gäller boplats får man väl inte välja vem som får? Utan det går väl efter kötid så som hyresvärd får man väl inte säga något? Och man kan väl söka även om man inte har tillräcklig inkomst? Eller är det ett filter?

Kom på vad som kan va anledningen till att ingen får/vill ha läggan, man måste ha 3xhyran i inkomst så ca 45000, kan ju va så att folk vill ha men hyresvärden nekar för inkomsten är för låg? Och Hv säger att de tackat nej för att inte hänga ut folks ekonomi, det får man ju respektera. Spekulerar bara nu 😄

45000 är ju inte särkilt mycket för två personer dock.
 
Det har aldrig fallit mig in att anstränga mig genom att plocka undan saker jag är rädd om inför att en ny hyresgäst ska komma och titta på lägenheten. Mitt är i de lägena normalstädade. Om man ska sälja sin bostadsrätt är det ju såklart en helt annan sak. Då ligger det ju i mitt eget intresse att fixa och göra fint. Men tittar jag på en hyresrätt räknar jag med behöva sålla bland intrycken och använda min fantasi för att se igenom ev stök och överbelamring.
Jag hade inte heller tyckt om att ha någon att okänd pillade på mina saker.
Men som jag sa, det finns ju tillfällen där man normalt sett behöver visa sig lägenhet, om den ska säljas eller hyras ut.
 
Jag skickar bara en familj i taget, tycker inte att den nuvarande hyresgästen ska behöva ha ett helt gäng med okända familjer i sin bostad. Och man vill ju att den "bästa" spekulanten ska ta lägenheten och inte mista den för att tiden inte passar, därför är det ju bättre att parterna får boka en tid som passar dem båda.

Bästa spekulanten? De hyr ju inte ut till någon som inte uppfyller grundkraven på inkomst och sådant. Sen är det köpoäng som gäller, hyresvärden kan inte välja vem som ska få den. Kan man inte komma på visning och inte vill tacka ja till den osedd så är det så, då missar man lägenheten helt enkelt.
 
Oj, jag hade inte velat ha 20 okända personer samtidigt som går runt och tittar i mitt hem! Mycket bättre att ha hit dem en sökande i taget (med eventuell partner/sällskap). Dessutom känns det rätt onödigt att de som är nr 6-10 på listan kommer och tittar innan 1-5 tackat nej. Oftast (i min erfarenhet) tackar någon av de fem första ja.
Jag hade verkligen inte velat ha 5 + ev partner/annat sällskap drällande runt här samtidigt 😭
Stackars mina djur och så mycket det kommer skita ner och pilla på mina saker 😭😭😭

Pratade med sambon som upplyste mig om att det inte alls är upp till 8-10 som blir kallade utan det är ungefär 5 första i kön och om de tackar nej så hålls en andra visning med nästa gäng, jag som mindes knasigt!

Jag hade aldrig gått med på att ha en sökande i taget och behöva ha 5 olika visningar. Hellre få det överstökat där alla kommer samtidigt och jag kan välja att inte vara hemma än att behöva göra mig tillgänglig minst 5 olika dagar/tillfällen. Jag hatar att ha folk jag inte känner hemma precis som ni. Att de skitar ner vet jag inte, de går ju knappast in med skor och pillar på saker har jag inte varit med om heller, man får väl plocka undan om man är speciellt rädd om något. Risken finns ju där oavsett hur många/få man släpper in i hemmet?
 
Pratade med sambon som upplyste mig om att det inte alls är upp till 8-10 som blir kallade utan det är ungefär 5 första i kön och om de tackar nej så hålls en andra visning med nästa gäng, jag som mindes knasigt!

Jag hade aldrig gått med på att ha en sökande i taget och behöva ha 5 olika visningar. Hellre få det överstökat där alla kommer samtidigt och jag kan välja att inte vara hemma än att behöva göra mig tillgänglig minst 5 olika dagar/tillfällen. Jag hatar att ha folk jag inte känner hemma precis som ni. Att de skitar ner vet jag inte, de går ju knappast in med skor och pillar på saker har jag inte varit med om heller, man får väl plocka undan om man är speciellt rädd om något. Risken finns ju där oavsett hur många/få man släpper in i hemmet?

Här är det som sagt 5 som får erbjudande, tar de med sig sin partner blir det 10 på en gång. Det vill jag absolut inte ha hemma på en gång 🤮
Då tycker jag det är mycket bättre som det är hos vårt bolag.
Fem får erbjudande, sen får de tre första i kön, om de mot all förmodan tackar nej kommer de två resterande.
Visar mycket hellre tre gånger än har en flock hemma 😅
Hatar folk, har en otrevlig hund och tre katter.
 
Pratade med sambon som upplyste mig om att det inte alls är upp till 8-10 som blir kallade utan det är ungefär 5 första i kön och om de tackar nej så hålls en andra visning med nästa gäng, jag som mindes knasigt!

Jag hade aldrig gått med på att ha en sökande i taget och behöva ha 5 olika visningar. Hellre få det överstökat där alla kommer samtidigt och jag kan välja att inte vara hemma än att behöva göra mig tillgänglig minst 5 olika dagar/tillfällen. Jag hatar att ha folk jag inte känner hemma precis som ni. Att de skitar ner vet jag inte, de går ju knappast in med skor och pillar på saker har jag inte varit med om heller, man får väl plocka undan om man är speciellt rädd om något. Risken finns ju där oavsett hur många/få man släpper in i hemmet?

Hos oss har det alltid varit en visning i taget. Först den som är nr 1 i kön. Om den tackar ja så blir det ingen mer visning. Om den tackar nej får nr 2 komma och titta. Vi har som mest haft två visningar sen har nån tackat ja.
 
Så är det säkert, då var min teori fel. Har aldrig använt Boplats själv så har noll koll.
Jag loggade in bara för att se hur systemet ser hur. Bland sökresultaten så har de lägenheter man inte kan söka ett orange x på sig. Klickar man på en som har krav på högre inkomst än man angett står det markerat i orange att man inte fyller villkoren och det inte går att söka lägenheten.

På Boplats står det också på de lägenheter jag klickat runt på
Information om visningar
Just nu väljer många hyresvärdar att inte erbjuda visningar med besök i lägenheten, för att minska risken för smittspridning. Du kan istället bli erbjuden en virtuell visning. Då tar du beslut med hjälp av information och planskiss i annonsen, och eventuella bilder på lägenheten. Läs mer om virtuella visningar här. En del hyresvärdar erbjuder fortfarande vanlig visning. Läs i annonsen hur visning sker för varje lägenhet.


Så då förstår man ännu mindre varför din hyresvärd håller på som den gör, när en del av de andra som är anslutna till Boplats inte ens erbjuder visningar på plats utan man får tacka ja/nej baserat på information och planskiss.
 
Jag hyrde en stuga av ett par ett tag, vi gjorde likadant både när jag flyttade in och ut. Hyresvärden tog hand om all kontakt med spekulanterna och visade boendet medan jag var på jobbet. Kommer inte riktigt ihåg hur många gånger det blev, 2-3 kanske.
Så det påverkade inte mig alls i vardagen, utan allt var ju som vanligt när jag kom hem, mycket skönt!
Katten gömde sig varje gång dock, så det var inte kul för henne 😅
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 742
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 540
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp