Vit Schäfer

Tigertofflan

Trådstartare
Har googlat runt lite men hittar inte så där fasligt mycket info om den vita schäfern.
Jag har förstått att det inte bara är färgen som skiljer sig från den "vanliga" schäfern, men vad är det egentligen som skiljer, rent tempramentsmässigt? Används de båda raserna till samma saker?

Någon som kan rasen som vill berätta lite?
 
Sv: Vit Schäfer

Det är inte samma ras.
Vit schäfer är en schäfer som är vit. Går ej att registrera.

Vit herdehund är en vit herdehund och går att registrera.

Vit herdehund behöver inte besitta mod och kamplust samt att exteriört är det ryggen och korset som ska vara rakare.
 
Sv: Vit Schäfer

där har du helt fel
vit schäfer o herdehund är exakt det samma..
vi kan mönstar in vita schäfrar för att dom även ska bli reggade som vitherdehund

http://www.vitaschaferhundklubben.com/

här har du lite info om vit schäfer

hälsningar en uppfödare som har 2 regnummer på sin vovve :laugh:
 
Sv: Vit Schäfer

Nej, det är inte exakt samma, det är som Isis skrev. Däremot har vit herdehund fortfarande öppen stambok (till slutet av detta år tror jag) så hundar som passar in på rasstandarden går att mönstra in, vilket många vita schäfrar gör.
 
Sv: Vit Schäfer

Är Vit herdehund en godkänd ras så att man kan tävla bruks osv med dem?
Hur pass stabil är aveln idag, både psykiskt och fysiskt?

Har en kompis som är intresserad av dem, hon vill ha en "schäfer light", och vad jag har hört brukar de stämma rätt bra in på det? :)
 
Sv: Vit Schäfer

Nej det är inte exakt samma!
Bara för att man har en vit schäfer så behöver den inte bli godkänd som vit herdehund. Den ska uppfylla kraven också.
 
Sv: Vit Schäfer

Det är en godkänd ras men ingen bruksras.

Jag brukar beskriva min som en schäfer fast vit och mesig:angel:, så schäfer light kan nog vara ett bra uttryck. Men det är så svårt att säga eftersom det finns sån stor variation bland schäfrarna. Min vita herde är mycket tuffare än svägerskans schäfer men långt ifrån lika tuff som en annan schäfer jag känner.

Jag ska inte uttala mig om aveln eftersom jag inte är insatt.
 
Sv: Vit Schäfer

Vit Herdehundklubb har ansökt om medlemskap i SBK.
 
Sv: Vit Schäfer

Jag är också nyfiken på vit herdehund/vit schäfer och har försökt läsa på via länktipsen. En sak som inte står någonstans är hårlaget. Har förstått att det finns långhår och korthår. Hur är dessa respektive pälsar ur fällnings- och allergisynpunkt? Finns det skillnader i temperament mellan de två hårlagen?

Undrar också lite mer om temperamentet. Jag har funderat på schäfer som nästa hund eftersom jag vill ha förigheten, arbetsviljan och intelligensen. Men jag har egentligen inte behov av kamplust och hårdhet. Då ter sig ju plötsligt vit herdehund som ett ganska intressant alternativ om den är som en "schäfer light". Kan någon beskriva mer hur den skiljer sig från schäfer, belgisk vallare eller collie i temperament?
 
Sv: Vit Schäfer

Min mamma har en vit herdehund (är väl 8-9år nu). Vi hade en RIKTIG arbetsschäfer före honom och det är natt och dag. Allt är så mycket... mildare på något sätt. ok, nu är mammas hanne en riktigt förarmjuk och vek sak, men så vitt jag förstått det så är det rätt vanligt i rasen. en mycket försynt herre som roar sig själv (sten- och knapptokig, kunde sysselsätta sig själv i timmar med att kasta en knapp i luften som unghund), mycket följsam och läser kroppsspråk på direkten, dessutom väldigt signalren. Skulle säkert vara en toppenhund att träna lydnad med, koncentrationsförmågan är det inget fel på, och will-to-please finns det massor av. Jag själv var sugen på en att ha som "förstagångs-brukshund", då de verkligen ÄR en brukshund, fast mildare :) (nu slutade jag ju med två grupp 9-hundar istället, men jag har herdehunden som framtida alternativ när jag har tid)
 
Sv: Vit Schäfer

där har du helt fel
vit schäfer o herdehund är exakt det samma..
vi kan mönstar in vita schäfrar för att dom även ska bli reggade som vitherdehund

http://www.vitaschaferhundklubben.com/

här har du lite info om vit schäfer

hälsningar en uppfödare som har 2 regnummer på sin vovve :laugh:
Det är inte samma!
VH är gk av SKK o hundar kan visst ff mönstras in där.
VS har väl minst två olika klubbar de kan reggas i, varav en är medlem i SHK.
 
Sv: Vit Schäfer

Nu är ju min VH bara 6mån och börjar få vuxen päls (långhår), all päls har än så länge hamnat i borsten, men så är det även med schäfern som också är långhår. Besökare är helt förundrade att det inte ligger hundhår i drivor här hemma. Tror inte det är skillnader i temperament pga hårlag, det föds både och i samma kull. Liknelser mellan schäfer och VH, är att de är otroligt föriga, allt är kul, lätt lärd, prat glada,( men mina skäller inte när vi få besök). Tycker schäfern är mer burdus. VH är påhittig, löser problem otroligt snabbt (på gott och ont), här är båda raserna mycket enmanshund, tråkigt för de andra i familjen. VH räknas som en friskare ras som jag förstått. Har haft 4 schäfrar förut och detta är min första VH och inte den sista, en helt otrolig hund. Men han kräver MYCKET, mer än vad schäfrarna gjort, de har blivit pipiga och oroliga om de inte fått sitt. VH hittar på det mest otroliga och sysselsätter sej själv om han inte är nöjd. Mycket hjärna. Lycka till.
 
Sv: Vit Schäfer

Nu får du förklara dig!
Har aldrig stött på någon tidigare som påstått att VH skuelle vara friskare än Schäfern.
Sen får du oxå förklara hur temperamentet kan skilja sig i kullar, oavsett hårlag o färg, med tanke på att det föds vita valpar efter felfria Schäfrar.
 
Sv: Vit Schäfer

Nu får du förklara dig!
Har aldrig stött på någon tidigare som påstått att VH skuelle vara friskare än Schäfern.
Sen får du oxå förklara hur temperamentet kan skilja sig i kullar, oavsett hårlag o färg, med tanke på att det föds vita valpar efter felfria Schäfrar.

Jag har inte påstått att temperamentet skiljer sej pga hårlag. Angående att VH är friskare har jag ingen vetenskaplig studie mer än att jag pratat med uppfödare och ägare som upplevt det så. Ska inte va lika illa med tex klåda, men det får tiden utvisa. En underbar ras är det :love:
 
Sv: Vit Schäfer

Men han kräver MYCKET, mer än vad schäfrarna gjort, de har blivit pipiga och oroliga om de inte fått sitt. VH hittar på det mest otroliga och sysselsätter sej själv om han inte är nöjd. Mycket hjärna. Lycka till.

Hur menar du att han kräver mycket mer än schäfrarna? Att han hittar på en massa grejer själv om du inte aktiverar tillräckligt? Eller menar du tvärtom att schäfrarna kräver mer eftersom de blir olyckliga?
 
Sv: Vit Schäfer

Det skiljer inget mellan långhår och korthår, och min fäller mycket. :eek: verkar som att det är något som de flesta schäfrar gör.
Min hund gillar att kampa men det är också något vi övat på. Han är vek och ska jag beskriva honom med ett ord så är det godhjärtad. Snällare hund får man leta efter och det säger jag inte bara för att jag är matte. Jag tycker att vit herdehund har ett milt temperament överlag och passar helt perfekt för en som vill köra bruks men inte är träningsnarkoman.
Dessutom kan jag säga att min är pipig, pratig och låter mycket! Min hunds arbetsvilja är väl sådär. Han gör gärna saker hela tiden men det är inte direkt någon arbetsmoral..
Som jag sagt förut så tycker jag det är väldigt mycket schäfer fast vit och mildare.
Att vit herdehund skulle vara en enmanshund stämmer absolut inte in på min. Han älskar alla. Han är hos den som är roligast för stunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 231
Senast: Kakis
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 267
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 183
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp