J

Juvelflickan

Jag lade ju ut en tråd för ett ganska bra tag sedan om bl.a. lök. Jag undrar bara om och i sådana fall varför/varför inte det är farligt att ge rå vitlök??
Hängde ni med? haha! :D

Jag menar, tex. gullök är ju farligt för hundar. Men vitlök rekommenderas de ju att få i med att det hjälper mot fästingar.

Jag är mycket tacksam för svar!

/Niggi

----------

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.
 
Magen kanske inte mår så bra av det av rå vitlök alltså :crazy:, Jag ger i pulverform och det har funkat jätte bra.
 
Håller alla andra också med om det? Eller i vilken form ger ni era hundar vitlök?

Tacksam för svar!

/Niggi

-----------

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.
 
Lög i alla dess former är giftigt för hundar pga ämnet thiosulfat som finns i alla lökar. Jag skulle väldigt gärna vilja veta vartifrån detta med vitlök och fästingar kommer ifrån. Mig veterligen finns det inga bevis för att vitlök alls skulle ha någon effekt på vitlök, däremot mot vampyrer ;)
 
Jodå visst finns det bevis på att vitlök hjälper mot insekter av olika slag.

Kommer inte ihåg vad det heter men det är något som utsöndras som gör att blodet lyktar mindre tilltalande för dessa små odjur till insekter.

Har ni aldrig känt hur en häst luktar som regelbundet får vitlök...speciellt om hästen blir svettig!?!

De säger att det är giftigt för hästar och hundar men jag kan slå vad om att detta ämne även utsöndras när vi människor äter det också.Ungefär som med saffran...det är ett gift men i mindre mängder har det ingen betydelse...ja det är i varje fall som jag tror.Tror det hela är mycket uppförstorat!
 
Jag ger vitlöksolja till hundarna, och har nästan blivit av med allt vad fästingar heter! :banana:
 
Jodå visst finns det bevis på att vitlök hjälper mot insekter av olika slag.

Kommer inte ihåg vad det heter men det är något som utsöndras som gör att blodet lyktar mindre tilltalande för dessa små odjur till insekter.

Har ni aldrig känt hur en häst luktar som regelbundet får vitlök...speciellt om hästen blir svettig!?!

De säger att det är giftigt för hästar och hundar men jag kan slå vad om att detta ämne även utsöndras när vi människor äter det också.Ungefär som med saffran...det är ett gift men i mindre mängder har det ingen betydelse...ja det är i varje fall som jag tror.Tror det hela är mycket uppförstorat!

Det spelar väl ingen roll om människor också utsöndrar detta ämne. Thiosulfat ÄR giftigt för både hundar och katter, hur det är med hästar vet jag inte. Hundar kan få leverskador av thiosukfat och skador på levern är sådant som inte uppstår över en natt utan det tar tid att upptäcka sådana skador. Så att hunden mår bra nu betyder inte att vitlöken man ger dem inte skadar hunden.

Men å andra sidan ger folk sina hundar choklad trots att det är giftigt för dem...

Läs gärna mer om vitlök och hundar på http://www.standardt.se/rum.htm. Klicka in på "näringslära" och sedan vidare på "faran med vitlök".
 
länken funkar inte!Jag vill gärna läsa mer forskning om det hela....och se hur det hela har gått tillväga forskningsvis.

Till en annan liknande sak...något som foderförsäljarna börjat med nu är att tillföra olika sorters så kallade välgörande örter i hundfoder.

Jag ställer mej frågande till detta då jag alltid hört att örter alltid enbart skall utnyttjas för sina främjande egenskaper under en begränsad tid...vad blir då det för sviter av detta nu om folk regelbundet kommer att ge foder med sådant i?

Enligt vad jag har hört så kan någon slags förgiftningsprocess ske i kroppen när kroppen blivit så kallat mättad på detta ämne.Vad är sant?Någon som vet?

En annan fråga...när man diskuterar kalcium/fosfor kvot på hundfoder.Så som jag har förstått det hela(om jag fattat rätt)...så skall kvoten hålla sej så nära 1,0 som möjligt. Att ligga under kvoten måste ju leda till någon slags brist men vad händer vid överslag av kvoten...någon sa att hundens leder "korkar" igen vid uppväxten då lederna ska stabiliseras?Vart går gränsen för när kvoten skall anses normal och när anses det som ett alldeles för stort överslag?

Fram med era kunskaper...nyfiken!
 
länken funkar inte!Jag vill gärna läsa mer forskning om det hela....och se hur det hela har gått tillväga forskningsvis.

Till en annan liknande sak...något som foderförsäljarna börjat med nu är att tillföra olika sorters så kallade välgörande örter i hundfoder.

Jag ställer mej frågande till detta då jag alltid hört att örter alltid enbart skall utnyttjas för sina främjande egenskaper under en begränsad tid...vad blir då det för sviter av detta nu om folk regelbundet kommer att ge foder med sådant i?

Enligt vad jag har hört så kan någon slags förgiftningsprocess ske i kroppen när kroppen blivit så kallat mättad på detta ämne.Vad är sant?Någon som vet?

En annan fråga...när man diskuterar kalcium/fosfor kvot på hundfoder.Så som jag har förstått det hela(om jag fattat rätt)...så skall kvoten hålla sej så nära 1,0 som möjligt. Att ligga under kvoten måste ju leda till någon slags brist men vad händer vid överslag av kvoten...någon sa att hundens leder "korkar" igen vid uppväxten då lederna ska stabiliseras?Vart går gränsen för när kvoten skall anses normal och när anses det som ett alldeles för stort överslag?

Fram med era kunskaper...nyfiken!

Vd gäller kalcium/fosfor-balansen hos hundar vet jag inte riktigt. Jag är mer hemma på katters näringslära. Men hos katter förhåller det sig så att om en katt får för mycket kalcium så leder det till zink-, järn- och kopparbrist och detta leder till urkalkning av skelettet. Underskott av kalcium leder till svgat kalkat skelett. För mycket fosfor leder till kalciumbrist och för lite fosfor ger svagt kalkat skelett. Så därför är kalcium/fosfor-balansen hos katter jätteviktigt. Skulle tro att kalcium och fosfor har ungefär samma effekt hos hundar. Här kommer en länk som kanske kan belysa ämnet mer, eller inte, jag har inte läst allt http://biphome.spray.se/sjaunjas/diverse/hundens_utfodring.htm
 
Prova såhär istället http://www.standardt.se
Om det nu stämmer ska man ju definitivt inte ge hunden vitlök. Får väl prova med b-vitamin istället som de rekommendarer... I och för sig så hjälper b-vitamin mot mygg på mig så varför inte mot fästingar på hunden?!?
Och det lär ju inte skada i alla fall :)
 
Hmm det finns ingen som helst hänvisning till något större forskningscenter eller lab på den sidan med fakta om vitlök.

Dessutom hävdar de ju här att hästar och människor kan tillgodogöra sej vitlöken men inte hundar...hur går det ihop med de nya rönen som de tjafsar om att hästar INTE ska ha vitlök?

Jag hoppades på en mer konkret faktasida med hänvisning till seriös källa.
 
Hej - jag kommer ihåg diskussionen! På en annan tråd om lök skrev jag ned följande som jag hittade på en veterinärsida:

(kopierat från "löktråden":
""ALLA sorters lök är giftigt för hundar, alltså både de vi använder i maten och de vi planterar vi våra trädgårdar. Det ämne som orsakar detta heter tiosulfat.


Det spelar ingen roll om eller hur löken är tillagad, den är giftig i alla fall.


Lök ger hemolytisk anemi och det betyder att de röda blodkropparna i blodet förstörs. De får alltså blodbrist. Därför är det svårt att se på en hund om de blivit lökförgiftade innan det är riktigt allvarligt. De får sämre "kondis", men inte beroende på minskad muskelmassa utan pga. av att blodet inte längre kan frakta tillräckligt med syre. Om de fått i sig en stor mängd på en gång så färgas urinen röd av det hemoglobin som inte längre finns inneslutet i blodkropparna.


600 gram lök kan ge förgiftningssymptom hos en 10 kilos hund. Men lite lök varje dag, tex. vitlök mot fästingar kan ge en skada på blodet som inte syns. En tesked vitlökspulver om dagen är alltså inte att rekommendera. Vitlök är dock mindre giftigt och der krävs större mängder av det än andra lökar för förgiftning."
 
Läs en gång till:
"Thiosulfatet är ett näringssalt som hjälper bland annat människor och hästar att ta upp B-vitamin. Hundar däremot saknar det nödvändiga enzym som människor och hästar har för att kunna bryta ner detta ämne, och blir istället förgiftade."
Det står inget om att det är bra för hästar att äta vitlök. Det står att Thiosulfat, det ämne som finns i lök som inte hundar och katter tål, är ett ämne som hjälper hästar och människor att ta tillvara på B-vitamin.
Bara för att det är nyttigt och att det finns i vitlök, så betyder det ju inte att vitlök blir automagiskt nyttigt. Det finns väl något annat i vitlök som hästar inte tål då. Jag skulle inte börja äta tulpanlökar bara för att det finns thiosulfat i dem tex.
 
Så egentligen skall man helt och hållet skippa det med vitlök överhuvudtaget?! :confused: Alltså ingen försk vitlök, vitlökspulver, vitlöksolja osv.
Istället skall man köpa halsband eller liknande eller?

/Niggi

--------------

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.
 
Titta på www.aspca.org och gå in på "sök" och sök på "anemi" och gå därefter in på artikeln "Zink Toxicosis from penny ingenstion in dogs". Som det låter handlar alltså artikeln om zinkförgiftning hos hund (ger anemi). Artikelförfattarna refererar dock till andra orsaker till anemi och nämner bla "lök". Du finner dessutom endel i referenslistan endel artiklar som behandlar anemi hos hund och orsaker därtill. Jag kunde tyvärr inte lägga ut någon länk - pinsamt nog vet jag inte hur man lägger ut en pdf-fil (eller någon annan fil) som länk.

Jag fann dessutom endel artiklar om "canine" och "hemolytic anemia" på "Hire Wire". Om du har tillgång till vetenskapliga databaser kan du ju söka där efter mer information.

Det har ju gjorts en hel del forskning om lök-anemi-hund/katt. Man har kommit fram till att katter t.ex. är mer känsliga än hundar. Djurförsök har dock visat att det krävs ganska högt intag (30 mg/dag) av thiosulfat för förgiftning. Konklusionerna är dock oklara eftersom det råder oenighet i hur långsiktigt intag av små mängder thiosulfat påverkar hund/katt. Vissa forskare menar att ett mycket lågt intag under lång tid inte skadar, medan andra hävdar motsatsen, dvs. att blodets förmåga att transportera syre sakta men säkert "förstörs" för att sedan orsaka hemolytisk anemi.
 
Det fanns en liknade hänvisning från en diskussionssida här på Buke angående hästar och vitlök...jag har för mej att där angavs samma förklaring som till på hundarna.

Bara undrar hur nu helt plötsligt det kan vara okej med människor och hästar med vitlök?Om det nu snackas om att vitlöken skulle vara farlig för hästar...likaväl som för hundar, ifrågasätter jag varför den som skrivit ner dessa fakta inte talat om att vitlöken även kan vara farlig för hästar isåfall?

Även om det skulle vara skillnad på HUR det visar sej att vitlöken är farlig om det nu är på olika sätt så borde väl den som forskat inom detta vara ganska insatt i detta tycker man?

Hmm jag måste leta reda på lite mer forskningsmaterial om detta...ska se vad SLU har för något att bidra med...
 
Vissa forskare menar att ett mycket lågt intag under lång tid inte skadar, medan andra hävdar motsatsen, dvs. att blodets förmåga att transportera syre sakta men säkert "förstörs" för att sedan orsaka hemolytisk anemi

Kanske det är just detta som gör att det råder tvistande meningar om det hela tills gåtan är helt löst? Som jag fattar det hela har de alltså inte tillräckligt med forskningsmaterial än, för att kunna bekräfta då att lägre doser under långa perioder skulle vara skadliga?

Att högre doser skulle kunna vara skadligt kan jag mycket väl tänka mej eftersom överdosering verkar ge diarré hos djur.Kan även tänka mej att vitlök i pulverform är mer skonsamt...åtminstone tycker jag mej märka det på hästarna att deras magar mår bättre av pulver än färsk vitlök.Men sedan om effekten mot fästingar etc är bättre med färsk vitlök skulle dock inte förvåna mej heller.

Oj det blev visst en del funderingar.. :o
 
De trådar som jag kan hitta om hästar och vitlök säger ingenting om att hästar inte tål vitlök.
Men om det nu är så att den här skadlig för både hästar och hundar, så behöver ju det inte betyda att det beror på samma sak. Eller så kan det handla om en doseringsfråga - hästar och människor kan visst äta lök, men inte för mycket - eller nåt.
 
Men om det nu är så att den här skadlig för både hästar och hundar, så behöver ju det inte betyda att det beror på samma sak. Eller så kan det handla om en doseringsfråga - hästar och människor kan visst äta lök, men inte för mycket - eller nåt.

Precis! Många tycks tro att om ett visst ämne anses som giftigt för X, så är det också giftigt för Y, Z och n och att hur mycket man tål av giftet beror hur stor kroppsvolym/vikt man har (vilken kan, men behöver inte, vara fallet). Snarare beror det på andra fysiologiska orsaker, som att olika djurarter har olika förmåga att bryta ned ämnet ifråga.
 
(Citat) Som jag fattar det hela har de alltså inte tillräckligt med forskningsmaterial än, för att kunna bekräfta då att lägre doser under långa perioder skulle vara skadliga?(Citat)

Jo, det finns mycket forskningsresultat som visar att thiosulfat är mycket farligt för hund (men särskilt katt). Ett högre intag under kort tid (i ett försök gavs 30 mg thiosulfat/kg kroppsvikt under 3 dagar - samtliga hundar drabbades av akut anemi).

Vad gäller lågt intag under lång tid är det som sagt omtvistat om thiobromin kan orsaka akut anemi - däremot torde det inte vara omtvistat att det leder till anemiska tendenser. Jag tror jag uttrycke mig lite klumpigt i mitt förra svar till dig.


(Citat) Att högre doser skulle kunna vara skadligt kan jag mycket väl tänka mej eftersom överdosering verkar ge diarré hos djur.(Citat)

Nu var det ju thiosulfatet i vitlöken (lök) som jag uppfattade diskuterades i tråden och thiosulfat orsakar ju akut anemi och inte diarré. Diarrén orsakas förmodligen av något annat i vitlöken än thiosulfatet.


(Citat) Kan även tänka mej att vitlök i pulverform är mer skonsamt...(citat)

Under förutsättning att pulvret är utblandat med annat än vitlök (och således thiosulfatet mindre koncentrerat) är det rimligt att dra den slutsatsen. Om det endast är torkad, pulvriserad, vitlök är ju mängden thiosulfat konstant.

Men leta gärna i forskningsdatabaser och veterinärmedicinska tidskrifter efter mer information. Det brukar finnas tillgängliga på universitetsbiblioteken runt om i landet (åtminstone i elektronisk form).

Mina egna slutsatser utifrån det lilla jag vet är att allt som innehåller thiosulfat är giftigt för hundar. Ett lågt intag kan ge symptom på sikt.

Vad gör man då med denna information?

Ja, jag som har en hund som knappast alls drabbas av fästingar - max 1-2 om året - (peppar, peppar...) skulle då aldrig ge en nypa vitlök varje dag i syfte att hålla borta fästingar då risken att drabbas av anemi förmodligen är större än att drabbas av fästingrelaterade sjukdomar.

Om jag däremot hade en hund med mångder av fästingar varje dag skulle jag kanske värdera riskerna annorlunda...

Sedan ett tips: För att minimera risken att ge hunden thiosulfat - lägg några vitlöksklyftor i en flaska med matolja (måste dra minst 2-3 veckor och sila sedan bort vitlöksklyftorna) och ge sedan hundarna oljan! Hunden får i sig det vitlökiga, men (förhoppningsvis) inte thiosulfatet.

Sedan ett tips att ta med en liten nypa salt och en stor matsked humor: Man ju alltid gnida in hundens päls med pressad vitlök - det håller nog det mesta borta :rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 116
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 193
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 721
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp