VM dressyr/hoppning/fälttävlan/WE 2026

Bukefalos 30 år!

Besvikelse är verkligen ordet. Hårda händer, gapande munnar, hopdragen form och många misstag.
Jag var peppad på att se Zonic pga tidigare magi men den uteblev ju.

Alltså, det är ju mycket med dressyr på den här nivån som är imponerande. Men jag kan heller inte bortse från gapande munnar och hårda hjälper och det förstör upplevelsen. Och blir mindre imponerande såklart.

Jag var peppad på att se Zonic pga tidigare magi men den uteblev ju.

Alltså, det är ju mycket med dressyr på den här nivån som är imponerande. Men jag kan heller inte bortse från gapande munnar och hårda hjälper och det förstör upplevelsen. Och blir mindre imponerande såklart.
Exakt. Den mest använda beskrivningen av dressyr är väl ändå att det ska vara sån harmoni mellan häst och ryttare att man inte ens ska kunna se ryttarens hjälper. De syns 🤪

Fälttävlansdressyren för svenskarna:

Frida: 32,2 straff
Amanda: 34,9 straff
Louise: 35,3 straff
Sofia: 39 straff

Christoffer: 32,6 straff

Laget ligger 12:a av 16 (tror jag?). Men vad jag läst så kommer det här definitivt inte bli en dressyrtävling, terrängen verkar krävande med mycket som händer hela tiden.

Nu peppar vi för morgondagens terräng!

Så värt av Fry att vinna! De utmärker sig verkligen när det kommer till att utveckla sin häst. De sista medellinjen var otrolig! Trodde aldrig Glamourdale skulle piaffa på det viset.

Ser fram mot küren imorgon!

Ps: PK är en sån tröttmössa "tappade 2-3% på snubblet". Sätt. Dig. Ner.

Så värt av Fry att vinna! De utmärker sig verkligen när det kommer till att utveckla sin häst. De sista medellinjen var otrolig! Trodde aldrig Glamourdale skulle piaffa på det viset.

Ser fram mot küren imorgon!
Håller med. Idag var de värda att vinna.
Jag hade nog också Hemmer före CLD.

Skandal igen, hur ser en domare som sätter CLD som etta? Både Hemmer o Fry gjorde de bästa ritterna i harmoni o kvalité o bara nga småmissar.

Nej jag är inte helt förtjust i hans bedömningar. Han hade också Isabell som tvåa, mer än en procentenhet före Hemmer. Visst att det kan vara små marginaler ibland med procenten och hur placeringarna landar, men hon ska alltså inte alls vara före Fry eller Hemmer idag. Som domare C borde han inte ha så döda vinklar att det försvinner tydliga missar.

Jätterolig klass att se! Håller med Mats om att det blir roligare när det händer lite och blir lite ovisst, jag hoppades ju på att Glamourdale skulle fortsätta se bra och Hemmer överraska men att det verkligen skulle hända var iaf hyfsat otippat. De flesta förhandstipsen var ju Dufour, Verboomen och Werth.

Tycker lite synd om Justin, pressen från fantastiska fjolåret ser ut att sitta på hans axlar men även om det inte är lika bra som ifjol tycker jag det är ett trevligt ekipage att se och om han bara får ned axlarna en bit och börjar vara lite mer avspänd själv på tävlingsbanan tror jag de kan bli riktigt bra igen.

Isabel Werth har, igen, en häst som knappt galopperar alls bak…
…kan inte fatta att ett avstånd på typ två decimeter mellan bakbenen i vändningar upp på medellinjen godkänns men det beror väl lite på vem som sitter på hästen. Bra att hon blev utan medalj, det var inte nog bra.

Jätteglad att se Glamourdale, han ser fin ut och ettorna är verkligen helt magiska. Hon har gjort ett fint jobb med honom senaste två åren tycker jag, visst är munnen tråkig och hans passage och piaff är inte som de bästas men håller med Fiorano om att den sista piaffen idag nog var den bästa jag sett honom göra.

Hemmer var jätteroligt att se! Himla fin häst och bra ridning. Blir spännande se hur de utvecklas.

Roligt att se mycket mindre svett, trots värmen, och framförallt mindre eller inget sockerskum i munnen på dem. Det är inte perfekt men jag tycker nog det går åt rätt håll.

Kittels anledning känns som en bortförklaring, han är nog mest grinig över att det inte gått som han vill.

Varför startar inte Hemmer?

Från Ridsport:

"Då Denoix endast gått en kür det senaste året på grund av en lättare skada, meddelade Hemmer på presskonferensen att hon väljer att avstår att rida den avslutande Grand Prix-küren"

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka