VM i Qatar

Har inte sett någon diskussion om VM som pågår just nu. Jag äcklas av hur Qatar köpte VM och hur korrupt FIFA är. Gianni Infantino var fruktansvärt pinsam i sitt osammanhängande lovordande av Qatar. Från alla vinklar är det en katastrof, mänsklig och miljömässig.

Med det sagt, nu har den sparkat igång och det är trots allt VM. Fullt av överraskningar (Wales spelar oavgjort USA), till dagens chock
Saudiarabien spöade Argentina som inte förlorat en internationelol match på, jag tror det är 36. Önskar bara att det var vilket annat blåbär än SA

Eftersom Sverige inte är med, vilka hejar ni på? Själv bultar nog mitt hjärta lite med Kanada. FIFA har blivit lite galna kan jag tycka, inte bara med VAR, utan även att plötsligt ska det spelas varenda sekund på tilläggstid när inte bollen varit i spel. Alltså de lägger till 10-15 minuter varje match känns det som.

Hänger inte med så mycket i fotbollen längre, är Öst-Rom med? Annars tror jag Spanska Nederländerna eller Kryddöarna kan gå långt.
 
Okej, att det sker diskussion är för mig inte att problemet är löst, utan att det kämpas mot och uppmärksammas. Tysklands lagbild inför matchen idag tog de med händerna för munnarna t.ex.
Nej löst? Men jag tänker att om de verkligen brydde sig skulle de ju inte åka dit? Eller journalisterna inte filma, eller publiken inte titta/resa dit. Det skulle ha ganska omedelbar effekt gissar jag.

När det gäller kläder vet man ju inte nödvändigtvis exakt vilket plagg som är gjort av någon med eländiga förhållanden. Men i det här fallet vet man att man står i en stadium som är byggd av slavar, som dött och aktivt levererar pengar till ett förbund som stöttar slaveri? Samma sak med OS naturligtvis, men i fallet byggena i Ryssland var det ju lite mer vagt ändå.

Det är ju konstaterat att innan fotbollen är det lite upprörda känslor, när fotbollsmatcherna startat är allt förlåtet och Qatar går plus i marknadsföringen ändå. Dvs de kommer absolut vinna på dealen.

Men absolut, lätt för mig att vara förvånad som inte bryr mig om sporten. Jmf distansritt, där har det reagerats och aktiva beslut tagits. Borde ridsporten bara åkt dit med sina hästar och kört på en armbindel och hålla handen för munnen innan de tävlade?
 
Senast ändrad:
Okej, att det sker diskussion är för mig inte att problemet är löst, utan att det kämpas mot och uppmärksammas. Tysklands lagbild inför matchen idag tog de med händerna för munnarna t.ex.
Så för att fortsätta så kan man ju i skolan tex bara sluta förfasa sig över Kinesiska muren och istället säga ngt i stil med, -precis som moderna fotbollsarenor och OS arenor är Kinesiska muren byggd av nära slavarbetskraft med höga dödstal. Men vi begraver numera inte några av kropparna i arenan.

För att fortsätta på nästa inlägg. Nästa gång är det ju SaudiArabien som får matcherna sannolikt...
(De mördar ju även rika människor mer öppet så då blir det väl ännu svårare att inte rösta på dem.)
 
Men absolut, lätt för mig att vara förvånad som inte bryr mig om sporten. Jmf distansritt, där har det reagerats och aktiva beslut tagits. Borde ridsporten bara åkt dit med sina hästar och kört på en armbindel och hålla handen för munnen innan de tävlade?
Ridsporten tävlar ju i Doha Qatar. Både hoppning och dressyr. Stora prestigefyllda tävlingar med massvis med prispengar. Har funnits ganska många år nu. Senast i mars 2022. Vet inte på vad för arena men de åker gärna dit med sina hästar utan armbindel eller hålla för munnen. Där uppstår inte ens en diskussion om mänskliga rättigheter överhuvudtaget
 
Ridsporten tävlar ju i Doha Qatar. Både hoppning och dressyr. Stora prestigefyllda tävlingar med massvis med prispengar. Har funnits ganska många år nu. Senast i mars 2022. Vet inte på vad för arena men de åker gärna dit med sina hästar utan armbindel eller hålla för munnen. Där uppstår inte ens en diskussion om mänskliga rättigheter överhuvudtaget
Nej men distansritten tävlar väl inte längre i länder där hästar skadades regelbundet. Dock visste jag faktiskt inte att de hade hoppning och dressyrtävlingar där, det är konstigt att ta bort distansritten men ha kvar andra ridtävlingar i länder som inte säkrat hästars välfärd i distansritt. Det borde de såklart inte ha, i alla fall inte i arenor där man vet att de är byggda under den typen av förhållanden.

(sedan såklart antar jag att man inte kan ta bort hela länder från sportevenemang på gamla arenor man inte vet hur de är byggda eller nya arenor som är byggda under rimliga arbetsförhållanden, även om de inte är demokratier och förtrycker sin befolkning. Teorin är väl att sport och handel främjar demokrati och utveckling i övrigt.)
 
Ridsporten tävlar ju i Doha Qatar. Både hoppning och dressyr. Stora prestigefyllda tävlingar med massvis med prispengar. Har funnits ganska många år nu. Senast i mars 2022. Vet inte på vad för arena men de åker gärna dit med sina hästar utan armbindel eller hålla för munnen. Där uppstår inte ens en diskussion om mänskliga rättigheter överhuvudtaget

Fast jo. Diskussionen gick i våras och det var minst 2 svenska ryttare som sa att de egentligen velat avstå att tävla där men att det inte gick, delvis pga pengarna och delvis pga sponsorer/hästägare.
 
Nej men distansritten tävlar väl inte längre i länder där hästar skadades regelbundet. Dock visste jag faktiskt inte att de hade hoppning och dressyrtävlingar där, det är konstigt att ta bort distansritten men ha kvar andra ridtävlingar i länder som inte säkrat hästars välfärd i distansritt. Det borde de såklart inte ha, i alla fall inte i arenor där man vet att de är byggda under den typen av förhållanden.

(sedan såklart antar jag att man inte kan ta bort hela länder från sportevenemang på gamla arenor man inte vet hur de är byggda eller nya arenor som är byggda under rimliga arbetsförhållanden, även om de inte är demokratier och förtrycker sin befolkning. Teorin är väl att sport och handel främjar demokrati och utveckling i övrigt.)

Fast nu har ju Förenade Arabemiraten fått VM i distans....
 
Fast nu har ju Förenade Arabemiraten fått VM i distans....
Hjälp! jaja,

det är väl som det är. :) ingen vits att bry sig egentligen. Ingen annan gör det ju. Och jag antar att varför ska distans behöva ta ansvar när ingen annan gör det. Självklart ska vi ha fotboll och OS var vi vill.
 
Nej men distansritten tävlar väl inte längre i länder där hästar skadades regelbundet. Dock visste jag faktiskt inte att de hade hoppning och dressyrtävlingar där, det är konstigt att ta bort distansritten men ha kvar andra ridtävlingar i länder som inte säkrat hästars välfärd i distansritt. Det borde de såklart inte ha, i alla fall inte i arenor där man vet att de är byggda under den typen av förhållanden.

(sedan såklart antar jag att man inte kan ta bort hela länder från sportevenemang på gamla arenor man inte vet hur de är byggda eller nya arenor som är byggda under rimliga arbetsförhållanden, även om de inte är demokratier och förtrycker sin befolkning. Teorin är väl att sport och handel främjar demokrati och utveckling i övrigt.)
Arenan ser relativt nybyggd ut om man tittar på bilderna lyxigt så det skriker om det hur arbetsförhållanden var för arbetarna skrevs det aldrig någonting om men det kan mycket väl ha varit en mängd gästarbetare som slet hårt
FEI har lagt världscupfinalerna i hoppning och dressyr 2024 i Saudiarabien vet inte om det kommer att uppföras någon ny arena för detta men det sker säkert en massa arbete inför mästerskapet och frågan är om någon kommer granska arbetsförhållandena
Fast jo. Diskussionen gick i våras och det var minst 2 svenska ryttare som sa att de egentligen velat avstå att tävla där men att det inte gick, delvis pga pengarna och delvis pga sponsorer/hästägare.
Men nu diskuteras det på tv-nyheterna det nämns i radion det är reportage om gästarbetare och arresterade journalister mellan matcherna Det kommer ut på ett helt annat sätt och ministrar sitter på läktaren med regnbågsbindeln väl synlig på armen. Diskussionen i våras gick nog många förbi tyvärr
Jag tycker fortfarande det är fel att Qatar fick fotbolls-VM men problemen har inte lyfts fram lika stort av något annan sportevenemang
Och jag hoppas fortfarande att något lag faktiskt tar på sig armbindeln för jag tror att ett helt fotbollslag eller flera kan stå upp på ett annat sätt än individuella idrottare
Budweiser är ju heller inte jätteglada då de tydligen har ett jättelager med öl redan på plats som nu inte får säljas
https://www.expressen.se/sport/fotboll/vm-2022/ol-for-750-miljoner-till-vinnarna-av-vm/
Bara en sån grej att ändra sig när ölen redan var på plats och enbart sälja i VIP tälten
Nu är ju Budweiser en stor sponsor till FIFA men när Qatar begär något så lägger sig FIFA platt Kommer Budweiser sluta sponsra FIFA nu
 
Detta VM är givetvis en katastrof på alla fronter. Jag var på en föreläsning om detta på Almedalsveckan redan 2014 där de pratade om hur många gästarbetare som sannolikt kommer sätta livet till, och det är ju bara en av många saker som är under all kritik. Det förfasar mig att det här ens får ske.

Men jag måste säga att jag är imponerad av den svenska rapporteringen från VM som inte alls låter detta gå obemärkt förbi. Jag är inte intresserad av fotboll, men maken är (tydligen, en gång var fjärde år), och varannan gång jag sneglar upp mot TVn så pratar de om denna problematik eller rapporterar från de som drabbats. Snyggt, tycker jag, att kunna sända fotbollen och samtidigt väva in dessa väldigt allvarliga frågor.
 
Hjälp! jaja,

det är väl som det är. :) ingen vits att bry sig egentligen. Ingen annan gör det ju. Och jag antar att varför ska distans behöva ta ansvar när ingen annan gör det. Självklart ska vi ha fotboll och OS var vi vill.
Nu ska OS 2024 gå i Paris OS 2028 i Los Angeles på många redan existerande arenor och temporära arenor Är det inte för att det har protesterats mot skrytbyggen i problematiska länder?
 
Ridsporten tävlar ju i Doha Qatar. Både hoppning och dressyr. Stora prestigefyllda tävlingar med massvis med prispengar. Har funnits ganska många år nu. Senast i mars 2022. Vet inte på vad för arena men de åker gärna dit med sina hästar utan armbindel eller hålla för munnen. Där uppstår inte ens en diskussion om mänskliga rättigheter överhuvudtaget
Inte så konstigt, hästmänniskor är ju inte kända för att ha åsikter så länge det inte gynnar de själva. Syns ju väl när det sipprar ut oegentligheter men så länge det gynnar en själv så låtsas man inte att inget hänt.
 
Inte så konstigt, hästmänniskor är ju inte kända för att ha åsikter så länge det inte gynnar de själva. Syns ju väl när det sipprar ut oegentligheter men så länge det gynnar en själv så låtsas man inte att inget hänt.
Har slutat titta på ridsport faktiskt
Möjligtvis att jag tittar på OS kanske
 
Nu ska OS 2024 gå i Paris OS 2028 i Los Angeles på många redan existerande arenor och temporära arenor Är det inte för att det har protesterats mot skrytbyggen i problematiska länder?
Vet inte, OS måste ju ändå flytta på sig, alla evenemang kan ju inte vara i Ryssland och SaudiArabien. Men det vore ju bra om det vore så.

Känns också som att OS och liknande evenemang växer hela tiden och tar allt mer pengar och resurser i anspråk. Kanske borde de åter igen krympa i användning av yta och resurser (om än kanske inte i antal sporter) dvs man kanske kan ta fasta på att det går att se evenemangen på TV. Gissar att det är för publiksiffrorna arenorna växer inte för sportytans storlek tex. Det är ju vansinnigt onödigt att skeppa allt mer publik i flyg över världen också, när ändå internet och TV finns.
 
Inte så konstigt, hästmänniskor är ju inte kända för att ha åsikter så länge det inte gynnar de själva. Syns ju väl när det sipprar ut oegentligheter men så länge det gynnar en själv så låtsas man inte att inget hänt.
Fast alltså, som sagt fotbollen i Qatar. Skulle väl i så fall säga att sportmänniskor inte verkar vara kända för att ha åsikter som inte gynnar dem själva.

(ser inte heller på ridsporten så ofta är jag rädd, fel av mig såklart i allmänhet men, brukade se mycket som liten när pappa tog en till Strömsholm och åkte till Scandinavium varje år, men njuter inte längre av dressyren och glömmer ofta bort hoppningen.)

I Sverige och oegentligheter verkar det ju faktiskt vara många som bryr sig, det är bara det att ridsportsförbundet inte gör det.
 
Vet inte, OS måste ju ändå flytta på sig, alla evenemang kan ju inte vara i Ryssland och SaudiArabien. Men det vore ju bra om det vore så.

Känns också som att OS och liknande evenemang växer hela tiden och tar allt mer pengar och resurser i anspråk. Kanske borde de åter igen krympa i användning av yta och resurser (om än kanske inte i antal sporter) dvs man kanske kan ta fasta på att det går att se evenemangen på TV. Gissar att det är för publiksiffrorna arenorna växer inte för sportytans storlek tex. Det är ju vansinnigt onödigt att skeppa allt mer publik i flyg över världen också, när ändå internet och TV finns.
Jag tycker det är positivt att OS ska gå på redan existerande arenor i alla fall ett litet steg i rätt riktning
Nu pratas det om ministrarnas armbindlar på SVT :up:
 
Jag tycker det är positivt att OS ska gå på redan existerande arenor i alla fall ett litet steg i rätt riktning
Nu pratas det om ministrarnas armbindlar på SVT :up:
Ja absolut! om det var med flit! är det ett jättestort steg! om det bara råkade bli så (och man greenwashar efteråt) är det ju inte riktigt samma sak.
 
1669283231912.png
 
Ja absolut! om det var med flit! är det ett jättestort steg! om det bara råkade bli så (och man greenwashar efteråt) är det ju inte riktigt samma sak.
IOK agenda 2020 ska prioritera hållbara alternativ alltså så lite nybyggnation som möjligt och om man skulle bygga ska det finnas en plan för arenan efteråt
Om jag fattade det rätt började man jobba med detta 2015 så det är nog inte greenwashing hoppas jag
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp