VM i Qatar

IOK agenda 2020 ska prioritera hållbara alternativ alltså så lite nybyggnation som möjligt och om man skulle bygga ska det finnas en plan för arenan efteråt
Om jag fattade det rätt började man jobba med detta 2015 så det är nog inte greenwashing hoppas jag
Det låter mycket bra! Ryssland kan ju varit planerat innan dess.
 
Och jag hoppas fortfarande att något lag faktiskt tar på sig armbindeln för jag tror att ett helt fotbollslag eller flera kan stå upp på ett annat sätt än individuella idrottare
Ett minor problem med att nu sätta på sig den där kaptens-armbindeln (eller andra regnbågsattribut) är ju att domarna är tillsagda att utdela en varning vid varje förekomst.
(det finns en regel som definierar felaktig klädsel)

Plötsligt blir det inte bara ett tyst statement, utan akten får direkta fotbollsmässiga konsekvenser.
 
Just distans skulle jag säga är annorlunda eftersom det var en liten sport innan den fick ett uppsving när länder som Saudiarabien började pumpa in pengar. Det var väl få distansryttare som levde på att vara proffs.

Inom ridsporten som helhet har det inte ens viskats om problematiken med pengastinna tourer som sponsras av oljepengar. All heder till Steve Guerdat som vägrat att delta, trots att det säkerligen kostat honom sjusiffriga belopp. Även sporter som golf, tennis, F1 och andra hakar glatt på utan någon som helst reflektion över sportswashing.

Det kommer bli intressant när nästa VM går av stapeln i USA/Kanada. Tror nog att samtliga matcher kommer spelas inför slutsålda stadie (alla redan byggda). Det skedde redan 1994 och fotboll i USA/Kanada har vuxit sedan dess. Eventuella bindlar kommer inte vara något problem så länge det också sitter någon kommersiell logga på armbindeln. I många länder i väst har tittarsiffrorna och intresset för VM minskat den här gången. Inte för att FIFA bryr sig, men till syvende och sist är det fansen som har råd som är en viktig grupp för att fotbollen och FIFA ska kunna fortsätta.

Den största kontroversen inför nästa VM hittills är ursinniga Montreal fans som protesterat högljutt att de inte fick någon match, särskilt när de kommer gå flera i Toronto.

@Jeffery du har helt rätt, glömde bort att Kanada faktiskt var med 1986. Förhoppningsvis går det bättre den här gången. Det var nära att de spelade oavgjort mot Belgien om de bara inte bränt en straff. Kanada skulle nog gärna spelat detta VM i Kanada. De kvalificerade sig bl.a genom att spela två matcher i -9 och -10 med vindfaktor på -21 och -14 med snödrivor skottade från planen. Det var något sydamerikanskt lag som la in en protest över att spela under de förhållandena.
 
Ett minor problem med att nu sätta på sig den där kaptens-armbindeln (eller andra regnbågsattribut) är ju att domarna är tillsagda att utdela en varning vid varje förekomst.
(det finns en regel som definierar felaktig klädsel)

Plötsligt blir det inte bara ett tyst statement, utan akten får direkta fotbollsmässiga konsekvenser.
Om man färgar håret i regnbågsfärger ger det gult kort också :confused:
Det är ju inte klädsel ;)
Men ja jag fattar att spelarna inte vill riskera ett gult kort
Däremot har ju regnbågsbindeln funnits inom fotboll i några år nu så det är ju ingen ny markering
 
Nej löst? Men jag tänker att om de verkligen brydde sig skulle de ju inte åka dit? Eller journalisterna inte filma, eller publiken inte titta/resa dit. Det skulle ha ganska omedelbar effekt gissar jag.

När det gäller kläder vet man ju inte nödvändigtvis exakt vilket plagg som är gjort av någon med eländiga förhållanden. Men i det här fallet vet man att man står i en stadium som är byggd av slavar, som dött och aktivt levererar pengar till ett förbund som stöttar slaveri? Samma sak med OS naturligtvis, men i fallet byggena i Ryssland var det ju lite mer vagt ändå.

Det är ju konstaterat att innan fotbollen är det lite upprörda känslor, när fotbollsmatcherna startat är allt förlåtet och Qatar går plus i marknadsföringen ändå. Dvs de kommer absolut vinna på dealen.

Men absolut, lätt för mig att vara förvånad som inte bryr mig om sporten. Jmf distansritt, där har det reagerats och aktiva beslut tagits. Borde ridsporten bara åkt dit med sina hästar och kört på en armbindel och hålla handen för munnen innan de tävlade?
Men hur gjordes det i distansritten då? Var det de som tävlade och arbetade professionellt som bara slutade dyka upp på tävlingarna och så var det löst? Hur gör du vid problem/missnöje på din arbetsplats? Slutar gå till jobbet eller tar du en diskussion med chefen för att försöka få igenom en förändring samtidigt som du jobbar eftersom det är så du får in pengar? Det är liksom inte alltid så ”bara” att stanna hemma.
 
Men hur gjordes det i distansritten då? Var det de som tävlade och arbetade professionellt som bara slutade dyka upp på tävlingarna och så var det löst? Hur gör du vid problem/missnöje på din arbetsplats? Slutar gå till jobbet eller tar du en diskussion med chefen för att försöka få igenom en förändring samtidigt som du jobbar eftersom det är så du får in pengar? Det är liksom inte alltid så ”bara” att stanna hemma.
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/tre-hastar-doda-vid-distanslopp-i.htm 2017

Svenska ridsportförbundet meddelar att inga svenska ryttare anmäls till klasser i de så kallade G7-länderna efter årsskiftet.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/G19JxQ/inga-svenska-distansryttare-till-g7-tavlingar

Svenska Ridsportförbundet förlänger förbudet för svenskar att delta i distanstävlingar i de så kallade G7-länderna under säsongen 2018/2019.

I ridsportens grupp 7-länder ingår bland andra Förenade arabemiraten, Qatar och Saudiarabien.

Bakgrunden är händelser vid tävlingar i G7-länderna som i högsta grad strider mot svensk uppfattning om hästens välfärd och en värdig behandling av hästar, skriver ridsport.se.

https://www.hippson.se/nyheter/distans-inga-dispenser-for-att-tavla.htm
De nordiska länderna har tagit ett gemensamt beslut om att inte utfärda några dispenser (Letter of permissions) för ryttare att rida nationella tävlingar i de så kallade G7-länderna under säsongen 2016 till 2017.

Distansryttaren Emma Svanäng Jinnestål kommer att bojkotta tävlingar där G7-länderna deltar, även VM. I helgen såg hon en utmattad häst segna ner och dö – läs intervjun:
https://www.hippson.se/artikelarkiv...pa1B7T8hBDliMnlqIE-gU9I_MwiR8JUgsU1pzIuJHXxBg

Men det verkar ju inte hålla då. Utan nu är de tydligen ok igen.
 
Senast ändrad:
Ja gudars. Wales mållis måste ha grämt sig över den tacklingen. Men jag unnar verkligen Iran alla framgångar. Inte bara för att de får utdelning på sitt slit, men också deras fantastiska civilkurage.
 
Fifa ville visst inte visa detta när det hände men tycker att denna "pitch invader" (Portugal vs Uruguay) var för särskilt gott ändamål :heart
e6670080644b108b3fc6053e8a800e8a78c1592f.jpg

d8324145dac744bba1d2bbbe42d07323f3584052.jpg

Text om ni inte kan läsa: Peace flagga i regnbågens färger, Save Ukraine på framsidan av hans tröja och Respect for iranian women på baksidan :heart måste vara det bästa jag sett (iofs har jag inte tittat på något alls) från VM!
 
Såhär halvvägs in i VM-finalen måste jag ändå säga att det är imponerande av Argentina att ta sig så långt i turneringen med spelare som har så dålig balans. Kan inte vara enkelt att spela fotboll när man har så svårt att stå på benen? 🙃
 
Såhär halvvägs in i VM-finalen måste jag ändå säga att det är imponerande av Argentina att ta sig så långt i turneringen med spelare som har så dålig balans. Kan inte vara enkelt att spela fotboll när man har så svårt att stå på benen? 🙃
Tittar inte men förstår.
 
Tittar inte men förstår.
Jäkligt trist dock, eftersom de spelar bra i övrigt (till skillnad från Frankrike som redan verkar ha åkt hem), men jag blir så less när det ramlas och tas för ansiktet av en lätt knuff på axeln - i stillastående dessutom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp