WE-tråden

Det finns absolut ingen anledning att jobba med enhandsfattning förrän man är etablerad på msv-nivå och sikta mot svår klass. Det ställer bara till det! Jobba istället på att bli bra på två händer - det är det som avgör hur man lyckas på en hand så småningom.
Det är bara för att hantera lansen som jag rider med enhandsfattning. Och för att jag blir lite rakare i kroppen av det 😀
 
Det är bara för att hantera lansen som jag rider med enhandsfattning. Och för att jag blir lite rakare i kroppen av det 😀
Ja lansen är ju bra att kunna ta med en hand, även om det är ok att ta tygeln med lanshanden också. Jag tycker däremot att det är lätt att bli snedare på en hand än på två, man sitter ju inte lika symmetriskt.
 
Ja lansen är ju bra att kunna ta med en hand, även om det är ok att ta tygeln med lanshanden också. Jag tycker däremot att det är lätt att bli snedare på en hand än på två, man sitter ju inte lika symmetriskt.
Om man är symmetrisk i kroppen från början så absolut.

Mitt problem är främst att vi inte kan hålla traven när saker händer så som att ta lansen. Det blir lättare för oss att träna traven med enhandsfattning för att i förlängningen kunna ta lansen utan att han trillar över i tölt. Sen gör jag gärna övningar i tölt med (parallellslalom är än så länge omöjligt i trav) utan det är att han byter gångart självmant som är den stora grejen.

Vi är extremt långt ifrån tävling där man måste trava genom hela banan 😅
 
@crazyrabbitlady Mitt tips för lanslinjen är att du lägger bommar vid tunnor/tjur så du får en tydlig rak linje. Börja med att bara trava linjen på en hand utan att ta lansen, ha bara fokus på att bibehålla samma takt och samma linje. Sen lägger du till momenten efterhand med ett I taget.

Tycker det är supernyttigt för alla oavsett nivå att rida lite på en hand. Det blir en check på att ryttaren inte håller hästen i handen.
 
Jag red för övrigt en väldigt WE-anpassad hoppträning igår! Hade bokat upp tränaren själv, för att kunna styra upp vad jag ville, kom i dressyrsadel med dressyrläder :D Det är ju så jag hoppar på tävling så det är så jag vill träna. Jag förklarade för tränaren vad jag gör, vilka svagheter vi har och vad målbilden är. Jag fick jättebra hjälp om hur jag kan rida an mot hindret även om hästen står emot, få ett bra språng och sen omedelbart ha kontroll för att t ex kunna göra en piruett eller stanna. Jag hoppas verkligen kunna fortsätta med den träningen! I så fall vill jag att vi så småningom går mot mer och mer tittiga hinder. Tränaren var lite tveksam till att ha en ensam ryttare, hon är van vid att man hoppar i grupp, men hon köpte min förklaring att det jag är ute efter skiljer sig ganska mycket från vad en vanlig hoppgrupp ägnar sig åt.
 
Så roligt att hitta ett WE forum. Tävlade förra året och anmäld till årets första tävling i maj. Här finns inga tränare att tilgå så jag letar allt jag kan hitta på nätet för att lära mig mer. Som tur är har domarna och medtävlande varit mycket trevliga och hjälpsamma vid förra årets tävlingar och hjälpt mig (och flera andra) som berättat att vi är rockies och vill ha lite tips.
 
Så roligt att hitta ett WE forum. Tävlade förra året och anmäld till årets första tävling i maj. Här finns inga tränare att tilgå så jag letar allt jag kan hitta på nätet för att lära mig mer. Som tur är har domarna och medtävlande varit mycket trevliga och hjälpsamma vid förra årets tävlingar och hjälpt mig (och flera andra) som berättat att vi är rockies och vill ha lite tips.
Det är så härligt på WE-tävlingar, alla är hjälpsamma och trevliga!
 
Haft en svacka under våren efter inställda träningar och diverse, men nu tar vi nya tag. Imorgon vanlig träning, har anmält till kurs i sommar och till första tävlingen för året. Det kommer även vara första tremomentstävlingen för oss, så jag får hoppas hästen har överseende med att vi måste göra ett dressyrprogram innan det roliga ;)
Förutom att programmet förstås är ett annat, är det skillnad mot vanlig dressyr i bedömningen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: WBanna
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
764
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 513
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp